Re: Nijvel: 17 September
Hij stond daar niet per toeval, ik vind het tegen alle logica in dat hij daar stond te tanken. Hij rijdt bijna 6km om, om daar te gaan tanken terwijl het niet nodig was! Hij reed op de autostrade en was er bijna, en toch rijd hij die af?
Het is natuurlijk niet omdat wij het tegen alle logica vinden, dat Fourez het die nacht onlogisch vond. Hij vond het misschien zeer handig om op dat moment en op die plaats te gaan tanken. Misschien vond Fourez het handig om in het midden van de nacht, wanneer er bijna geen verkeer is, in Nijvel te gaan tanken en kon hij op deze manier vermijden dat hij de volgende dag moest tanken. Er zijn voor ons te veel onduidelijkheden over wat er die nacht tussen Parijs en Nijvel is gebeurd om zomaar te zeggen dat het tegen alle logica in is.
Fourez was een zakenman, zakenmensen zijn berekende mensen, time is money.
Vanuit deze redenering lijkt het me net logischer dat ze in Nijvel gestopt zijn om te tanken. Zie ook de getuigenis van onderzoeksrechter Schlicker:
"De echtgenoten Dewit-Fourez die zelfstandigen waren, beschikten over magnetische kaarten voor de DATS, die de brandstofleverancier was van Colruyt. Daarmee konden zelfstandigen aan het eind van de maand met behulp van facturen het brandstofverbruik van hun kleine vastgoedkantoor rechtvaardigen."
"Welnu, deskundige Niemal (?), die destijds automobieldeskundige was en die jammer genoeg overleden is, heeft in zijn verslag geschreven dat toen de Mercedes aan het benzinestation is aangehomen, in de wagen nog maar 7 liter brandstofzat."
"Als men rekening houdt met de toenmalige routebeschrijving, weet men dat er, komende vanuit Parijs, een benzine-station is net voor Bergen. De eerstvolgende pompstation was in Drogenbos gelegen. Daaruit heb ik afgeleid, dat aangezien zij beseften dat zij zonder benzine zouden vallen, de echtgenoten Dewit-Fourez de autosnelweg afgereden zijn om naar de Colruytvestiging in Nijvel te rijden om er tijdens de nacht te gaan tanken."
Bron: Verslag Tweede Bendecommissie (bijlage 5)