1

Topic: Rodolphe Culot

In het nieuwe boek van Guy Bouten komt een nieuwe Bende-verdachte aan bod: Rodolphe Culot.

Catherine Van Camp - ondertussen overleden - is altijd blijven volhouden dat een zekere Rodolphe Culot een van de overvallers in Ohain was. Toen Guy Bouten haar op 25 januari 2006 voor het eerst ontmoette, zei ze hem "que la police connaît un des meurtriers de mon père", zonder de naam van de verdachte te noemen. Noch de rijkswacht, noch de Bendecel zou iets met haar getuigenis hebben aangevangen. Haar echtgenoot bevestigde dat: "On lui avait alors demandé des preuves de ce qu'elle avançait, depuis plus rien ..."

Catherine zou de stem en de fysionomie van Culot hebben herkend, want ze waren ooit jeugdvrienden. Hij was groot en atletisch gebouwd, bezat de reputatie moedig en impulsief te zijn, woonde in Lasne en maakte er grote sier zonder dat hij een vaste baan had. Men zag hem in het weekend portier spelen in de Sinatra in Waterloo, waar Patrick Haemers – die ook in Lasne woonde – vaak over de vloer kwam.

In 1989 werd Culot tot vier jaar cel veroordeeld voor zijn aandeel in een zaak van gestolen cheques, waarbij hij als hulpje fungeerde van bendeleidster Simone Menin. In het milieu circuleerde het gerucht dat Rodolphe Culot in de jaren tachtig allerlei klussen opknapte voor de Staatsveiligheid. Hij deed aan autosport en was een goede kennis van Alain Vincx [een sudist], die genoemd werd als een van de overvallers in Nijvel. Later emigreerde Culot naar het Spaanse vasteland en daarna naar Ibiza, waar hij tijdens een autorace zijn voet verloor. Hij werkt nu in een bar in Sant Jordi de Ses Salines en beschikt er over een diplomatiek statuut.

Ook Kim Demets, voorzitter van een karateclub in Eigenbrakel, heeft Culot goed gekend. Culot was een reus van 1 meter 90, "fou d'armes, il baladait en permanence avec un GP et avait plein d'armes chez lui". Volgens Demets zou Culot een tijdlang voor het SIE en de Staatsveiligheid gewerkt hebben. Culot vertelde hem dat hij vlak na de overval samen met twee kompanen werd gearresteerd door de rijkswacht en na een mysterieus telefoontje amper een uur later plots vrijgelaten werd.

Volgens zijn kompaan Claude Nitelet was Culot geen moordenaar maar wou men in Ohain enkel de kassa stelen. Ze hadden echter de pech dat Van Camp Culot herkende. Daarop besloot Culot om de restauranthouder te vermoorden. De overvallers stalden de VW Golf van Van Camp in een box in Elsene of in Woluwe. Nitelet is er nog steeds van overtuigd dat het moordwapen begraven ligt in Culots oude woning in Chemin du Chêne aux Renards in Lasne. (Officieel was het moordwapen een in Nijvel gestolen wapen van de rijkswacht dat later werd teruggevonden in Ronquières.)

Bron: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten | Guy Bouten

Let op: ik vat het verhaal samen. Het hele verhaal kan je in het boek vinden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Rodolphe Culot

Bijzonder interessant maar over Rodolphe Culot is - behalve in het boek van Bouten - bijzonder weinig te vinden helaas. Elke info over deze persoon is dus welkom! Je zou je bv. kunnen afvragen of er een familiale link is met Jacques Culot?

3

Re: Rodolphe Culot

De man heeft een interessant profiel en het is een boeiende piste. Zo is er bv. mogelijk een kort contact geweest tussen één van de gangsters en Jacques Van Camp. Als Van Camp Culot herkende, zou dit het contact kunnen verklaren. Maar ik kan moeilijk geloven dat de speurders dit niet onderzocht hebben. Misschien valt er wel weinig over die man te vinden omdat hij er niets mee te maken heeft.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Rodolphe Culot

Ook in de figuur van Rudolphe Culot komen dus heel wat belangrijke lijnen bijeen: bekend met Haemers, met Menin (en dus Zeyen, Nitelet etc), met de Sudisten (Vincx, Senterre), karate in Braine l'Alleud (Calmette), auto- en wapenfreak... En uiteraard: beschermd van bovenaf. 

Wanneer een dochter van een slachtoffer tot het einde van haar leven blijft volhouden dat zij de dader herkend heeft, dan mag zoiets niet anders dan au sérieux worden genomen. Bovendien bevestigt Nitelet haar getuigenis. Komaan zeg!

Re: Rodolphe Culot

Ik betwijfel dat er een familiale link is met Jacques Culot, maar alles kan natuurlijk. Voor de rest is dit een zeer interessante piste. En zoals Aubanel al aangaf, zijn er (in)directe linken met Haemers, Menin, Nitelet, Sudisten, Calmette, Staatsveiligheid, ... Dat is niet mis.

Re: Rodolphe Culot

Aubanel wrote:

Wanneer een dochter van een slachtoffer tot het einde van haar leven blijft volhouden dat zij de dader herkend heeft, dan mag zoiets niet anders dan au sérieux worden genomen.

Catherine zei ook: "De mannen schreeuwden naar elkaar, ik weet niet welke taal. Het leek Arabisch, zeker geen Europese taal". Spreekt deze Culot een niet-europese taal? En Catherine wist eerder ook zeker dat ene Mohammed El Bourajradji daderkennis had. Is er een link tussen deze man en Culot?

Re: Rodolphe Culot

Mooi opgemerkt noorderling. Wat Bouten aanhaalt is jammer genoeg nog moeilijk te verifiëren vermits Catherine Van Camp ondertussen overleden is.

Wat ik wel een interessante invalshoek vind, is de hypothese/mogelijkheid dat Van Camp één van de daders zou herkend hebben en dat die dader hem om die reden heeft vermoord. In dat geval zou het dus niet om een moord met voorbedachte rade gaan en is er dus geen slachtofferlink of motief rond de achtergrond van Van Camp te zoeken. Het motief zou dan de diefstal van de kassa of de auto zijn. Is er ook niet ergens sprake van dat getuigen Van Camp zagen discussiëren met de daders op de parking?

8

Re: Rodolphe Culot

Er is een verschil tussen weten dat iemand daderkennis heeft enerzijds, en tot op het einde van je leven blijven volhouden dat je een van de daders hebt gekend en herkend. En Culot was overigens niet de enige overvaller. Culots gebeurlijke deelname sluit deelname van El Bourajradji aan de overval in Ohain helemaal niet uit. En zoals eerder ergens opgemerkt: de gehoorde taal kan Arabisch zijn, maar evengoed een andere vreemde taal, of Manoesj. Deze Rodolphe Culot lijkt me zeker niet de 'killer' van de Bende van Nijvel, maar heeft zonder twijfel een moord op zijn geweten. 

Collega's, we kunnen niet oeverloos blijven herhalen wat we - de meesten onder ons toch - al weten. Het zijn nieuwe en verrassende elementen die we nodig hebben, want met de oude heeft ook de politie tot nu toe in dit navrante dossier weinig vorderingen gemaakt. Ik wil mijn pleidooi herhalen om lateraal te denken, dingen te zien die mogelijks nog niet werden gezien en verbanden te leggen die misschien aan de aandacht van de onderzoekers zijn ontsnapt. Ook in die zin is Rodolphe Culot erg interessant.

9

Re: Rodolphe Culot

Aubanel wrote:

Collega's, we kunnen niet oeverloos blijven herhalen wat we - de meesten onder ons toch - al weten. Het zijn nieuwe en verrassende elementen die we nodig hebben, want met de oude heeft ook de politie tot nu toe in dit navrante dossier weinig vorderingen gemaakt. Ik wil mijn pleidooi herhalen om lateraal te denken, dingen te zien die mogelijks nog niet werden gezien en verbanden te leggen die misschien aan de aandacht van de onderzoekers zijn ontsnapt.

Akkoord, maar we moeten wel nakijken of de getuigenis van Catherine Van Camp mogelijk is. Het klopt dat ze een kroongetuige is in deze zaak, maar daarom is het feit dat ze iemand herkend nog niet correct. We weten dat er twee daders waren. De tweede dader heeft Catherine nooit gezien, deze bleef namelijk bij haar vader. Het is dus de man in de keuken die volgens Catherine Culot moet zijn. Deze man wordt door de getuigen als volgt omschreven:

De man die in de keuken zeven mensen onder bedwang hield, wordt omschreven als tamelijk groot (1m70-1m80), heel zenuwachtig en van normale lichaamsbouw met een aankomend buikje. Hij sprak Frans met lichte tongval en hij zou ook in een vreemde taal die niemand begrepen heeft een zin hebben uitgesproken. De getuigen dachten dat die taal Arabisch was.

Ik heb nog nooit een foto gezien van Culot maar deze omschrijving zou dus op hem van toepassing moeten zijn. Culot zou dan ook minstens één andere taal kennen (buiten Frans). Vermits hij nu in Ibiza van de zon geniet, zou het misschien Spaans kunnen zijn maar dat zouden de getuigen mogelijk herkennen.

Ik snap ook niet goed op welk moment Jacques Van Camp Culot herkend zou hebben. Op het moment dat Jacques Van Camp naar buiten gaat, stormen de overvallers op hem af. Eén overvaller blijft bij hem en de andere gaat onmiddellijk naar de keuken. Als deze terug naar buiten gaat, horen de mensen binnen enkele schoten en vertrekken de daders met de VW Golf van Catherine Van Camp. Er is dus amper contact tussen "Culot" en Jacques Van Camp.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

10

Re: Rodolphe Culot

Als het deze Rodolphe Culot is die lid is van Automovil Club Ibiza, dan hebben we er weer een race-fanaat bij als Bende-verdachte:

AUTOMOVIL CLUB IBIZA RODOLPHE CULOT E PEUGEOT 205 (DIV. II) 08:28,17 6 a 2 vueltas

Bron » www.rfeda.es