571

Re: Nijvel: 17 September

Als de bovenstaande informatie, afkomstig van informanten en andere getuigen klopt, moet het toch op een bepaald moment mogelijk geweest zijn een paar van de betrokkenen te arresteren. Het blijft een feit dat een aantal van de protagonisten uit het bendeverhaal niet of nauwelijks op de rooster gelegd zijn. Misschien moet er na al die jaren nog eens druk gelegd worden op Cocu, zijn betrokkenheid staat zo goed als 100 percent vast.

572

Re: Nijvel: 17 September

Wat ik me voornamelijk afvraag hoe de theorie van Wolf past in het grotere geheel, en of zij dan ook de daders zijn van Temse?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

573

Re: Nijvel: 17 September

Geen idee, volgens Wolf zijn veel van de antwoorden te vinden in Eigenbrakel. Hij is zelf uit de streek afkomstig en heeft blijkbaar toegang tot bepaalde informatie. De theorie die hij gepost heeft komt in grote lijnen overeen met hetgeen Deprêtre in zijn laatste interview wist te vertellen, wat hem in mijn ogen heel geloofwaardig maakt.

Voor de eerste golf overvallen ben ik geneigd de piste van café De Pomp (Van Deuren, Baugniet, ...) te koppelen aan de piste die Wolf naar voren brengt (mix van Borains & Sudisten) en dan krijg je zo'n beetje een ruw beeld van wie de uitvoerders waren: een allegaartje uit het misdaadmilieu, gerekruteerd door enkele tussenpersonen. Wie de uiteindelijke opdrachtgevers waren en hun motieven, daar heb ik geen enkele theorie over.

574

Re: Nijvel: 17 September

Wolf zijn bijdragen zijn heel interessant, en er moet zeker een link daar in de buurt zijn. Maar is het perspectief van Wolf wel juist en is Deprêtre wel te vertrouwen? Dat er een link kan met een lokale jeugdbende is heel erg groot, maar in welke context? Om een stad te kennen, zijn de betere bronnen taxichauffeurs postbodes en jeugdbendes, het kan niet anders dat iemand uit deze groepen iets moet opgemerkt hebben, of een ontmoeting moet hebben gehad met 1 van de daders. Er is ook nog de vraag als het deze namen zijn, waarom heeft niemand dan de 10 miljoen opgeëist?

Past Nijvel met Temse ervoor niet in een groter geheel, en is de "ontsnapping van de eeuw" die dezelfde avond was, (met toevallig gekende namen die ontsnapten) deel van de opzet. Want de diefstal van de golf in Erps-Kwerps legt dan weer een duidelijke link naar iemand die niet is ontsnapt omdat hij maar een week moest zitten. trouwens dezelfde golf linkt Bultot met de Bende van Nijvel, een gevangenisdirecteur.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Nijvel: 17 September

Het Laatste Nieuws - 19 september 1983

http://nsm08.casimages.com/img/2015/08/03//15080312100914738713483594.jpg

http://nsm08.casimages.com/img/2015/08/03//15080312100914738713483593.jpg

Re: Nijvel: 17 September

In het dossier over de zelfmoord van Latinus staat ergens de volgende hypothese vermeldt:

Le gendarme Morue se serait intéressé de très près aux faits du Brabant. Il aurait constitué un dossier concernant l'extrême-droite et les relation (participations?) de celle-ci dans les premiers faits. Il n'aurait pas difficile de connaître son service et de savoir que pour un District comme Nivelles un service mobile serait inévitablement appelé sur les lieux de l'alerte dans un grand magasin où il aurait été attendu… (tué en même que Dewit et Fourez). 

Op het document staat echter niet wie de bron is van dit verhaal.

577

Re: Nijvel: 17 September

Django68 wrote:

Geen idee, volgens Wolf zijn veel van de antwoorden te vinden in Eigenbrakel. Hij is zelf uit de streek afkomstig en heeft blijkbaar toegang tot bepaalde informatie. De theorie die hij gepost heeft komt in grote lijnen overeen met hetgeen Deprêtre in zijn laatste interview wist te vertellen, wat hem in mijn ogen heel geloofwaardig maakt.

Voor de eerste golf overvallen ben ik geneigd de piste van café De Pomp (Van Deuren, Baugniet, ...) te koppelen aan de piste die Wolf naar voren brengt (mix van Borains & Sudisten) en dan krijg je zo'n beetje een ruw beeld van wie de uitvoerders waren: een allegaartje uit het misdaadmilieu, gerekruteerd door enkele tussenpersonen. Wie de uiteindelijke opdrachtgevers waren en hun motieven, daar heb ik geen enkele theorie over.

Dit is de enig denkbare en houdbare theorie, waarbij bovendien alle robotfoto's inpasbaar zijn.

En als het gros van de antwoorden in Eigenbrakel ligt, dan moet m.i. ook additioneel gekeken worden wie uit Eigenbrakel of de onmiddellijke buurt ervan nog onder de radar is gebleven. Ik denk bijvoorbeeld - zonder daartoe concrete aanwijzingen te hebben - aan een notoire, in Thailand gearresteerde pedofiel, rijk, schietgraag, extreemrechts en school gelopen in Eigenbrakel en in de de kokschool Ceria in Anderlecht. Dat laatste is trouwens een plek die m.i. nader moet worden bekeken (cf. Christine Van Hees, Angelou, de fameuze Nicolas L. etc.).

Re: Nijvel: 17 September

Wie meer wil weten over de betrokkenheid van Fourez bij de (nucleaire) afvalmaffia van E. Van De Voorde (en zijn connecties met SCK Mol), het Transnuklear schandaal etc..) verwijs ik naar mijn boek 'De elite van de macht. De macht van de elite' (Van Halewyck), dat nu in de handel is.

Re: Nijvel: 17 September

Zowel Frédéric Saucez als Nemry verklaarden dat ze het voorgevoel hebben dat mensen uit de WNP-kring iets te maken hebben met de feiten van de Bende van Nijvel. Ze hebben hiervoor geen bewijs maar verwijzen wel allebei naar het gevoerde kruisvuur ter hoogte van de Diable des Amoureux. Dit zou een techniek geweest zijn die Smets de WNP-leden aangeleerd heeft.

Zo zegt Nemry in zijn verhoor van 22 februari 1988:

Il est exact qu'un jour, lors d'un entretien avec Latinus et Saucez, au domicile de Delombaerde, Latinus avait l’impression qu’on avait dû dévoyer le WNP pour autre chose que pour son but initial, du moins celui connu. C’est à ce moment-là, tant Latinus que Saucez et moi-même, avons eu l’impression que le WNP aurait pu avoir à faire avec les faits du Brabant Wallon, du moins certains éléments de ce WNP. Nous n’avons pas d’éléments précis pour étayer cette impression, si ce n’est que dans l’affaire du Colruyt de Nivelles, les faits qui se sont passés lors de la fuite correspondent au système enseigné pour les filatures par les gens de la S.E.

Frédéric Saucez verklaart in zijn verhoor van 22 februari 1988:

Comme je vous l’ai dit, j’ai rencontré Latinus environ quatre mois avant sa mort. C’est-à-dire que je l’ai fréquenté. Je me souviens qu’un jour, me trouvant avec l’intéressé et Nemry on a parlé ensemble de cette affaire. Nous avons conversé de cette affaire à cause qu’individuellement nous avions certaines craintes. Nous en sommes arrivés tous les trois, à avoir un pressentiment comme quoi des gens du WNP ou proche du WNP, pouvaient être à l’origine de ces faits sanglants. Il est très difficile d’expliquer nos appréhensions, appréhensions que je conserve toujours. Vous me demandez quel est le lien que je faisais entre le WNP et ces faits. Je vous dirai que ce qui nous avait frappé au départ, c’était une certaine similitude lors des faits avec des cours qu’on nous avait enseignés, via le Canard, que le véhicule suspect était pris en sandwich durant la filature entre deux véhicules.

580

Re: Nijvel: 17 September

the end wrote:
Ben wrote:

De moord op Morue wordt in de nota van Guy Wezel beschreven:

Il sort du véhicule, mitraillette au poing. Lorsqu'il est rejoint par son collègue, il est toujours debout près de la portière. Il tombe peu de temps après. Le déséquilibre du gendarme a été causé par deux projectiles de calibre .45 tirés dans sa cheville droite. Il tombe sur son côté gauche, la tête vers les bâtiments du "Fond des Routes".

Il est quelque peu recroquevillé. Alors qu'il tente de se relever ou de s'abriter, il est atteint sur son côté droit par une volée de plombs (cal 12 - plombs) provenant de la position de la Mercedes. De cette direction, une autre décharge (cal 12 - ballets) lui est destinée; une ballet l'atteint dans la région de la gorge.

Deux autres projectiles de 22 LR sont retrouvés dans l'avant bras gauche, le moment de ce tir ne peut être déterminé. Quelques instants plus tard, une dernière décharge (cal 12 - plombs O) lui est tirée dans la tête.

De laatste zin dat men de 22 LR schoten niet kan plaatsen is toch merkwaardig. Dus volgens Wezel is de rijkswachter eerst beschoten met de Colt, vanuit de deur van de supermarkt, de agent valt op zijn linker kant, en ergens erna word hij nog 2 keer geraakt in zijn linker onderarm de kant waar hij op ligt, en ondertussen nog een paar keer met een riotgun. Ook als hij beschoten word vanuit de deur van de Colruyt en hij laat zich vallen ligt hij volledig in het zicht van de schutter voor de deur, maar toch is het de riotgun die schiet.

De rijkswachtcombi is duidelijk vanaf 4 zijden beschoten, er is een schot in de achterruit van de combi alsook rechtsachter zijn er kogel inslagen van een kleiner kaliber. Er zijn nog andere mogelijkheden van hoe het gelopen is.

Om nog even terug te komen op de achterruit van de rijkswachtcombi: op alle foto's die ik van Nijvel bekeken heb, merk ik dat de achterruit van de combi anders is dan de andere ruiten. Het kleine raampje aan de bestuurderskant waardoor geschoten is, heeft dezelfde melkachtige kleur als de achterruit.

https://lh3.googleusercontent.com/GNTC0ZNkJauSaIFM3v5rJ9ki81iOG1iKqbvzFH7mvDQ-1JA23AU4ziRWaRR1Rd_O5rRUuu1Ri8TGrpY6Q3TTaQVe0LuR76Ve_tAqtyHjTHKRzj8wJNCIr-jPWQ-vxeMmCE9iGEYMkf5undIfYph3gF8VvekhxywOun47qnhIwvn63bH00E9_jfWMx6dgS7B1-W2QdLYkmxIq3O7TnHJq_ozNa7GbEc-ia_cp4Zhg7JxCgzaVwVljYs6wzxRssSpiLE0wtIkaTkahhGdf7dc350Lbajp0sEPBymEpqaxxaOmja8EosDzNVwxV9G5RM4k0eK1C6ny9cUWmETnEfun7GaTB7-C2Mlg7sDShZXitX6Nh1gL7K6d6APq_-bCDLMI4jhDXzASVmh5PpxV6zLanv5QLLS60BcU1HT8HaKAtB6jRJgMlJcyQGQFp3Y2Vk7IzYHv7oEZc0pI0F5F0Z5WfSfzgQ689npzUfl9_WQmABYwZGoGUmOW_NsNCjR3zpCtD2Imc1qg1nTDJcgyoeHB09SltrtH5_k1cOqBM_1S8kCNymGbisaPjMggLnEm0kdLMDpEe0G2ETg9xaCRHr64MEatIuyrBVz8=w1316-h927-no

Op deze foto is de achterruit ook anders dan de andere ruiten:

https://lh3.googleusercontent.com/t5ueMXxBgLk1jQZ7rN3jeRut9OlTnlDXowMnRtf-pI5qPL0r_AJ3pPGJSdl0SR-garMh9sVdamvff_Xt8kkcZ8xz-sGdx7N7q4Y-a1IKYKELVHMFLcTikcmLqkUgonAAvvNXQUD3hBUTJ8RZ9NuM-aygwCgJa75M5lQnodGvKZ-x-NUefEVAh9xTJCapu0QvL68SXJb2dyH6BVuMC4w42s-ojz3rovnYUSYGlehBOJ_siG5TD2H7Ax2D4l-ZfRe971e6D0kyiXgR89NkL7dvNI-yNt1I61alRv38TD0Lvjosa0vckNVPNlxBez9FKH5CBKRHwjYoNfG-sMz_RF-YZiTcSF3nZchIYt1r0vBzgsz-kJWgiXe1Z_duQxgIIjcYUQHL4DK4JQtnd6d8l3jvNG59-0d5fnBNJ0JAU4gpBp2AVvqOpJRg-vS3wFeU8pH0plGgUA8fbLVgUui2wscRf5QKy3TCxR0yBSdDd4Eyj6Z7nTmss7Ul6z0pNZR6t1qSEoYpAQg4eksLieYwnx7f23PE7xP3kB0iTUXuaFiNq8GNCZk4BCuZYR2ibkI29wBRpcx6drDchPkGH6LKRbRzc5MlFf7YR9M=w620-h452-no

Bovenstaande foto wat bewerkt (verscherpt en meer contrast) om het patroon in de achterruit beter te zien:

https://lh3.googleusercontent.com/kzW8Dsq0Z6JHIq4W-6-y2kzJRxFZ7l4xMeSqNv6_Aa1-Vv2hKYlghYrhnkmBHp1bs5RG5K8JdN_FulmX2daWchzEuI-daHS09W_BKG28kPF9Pwnxo21N97FMs90gMNwYZYt81ycNOja7-kGcoz2c3LkY7o3oSpN8AF6b-G-i-bArUHvEfp89zU4AsuZiVlqDLpqHliuOOas295gPJHLoRlnpj4XKxOT7S7ExFFKtbEz8mJFsQlgrXBTHbGvFNm9wamyyvxnhjfTV5RVVj626M2nMgyD-YNxNQDKdAE1VHAnwrmsSbZcATrg8UJtQ9mM6ox6t2fz9NrzTHQZsojYuFZvnnjmiL1xOszNqqL8i4r4qnDFt_3ISmFurVH8O5LH2woJkO5qlB9cOkukjaXzJ96HUT-fu4r0EVhmP-jlulMJp6xhB-1r1jXvls2sR7s_TjNEDeUfb9pQFpUbQZ561HxGyHz70gx9_gFpOQ-4DbarHhizitwNxuIznFuZqsNVPaNeI4dQfr7Bmj3TOJ1siOZ4jSsF-OfL1XHHfr6hf3mJEUpi-ixnA4GiOSPjeH9M_P9NsrcGu9LgJAZol47Fj1dOxK5lUJy0=w1009-h736-no

Ik heb voorlopig geen andere verklaring voor de melkachtige kleur dan dat de achterruit gebarsten is, er zijn immers ook 2 kogelinslagen aan de achterzijde van de combi.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.