Topic: Patrick Henderickx

Ex-kompaan van Bruno Vandeuren. Werd daarna lijfwacht, bedrijfsleider en schreef ook een aantal boeken. Zie ook » www.linkedin.com

http://static.fnac-static.com/multimedia/images_produits/ZoomPE/0/1/0/9782266153010.jpg

http://www.renaud-bray.com/ImagesEditeurs/PG/418/418532-gb.jpg

2

Re: Patrick Henderickx

Op 1 februari 2007 dook de kompaan van Madani Bouhouche, Robert Beijer, opeens op op de Tueries-website. Hij heeft er onderhand onder diverse pseudoniemen een heel oeuvre opgebouwd, dat varieert van bespiegelingen tot fragmenten uit vertrouwelijke verslagen, en zijn toon schommelt van nijdig tot 'jongens, we gaan hier gezellig samen onder mijn deskundige leiding de moorden van de Bende van Nijvel ophelderen'. Zijn motto op de site 'De waarheid is nooit iets anders dan de laatste leugen die nog niet werd ontmaskerd' schrikt de weetgierigen niet af om aan Beijer van alles en nog wat te vragen.

Als hij betrapt wordt op een leugen, geen probleem. Robert Beijer is gladder dan zeep in het bad, hij komt op zijn pootjes terecht. Zo vergat hij een van zijn eigen veroordelingen, wat de alerte Minniemouse hem op de site meteen onder de neus wreef. Beijer bleef de hoffelijkheid in persoon: "U kent het arrest beter dan ik."

Het moment waarop Beijer zich op de website begon te roeren, was opmerkelijk. Kort daarvoor was er een zekere Patrice de Bruyne komen opdagen, die zich de geestelijke zoon noemde van de overledenBrusselse parkeergaragetycoon Charly de Pauw. Het cybertheater begon in januari 2007. Vetaranenfanaat Patrice de Bruyne alias 'PdB' begon die maand voor de ogen van Jan en alleman en dus ook die van de Cel Waals Brabant Robert Beijer, de man die 'de touwtjes van alles behalve de Bende van Nijvel' in handen beweerde te hebben, onder de kin te kietelen. Het was niet mooi om te zien. De Franse equivalenten van 'debiel' en 'kaka' vlogen door de lucht.

Het was niet duidelijk waar de ruzie tussen de twee auteurs over ging. De scheldpartij duurde lang en was vervelend, en ze eindigde ermee dat webmaster Michel Leurquin op verzoek van De Bruyne het gezamenlijke oeuvre van het duo van het net gooide. De twee schrijvers stapten op, de ene nog meer beledigd dan de andere.

Het hier vertaalde zinnetje 'A propos Robert, je krijgt niet alleen de groeten van Patrick Henderickx, maar ook een kus van Bruno Le Gitan', verdween met de rest. Bruno Vandeuren had, net als zijn vriend Thierry, de bijnaam Le Gitan.

De Bruyne had een vriend, Patrick Henderickx, alias Rocky in de Brusselse onderwereld, en die nam het over op de website. De toon sloeg om. Rocky stelde zich in de lente van 2007 voor aan de surfers als 'beschuldigd van moorden, overvallen, afrekeningen en racket', maar hij schreeuwde zijn haat uit tegen 'de bende slagers en kindermoordenaars die aanpapten met nog erger achterbakse en manipulerende rijkswachters die de bende van Nijvel wordt genoemd'.

Hij vertelde dat hij Vandeuren in de gevangenis had leren kennen en samen met hem en een kompaan de hold-up bij juwelier Henri Deville had georganiseerd, de laatste slag waar Vandeuren bij betrokken was kort voor hij werd vermoord. Rocky en Bruno hadden een paar dagen voor kerstmis 1988 op een avond rond zeven uur een stel naar de winkel gestuurd dat zogenaamd sieraden wilde kopen, en toen waren ze er zelf binnengevallen met riotguns. Ze droegen carnavalsmaskers en hadden de vitrines leeggeroofd. De hele scène werd gefilmd door de camera's die in de winkel hingen, en de volgende dag werd het stel ingerekend, dat de derde dader aan de galg praatte, Rocky dus. Die werd opgepakt. Nummer vier was verdwenen met een vracht juwelen ten waarde van 200.000 euro, en die vierde man was Bruno Vandeuren. Het was de bedoeling om het zilver in een zak in het kanaal te gooien en de stenen eruit te halen voor aparte verwerking, maar het was allemaal anders gelopen.

Het was Rocky's idee geweest om die overval te doen. Hij was met een heler in Oostende gekomen. Maar het was Vandeuren die was komen aanzetten met de attributen van de Bende van Nijvel: een Golf GTI, riotguns en carnavalsmaskers. Rocky's frank was pas later gevallen, schreef hij. En hij was woest geweest omdat Vandeuren op die manier hun klus had vervuild. En toen, op vrijdag 20 april 2007, gooide hij een baksteen op het internet.

"Weinig mensen weten dat de politie in de Golf achter het handschoenkastje een wapen vond dat eerder gebruikt was. Waarom zit er geen enkel proces-verbaal over deze ontdekking in de dossiers van die tijd?"

De boodschap verscheen om 10.41 uur. Om elf uur kwam de eerste reactie van een alerte Claude-1300. "Waar gebruikt, waarvoor en tegen wie?"

Rocky negeerde dit. Hij wachtte op iets anders. Om 11.45 uur liep opeens boodschap 625 binnen van B.R. uit Azië. Er was een nieuwe webmaster van de site, dus had hij er weer vertrouwen in. Robert Beijer maakte zijn comeback. Zijn hatelijke toon was weg. Vrij vertaald:

Patrick
Eindelijk iets concreets. U begint me te interesseren, meneer Henderickx!

Beijer probeerde uit te vissen welke speurder de Golf met het wapen in beslag had genomen. Hij had het over een politiecontact, iemand die Rocky goed kende, en die hem over de gangster had gebriefd. Daarna zette hij zijn pet op van speurder naar de Bende van Nijvel. Hij vroeg zijn internetcorrespondent uitleg over de GTI. Was die aangepast zoals de Bende van Nijvel haar auto's aanpaste?

Om 12.06 uur zette Henderickx de puntjes op de i. De informatie die Beijer van zijn politievriend kreeg, klopte niet. Dat anonieme contact had hem verward met iemand anders. Een kwartier later kwam er een mail van Beijer binnen:

Ik betwist dat niet, ik gaf enkel door wat iemand mij gestuurd had. Het staat buiten kijf dat u dat het best kunt weten en dat mijn gesprekspartner misschien een en ander vergeten was. Maar hij was nogal zeker van de naam van de man die hij gearresteerd had. Soit, dat is niet belangrijk, dat geef ik grif toe. Maar hebt u mijn vraagjes alstublieft niet vergeten? Of moet ik ervan uitgaan dat u liever niet wilt antwoorden?

Het antwoord kwam snel:

Mijnheer BR
Geef de naam van uw contact en ik zal u met plezier laten weten of hij de man is die me aangehouden heeft... In verband met de Golf herinner ik me maar één enkel detail. Er was geen bank meer in, of die was naar benden!!!! Naar het wapen dat in de Golf zat moet u vragen aan uw contact, want het is in zijn kantoor (denk ik) dat ik erover gehoord heb.

Beijer had ook gepolst naar de band tussen Vandeuren en de extreemrechtse militant Lammers. In het begin ging het om een echte vriendschap, die omsloeg in een diepe haat toen Vandeuren bij de directie geklikt had over de ontsnappingspoging die aan de gang was en waarbij Lammers betrokken was, liet Rocky weten. Het was daarna dat Vandeuren bij wijze van uitzondering in penitentiair verlof mocht.

Beijer bleef sceptisch in verband met Rocky's mededelingen. Om 13.19 uur ging hij nog eens in op de link tussen Vandeuren en Dekaise:

Patrick,
Sorry maar u zegt te veel of te weinig! In elk geval maakt u met nieuwsgierig! Omdat het minstens om een 'werk'makker gaat, en voordat u boos wordt, hebt u hem dan geen vragen gesteld over al die toevalligheden? Dat 'verbazende detail' of liever, dat zeer belangrijke detail, hoe hebt u daarvan gehoord, of wie heeft het u verteld? En dat wapen? Waar en waarvoor werd dat gebruikt?

Rocky liet zich niet uit de tent lokken. Om 13.40 uur bedankte Beijer Rocky opeens. Hij schreef dat zijn antwoorden nieuwe vragen opriepen, en dat hij een andere vraag van hem leek vergeten te hebben, hoewel 'dit forum niet bepaald een geschikte plek is als twee mensen een gesprek willen voeren'. Rocky leek de hint te snappen. De conversatie werd afgebroken op de site en hij vroeg aan Michel Leurquin om zijn bijdragen te schrappen. Die ging daarop in.

Het verhaal van het wapen in het handschoenkastje van een op de wijze van de bende verbouwde wagen van een gangster die tegenover minstens zeven verschillende mensen, onder wie een aantal speurders, bekend had dat hij te maken had met de overval op wapenhandel Dekaise of het wapenvervoer, en die een wapen gekregen zou hebben dat daarbij werd buitgemaakt, verdween voor altijd uit cyperspace.

De conversatie in halve geheimtaal ging mijn petje te boven en ook de geniale Robert Beijer leek vragen te hebben. Maar hoe zat dat met de Cel Waals Brabant? Tijdens een interview voor Humo in de periode dat deze conversatie op het net circuleerde, vroegen Raf Sauviller en ik aan Eddy Vos of hij de website in de gaten hield. De commissaris rolde met zijn ogen.

Wij drongen aan. "Vandeurens medeplichtige bij de overval op de juwelier, Rocky suggereert dat er in het handschoenkastje van de GTI die hij en Bruno gebruikt hebben in Sint-Agatha-Berchem, een wapen lag van de hold-up bij Dekaise, dat bij of na de inbeslagname verdwenen zou zijn bij de gerechtelijke politie in Brussel." Vos reageerde: "Allee, wat moet ik daar nu op antwoorden? Een gevaarlijke fantasie."

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Patrick Henderickx

Heeft iets gemeen met Bonkoffsky: kenner van de Katana. Bij dezelfde senseï gepasseerd? Bon, als straf voor m'n speculatieve opmerking zal ik z'n boek lezen binnenkort. Dat wordt zweten. Want volgens de linked-in van deze samoerai is hij vooral actief in Irak, Afghanistan, Liban, Kenya, R.D.C, Somalie, Sud Soudan, Kosovo & Afrique du Nord.

Aan de achterflap hierboven te zien wel een man met veel gevoel voor humor. Association Flic et Voyou: dat lijkt me nu echt de perfecte definitie van SAC. Een organisatie waarin men wel vaker mensen aantreft met een jeugd SACcagé. De opvolger van SAC heet MIL. Henderickx runt een bedrijf MILA. Met oprechte excuses, ik heb nu eenmaal een geest die al die toevalligheden onverbiddelijk waarneemt.

Om het goed te maken de min of meer officiële cv:

  • 1960. Naissance à Bruxelles.

  • 1966. Entrée en enfer. Abandonné par son père, Patrick est placé par sa mère en pensionnat. Trois ans "d'école du cul défoncé". Découverte de la peur et de la vengeance.

  • 1971. Libération. Patrick retourne vivre chez sa mère et reprend peu à peu le chemin "normal" des classes. Rencontre avec Tony, le nouveau compagnon de sa mère. Ce dernier la quitte peu de temps après, enceinte. Nouvelle épreuve.

  • 1975. Patrick pousse la porte d'un magasin chinois et s'inscrit à un cours d'arts martiaux. Rencontre avec son "SenSeï". Découverte de l'histoire chinoise et du code d'honneur des samouraïs. Apprentissage de la douleur et de la patience. Patrick devient son meilleur élève et son fils.

  • 1977. Obligé de gagner sa vie, il passe d'un travail de larbin à un autre. Zélé et inexpérimenté, il est hospitalisé à plusieurs reprises et termine dans le coma. Il rencontre son "rayon de soleil" et en tombe éperdument amoureux. Il emménage seul dans un deux-pièces.

  • 1980. Patrick est pris pour braqueur et enfermé par la police. Erreur judiciaire. Les parents de sa petite amie mettent un terme définitif à leur relation. Elle est enceinte. Il devient voyou. Première arrestation.

  • 1987. Dernière arrestation : 3 morts et 52 chefs d'accusation. Acquitté pour 45 d'entre eux, dont celui de meurtre. Rencontre avec Pierre-Bernard Velge de l'association "Flic et Voyou".

  • 1991. Libération : 95 euros en poche. Retour aux petits boulots légaux.

  • 1995. Patrick reçoit d'un vieux client la formule d'un savon industriel. Dépôt de la marque « Force 7 » et création de la SPRL. Création de 5 autres sociétés.

  • 2000. Mise sur pied de "Force 7 International".

  • 2003. Sortie du livre "Les 3 marches" et préparation du suivant, "Le regard de travers".

In 2008 pleegt die Pierre-Bernard Velge dan zelfmoord, waarna onze samoerai Flic et Voyou overneemt.

Ondertussen ben ik al een eind ver in dat boek van Henderickx. Hij beschrijft Max, een garçon, geboren in 1957, in jeans, Santiago en leren vest, die op z'n 18 al een dossier van jewelste heeft. Maar ik bijt op m'n tanden en laat het een keer aan jullie om te speculeren over wie dit zou kunnen gaan...

Santiag dus, ik weet niet of dat vertaald kan worden als Santiago: Une santiag (ou botte de cowboy) se réfère à un style spécifique de botte, historiquement portée par les cow-boys.

4

Re: Patrick Henderickx

'Reus' bestrijdt misdaad

Twintig jaar geleden zat Patrick Henderickx (44) voor zijn ondervragers. Met zijn bijna 2 meter beantwoordde hij perfect aan het profiel van de 'reus' van de Bende van Nijvel. Hij had bovendien zijn palmares als overvaller tegen zich. Maar toch: hij was de reus niet. Twintig jaar later is hij een succesvol zakenman met maar één 'hobby': misdadigers de pas afsnijden.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Patrick Henderickx

Trojan wrote:

1987. Dernière arrestation : 3 morts et 52 chefs d'accusation. Acquitté pour 45 d'entre eux, dont celui de meurtre. Rencontre avec Pierre-Bernard Velge de l'association "Flic et Voyou".
1991. Libération : 95 euros en poche. Retour aux petits boulots légaux.

Dus tussen 1987 en 1991 zat hij in de gevangenis? En toch was hij er 20 december 1988 bij om die overval met Bruno Vandeuren te doen....

Re: Patrick Henderickx

Iemand volgend boek toevallig ooit gelezen?

» antisemitisme.be

Ben wel eens benieuwd naar zijn stuk over de Brabantse moorden...

Re: Patrick Henderickx

"Russische roulette"
Een gek spel, 5.000 euro per bal, slechts één in het vat dat ik ren…
Klik, 5.000 euro…
Klik nogmaals, 5.000 euro ...
Klik altijd, weer 5.000 euro ...
Keer op keer ...
10 klikken onder de kreten van de kroezen, de overbewerkte plagen en hun verpletterende vrouwtjes !
Een avond voor 50.000 euro die de dood tartte, mijn oude vriend die me in haar geloofde…
Dan nog een avond en opnieuw….
200.000 euro ... en meer !
Om 250.000 stopte ik.
Ik zei nee.
Een ander nam het wapen, voor 5.000 euro ... en klikte !
Boom !
Dood !

Bron » www.gatsbyonline.com

Re: Patrick Henderickx

Ben wrote:

Kort daarvoor was er een zekere Patrice de Bruyne komen opdagen, die zich de geestelijke zoon noemde van de overledenBrusselse parkeergaragetycoon Charly de Pauw. Het cybertheater begon in januari 2007. Vetaranenfanaat Patrice de Bruyne alias 'PdB' begon die maand voor de ogen van Jan en alleman en dus ook die van de Cel Waals Brabant Robert Beijer, de man die 'de touwtjes van alles behalve de Bende van Nijvel' in handen beweerde te hebben, onder de kin te kietelen. Het was niet mooi om te zien. De Franse equivalenten van 'debiel' en 'kaka' vlogen door de lucht.

Ik had deze Patrice de Bruyne gecontacteerd omdat ik wel nieuwsgierig was naar de achtergrond van de woordenwisseling tussen PdB en RB.. ik kon maar hopen op enige reactie..

https://i.servimg.com/u/f27/20/50/04/55/screen11.jpg

Ook al waren het geen antwoorden op de vragen die ik gesteld had, toch heeft Patrice de tijd genomen om te reageren... zware uitspraken die gedaan worden! (Ik kan me alleen niet uitspreken over de geloofwaardigheid van dhr. De Bruyne. Hij is dan ook de bezieler van een satirische website met focus op babes en cars.)

https://i.servimg.com/u/f27/20/50/04/55/screen10.jpg

Iets later kreeg ik nog een tweede mail van dhr. De Bruyne toe. Deze mail had als onderwerp "Tueries du Brabant - De la Serna et Patrick Heinderickx - Avec le N° d'immatriculation vous avez l'adresse de la ferme" en had onderstaande foto in bijlage. (Als er speurneuzen zijn die aan de hand van een (oude) nummerplaat een link naar een bepaalde boerderij kunnen vinden, ga je gang.)

https://i.servimg.com/u/f27/20/50/04/55/morgan10.jpg

Re: Patrick Henderickx

"De kentekenplaat is geschrapt. Datum van de laatste wijziging in onze databank:02-07-2013".

Gevonden op » www.mobilit.fgov.be

Deze nummerplaat werd blijkbaar geschrapt op 2 juli 2013. Maar ja, dat brengt ons niets verder...

De man rechts op de foto met die zwarte Morgan (zie post van Alainke hierboven), is dat soms Albéric Otten niet? Ik ben absoluut niet zeker hoor.

Re: Patrick Henderickx

Scaramouche wrote:

De man rechts op de foto met die zwarte Morgan (zie post van Alainke hierboven), is dat soms Albéric Otten niet? Ik ben absoluut niet zeker hoor.

Volgens wat Patrice de Bruyne (die me de foto doorgestuurd had) schreef zou dit Patrick Henderickx samen met de broer van (ex-)procureur-generaal Ignacio De La Serna zijn... Uit de stamboompagina blijkt dat dit dan Miguel De La Serna te zijn.