Topic: Boek: Het Rattenkwartier, een blik in het nest van de Bende van Nijvel

Het Rattenkwartier, een blik in het nest van de Bende van Nijvel

De oorspronkelijke bewoners van de wijk Negenmanneke in Sint-Pieters-Leeuw wantrouwden de omgeving van het Rattendaalkasteel. Daar streken begin vorige eeuw rare mannen in woonwagens neer. Jaren later zou een inwoner van het 'Rattenkwartier' opgepakt worden in het onderzoek naar de Slachter van Bergen. Enkele van zijn buren en familieleden zijn hoofdverdachten in de zaak Bende van Nijvel.

Begin jaren tachtig bewoont de clan Bogaert enkele woonwagens in het zogenaamde Rattenkwartier in Negenmanneke, Sint-Pieters-Leeuw. Een lid van die clan was ooit de hoofdverdachte in het dossier van de vuilniszakmoorden van Bergen. Familielid Anna Bogaert was tot begin jaren tachtig gehuwd met Philippe De Staerke, de enige in verdenking gestelde crimineel voor de aanslag van de Bende in Aalst. De clan De Staerke is afkomstig uit het Rattenkwartier.

Beide families zijn verwant met de clan Becker. Robert Becker woonde begin jaren tachtig in een woonwagen in het Rattenkwartier. Hij werd genoemd als leider van de Bende van de Borinage, de enige criminelen die voor het assisenhof verschenen inzake de in 1983 gepleegde aanslagen en moorden van de Bende van Nijvel. Het Rattenkwartier is het nest van de Bende van Nijvel.

En dan leren de bewoners van dat nest, - vechtersbazen, inbrekers en overvallers, - via de verzamelde criminele activiteiten een echte psychopaat kennen. Een onverbeterlijke seriemoordenaar. Een meedogenloze massamoordenaar. Charlie Hedo toont in dit boek aan dat hij betrokken is bij de twee grootste misdaaddossiers van ons land die bovendien beide onopgelost zijn.

Charlie Hedo was in 1985 op de dag van de bloedigste aanval aanwezig in Aalst. De Bende liet de stad in trauma achter. Charlie volgde sindsdien alle verwikkelingen in de zaak op de voet. Toen de daders na 20 jaar nog steeds vrij rond liepen besloot hij zich te verdiepen in de zaak en kwam tot verrassende ontdekkingen. Hij werkte tien jaar aan dit boek waarin hij de daders bij naam noemt.

Info

  • eBook

  • ISBN: 9781310780417

  • Publicatiedatum: 27 september 2015

Meer » www.smashwords.com

De auteur Charlie Hédo is mij totaal onbekend. Als je zijn ander oeuvre op Smashwords bekijkt dan belooft het niet veel soeps. Op zijn blog schrijft hij nog het volgende over het boek:

Een boek dat ik schreef over de Bende van Nijvel wekte interesse van twee Vlaamse uitgeverijen. Er zijn er maar vijf, dus dat was een succes. Bij alle twee die geïnteresseerde uitgeverijen werd tijdens de laatste redactievergadering beslist om het 'nog even in de koelkast' te stoppen. De belangrijkste reden daarvoor was dat ze op dat moment geen expert voorhanden hadden om te oordelen over de door mij naar voren gebrachte theorie. Er worden namen genoemd in het boek en dat houdt altijd een zeker risico in voor een uitgeverij. Samengevat: niet de kwaliteit van het boek, maar het feit dat ik nog geen renommee had inzake misdaadverslaggeving besliste of de lezer er mocht van genieten of niet.

Gaat het om een boek van fipilip? Zie nl. deze topic over het artikel 'De Bende en de Slachter' uit de Panorama.

Re: Boek: Het Rattenkwartier, een blik in het nest van de Bende van Nijvel

Je kan al een gratis sample van het boek downloaden.

3

Re: Boek: Het Rattenkwartier, een blik in het nest van de Bende van Nijvel

De slachter van Bergen, de Bende? Tja, ... maar who knows.. en met "Pierre Becker" komen we misschien ook nog eens uit bij de zaak Dutroux én de bende Haemers, tenminste als we deze persoon effectief kunnen linken aan de clan Becker?

4

Re: Boek: Het Rattenkwartier, een blik in het nest van de Bende van Nijvel

Als je een boek wil uitbrengen over de Bende van Nijvel, is het natuurlijk nu het moment. Ik hoop wel dat de auteur zijn manuscript nog laat nalezen want een snelle blik op de sample, toont toch al een aantal fouten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Re: Boek: Het Rattenkwartier, een blik in het nest van de Bende van Nijvel

Heb die sample gelezen. Op zich wel interessant dat die gast een overzicht probeert te geven van de families De Staerke, Becker en Bogaert. Maar zijn theorie en uitgangspunt is zo simplistisch dat ik moeite heb moeten doen om verder te lezen.

Als het dan toch puur banditisme was voor de kick en wat buit ging het toch al lang opgelost zijn. Hij schuift chantage, roze baletten, pogingen tot staatsgreep en alle andere mogelijke motieven gewoon uit in z'n 1e pagina's.

En toch is het een piste waar ik zeker mee rekening hou. Dubois in combinatie met de beruchtste gangsterbendes. (Maar niet voor alle feiten)

Re: Boek: Het Rattenkwartier, een blik in het nest van de Bende van Nijvel

Ik zou hem graag willen geloven ... maar wat dan met Leon Finné? Hij heeft zijn eigen dood min of meer aangekondigd enkele weken voordien, en gezegd dat er rare dingen gingen gebeuren in dit land aan de man van de krantenwinkel waar hij steeds over de vloer kwam.

We weten ook de Philippe De Staerke een trainingskamp gevolgd had en daar halfgek is uit teruggekomen, net in die periode. Zowel corrupte hooggeplaatsen en criminelen moeten hun zwart geld af en toe kunnen witwassen. Ze komen in dezelfde gelegenheden, hebben dezelfde noden, gaan naar dezelfde vrouwen, ...

Met één ding ben ik het wel eens, het brute geweld typeert zijn hoofdpersonages: de moord of Valère Valcke (maar ook reeds personen in de jaren 70!) hebben exact dezelfde technieken als o.a. de moord op Concièrge in Beersel, ... wat ook hun grondgebied is. Ook het feit dat Leon De Staerke bij de werkwijze van zijn laatste misdaden enkele jaren terug nog steeds veel gelijkenissen vertonen met Bende van Nijvel.

Het feit dat garagebox van Bende De Staerke vlak naast die van Bende Haemers ligt is ook geen toeval. De wereld is klein.

Bij de Staerke's minstens 1 zenuwziek en 1 psychopaat. Ander bendelid kort voor Aalst opgepakt voor brute moord op Rijselse prostituee.

Bende Haemers: vader Haemers psychopaat, Patrick & echtgenoot psychopaat. Voor hen is dit in de eerste plaats een spelletje, dat ze voor de kick doen. Niet omdat ze gaan verhongeren.

7

Re: Boek: Het Rattenkwartier, een blik in het nest van de Bende van Nijvel

Charlie Hédo meldt op zijn twitter-pagina dat de release van het boek wordt vervroegd vanwege "nieuwe ontwikkelingen in het dossier".

Bron » twitter

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: Het Rattenkwartier, een blik in het nest van de Bende van Nijvel

Ik had al langer in de literaire wandelgangen vernomen dat een zeer bekend Vlaams auteur in 2015 een boek over de Bende uit zou brengen. Maar ik kan die schrijver moeilijk vereenzelvigen met die zondagsschrijver Charlie Hédo.

Re: Boek: Het Rattenkwartier, een blik in het nest van de Bende van Nijvel

Iemand weet van die 'nieuwe ontwikkelingen'? Ik had nochtans de indruk dat het onderzoek muurvast zat.

10

Re: Boek: Het Rattenkwartier, een blik in het nest van de Bende van Nijvel

En waarom dan vroeger? Ik zou net later verwachten? De auteur spreekt ook van een "link Cocu en Tinck"...