Re: Opgravingen Elouges

Filip wrote:

Misschien hebben ze het lijk gevonden van Francis Zwarts? Nog iemand die er zo over denkt?

Daar zat ik ook aan te denken, misschien is Beijer toch gaan praten zoals hij al meermaals in de pers heeft aangekondigd.

Re: Opgravingen Elouges

Maarten1985 wrote:

Daar zat ik ook aan te denken, misschien is Beijer toch gaan praten zoals hij al meermaals in de pers heeft aangekondigd.

Bij mijn weten is Beijer niet bejaard.

Re: Opgravingen Elouges

't zal toch niet onze vriend Baron de Bonvoisin zijn zeker. Diene heeft vorig jaar toch een hersenbloeding gehad, hij is 70 jaar zeker.

64 (edited by dim 26-01-2009 16:02)

Re: Opgravingen Elouges

Ik geloof niet veel van die Borains-piste. Ten eerste omdat ze helemaal niet voldoen aan het profiel van gehaaide moordmachines. Heb je die Vittorio al eens bekeken? Een obese, slome astma-patiënt.

Ten tweede, omdat er heel wat gegevens zijn die erop wijzen dat het hier geen ordinaire criminaliteit betreft (ondermeer de identiteit van bepaalde bende slachtoffers zoals Finné en Van Camp en het bredere kader met uitlopers naar de bende Haemers, Groep G, CEPIC, Mossad, Mirano, de zaak Palme, ... noem maar op).

Ik zou me nog kunnen vinden in een verhaal waarbij enkele van de Borains (Michel Cocu?) gebruikt werden om klusjes op te knappen, om de onderzoeksbliksems af te leiden. Hun rol kan niet meer dan marginaal geweest zijn. Niet dat ik gebrand ben op een conspiracy-achtige mythologie maar ordinaire boefjes à la borains? Nee. Ik heb het onaangename gevoel dat men de piste van charaltan Deprêtre weer wil lanceren daar in Jumet.

We zien wel... wachten op de analysen, maar ik ben vooralsnog sceptisch.

Re: Opgravingen Elouges

Ze hebben alweer gans de dag auto's verplaatst en gegraven. Dat zou 'waarschijnlijk' nog enkele dagen duren. Met dat skelet, waarvan het gebit blijkbaar kapotgeslagen werd, schieten ze op zichzelf niet echt op. Ze moeten iets vinden dat rechtstreeks naar de Bende van Nijvel verwijst.

66 (edited by patrickhaemers 26-01-2009 20:18)

Re: Opgravingen Elouges

Zwarts ligt waarschijnlijk in de Noordwijk in Brussel ergens in de fundamenten van 1 van die torens. Haemers en zijn vader waren ook zeer beleefde en zachte vriendelijke mensen, en toch topgangsters. Ooit in woluwe kwamen ze een cafeetje binnen, vroegen beleefd een tas koffie. Ze vroegen beleefd om de tas te laten staan en even later kwamen ze terug binnen. Bleek dat ze het postkantoor even gaan overvallen waren onder hun twee. De borains en andere moorden zijn 2 aparte zaken. Waarvan de juiste en correct gedetailleerde verklaringen van de borains die ze terug hebben ingetrokken?

Re: Opgravingen Elouges

Het kan toch niet dat Blanchart zelf niet wist wat er op zijn hoog ommuurde en volledig afsluitbare domein allemaal gebeurde? Wie daar werkte? Wie daar kwam? Wat daar stond? Zouden ze het handschrift (de handschriften) op de gevonden stukjes papier al vergeleken hebben met dat van Blanchart? Bezat hij een beige Taunus of een witte Mercedes in november 1985? Bezat hij een gesloten vrachtwagen waarin hij auto's kon transporteren?

Re: Opgravingen Elouges

SHAPE ligt precies tussen Elouges en Ronquieres, misschien heeft dit er toch ook wel iets meer te maken. Al zou het in mijn ogen ook zo kunnen zijn, dat de bende van Nijvel bestond uit Fransen.

Re: Opgravingen Elouges

For what it's worth. Dour wordt in het Bende-dossier genoemd als de woonplaats van ex-gevangenenbewaarder Jean-Claude François, die één van de Borains zou zijn. Ook Michel Cocu zou voor korte of langere tijd als inwoner van Dour ingeschreven hebben gestaan. Blanchart scheen de schroothandel in 1979 te zijn gestart. Hij moet destijds 23-24 jaar zijn geweest.

Zijn uiterlijk vertoont inderdaad enige gelijkenissen met die van de Killer, maar zijn lichaamslengte komt overeen met die van de Reus. Daar zit dus een probleem, want hij kan natuurlijk niet alle twee zijn. Het is nochtans niet uitgesloten dat de beschrijvingen van de daders zijn aangetast door het geheugen van de getuigen en dat daardoor bepaalde gegevens zijn verward.

Soit, misschien was hij niet eens een actief lid van de Bende, maar hielp hij alleen met de wagens. Het lijkt me echter ondenkbaar dat de man niets wist van een lijk op zijn sloopterrein (tenzij het lijk al van voor 1979 dateert en dus niks met de Bende te maken heeft).

Ik heb hoe dan ook het gevoel dat de speurders een belangrijke vondst hebben gedaan, mogelijk de belangrijkste sinds de wapenzakken bij Ronquières. Ze hadden de zoekactie niet eens aangekondigd en zijn zeer discreet gebleven over wat ze zochten en waarom. Dat duidt er toch op dat ze het erg serieus nemen en dat de tipgever betrouwbaar zou kunnen zijn.

Maar allee, zelfs al is dat het lijk van de Killer dan zijn ze er nog niet. Het is heel erg moeilijk om een naam op een geraamte te plakken zeker als er onvoldoende gebitsgegevens zijn en het lijk er al lang ligt. Dan zijn er toch vaak bijkomende gegevens en getuigenissen nodig om de identiteit vast te stellen. Afwachten dus.

70

Re: Opgravingen Elouges

De speurders laten het achterste van hun tong niet zien. Wie weet heeft hun tipgever al een naam genoemd.