551

Re: Nijvel: 17 September

Merovinger wrote:

"Cette fois-ci, on va les avoir", avaient-ils dit en partant, car ce n'était pas la première fois que des voleurs s'introduisaient par l'arrière du supermarché. Ils ignoraient bien sûr qu'ils allaient se trouver nez à nez avec des bandits qui ne leur laisseraient aucune chance.

Interessant gegeven, alleen vind ik er nergens informatie over. Ik heb net de nota van Guy Wezel (februari 1984) over het onderzoek naar de overval in Nijvel nog eens gelezen maar daarin staat geen enkele verwijzing naar inbraken in het Colruyt-warenhuis van Nijvel voor die fatale septemberdag in 1983.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Nijvel: 17 September

Inderdaad Ben ik had de nota ook eerst nog eens doorgenomen vooraleer ik de informatie gepost heb. Die info wordt eveneens nergens vermeld in de toenmalige pers noch in de verslagen van de Bendecommissies. Vreemd maar ik veronderstel toch wel dat die collega van Morue dit niet zomaar uit zijn mouw schudt.

zenga wrote:


Merovinger wrote:

Dit geeft ons de volgende mogelijkheden:

  • ofwel gaat het om ordinaire hardnekkige inbrekers die elke keer opnieuw in dezelfde winkel toesloegen en werd er daarom op een gegeven moment een alarm geïnstalleerd en wisten de inbrekers op 17.09.1983 niet dat er een alarm was;

  • ofwel was het doel wel degelijk de confrontatie met de ordediensten en ging het de voorgaande keren niet om inbraken maar werd bij die vorige inbraken geobserveerd hoe snel en op welke manier de ordediensten reageerden op het alarm.

Je gaat er van uit dat er een verband is tussen de voorgaande en die van de Bende van Nijvel. 'En nu gaan we ze pakken' kan evengoed algemeen bedoeld geweest zijn ipv op specifieke personen. Er zijn nl wel vaker winkels/voetbalkantines/etc geweest waar veel werd ingebroken, zonder dat het per se om dezelfde inbrekers ging.

Ik ben het volledig met je eens zenga. Tijdens het typen wist ik dat ik nog een derde bullet moest maken maar is mij dit eigenlijk toch nog ontgaan. Het kan perfect zijn dat de voorgaande inbraken door andere daders werden gepleegd dan de daders van 17.09.1983 en er dus geen link is.

noorderling wrote:


Merovinger wrote:


  • ofwel was het doel wel degelijk de confrontatie met de ordediensten en ging het de voorgaande keren niet om inbraken maar werd bij die vorige inbraken geobserveerd hoe snel en op welke manier de ordediensten reageerden op het alarm.

Dat is echt onmogelijk. Als je doel is om een paar agenten om te leggen, dan ga je niet heel omslachtig met je stopwatch op een plaats delict in de bosjes zitten en kijken hoe snel je weg moet komen om pas 3 inbraken later die agenten te vermoorden. Los van het feit dat het riskant is, past het ook niet bij de modus operandi van de Bende van Nijvel tijdens die avond, namelijk alles wees op improvisatie. Puur alleen al vanwege het feit dat die gasten veel wapens en munitie bij zich hadden en graag gebruikten, kan je nooit helemaal uitsluiten dat enige mate van uitlokking aanwezig was.

Ik heb mij dan misschien slecht uitgedrukt noorderling want dat is wel degelijk mogelijk. Het gaat er mij om dat, indien het om dezelfde daders zou gaan en hun plan was om een schietpartij met de ordediensten te organiseren (die op een uit de hand gelopen inbraak zou lijken), die daders met voorgaande inbraken wouden observeren of de ordediensten al dan niet naar de Colruyt kwamen, hoeveel tijd de ordediensten hiervoor nodig hadden (tijd die de daders konden gebruiken om zich op de juiste posities op te stellen en dus niet om te vluchten), op welke manier de ordiensten naar de Colruyt afzakten (met één of meerdere patrouilles), enz ...

Mij lijkt dit zeker niet zo'n uitgesloten of van de pot gerukt plan. We weten dat de daders in Nijvel heel veel wapens bij zich hadden. Misschien beslisten ze juist om zoveel wapens te nemen op basis van een voorafgaandelijke observatie. Ik wil zeker geen enkele piste uitsluiten maar als je alles bij elkaar doorneemt en leest op welke manier de combi en in hoofdzaak rijkswachter Morue onder vuur werd genomen lijkt het doel van de feiten op 17.09.1983 toch meer en meer de confrontatie met de ordediensten te zijn.

Dus geen uit de hand gelopen inbraak en al zeker niet het met voorbedachte rade vermoorden van de heer en mevrouw Fourez-Dewit want die waren volgens mij alleen maar onschuldige slachtoffers die toevallig op de verkeerde plaats en op het verkeerde moment stonden.

noorderling wrote:

Waarom ze dat deden, daarover verschillen de meningen. Zaaide de Bende in Nijvel terreur? JA. Had deze terreur een politieke boodschap of politieke gevolgen? NEE.

Daar ben ik het helemaal niet mee eens noorderling. De terreur van de Bende van Nijvel en de CCC hadden wel degelijke politieke gevolgen. Zie hiervoor deze thesis en overzichtstabel. Waar ik het wel mee eens ben is dat dit niet per se wil zeggen dat de Bende van Nijvel die politieke bedoelingen had. En toch kan je er niet naast kijken dat de Bende dikwijls met de ordediensten (of het veiligheidsapparaat) heeft gespeeld en deze ordediensten voor schut hebben gezet ...

553

Re: Nijvel: 17 September

Merovinger wrote:

Inderdaad Ben ik had de nota ook eerst nog eens doorgenomen vooraleer ik de informatie gepost heb. Die info wordt eveneens nergens vermeld in de toenmalige pers noch in de verslagen van de Bendecommissies. Vreemd maar ik veronderstel toch wel dat die collega van Morue dit niet zomaar uit zijn mouw schudt.

Ik ga er ook niet van uit dat de agent in kwestie dit verzint. Maar voor het onderzoek in Nijvel - dat zich focuste op de Borains en 'gewone' bandieten - had zo'n info toch als extra argument voor hun thesis gebruikt kunnen worden (zoals bv. de inbraken in Beersel voor de moord op José Vanden Eynde)? Daarom vind ik het vreemd dat in geen enkele nota of geen enkel verhoor met Borains (dat ik in bezit heb) deze info aan bod komt. Het komt er dus nu op aan om te ontdekken in welke periode deze inbraken waren. Als je het verhaal van de agent leest, moet dit volgens mij in de weken of maanden voor de overval geweest zijn.

Ik heb de vraag gesteld op het forum van onze Franstalige vrienden, misschien weten zij iets meer.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Nijvel: 17 September

Merovinger wrote:

Daar ben ik het helemaal niet mee eens noorderling. De terreur van de Bende van Nijvel en de CCC hadden wel degelijke politieke gevolgen. Zie hiervoor deze thesis en overzichtstabel. En toch kan je er niet naast kijken dat de Bende dikwijls met de ordediensten (of het veiligheidsapparaat) heeft gespeeld en deze ordediensten voor schut hebben gezet ...

De thesis begint in september '84. Dat lijkt me geen reactie op de gruwelijke moorden in Nijvel. 

Merovinger, kunt u bewijzen dat het de Bende te doen was om het spelen met de ordediensten en deze voor schut te zetten?

Re: Nijvel: 17 September

Ik herinner me een aflevering van het tv-programma Kroongetuigen, waarin Guy Oste in de Colruyt in Aalst inbrak om spullen voor zijn café te stelen (een vergelijkbare buit met de koffie en pralines uit Nijvel). Toen twee agenten langs de winkel reden om de zaak te controleren, werden ze door Oste doodgeschoten. Daarna kroop hij in zijn auto en wist hij te ontsnappen, hoewel hij door een derde agent op de hielen werd gezeten. Uiteindelijk vonden ze hem op basis van zijn nummerplaat snel terug.

Op het eerste gezicht vertoont die overval grote gelijkenissen met de inbraak in Nijvel. En toch kan ik me niet inbeelden dat Nijvel zoals die overval in Aalst een uit de hand gelopen inbraak is.

Re: Nijvel: 17 September

noorderling wrote:
Merovinger wrote:

Daar ben ik het helemaal niet mee eens noorderling. De terreur van de Bende van Nijvel en de CCC hadden wel degelijke politieke gevolgen. Zie hiervoor deze thesis en overzichtstabel. En toch kan je er niet naast kijken dat de Bende dikwijls met de ordediensten (of het veiligheidsapparaat) heeft gespeeld en deze ordediensten voor schut hebben gezet ...

De thesis begint in september '84. Dat lijkt me geen reactie op de gruwelijke moorden in Nijvel. 

Merovinger, kunt u bewijzen dat het de Bende te doen was om het spelen met de ordediensten en deze voor schut te zetten?

Noorderling, als je me citeert moet je me ook helemaal citeren. Je bent nl. de belangrijkste zin in mijn quote vergeten:

'Waar ik het wel mee eens ben is dat dit niet per se wil zeggen dat de Bende van Nijvel die politieke bedoelingen had.'

Daarmee wil ik zeggen dat die versterking van de Rijkswacht en andere politieke gevolgen niet noodzakelijk het streefdoel waren van de Bende doch hebben de Bendefeiten wel tot die gevolgen geleid.

Het spelen met of het voor schut zetten van de ordediensten was misschien niet de bedoeling van de Bende maar ze hebben het wel gedaan. Hierbij het gevraagde lijstje:

  • Maubeuge: beschieten van drie politieagenten naar aanleiding van een anoniem telefoontje (Kwam dat telefoontje van de daders? Het kan maar het kan evengoed een buur geweest zijn) en de daders konden ontsnappen -> gevolg: één verwonde politieagent.

  • Waver: laf neerknallen van de politieagent Haulotte die daar toevallig langskwam. Tijdens hun vlucht werden de daders toevallig achterna gezeten door twee rijkswachters. Ze beschoten die rijkswachters en konden ontsnappen. -> gevolg: één dode agent en twee gewonde rijkswachters;

  • Halle: de daders bellen naar de politie om de politie op het verkeerde been te zetten en vrij spel te hebben;

  • Temse: het stelen van prototypes van kogelwerende vesten waarmee de daders, al dan niet bewust, aangetoond hebben dat ze aan de informatie zijn geraakt en dat de weverij onvoldoende beveiligd was;

  • Nijvel: neerknallen van de twee agenten Morue en Lacroix, het bestelen van de wapens van de agenten. Tijdens de vlucht het kruisvuur met de achtervolgende ordediensten waarna de daders alweer konden ontsnappen -> gevolg: één dode agent en twee gewonden agenten;

  • Ohain: het neerknallen van Van Camp met een politiewapen;

  • Beersel: het plaatsen van de achterbank van de Golf op de parking;

  • Eigenbrakel/Overijse: het plegen van twee misdaden vlak na elkaar over de taalgrens heen wetende dat dit een extra moeilijkheid is voor de ordediensten;

  • Aalst: het bewust talmen op de parking vooraleer te vluchten en het beschieten van de ordediensten waarna de Bende alweer kon vluchten;

  • Ronquières

Re: Nijvel: 17 September

Merovinger, dank voor uw uitgebreide reactie en lijstje!, waarvoor mijn compliment. Toch denk ik dat ook zonder de Bende van Nijvel de budgetten voor veiligheid omhoog waren gegaan in die loden jaren. Ik zie geen enkel (verdacht) verband tussen die twee.

Met u eens ben ik het verder dat de Bende van Nijvel bij alle bekende acties rekening hielden met een confrontatie met de politie, meestal op de klassieke manier door middel van overbewapening en een snelle auto. Gepakt worden was geen optie bij hen. Om weg te komen waren zij bereid te moorden. Dat verklaart een flink gedeelte van uw lijstje. De vesten in Temse worden uiteindelijk gestolen door een stel psychokillers. Niet bepaald een subtiele manier van het voor schut zetten van de ordediensten, eerder een frontale aanval. Ok 'bedoeld of onbedoeld', inderdaad, that's the question. 

Andere punten kom ik zeker nog later op terug, maar misschien beter niet in dit topic, ik ken namelijk de beheerder van hier een beetje en die stelt dat nooit zo op prijs dat offtopic doorgezaag. Voorlopig geef ik u het voordeel van de twijfel. :cool:

Re: Nijvel: 17 September

Merovinger wrote:

Halle: de daders bellen naar de politie om de politie op het verkeerde been te zetten en vrij spel te hebben;

Is dat zo? Voor mij is dat nieuwe info. Dat zou toch een uniek feit zijn: de politie die gebeld wordt door de Bende. Lijkt me ook niet handig van de Bende. Voor hetzelfde geld wordt het gesprek opgenomen.

559

Re: Nijvel: 17 September

Deze feiten zijn al gepost, maar ik vermoed dat de bende dit inderdaad gedaan heeft als copycat naar de bende van Baasrode omdat het die bende hun tactiek was om de schuld in hun schoenen te schuiven. Dus wil dit zeggen dat er wel rijkswachters moeten bij betrokken zijn om aan deze info te geraken.

Re: Nijvel: 17 September

Eric Donkaew wrote:

Is dat zo? Voor mij is dat nieuwe info. Dat zou toch een uniek feit zijn: de politie die gebeld wordt door de Bende. Lijkt me ook niet handig van de Bende. Voor hetzelfde geld wordt het gesprek opgenomen.

Ik heb mij hier vergist. Het gaat om de overval op het warenhuis in Beersel en niet deze van Halle waarbij de BOB net voor de overval gelokt werd naar de Colruyt in Halle » Forum