31

Re: Nr. 22

http://i.imgur.com/1wiAQWV.jpg

Re: Nr. 22

Toe nou dim, neem het niet zo persoonlijk. Ik zie gewoon geen enkele overeenkomst, en dat mag ik dan toch gerust zeggen. Kijk bv naar de ogen. Tekening heeft grote ogen, en foto kleine. Dat vind ik een enorm verschil.

33

Re: Nr. 22

Hij had niet goed geslapen. Of raki gezopen. Of de flash was te sterk. Geen enkele overeenkomst dus. Zucht.

Re: Nr. 22

Het probleem met compositietekeningen is dat ze vrijwel nooit kloppen. De afperser van Linda de Mol kon goed geobserveerd worden door meerdere personen. Toch waren er nauwelijks tot geen overeenkomsten tussen de compositietekening en de feitelijke kop van de dader.

Ook de compositietekening van de Utrechtse serieverkrachter klopte niet. Dat wist de politie wel, maar een nieuwe compositietekening was blijkbaar niet mogelijk. Uiteindelijk werd de dader gepakt na een DNA-match. (Sorry dat ik even wat Nederlandse zaken noem.)

Dus we kunnen het hier wel hebben over kaaklijnen, haarinplant, stand van de oren enz., maar volgens mij komen we er geen stap verder mee. Volgens mij begint de tekenaar te tekenen, laat wat zien, vraagt of het zo een beetje goed is, of een beetje anders moet...

Alleen zaken als kaal/niet kaal, hoedje/geen hoedje, snor/geen snor, baard/geen baard, bril/geen bril zijn daadwerkelijk identificerend. Maar hoe zo'n snor er dan daadwerkelijk heeft uitgezien...

Re: Nr. 22

Iemand ziet een verband tussen een compositietekening en een bestaand persoon. Vraagt of iemand die plaatjes naast elkaar kan zetten. Vervolgens vind ik dat er geen overeenkomst zijn (persoonlijke indruk), maar dat schijn je dan niet te mogen zeggen, omdat een gevoelige belg dat ervaart als kritiek. Tsja.

Re: Nr. 22

Beetje jammer deze discussie van door mij twee gewaardeerde formleden, ben van mening dat een ieder hier zijn mening mag ventileren. Laten we waken voor koker visie, al is dit niet simpel.

37

Re: Nr. 22

Eric Donkaew wrote:

Het probleem met compositietekeningen is dat ze vrijwel nooit kloppen. De afperser van Linda de Mol kon goed geobserveerd worden door meerdere personen. Toch waren er nauwelijks tot geen overeenkomsten tussen de compositietekening en de feitelijke kop van de dader.

Ook de compositietekening van de Utrechtse serieverkrachter klopte niet. Dat wist de politie wel, maar een nieuwe compositietekening was blijkbaar niet mogelijk. Uiteindelijk werd de dader gepakt na een DNA-match. (Sorry dat ik even wat Nederlandse zaken noem.)

Dus we kunnen het hier wel hebben over kaaklijnen, haarinplant, stand van de oren enz., maar volgens mij komen we er geen stap verder mee. Volgens mij begint de tekenaar te tekenen, laat wat zien, vraagt of het zo een beetje goed is, of een beetje anders moet...

Alleen zaken als kaal/niet kaal, hoedje/geen hoedje, snor/geen snor, baard/geen baard, bril/geen bril zijn daadwerkelijk identificerend. Maar hoe zo'n snor er dan daadwerkelijk heeft uitgezien...

...en je kan net zoveel voorbeelden vinden waar een robotfoto wel degelijk zijn nut heeft bewezen.

Het doel van een robotfoto is niet om een fotorealistische weergave van een persoon weer te geven, maar wel om de aandacht te vestigen op bepaalde kenmerken/verhoudingen, ... om iets te triggeren bij mensen die de verdachte kennen/gezien hebben. Net zoals een karikatuur in wezen weinig gelijkenissen vertoond met het origineel, maar bepaalde kenmerken uitvergroot en zo een vorm van herkenbaarheid teweeg brengt.

38

Re: Nr. 22

Voila, beter dan Zenga hierboven kan ik het niet zeggen.

Re: Nr. 22

Er bestaan natuurlijk wel gradaties. Je hebt robotfoto's die zijn samengesteld vlak na de getuigenis en door meerdere personen bevestigd. Zulke tekeningen zijn meer waard, dan die van eenlingen, of als er weken tussen zitten, laat staan onder hypnose na 10 jaar.

40

Re: Nr. 22

noorderling wrote:

Er bestaan natuurlijk wel gradaties. Je hebt robotfoto's die zijn samengesteld vlak na de getuigenis en door meerdere personen bevestigd. Zulke tekeningen zijn meer waard, dan die van eenlingen, of als er weken tussen zitten, laat staan onder hypnose na 10 jaar.

» Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube