1

Topic: Jacques Borsu

In 1971 richtte Jacques Borsu, ex-Jeune Europe en ex-huurling onder Bob Denard, de Europese partij-Parti européen (EPE) op. EPE werkte tot haar eind bij de dood van Borsu in 1989 samen met allerlei extreemrechtse structuren zoals de Vlaamse Militanten Orde (VMO) van Bert Eriksson, de NEM-clubs, het Front de la Jeunesse, de Nouvel ordre européen (NOE), le Mouvement européen en het ANS (Duitse terroristengroepering), maar stond ook in contact met Léon Degrelle, het Comité Hongrie 1956-1976, het CEPIC en Pro Vita. Samen met de VMO organiseerde Borsu trainingskampen in de Ardennen en in Bonheiden. Een aantal EPE-leden, zoals Christian Elnikoff, gingen op in WNP. De broer van Borsu was André Borsu, gerechtelijke politie Brussel en bezoeker van de BROC.

2

Re: Jacques Borsu

(...) De eerste in de rij was Jacques Borsu, ex-lid van Jeune Europe en leider van de neonazi-organisatie Le Partie Européen. Gesticht in 1972, kon de organisatie rekenen op een vijftal actieve militanten en zo'n vijftig sympathisanten. Volgens Verlinden had deze organisatie nogal wat contact met de VMO en verzorgde het vanuit België de berichtgeving voor de Franse openlijk neonazistische Fédération d'action nationale et européenne (FANE) van Mark Frederiksen.

Bron: Masterscriptie - Het Europa der volkeren op de Ijzerbedevaarten | Lennert Hoedaert

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Jacques Borsu

Bultot heeft tijdens één van zijn ontmoeten met Guy Bouten kort over de broer van Jacques Borsu:

"Ik weet niet wie me verraden heeft. Het kan Salesse of Godfroid zijn. Maar de GP lag op de loer om ons op heterdaad te betrappen en dit konden ze slechts na een tip. Zo'n arrestatie noemen we 'un flag', afkorting voor un flagrant délit. Oh, ze waren hoffelijk. Vooral die Borsu. Je kent hem wel want zijn broer Jacques heeft een tijdlang als huurling in Congo gezeten en hield een bruin café open waar vooral VMO'ers een pint kwamen drinken. Hij was tipgever van de Staatsveiligheid. Borsu zei tegen mij zei: 'Avouez et vous serez soulagé.' Op zo’n toon dat hij er in zou slagen om kannibalen te overtuigen voortaan geen vlees meer te eten en zich te bekeren tot het vegetarisme."

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jacques Borsu

Ben wrote:

Op zo’n toon dat hij er in zou slagen om kannibalen te overtuigen voortaan geen vlees meer te eten en zich te bekeren tot het vegetarisme.

Rare omschrijving voor een toon toch? Deed me meteen weer denken aan ECOOVIE, meisjes die alleen maar worteltjes eten en zo.