Re: Temse: 10 September

eenhoorn wrote:

Is raar dat als je op de hoogte bent van de aanwezigheid van geheime vesten maar niet van de situatie ter plaatsen.

eenhoorn wrote:

Merovinger, als op de hoogte ben van geheime vesten en weet waar ze zich bevinden op een groot fabrieksterrein, weet je ook wel hoe de toegang is geregeld.

Wel daar begin jij, en vele anderen, al met een vermoedelijk foutief gegeven. Bij mijn weten en voor zoverre ik het heb kunnen nagaan, hebben de onderzoekers (speurders, magistraten) die het Bendedossier onderzoeken nooit gezegd dat de gestolen vesten uit Temse geheime vesten of prototypes waren. Noch in de interviews van speurders, noch voor de bendecommissie is aangehaald geweest dat het om een zeer bijzondere buit ging. Het is de pers (begonnen met Dupont) die jarenlang beweert dat het effectief om geheime vesten ging. En dat gegeven is in de loop der jaren maar door iedereen herkauwd geweest zodat iedereen er nu van overtuigd is dat het om geheime vesten ging. Net zoals de schietkelder die in de fabriek aanwezig zou geweest en waar Raf jarenlang achter gezocht heeft doch nooit gevonden heeft.

In zijn uiteenzetting van 24 februari 1988 voor de Eerste Bendecommissie zegt de toenmalige minister van Justitie, Jean Gol, zelfs het volgende over de buit in Temse:

De daders ontvreemden 7 kogelvrije vesten zonder mouwen, kakikleur en blauw. Te noteren valt dat de firma Wittock, onder meer, kogelvrije vesten vervaardigt.

Ik ben dus helemaal niet overtuigd dat de gestolen vesten geheime vesten waren. Wittock-Van Landeghem vervaardigde nl. reeds bijzonder textiel voor rijkswacht, leger en bewakingsfirma's, onder meer kogelwerende vesten. Bovendien heb ik vernomen, maar heb dit zelf nog niet kunnen nachecken, dat in de gouden gids uit de periode 1982-1983 de fabriek Wittock-Van Landeghem adverteerde met de vervaardiging van kogelwerende vesten. Als dat effectief het geval was en de daders dus gewoon de telefoonboek hebben opengeslagen op zoek naar fabrikanten van kogelwerende vesten, vervallen al die theorieën over de geheime of bijzondere buit van Temse. Dan zijn de daders gewoon naar Temse gereden om er - zonder meer - kogelwerende vesten te stelen, zonder dat ze daarbij wisten waar ze precies moesten zoeken.

312

Re: Temse: 10 September

Merovinger, bedankt voor je duidelijke uitleg w.b.t. de vesten. Blijf nog een vraag open staan waar jij misschien antwoord op heb. Hebben ze moeten zoeken, of zijn ze bij binnen treding gelijk op hun doel afgegaan. Of was er algemeen bekend waar de opslag zich bevond?

313

Re: Temse: 10 September

Ik kan Merovinger hier gelijk in geven. Heb zeer vele uren lopen zoeken op dat verlaten terrein, en nooit enig spoor van een kelder gevonden.

Jaren geleden was er in Temse een kunsttentoonstelling van 2 jonge gasten, die in de buurt woonden, en als thema Bende van Nijvel gekozen hadden. In mijn uitgebreid gesprek met hen vertelden ze als kinderen vaak op het verlaten terrein geweest te zijn, en volgens hun was de kelder volgestort met puin. Ze zouden geprobeerd hebben stenen en beton te verwijderen om alzo te proberen erin te geraken. Ze hebben echter nooit van niemand bevestigd gekregen dat die bewuste plek wel degelijk een kelderingang was.

Ik stel me echter wel volgende vragen: waarom die kelder gaan volstorten (als dit al klopt), het betreft toch enkel "maar" een kelder?

De zogenoemde geheime vesten, prototypes of hoe je ze ook wil noemen, lagen in een metalen kast in het labo. Tijdens mijn bezoeken in het labo zag je net achter de venster die gebroken werd een verkleuring van het behangpapier, de afmetingen hiervan kwamen duidelijk overeen met het type metalen dossierkasten, in de jaren 70/80 meestal in groene kleur met verchroomde handvaten die je kan afsluiten, men kan zich hier vast iets bij voorstellen.

Waarom bewaar ik deze "geheime" vesten in het labo, en niet in de beveiligde kelder? In een donkere kelder met slechts 1 ingang heb ik toch veel minder kans op pottenkijkers dan in een labo met aan alle kanten ramen en ingangen?

Als men het fabrieksterrein betreed heb je meteen een ingang naar burelen, met een zaklamp kan je ook nachts zien wat er zich in deze ruimtes bevind (ramen zijn groot). Dan heeft men de fietsenstalling, en net voor de conciergewoning een grote poort. Conciergewoning heeft ook grote ramen, net zoals het labo.

De daders zullen dus (als we ervan uitgaan dat ze niet op de hoogte waren van waar de vesten zich bevonden) in elk geval gezien hebben waar burelen waren, en welk lokaal voor proeven gebruikt werd. In het labo stonden wasbakken, allemaal witte meubels, toestellen allerhande, ... Zelfs een leek ziet dat dit geen gewone afdeling is. Dus is de kans natuurlijk groter dat men daar volledige vesten, of stukken kevlar gaat vinden, waarmee eventueel zelf een vest gemaakt kan worden.

314

Re: Temse: 10 September

Merovinger heeft al goed omschreven hoe het verhaal over de vesten in de wereld is geholpen. Blijf de vraag waarom zo gruwelijke daad voor vesten die je waarschijnlijk elders zo kan kopen. Zijn ze überhaupt wel in eerste instantie gekomen voor de vesten. Of zijn ze die per toeval tegen gekomen?

315

Re: Temse: 10 September

Waarschijnlijk is dit de schietstand, in het vierkant aan de muur is een lap Kevlar waarop geschoten word. Het is waar dat de kogelvrije vesten geen prototypes waren in de letterlijke zin van het woord, maar wel het resultaat van een lang onderzoek, het beste wat de firma toen kon aanbieden. Dus de vesten waren toch in een bepaalde zin speciaal.

https://lh3.googleusercontent.com/GSXFuO6jOTLtx0I8tFBZTPUGYGp30sGIm934Fr98f5iWfd7r7Zki02kyy-wUm0JIMbre03jgcxuIQfJtM2bWX6XcxPFwpm0tePDSqyXAxFw3FE5MSk4ClpupAte_kHK5aKWdpoBIv_wAsouSI-ztPWEp_6uZ_08zVyj3p5Jfl8t53I4bIn_GXVIMnF2hdorbdlAOHYC-Sn-tpEHbaYUNo4lpwf9ycg3Ov9DHTyWfmiSkwVFunrSNRpvb1IT852y7j532PJzApZA0XSDRsq_DPhIBxjZOJ4Ufqi0YdgL-PrSykd2ZY-3JYoKN0s2va6p3NhYYElU-jvgKqajGM5-udVh0Goq1nxCngHKPndgodo-OGM6_PSYq3WTuye_gwrXfnSUXihWTz1pB2Dy2ulJ68asjD_gsQ8NcEhCWq2txMX1l078aZaG5QxYzJCxatosVoqU1D1dpM_dyUZGRxexbq9V-r0qAe4Q4-ApJrU1gqv7XUdItZREBGVjG1Ghm6XpfNgYS7WAWfaFC8YFi1pdDoYki-eQNBQd6oxJASoqiOpuHYbU5LUxD9RxvIKpDpjwUZGZqAvuB2uLKL1fn8L9B23Qbl7eIBuE=w1575-h927-no

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

316

Re: Temse: 10 September

De schietstand op de foto hierboven bevindt zich dus niet in een kelder en is in feite behoorlijk klein. De afstand vanaf de schutter naar de Kevlar aan de muur was 5 meter.

De gestolen Kevlar vesten waren niet in de handel te koop, het grote verschil met bestaande kogelvrij vesten was dat die in Temse veel lichter en dunner waren dan de bestaande vesten. De gestolen vesten kan je makkelijk onder de kleren dragen.

Commissaris Meurillon over Temse:

"Op het parkeerterrein schoten ze de verlichting stuk. Ze gebruikten een riot gun. Op straat kwamen de buren kijken aan hun ramen. Ze hoorden dat de overvallers "een soort Slavisch" spraken, en werden beschoten. De daders stoven weg in hun gestolen Saab met gedoofde lichten. Onmiddellijk daarna reden ze nog eens voorbij de fabriek, deze keer met de lichten aan en een man minder aan boord. Een getuige zag de wagen wegscheuren langs een absurde vluchtweg, namelijk door een nieuwgebouwde volkswijk die je heel goed moet kennen om aansluiting te krijgen op de wegen naar Gent, Antwerpen of Brussel."

Als bovenstaande klopt waren er 2 wagens in Temse en hebben ze alles goed verkend en voorbereid.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

317

Re: Temse: 10 September

Als ik gewoon de feiten bekijk had ik ook wel de bedenking dat er meer mensen waren (dus ook meer wagens), dit heb ik hier al eens gemeld. Nu zonder sluitende getuigenissen is dit wat moeilijk maar bij de vlucht weggaan met gedoofde lichten, nogmaals voorbijkomen met lichten aan, een man minder aan boord = leuke indicatie over hoe het echt zou kunnen geweest zijn.

De wagen met de gedoofde lichten is de Saab die stond op de hoek van de straat = uitkijkpost, uiteraard met gedoofde lichten en dan snel wegrijden. Zo snel dat de lichten nog niet aan stonden, wat wellicht niet nodig is als de straten verlicht zijn.

Wat later nog een wagen, als we nu eens veronderstellen dat dit een andere was? Die komt van het terrein, daar is het sowieso waarschijnlijk donkerder en zeker als men de verlichting kapot had geschoten. Dan is uw wagen als uitkijk bemand en wellicht eerder onopvallend toch zwaar bewapend. De vesten daarmee moet je niet zeulen want je hebt je wagen aan de fabriek. Als de ordediensten dan de straat inrijden, hebben ze het zitten: van twee kanten aangevallen.

Lijkt me wel een logische en plausibele tactiek om die inbraak/overval/moord aan te vatten.

318

Re: Temse: 10 September

Er zijn nog andere verklaringen en mogelijkheden, maar het blijft gissen. Doordat ze nog een backup-wagen hadden in de buurt konden ze de Saab gewoon onbewaakt op straat achterlaten. Maar ook volgens mij wisten ze hoeveel tijd het zou duren eer de ordediensten te plaatse zouden zijn, dus hoeveel tijd ze hadden om de actie uit te voeren. Bij de overval in Halle is duidelijk gebleken dat ze op hoogte waren van de interne dienstregeling van de ordediensten, daar hebben ze een rijkswachter die van wacht was weggelokt. Het feit dat ze wegrijden om iemand af te zetten en onmiddellijk terug te keren wijst er toch op dat ze tijd hadden, ook het te voet afleggen van de afstand van het labo naar de Saab.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

319

Re: Temse: 10 September

Het hele Bende-verhaal is volgens mij een goed georganiseerd verhaal. Bovenbouw, middenkader en onderbouw. Begin tachtig boefjes vangen en keuzes geven. De bak in of meewerken. Zodoende kwamen de bewusten wapens ook steeds weer bovenwater en werd alkes aan elkaar gekoppeld. Alles wat lastig werd elimineren, uitvoerende, transport en onderkomen.

320

Re: Temse: 10 September

Merovinger wrote:

Bij mijn weten en voor zoverre ik het heb kunnen nagaan, hebben de onderzoekers (speurders, magistraten) die het Bendedossier onderzoeken nooit gezegd dat de gestolen vesten uit Temse geheime vesten of prototypes waren. Noch in de interviews van speurders, noch voor de bendecommissie is aangehaald geweest dat het om een zeer bijzondere buit ging.

Ik vermoed dat de door journalisten gekozen term 'prototypes' niet helemaal correct is, maar het waren volgens mij ook geen "normale" vesten die de gangsters hebben meegenomen. Ik verklaar me nader:

Na de diefstal heeft de Dendermondse justitie vastgesteld dat de verdwenen vesten gemaakt waren van Kevlar, een synthetisch vezel, dat zeer dicht wordt geweven. Volgens het dossier werkte Wittock-Van Landeghem op dat moment (1983) al vier jaar met Kevlar.

De vesten die de gangsters hebben meegenomen, lagen in het labo en toen de Bende haar overval uitvoerde zouden de vesten net klaar zijn geweest om in productie te gaan. Ik denk dat we dus kunnen spreken van een vernieuwde versie van vesten die reeds bestonden, een 'kogelvrije vest met kevlar 2.0'.

Dit wordt bevestigd door een element in het dossier: het dossier zegt dat de gestolen vesten "anders" waren. De kevlar was gelaagd en er waren speciale dichtingen op aangebracht. De vesten, waarvan er sommige niet volledig waren, lagen ook niet in het magazijn bij de rest van de productie van Wittock-Van Landeghem.

Het is vanwege het feit dat de vesten "anders" waren en de gangsters perfect leken te weten waar ze lagen, dat de speurders in Dendermonde er vanuit zijn gegaan dat ze werden getipt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube