1

Topic: Waterloo: 22 Februari

Op dinsdag 22 februari 1983 wordt in Waterloo - aan de Brusselsesteenweg nummer 285 - omstreeks 4u00 een witte Audi 100 met nummerplaat DKC 329 in de garage VAG gestolen.

De witte Audi 100 staat sinds 14 februari 1983 in de garage VAG gevestigd op het bovenvermelde adres, in afwachting van een expertise en een voorlopige herstelling. Het voertuig werd beschadigd door meerdere kogelinslagen tijdens een gewapende overval op de Delhaize van Genval op 11 februari 1983. De sleutels van de wagen bevinden zich op het contact.

Onbekenden betreden de garage, nadat ze een ruit hebben verbrijzeld aan de achterkant van het gebouw. Ze verplaatsen er een Audi Quatro die de doorgang verhinderde om te vertrekken met de beschadigde Audi 100. Het alarmsysteem van de garage treedt in werking om 04u00.

De ontvreemde wagen Audi 100 wordt teruggevonden op donderdag 3 maart 1983 omstreeks 11 uur in Elsene in de Lesbroussartstraat tegenover het gebouw nummer 52.

http://killersbrabant.be/i/19830222-waterloo_audi100.jpg

Bron: Cel Waals Brabant

Er bestaat al een topic over deze wagen en de diefstal maar het leek me toch interessant om dit als een apart feit te vermelden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Waterloo: 22 Februari

Eigenaardig was dat alleen op deze auto gemikt werd en dat de eigenaar via voetbalclub Anderlecht kan gelinkt worden aan Jef Jurion. Was deze auto aangepast om bepaalde transporten te doen? En wilden de dieven hem in dat verband bestuderen?

Hij wordt teruggevonden niet ver van rue Beau Site (welgelegenstraat), wat wijst naar ARI, die daar autoboxen had.

Re: Waterloo: 22 Februari

In een oud krantenartikel lees ik dat al tijdens de overval in Genval werd geprobeerd deze Audi te carjacken. Nu al drie versies dus.

  1. De moedige Culot probeert hen de weg te versperren.

  2. Een van de daders speurt de parking af en schiet enkel op de Audi 100

  3. De daders proberen dit voertuig tijdens de overval te carjacken.

Nog iets. Op de Franstalige website staat ook een welles niets discussie over Jacques Culot, of hij nu de voetballer van Anderlecht is of niet. De persoon die beweert dat het zeker een andere Culot is, antwoordt vreemd genoeg op de vraag naar meer uitleg: "je ne peux hélas m'en expliquer".

Dat klinkt een beetje alsof die Culot bij de Surête werkt of iets in die aard. Naar daar gelokt? Een tip gekregen? Uiteraard speculatief van mij. Straks word ik opgepakt wegens 'daderkennis' (grapje).

Re: Waterloo: 22 Februari

Tweede poging om een connectie te maken vertrekkend van Jacques Culot. Kan er een verband zijn met Rodolphe Culot, een van de vele veroordeelden in het netwerk rond gestolen cheques van Nitelet?

5

Re: Waterloo: 22 Februari

Volgens één van de leden van het Franstalig forum verkocht deze garage in die periode ook Porsche-wagens. Is het dan in deze garage dat de familie Van Camp hun Porsche en VW Golf heeft gekocht?

In ieder geval had de VW Golf van Van Camp toen hij gevonden werd nummerplaten van een Golf van een bewoner van de rue du Mail in Elsene, ook een klant van deze garage. En de VW Golf die in Plancenoit werd gestolen, kwam ook uit deze garage. 

Zouden de speurders de werknemers van deze garage ooit ondervraagd/onderzocht hebben?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6

Re: Waterloo: 22 Februari

Het is op zich al bizar dat ze de Audi Quattro, op dat moment het neusje van de zalm, verplaatsen en deze auto niet uitkiezen. Ze gaan voor een beschadigde 100. Begrijpe wie kan. Ze laten zich met de Saab Turbo en de ombouw ervan als echte autokenners zien, daarom is dit te meer ongewoon.

7

Re: Waterloo: 22 Februari

Ik kan eigenlijk maar twee redenen bedenken:

  • Men probeerde de eigenaar onder druk te zetten, maar ik zou niet goed weten waarom.

  • Of men probeerde sporen uit te wissen. Wat gezien de herstelling het meest logische is.

Maar hoe wisten de daders dat de wagen in die garage stond?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Waterloo: 22 Februari

Het zou me niet verbazen als er een (on)rechtstreekse link is tussen de daders en één van de werknemers van de garage. Niet alleen omdat de diefstal van de Audi 100 heel sterk als een inside job aanvoelt, maar ook omdat de nummerplaat van de VW Golf van Van Camp en de VW Golf van Plancenoit aan de garage gelinkt kunnen worden. Het kan natuurlijk allemaal toeval zijn, maar aangezien de Bende veel verstand van auto's had, lijkt het me best logisch dat ze goeie contacten hadden in het het milieu van de autohandel. 

Het is trouwens een ideale manier om informatie over bepaalde voertuigen te weten komen. Zo was de diefstal van de VW Golf van Plancenoit misschien veel beter voorbereid dan we denken. Misschien wisten ze via een contactpersoon in de garage dat de auto volledig in orde was omdat hij nog niet zo lang daarvoor op controle was geweest of nog maar net gekocht was. (Ik zie na wat opzoekingswerk dat de auto van Plancenoit wel degelijk "nieuw" was.)

Re: Waterloo: 22 Februari

Volgens het overzichtsschema is de Peugeot 504 die gebruikt is voor de overval in Genval ook betrokken bij deze diefstal. Dus het gaat in dat geval om 100% dezelfde daders of groep. Als het zo is, krijg ik er een sterk Temse-gevoel bij. Er lijkt sprake van een mol bij de opsporingsdiensten. Ik vraag me dan alleen nog af wiens idee het was om bewijzen te verduisteren. Van de kip of van het ei? Een corrupte agent misschien? Het doet mij denken aan iemand die tikje paranoide is en een control freak. Tijdens Genval zijn er twee nieuwe wapens gebruikt en eentje die al in Ukkel was gebruikt. Was dit een poging om die relatie met die eerdere overval op dat moment te maskeren?

Re: Waterloo: 22 Februari

Waarom neem je naar Genval een wapen mee met kogels die je eigenlijk niet mag afvuren omdat ze gelinkt kunnen worden aan een andere misdaad? Aangezien ze in Genval ook waarschuwingsschoten in het plafond hebben gelost, ga ik ervan uit dat die kogels niet gelinkt kunnen worden aan een andere misdaad. Er is dus één wapen dat over zogenaamd "verbrande" kogels beschikt en juist met dat wapen schieten ze op de parking op de Audi 100. Bizar.

Heel die die diefstal van de Audi 100 in Waterloo had dus vermeden kunnen worden door a) niet te schieten met de "verbrande" kogels of b) een ander wapen te gebruiken.

En waarom een auto stelen, de kogelgaten dichten en hem dan langs de kant van de weg dumpen? Als de auto belangrijk bewijsmateriaal is, dan kan je het toch beter volledig laten verdwijnen. Er zijn nog auto's uit het Bende-dossier die nooit teruggevonden zijn. Ik zie dit incident voorlopig meer als een soort signaal/statement naar iets of iemand, dan een poging om bewijsmateriaal te wissen.