261

Re: Overijse: 27 September

Bedankt voor het artikel. Het verhaal over de rijkswachter en de Mercedes kan je ook al in dit topic op twee plaatsen vinden » Forum | Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Overijse: 27 September

Ben wrote:

In Overijse ging een van de daders naar het kantoor en eiste de inhoud van de kluis. Een tweede dader maakte beneden de zes kassa's leeg en de derde dader stond op uitkijk. De bedrijfsleider legde net als in Eigenbrakel uit dat de bank de sleutel had van de babykoffer, die vastgelast zat. De gangster werd opnieuw woest en de directeur liet hem de instructies lezen. Toen werd de man kalm.

De overvallers namen biljetten van 100 en 50 frank mee en alle biljetten van de kassa's, en haalden het equivalent van ruim 62.000 euro op. De buit ging in een grijze vuilniszak die aan de riem van de reus hing en die propvol leek.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

Ik weet niet wat of wie de bron is van Hilde Geens over de bovenstaande passage uit haar boek en of de beschrijving van Geens de werkelijkheid weergeeft. Interessanter is om in dat kader het 'Niet-dringend bericht van opsporingen', nr. CBO/7132 A/M/7 van 3 oktober 1985 opgesteld door het Centraal Bureau der Opsporingen (CBO), te lezen:

(...) De daders gaan het warenhuis binnen en doden een kassierster en een klant. Zij bevelen de kassiersters hun geld te plaatsen in plastiek zakken, gaan naar de burelen van de directie en doen één koffer openen. (De tweede koffer kan niet geopend worden). Hierna vuren zij op twee telefoontoestellen.

Het geld uit de koffer wordt in een grijze vuilniszak opgeborgen (de biljetten van 1.000 en 5.000 Fr. worden NIET medegenomen). De daders verlaten, nadat zij het  geld van de kassa's hebben meegenomen, al schietend het magazijn, nog steeds vergezeld van hun gijzelaar. (...)

Nog volgens het CBO-document gaan de daders er in totaal met 2.511.105 Bfr. vandoor. In dit bedrag zijn 1.520.000 Bfr. aan cheques, dewelke zijn afgestempeld en dus niet kunnen geïnd worden. (Rode stempel 4058 DELHAIZE OVERIJSE).

Is de overval in Overijse nu om het geld te doen of niet? Ik denk dus van niet. Ik stel met name vast dat de daders het handigste (biljetten) en meeste (coupures van 1.000 en 5.000 Bfr) geld dus NIET uit de koffer gegrabbeld hebben en dat meer dan de helft van hun buit absoluut onbruikbaar was.

263

Re: Overijse: 27 September

Het is vandaag 30 jaar geleden dat de Bende van Nijvel een bloedbad heeft aangericht in het Delhaize-warenhuis van Overijse. Diezelfde avond hadden ze reeds drie mensen vermoord in het Delhaize-warenhuis van Eigenbrakel. De daders van deze terreur zijn na 30 jaar onderzoek nog steeds niet gekend.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Overijse: 27 September

Onderstaand artikel stond op 27 september 1995 op de voorpagina van Het Laatste Nieuws. Ondertussen zijn we nog eens 20 jaar verder en lopen de moordenaars van deze jongen, die nog een heel leven voor zich had en gewoon maar wat op de parking zat te fietsen, nog altijd vrij rond. Een pure schande van ons Belgische gerecht!

http://nsm08.casimages.com/img/2015/09/28//15092811202914738713615316.jpg

Bron: Het Laatste Nieuws | 27 september 1995

265

Re: Overijse: 27 September

En toen had onze pers nog aandacht voor deze tragedie. De kranten en magazines die iets hebben geschreven over de verjaardag van deze terreur, zijn op de vingers van één hand te tellen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Overijse: 27 September

Als je de periode van de Bende van Nijvel echt bewust wil meegemaakt hebben, moet je nu al minstens 36 à 40 jaar oud zijn. Iedereen die jonger is, is er eigenlijk niet mee opgegroeid. Daarom is het belangrijk dat kranten ook nu, dertig jaar later, er aandacht aan besteden. Dit is de grootste schande uit de geschiedenis van ons land. Dit mag niet vergeten worden. Net zoals de zaak Dutroux nooit vergeten mag worden.

267

Re: Overijse: 27 September

Ik heb in een artikel naar aanleiding van de arrestatie van Jean-Marie Tinck nog twee getuigenissen gevonden over de overval in Overijse:

Erna Van Den Steen is vandaag gepensioneerd, maar stond op die vrijdagavond aan haar vertrouwde kassa 8. "Ik zag opeens een grote man met een lange mantel staan en hij droeg een soort geweer. Ik dacht 'dat dit toch geen tijd voor carnaval was'. Hij begon meteen te vuren in de rekken met wijnflessen en riep in het Frans dat we op de grond moesten gaan liggen, en dat ze het geld uit de kassa's wilden. Ik stond aan het einde van de rijen met kassa's en omdat ik even te laat was had ik ook niet opgemerkt dat onze collega Rosa [Rosa van Kildonck] aan kassa 2 ondertussen al vermoord was."

"Een tweede man droeg een masker met het gezicht van de toenmalige Franse politicus Jacques Chirac. Hij wilde het geld uit mijn kassa. Dat verliep heel vlot, maar bij een volgende kassa kon een jonge studente niet snel genoeg de kassa openen. Ik ben daar naartoe gestapt en heb die dan zelf geopend. Blijkbaar was het naar zijn zin, want hij reageerde niet op mijn bewegingen."

(...)

Valerie Paternoster kwam vaak boodschappen doen op vrijdagavond. Die avond was ze in de winkel aanwezig met haar schoonzus en haar tante. "Ik stond aan de verste kassa en we moesten allemaal op de grond gaan liggen", begint Valerie haar vreselijk verhaal. "Mijn schoonzus lag wat verder op de grond en de zogenaamde reus porde haar steeds met een voorwerp in de rug."

"Mijn tante stond buiten en toen de gangsters voorbij renden na de overval, gristen ze haar handtas mee. Zij is die nacht bij ons blijven slapen, want ze mocht niet alleen thuis blijven van de politie. Het was misschien een voorteken, maar vorige zondag werd er nog een herdenkingsmis voor Rosa gehouden in de kerk van Huldenberg. Hopelijk is deze arrestatie nu de aanzet tot het oprollen van die hele moordenaarsbende", besluit Valerie.

Meer » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

268

Re: Overijse: 27 September

Ik heb nog eens aandachtig dit topic en andere info over Overijse overlopen en ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Finné bij de eerst neergeschoten personen was die avond.

En dit voornamelijk door de plaatsing van de witte Ford. Ik was er oorspronkelijk vanuit gegaan dat de Ford op de kleine parking rechts was opgereden, maar bij het bekijken van de foto's en het lezen van de getuigen ga ik ervan uit dat de wagen links de kleine parking is opgereden, bijna rechtdoor naar de plaats waar hij op de parking staat. 

https://c1.staticflickr.com/1/90/366070088_d879455deb.jpg

Op deze foto hierboven staan de voorwielen duidelijk iets naar links gedraaid, zo plaats men de wagen als men via de linker ingang de parking op rijdt. Als Finné zo de parking is opgereden, lag het fietsje en de hulzen in de baan van de wagen. Zie:

http://hlnregiophotoprovider0.hln-cdn.be/photo/de-delhaize-in-overijse-de-fiets-is-die-van-de-toen-veertienjarige-stefaan-naast-de-wagen-ligt-het/p1/img-ODA4MDFiM2YvYXQvNjc0Nzg1OC82NDB4NjQwL0ZU/6747858.jpeg 

Er is ook de positie van het lichaam, het eerste schot naar Finné was in de rug, dan is zijn lichaam gedraaid om zijn gezicht te zien. Dus de plaats van de schutter is ergens tussen het fietsje en de wagen. De meeste getuigen hebben het over knallen (meervoud) in het begin van de overval. Het kan bijna niet anders dan dat die knallen de schoten op de parking waren, en dat Finné misschien wel het eerste slachtoffer was. Niemand heeft de moord op Finné gezien, doch er zijn wel knallen gehoord. Mocht hij tijdens de overval (na de eerste schoten) op die parking gereden hebben was de Ford nooit zo geplaatst.

Volgens dit artikel (» tinypic.com) ziet L. B. de daders aankomen en wordt hij vastgegrepen voor er geschoten wordt. De 5 personen die in die hoek stonden worden dus waarschijnlijk aangesproken op het moment dat de Ford aan komt, hun aandacht op dader richtend zullen ze de Ford niet gezien hebben. Finné zal waarschijnlijk zijn wagen geplaatst hebben op het juist moment dat de L. B. werd gegrepen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

269

Re: Overijse: 27 September

Er is maar 1 mogelijkheid om die kleine parking op te rijden, en dat is links. Aan de rechterzijde is er geen doorgang voor wagens. De tekeningen op de vorige pagina's zijn niet geheel correct. Er zijn maar 4 à 5 parkingsplaatsen voor de krantenwinkel, rechts op de parking staan de wagen met de neus naar Windekind en is geen doorgang.

Dat verkleint nog meer de mogelijkheid dat Finné tijdens de overval (na de eerste schoten) die parking is opgereden. Hij voelde zich bedreigd, had geen wapens en zou zich dan tijdens een panieksituatie zo in een val plaatsen en voorbij het fietsje en de hulzen rijden, de auto recht plaatsen in een parking, om dan uit te stappen, zonder eerst met zijn telefoon het noodnummer te bellen, of zichzelf in een betere positie te plaatsen of in veiligheid te brengen? Dit is bijna onmogelijk en tegen alle logica in.

Het kan bijna niet anders dan dat Finné zijn wagen daar plaatste voor de eerste schoten en dat hij bij de eerste slachtoffers was.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Overijse: 27 September

Volgens de getuigenissen stond de witte auto er niet op het moment van de overval, en is hij er na de overval geparkeerd.

Volgens hen moet Finné al een tijdje dood geweest zijn. Elders vermoord en lijk tijdens overval gedumpt? Werden bepaalde bezoekers vermoord omdat ze dit gezien hebben (vb. 12-jarig jongetje).

Finné had weken voordien aan de krantenhandelaar (aan Delhaize) verteld dat er rare dingen op til waren in België. Blijkbaar was hij dus overal loslippig over vermoedelijke destabilisering/staatsgreep?

Ben wrote:

Mijn tante stond buiten en toen de gangsters voorbij renden na de overval, gristen ze haar handtas mee.

Een meegegriste tas, is eerste wat ik daar van hoor. Kan ook vorm van intimidatie zijn als haar pass er in stak: spreek en we weten je te vinden.