21

Re: Kester

In die rol van de militaire basis in Kester geloof ik ook zeer sterk. Haemers en Philippe De Staerke zijn 'actief' geweest in de dichte nabijheid. Haemers in Leerbeek. De Staerke in Pepingen.

Re: Kester

Hier zijn nog enkele foto's terug te vinden » www.editiepajot.comwww.urbex.nl | www.rondomrond.be | sites.google.com

23

Re: Kester

De dichter, vertaler en journalist Pol Le Roy (Hingene 1 maart 1905 - Bornem 17 oktober 1983). Sympathiseerde met SS-Vlaanderen, lid van VNV en van de Duitsch-Vlaamsche Arbeidsgemeenschap (DeVlag). Terdoodveroordeling op 16 oktober 1947, begenadigd in juli 1948. Voorwaardelijke invrijheidstelling op 15 september 1951.

24

Re: Kester

Als je het graf van Staf De Clerq opzoekt in Google en dan naar afbeeldingen gaat, kom je wel meer extreem-rechtse figuren tegen. Het graf ligt aan de oude militaire basis van Kester.

Re: Kester

Als ik het me goed herinner staan er wel enkele huizen beneden het domein? Bestond er dan geen kans dat deze mensen de bende kon opmerken?

kenza wrote:

http://www.pajottenland.be/Data/Web/Krant/200717/yzerenmand.JPG

Deze toren stond in 1985 op het terrein van de oude militaire basis. Van hieruit zag je van Aalst tot aan het hellend vlak van Ronquières (bois de la houussiere).

In het bos van Houssière staat er ook een bord met de afstand naar Kester, Mainvault, Jumet, ... Ik weet de naam niet meer, maar is een soort geografisch punt/desk.

Re: Kester

Een paar maanden geleden werd mij het volgende bericht van Guy Bouten doorgespeeld. Guy heeft niet te kennen gegeven dat het bericht vertrouwelijk is. Maar blijkbaar is deze info ondertussen nog altijd niet publiek gemaakt. De cel in Charleroi is wel op de hoogte gebracht. Resultaat? Niets over gehoord. Daarom plaats ik de tekst hier. Het staat jullie vrij om Guy hierover te bevragen. Blijkt dus dat Guy nog altijd niet heeft opgegeven. Chapeau!

Van: Guy [mailto:Guy.Bouten@xxxxxxx]
Verzonden: dinsdag 5 mei 2015 10:14
Aan: xxxxxxxx
Onderwerp: xxxxxxx

Dag xxxxx,

Gisteren gaan kijken naar het radarstation van de NAVO in Kester dat in 1983 dicht ging en dus in 1985 zie Aalst er verlaten bij lag, zie schema in mijn boek en hoofdstuk3. Ik werd begeleid door een zogenaamde spotter of reubux, dit zijn lui die als hobby hebben om lege gebouwen, kelders en dergelijke te bezoeken op zoek naar sporen.

In het gebouw bestaande uit zes lokalen,een zaaltje met keuken en toiletten, sporen gevonden van doelwitten voor 'practical shooters' (zie WNP, Bouhouche, Bultot en consoorten), maar blijkbaar ook van rijkswachters die linten achter lieten met daarop 'rijkswacht-gendarmerie', er was zelfs een lint op een deur geplakt.

Blijkbaar waren het rijkswachters die er zich verscholen, eventueel oefenden, de omgeving was in de jaren tachtig immers verlaten, er stonden toen 100 meter verder slechts twee huizen, maar de radarbasis was te bereiken via een landwegje aan de andere kant.

Hoogstwaarschijnlijk heeft het moordcommando van Aalst zich hier verscholen totdat de kust veilig was, wij hebben met de auto een reconstructie gemaakt vanaf de Delhaize van Aalst tot de radarbasis in Kester van de vluchtweg. Niemand zag in Ninove, toch een groot centrum noch bij een dancing op de baan Ninove –Halle met rond 20 uur 's avond veel bezoekers, de Golf voorbij rijden, dus nam het commando binnenwegen wat wijst op een grondige voorbereiding en militaire precisie.

Ik heb ook sporen gevonden van een zwart t-shirt, stukjes van een zwarte bivakmuts, spuitbussen met de kleuren zwart, groen en blauw en een paar verbanden met geronnen bloed. De cel van jumet kwam hier ook kijken maar deed hier niets mee, dus geen onderzoek van dna en vingerafdrukken.

Ik bereikte de radarbasis via een gat in de omheining, ook sporen gevonden van een smeerput die nu opgevuld bleek met gras en afval. Opvallend vlak in de buurt bevindt zich het graf van Staf De Clerck van het VNV, toen was het een pelgrimsoord van extreemrechts.

Tot 1994 lag 500 meter verwijderd een kleine kazerne die nu volledig afgebroken is. Met Charleroi heb ik geen contact meer gehad, maar volgens een recent artikel in Le Soir Illustré volgen ze het 'Gladiospoor'.

Re: Kester

Is het in die buurt dat die 2 verdwijningen geweest zijn onlangs (die basketter die nog altijd niet is teruggevonden en de gepensioneerde man)?

Kan het zijn dat zij op de drukkere passages 'kleine baantjes' genomen hebben? Het is te lang geleden dat ik nog langs daar geweest ben. Maar via de binnenbaantjes achter kerk van Meerbeke... kan het zijn via Neigem etc. Het zit te ver, maar ze kunnen nabij het centrum de drukte willen vermijden hebben.

Alhoewel, dat er in die dancingbuurt een Golf met meerdere mannen op dat moment misschien minder opviel dan op een verlaten landweg (dat is vermoed ik toch waar vroeger Cabrio en Victory was)? Volgens mij kan je langs daar ook via veldwegjes naar Brussel rijden?

Eigenlijk zou er een manier moeten zijn om buiten de officiële weg, deze bewijsstukken op DNA te controleren.

Re: Kester

Zonder vergelijkingsmateriaal heb je weinig aan DNA.

29

Re: Kester

Walter Baeyens, heel erg bedankt dat u Kester nog eens ter sprake brengt. Ik ben blij dat Kester eindelijk bij sommigen erkent wordt als mogelijk schuiloord. Ik zelf ben er zeker van dat ze na de overval in Aalst naar de oude militaire basis in Kester zijn gereden.

Er zijn daar inderdaad silhouetten gevonden voor practical shooters. Deze waren verstopt of verloren gegaan achter een grote elektriciteitskast. Deze waren achteraan op bordjes van de Gordel rond Brussel geplakt (Gordel 1984). De silhouetten waren van de rijkswacht, er stond RW op.

Het rare is dat dit een basis is van de NAVO-luchtmacht, m.a.w. daar heeft de rijkswacht niets te zoeken. Deze basis was ook gewoon een soort bureel aan de 2 grote antennes. Dit had helemaal niets met practical shooters te maken wegens te klein. Dat de CWB hier niets mee gedaan heeft verbaast mij niets want we spreken over bondgenoot de NAVO.

De wandelaar is iets verder gevonden op kop in een waterput en in de directe buurt heb je een crossparcour waar de de andere man spoorloos verdwenen is met zijn quad. Ook is er in de directe omgeving 2 keer een boerderij in brand gestoken en het is ook een raadsel.

PS: Iedereen in de buurt is wat bang van der indertijd geheimzinnige geheime militaire basis.

Re: Kester

Wel, Kester wordt nog meer een hotspot dan het al was met wat ik hierboven lees. De rijkswacht had wel te maken met NATO, de rijkswacht was een militair component, op SHAPE werkten er tientallen rijkswachters, en ook bij SDRA werkten er rijkswachters.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.