11

Re: Gent: 13 Augustus 1982

Ik denk dat we het mogen schrappen: De wapens werden naar verluidt naderhand teruggevonden bij de zoon van een politieofficier (die geen deel uitmaakte van de Gentse stadspolitie). Of deze persoon ook dader was van de diefstal kan ik momenteel nog niet achterhalen.

En ter bevestiging: Het dienstwapen toen was het gekende pistool FN 7.65mm van Belgische makelij.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Gent: 13 Augustus 1982

Werden ze allemaal teruggevonden?

Re: Gent: 13 Augustus 1982

Ben, heb je meer info over het terug vinden van de wapens. Het is toch wel raar dat een zoon van een politieofficier die niet voor de stadspolitie werkte die wapens had. Wat is de uitleg daarvoor? Doet me ook denken aan WNP met hun telexen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Gent: 13 Augustus 1982

Ben het is toch niet ergens in de buurt van Erpe Mere dat de wapens zijn terug gevonden zeker?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

15

Re: Gent: 13 Augustus 1982

Ik probeer meer informatie te verzamelen maar dat kost tijd. Ik hoop zo snel mogelijk antwoorden te vinden op al die vragen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Gent: 13 Augustus 1982

Wel dit politiekantoor is midden in de rosse buurt, dezelfde nacht word er in Maubeuge ingebroken en stelen ze champagne. Is er een link met wat in Maubeuge afspeelt? Zie » Forum | Forum

Want als men dit leest over Waver (» Forum) dan zit men in dezelfde vijver. In de artikelen spreekt men ook van wapendiefstallen bij de politie (Dilbeek), er zou ook een wapendiefstal geweest zijn in Zaventem in een politiekantoor. Iemand daar meer gegevens over?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Gent: 13 Augustus 1982

In het kader van deze wapendiefstal uit het commissariaat in Gent kan ook verwezen worden naar het volgende citaat van procureur De Saeger:

Eén van de gevonden pistolen [opgevist in Ronquières] zou een dienstwapen van de rijkswacht kunnen zijn. Volledig positief kan daarop volgens de Dendermondse procureur des Konings echter niet geantwoord worden, tenzij misschien na het grondig onderzoek dat ongetwijfeld weken in beslag zal nemen. Alle identificatiegegevens waren weggevijld. Dat het betrokken pistool toebehoorde aan de rijkswachter, die op 17 september 1983, werd doodgeschoten bij de Colruyt-vestiging te Nijvel, is volgens de procureur een zeer voorbarig besluit.

Even voorbarig is de veronderstelling, dat het stukgezaagde wapen misschien dat is waarmee de betrokken rijkswachters werd vermoord. Aanwijzingen in één of andere richting zijn er naar verluidt niet. Het enige wat het parket kan zeggen is dat het betrokken pistool gelijkaardig is aan een model zoals rijkswacht en verschillende politiediensten in gebruik hebben of hadden. Het type is echter in vele duizenden exemplaren vervaardigd en ook aan andere klanten verkocht. "Bovendien, als het een dienstwapen van de rijkswacht zou blijken, dan nog is Nijvel niet de enige plaats waar zulk wapen in de voorbije jaren is gestolen", merkte de Dendermondse procureur De Saeger op.

Bron: Het Laatste Nieuws | 12 november 1986

Re: Gent: 13 Augustus 1982

Ben wrote:

Ik denk dat we het mogen schrappen: De wapens werden naar verluidt naderhand teruggevonden bij de zoon van een politieofficier (die geen deel uitmaakte van de Gentse stadspolitie). Of deze persoon ook dader was van de diefstal kan ik momenteel nog niet achterhalen.

En ter bevestiging: Het dienstwapen toen was het gekende pistool FN 7.65mm van Belgische makelij.

Inderdaad Ben, ik heb nl. hierover nog onderstaand krantenartikel gevonden. Alhoewel hierdoor de kans bijzonder klein is dat deze diefstal iets met de Bende van Nijvel (Maubeuge of Waver) te maken heeft, vraag ik mij toch af of op al deze 16 teruggevonden dienstwapens (7.65) een ballistisch onderzoek uitgevoerd werd om na te gaan of er toch niet toevallig met één van die 16 dienstwapens geschoten is geweest in Maubeuge of Waver. De kerel die gesnapt werd heeft zelf met één van die wapens geschoten in Kortrijk in november 1982. Op dat exemplaar zal dus wellicht wél een ballistisch onderzoek gebeurd geweest zijn. Maar wat als een ander exemplaar dan deze waarmee in Kortrijk werd geschoten, gebruikt werd in Maubeuge of Waver?

Gestolen politiewapen diende dezelfde dag nog voor overval – Aangehouden jongeman uit Gent bekent

De 19-jarige jongeman, die tijdens het weekend te Gent werd aangehouden in het bezit van gestolen dienstwapens van de politie, heeft de gerechtelijke onderzoekers doen opkijken. Hij bekende niet enkel de pistolen, 16 in totaal, zelf te hebben ontvreemd bij een lefrijke inbraak in het Gents politiekantoor van de vierde wijk, maar voegde er koeltjes aan toe, dat hij met één van die wapens vrijdagavond te Kortrijk deelnam aan de overval op het personeel van voedingszaal Cash.

In ons blad van maandag op bladzijde 3 stonden de twee berichten nog los van elkaar onder de titels 'Rovers schieten om achtervolgers af te schrikken' en 'Gentse jongeman had twee gestolen politiewapens op kamer'. We laten ze hierbij versmelten en kunnen erbij melden, dat verdachte P.A., uit het Gentse, niet twee maar wel drie dienstpistolen op zijn kamer verborg en dat hij de dertien andere onder de grond stopte. Ze werden opgegraven, zodat alvast de hele FN .22 buit (*) terecht is.

P.A. is ondanks zijn jeugdige leeftijd, geen onbekende meer voor het gerecht. Hij waagde zich eerder aan een gewapende overval, feit waarvoor hij evenwel geïnterneerd werd.

Bron: Het Laatste Nieuws | 9 november 1982

(*) vermoedelijk is dit een fout en ging het om de 7.65 wapens.

Re: Gent: 13 Augustus 1982

Is die 19 jarige dan de zoon van een politieofficier? En gaat het over hetzelfde feit, want het aantal wapens verschilt (13/16), alsook het type 7.65 en 0.22. Ik blijf met vragen zitten, ook over de 19-jarige. Waar heeft hij gezeten? Heeft hij misschien aan paramilitaire trainingskampen meegedaan? Was het Vandeuren die sprak over een vriend die in een instelling gezeten had, link?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Gent: 13 Augustus 1982

Met het nieuws van de laatste weken rond de anonieme WNP-getuigenis, lijkt het mij interessant om dit feit nog eens onder de aandacht te brengen. Heeft er iemand meer informatie over deze wapendiefstal?