Re: Jean-Luc Baugniet

Ben wrote:

Ik kan alleen maar herhalen wat ik hierboven schreef, lees het boek tot het einde wanneer hij zelf aan het woord komt. Hij begint namelijk zelf over de Bende van Nijvel:

"Dat betekent nog niet dat ik u zomaar informatie geef. Colette Braeckman van Le Soir en Gilbert Dupont hebben dit ook geprobeerd maar ik doe het alleen voor geld. Même chose pour les tueries du Brabant-wallon."

Dat is toch dezelfde zaak, niet?

12

Re: Jean-Luc Baugniet

patrickhaemers wrote:

Dat is toch dezelfde zaak, niet?

Als je bedoelt dat de Bende van Nijvel en les tueries du Brabant-wallon dezelfde zaak zijn, dan is het antwoord ja.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jean-Luc Baugniet

Het feit dat Baugniet, die verklaart dat hij voor een smak geld een boekje wilt opendoen over de Bende, nog steeds in leven is, kan het volgende betekenen: de mensen achter de Bende die er alle baat bij hebben dat Baugniet niet uit de biecht klapt zijn er zeker van dat zijn informatie niets voorstelt (waar men toch nooit 100% zeker van zijn), ofwel wanen deze mensen zich onaantastbaar, ofwel zijn deze mensen er gewoon niet meer, ofwel stond Baugniet zelf aan het roer van de Bende.

Re: Jean-Luc Baugniet

Ik vind het boek van Bouten prachtig. Maar ik ben ook zeer teleurgesteld met de conclusie van het boek, met de "revelatie" van het feit dat Baugniet "kent de waarheid". Ik weet helemaal niets over Baugniet and hij is bijzonder interessant. Maar kent hij de waarheid? Misschien, maar een sterker mogelijkheid voor mij is dat Baugniet eenvoudig een leugenaar en een fantast is.

Re: Jean-Luc Baugniet

In verband met Jean-Luc Baugniet werd volgende vraag gesteld in de kamer:

Document nr. 2009201011587  
Auteur Stefaan Van Hecke, GROEN  
Vraag nr. 0092  
Datum indiening 09/12/2009  
Status vraag: answer Received  
Termijndatum 12/01/2010  
Titel Boek over de "bende van Nijvel" (SV 287).  
Departement nr. 567  
Departement Minister van Justitie  
Sub-departement Justitie  
Publicatie vraag B090, , 18/01/2010, 20092010  
Taal N  

Vraag

Onlangs verscheen een nieuw boek over de Bende van Nijvel, geschreven door oud-journalist Guy Bouten. Een van de spectaculairste zaken die hij in zijn boek schrijft is het bestaan van een "kroongetuige", de heer Jean-Luc Baugniet, die tegen betaling van 500 000 euro de namen van de moordenaars van de Bende van Nijvel wil geven.

  1. a) Bevat dit boek informatie die nog niet gekend was bij de "Cel-Jumet"? b) Zo ja, gaat de Cel-Jumet de aangereikte sporen verder onderzoeken?

  2. a) Kent de "Cel-Jumet" het bestaan en de bewering van de heer Baugniet? b) Is het gerecht bereid om geld te betalen voor een mogelijke getuigenis?

Status 1 réponse normale - normaal antwoord  
Publicatie antwoord B096, , 01/03/2010, 20092010  
Status publicated  

Antwoord

Hierbij laat ik de heer volksvertegenwoordiger weten dat de cel-Jumet kennis heeft genomen van het boek van de heer Guy Bouten. De heer Jean-Luc Baugniet, die door de cel is verhoord, is nooit bereid geweest de namen van de leden van de bende van Nijvel te onthullen in ruil voor geld.

16

Re: Jean-Luc Baugniet

Zijn bijnaam is le Katangais en hij was een Brusselaar, practical shooter, wapenhandelaar en geheim agent van de SDRA-8 met de rang van kolonel.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

17 (edited by the end 04-04-2013 01:31)

Re: Jean-Luc Baugniet

Word genoemd in de Zaak Gelevot. Wapenhandel van Frankrijk via België aan Somalië.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

18 (edited by the end 04-04-2013 18:58)

Re: Jean-Luc Baugniet

Over Jean Baugniet uit "Illegale wapenhandel", enkele uittreksels:

(...) vernamen we dat de Bernard soms samenwerkte met een Brusselse wapenhandelaar, Jean Baugniet voor operaties die hij leidde voor Gevelot. Baugniet bekende dat hij een honderdtal diverse wapens had geleverd, met name via ambassades.

Het gaat hier om iets meer dan het "honderdtal diverse wapens" dat Baugniet toegaf. (...) Armaco had een verkoopsoptie van de Portugese regering, dankzij de tussenkomst van Ruis Mendez Franco, directeur van Delta International Trading Inc, Tenboschstraat 80 1050 Brussel. Deze Mendez Franco is overigens ook een militant van extreem-rechts. (...) Baugniet deed een bod voor bbv Arms, omdat hij hoopte het materieel weer aan Angola te verkopen via een Antwerpse firma.

Men veronderstelt dat Baugniet zijn wapens aan de onderwereld verkoopt in de CD bar van Patrick Baudry, rue des Commercants 13 1000 Brussel.

De vader van Baugniet is hoofdinspecteur bij de gemeentepolitie van Sint-Gillis. Hij is internationaal voorzitter geweest van de schietstanden in België. Verder komt Baugniet ook voor in een dossier:

België levert wapens aan extreemrechts in Frankrijk (oktober 81), waarbij wapens aan extreem rechtse groepen uit de streek van Bordeaux geleverd worden, waar ook Denard met een deel van zijn huurlingen was. De extreem rechtse groepen bestreden de ETA. De leveranciers van de wapens die uit België komen leiden naar:

de bar en het atelier, waar men in ons land clandestien wapens kan kopen. De scene speelt zich af in de George Matthewsstraat te Brussel, dicht bij het Noordstation. De man die ons door de warme straten van de stad leidt is een ex-huurling. Hij beweert Olivier Danet niet te kennen. Maar wapens kent hij wel. Aan de rand van een hol voetpad, wijst hij op een uithangbord van een club. "Hier is het. De baas en ik vormen een ploeg met Denard. We hebben elkaar leren kennen in Kinshasa, in Zaire." (...) toen hij weer in het land kwam heeft hij dit cafe gekocht, waar de jongens uit ons beroep elkaar kunnen vinden. De baas heeft alleen een voornaam, M. Charles.”

In beide spelen zowel de Franse als Belgische veiligheidsdiensten een hoofdrol. Met de gevonden afstandsbedieningen verwijst Butot trouwens zelf in een verklaring naar een groep Franse rechtse gangsters, trouwens Massagrande en Ciolini waren daar ook thuis, via Massagrande is trouwens ook een link met de zeldzame Gevelot munitie van 78 die gevonden is in Italie en die door de Bende van Nijvel gebruikt is.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

19

Re: Jean-Luc Baugniet

Interessant the end, want ook:

  • Cafébaas "Charles" = Charles Mazy, zie schema van Latinus.

  • "Le Katangais", mogelijk dezelfde als "Le Congolais" genoemd door Beijer?

  • Huurlingenmilieu en Denard, zie getuigenis "Max le voiturier" en zie Jean-Claude Darville.

20 (edited by the end 05-04-2013 12:33)

Re: Jean-Luc Baugniet

dim wrote:

Cafébaas "Charles" = Charles Mazy, zie schema van Latinus

Is de bar van Mazy La Renaissance? Dim, dit is zeker een interessante piste. Is er link via de bar van Mazy met andere verdachten in het dossier? Zie ook » fr.scribd.com. Link Afghanistan > Zuid-Afrika > Brussel > Zaïre > Frankrijk > Angola > ETA.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.