Re: Welke piste moet onderzocht worden?

Gisteren heb ik een vraag geformuleerd ivm het gevonden wapen bij v Obbergh, wapen afkomstig van de Dekaise overval. Volgens mij moet hier meer doorgedreven onderzoek over gebeuren waar deze persoon dit wapen vandaan had. Mijns inziens is dit een zeer belangrijk spoor.

22

Re: Welke piste moet onderzocht worden?

De klok tikt genadeloos verder, net als op die fatale avonden en nachten, toen het leven van diverse mensen voor altijd stil bleef staan...

Nog een 10-tal maanden hebben we gezamenlijk, om een oplossing te vinden. Het spreekt voor zich dat dit een probleem is wetende dat het dossier één miljoen pagina's kent. Als je hier nog maar even leest, merk je al dat vele getuigenverklaringen aanvankelijk nooit werden opgetekend. Keien als onderzoeksrechter Troch en andere, bleven zo voor eeuwig van deze informatie verstoken.

Dan zijn er nog vele getuigen, mensen die wel iets gezien hebben, maar of niet durven spreken, of denken dat hun ervaring niet belangrijk genoeg is om ter zake te doen, mensen die de schijnwerpers of de aandacht liever niet opzoeken, mensen die vrezen voor represailles ook, ... zo bv. het bevriend koppel van de persoon die de wagen in het Bois de la Houssières zag waarachter iemand lag en waarnaast Haemers stond, op de nacht van de meest bloedige overval te Aalst.

Geen enkel mens kan nog één miljoen pagina's gelezen krijgen op de tijd die ons rest. Er moeten dus strategieën bedacht worden. Welke strategieën zou men nu het beste kunnen uitvoeren om alles zo snel mogelijk te laten gaan?

Ik bedenk:

  • anonieme lijn voor getuigenissen, zodat mensen na 30 jaar in alle vrijheid kunnen spreken

  • nieuw buurtonderzoek: dat wil zeggen mensen ondervragen, met in het bijzonder aandacht voor buurtbewoners, cafébazen en -bezoekers en de bredere horeca-wereld uit die tijd

  • Bois de la Houssières en buurtbewoners en streek uitkammen

  • ...

Dossier online gooien en de massa laten speuren? Maar dit is vermoed ik weinig legaal tov de genoemde namen als mogelijke verdachten.

23

Re: Welke piste moet onderzocht worden?

Het DNA profiel van de killer is dacht ik bekend hé overigens?

24

Re: Welke piste moet onderzocht worden?

Ik was vandaag een beetje aan het googlen ivm de Audi 100. Kwam op de fenomenale geldtransport overval in Dilbeek. Het is waarschijnlijk allemaal toeval, en dan vraag ik ook deze informatie uit te bannen bij elke verdere bende-theoretisering, maar... een van de vluchtwagens was daar ook een Audi 100. Uiteraard een nieuwer model, feiten dateren van '95. Maar, en ik impliceer hier zeker geen directe verbanden, maar er zijn toch een aantal parallellen:

  • Vluchtwagen, zoals vermeld

  • Agressieve, militaristische machtsontplooiing met professioneel materiaal

  • Cold case, nog steeds niet opgelost

  • 800.000 euro voor 8 man. Natuurlijk was het de bedoeling beide geldwagens te pakken.

  • zelfde regio etc...

Ik wil geen allusie maken op een direct verband. Wat ik wil zeggen is dat de "bandietenschool" blijkbaar succesvol afgestudeerde leerlingen heeft. Geleerd uit de pers of gewoon de volgende generatie - vader-op-zoon? En dan, dan word het natuurlijk interessant...

25

Re: Welke piste moet onderzocht worden?

Is er ooit als onderzoeksdaad een confrontatie geweest tussen de verschillende onderzoeksrechters die deel uitmaakten van de Bende van Nijvel? Bv. voor de Bendecommissie.

Re: Welke piste moet onderzocht worden?

Dit is mijn allereerste post. Ik ben hier al dagen aan het meelezen en het is moeilijk om door de bomen het bos nog te zien. Wat betreft welke piste moeten we volgen zegt mijn buikgevoel mij begin bij de slachtoffers. Ik denk dat je kan stellen dat heel wat slachtoffers geen toevallige slachtoffers waren. Ik zou eigenlijk moeten schrijven doden ipv slachtoffers want ook mededaders of getuigen of afpersers of schuldenaars zijn gedood of zijn "omgekomen". Volgens hetgeen ik hier gelezen heb zijn sommige slachtoffers niet echt onschuldig en chanteerden zij mogelijke opdrachtgevers. Ik denk hier aan een secretaresse van een politieker waarvan bewezen is dat zij haar baas chanteerde.

Net vandaag staat het volgende op de website van Het Laatse Nieuws:

"Harvey Weinstein huurde journalisten en goedgetrainde ex-spionnen en militairen in die onder valse identiteiten slachtoffers onder druk zetten om te verhinderen dat die klacht zouden indienen wegens seksueel misbruik gepleegd door de filmbaas. Dat meldt The New Yorker.

Rond de herfst in te huren. Daaronder ook Black Cube, dat wordt geleid door voormalige officieren van de Israëlische geheime diensten zoals de Mossad. Daarnaast schakelde de van seksueel misbruik beschuldigde filmbons ook Kroll in, de geheime dienst die werkt rond bedrijfsgeheimen. vorig jaar moet Weinstein nattigheid hebben gevoeld, want dan begon hij privé-veiligheidsagentschap"

Schrap de naam Weinstein en vul hier een andere naam in. Ik denk dat we hier in Belgie bijna 30 jaar geleden hetzelfde meegemaakt hebben. Zelfde scenario, tot en met de Mossad. Past ook naadloos in het verhaal van M. hier op het forum. Natuurlijk moeten we dit alles overgieten met een sausje van drugs, diamanten en wie weet zelfs uranium.

Laat alsjeblief even vallen wie uitvoerde, met welke wagen ze reden en in welk bos ze hun wapens voor de feiten verstopten en in welke rivier ze die na de feiten gingen droppen en of ze er al dan niet nog 10 jaar mee wachtten voor ze effectief in de rivier terecht kwamen.

Ik ben een vrouw en 50 jaar geleden waren er hier onder de kerktoren van een piepklein dorpje 3 pedofielen actief en een paar verkrachters. Zelfs ik heb op mijn eigen manier ooit rijkswachters kunnen chanteren. Toen ze mij tegen hielden en 1 van de twee zijn boekje bovenhaalde om een bekeuring uit te schrijven heb ik 1 van de twee recht in zijn ogen gekeken en gevraagd of hij mij nog kende van in een bepaalde tuin. Zijn collega begreep de situatie in een ogenblik en stak zijn boekje weg.

Tenslotte, is er hier nog iemand die zich kan herinneren welke macht bepaalde mensen in de jaren 80 hadden?

En nog een laatste vraag, iemand een idee hoeveel vrouwelijke speurders en onderzoekers ooit op deze zaak zaten? Ik denk veel te weinig. Sorry mannen, is niet kwaad bedoeld, wij denken en voelen anders omdat onze hersens anders in elkaar zitten.