611

Re: Nijvel: 17 September

Naar mijn mening was het de bedoeling de rijkswacht in een hinderlaag te lokken. Dat is af te leiden uit de kogelinslagen in de combi. Vanuit die visie is het gat in de deur, en de koffie in de Saab goed om je achter te verbergen. Dus het gat in de deur had een dubbele functie: de rijkswacht lokken en een schuilplaats creëren om vanuit te vuren. Eén van de daders heeft daar een zak chips gegeten! Dit na de moord op het koppel, hun buit hebben ze trouwens achter gelaten maar de rijkswacht pistolen hebben ze wel meegenomen en daarna gebruikt.

Ben wrote:

the end, je citeert in je vorige post ook deze twee elementen:

(...) Wellicht niet omdat het helemaal niet abnormaal was - volgens de dochter van Dewit - dat zij bij de Colruyt te Nijvel waren gaan tanken.

Christel, de dochter van Mevr. Dewit, weerlegt de veronderstelling dat haar ouders de gewoonte hadden hun wagen te laten voltanken aan het benzinestation van de Colruyt in Nijvel. Jaqcues Fourez was zeer vertrouwd met zijn wagen en diens verbruik.

Die twee zaken spreken elkaar niet per sé tegen. De dochter vindt het niet abnormaal dat ze bij Colruyt in Nijvel zijn gaan tanken omdat haar ouders een DATS-kaart hadden. Maar haar vader had niet gewoonte om in dat tankstation te gaan tanken. Het is een antwoord op twee verschillende vragen.

Ben het ging mij in deze post niet over de uitspraak van de dochter, maar over de stelling van de Bendecommissie, namelijk:

In samenhang met deze opdracht is het echter van belang om tot slot nog op te merken dat er geen gericht onderzoek werd verricht met betrekking tot de vraag of Fourez-Dewit mogelijk door rijkswachters naar de plaats van het delict waren overgebracht en aldaar dan vermoord. Zulk onderzoek heeft niet plaatsgevonden. Wellicht niet omdat het helemaal niet abnormaal was - volgens de dochter van Dewit - dat zij bij de Colruyt te Nijvel waren gaan tanken.

Dit is dan al de tweede Bendecommissie waar men de optie niet onderzoekt en waar over het niet onderzoeken van die piste een redenen wordt gegeven die er geen is. De dochter zegt dat ze niet de gewoonte hadden om daar in Nijvel te tanken. Om daar dan "niet abnormaal" van te maken en dit als redenen aanhalen om geen onderzoek te doen is straf.

Want afhankelijk hoe men het bekijkt is de verklaring van de dochter juist wel een reden om een gericht onderzoek te doen namelijk hij had niet de gewoonte om daar te tanken en was goed op de hoogte van zijn verbruikt, dus zal hij geweten hebben dat er nog genoeg benzine over was om naar huis te rijden.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Nijvel: 17 September

Ben wrote:
Merovinger wrote:

Zowel bij de diefstal van de Santana in Lembeek als bij de diefstal van de Saab in Eigenbrakel, hebben de bendeleden zich toegang verschaft via het dak. Waarom hebben ze dit niet gedaan in Nijvel?

Het is een vrij hoog gebouw, wat het voor hen misschien te omslachtig maakte om op het dak te geraken.

Ik kan het niet op de foto’s van de Colruyt van Nijvel zien, maar was er een brandladder aanwezig aan de achterkant van het gebouw? Zo ja, dan hadden ze wel makkelijk toegang tot het dak kunnen hebben. Zie nl. onderstaand feit dat zich een paar jaar later afspeelt in Leuven (al is het hier niet duidelijk of het om een vaste brandladder ging aan het gebouw of om de brandladder van de toegesnelde brandweer). In elk geval zijn de daders daar wel op het dak geraakt.

http://nsm08.casimages.com/img/2016/11/14//16111401541814738714635471.jpg

Leuven: Daar zat de dief

Hier zat hij toont de bediende van het Colruyt-warenhuis te Leuven, nog wat beduusd over de euvele moed van een inbreker die zich een half uur lang voor de vergeefse rondspeurende politie wist schuil te houden in deze bibberkast. Ten slotte kwam hij blauw van de kou zelf tevoorschijn, vantussen de diepvriespizza’s, waar de agenten hem bij de thans heersende Siberische temperaturen zeker niet zouden gezocht hebben.

De man, een 25-jarige Brit, was met zijn medeplichtige, B.C. uit Oostende, eveneens 25 het warenhuis aan de Bergstraat te Leuven langs het dak binnengedrongen. Terwijl ze bezig waren de gestolen waar, voornamelijk sigaretten, langs dezelfde weg naar buiten te hijsen, kwam de gealarmeerde politie aan, kort daarop versterkt door de rijkswacht en brandweer.

De Oostendenaar werd langs de brandladder van het dak geplukt, maar de Brit die zich nog in de winkel bevond, zocht ijlings een veilige schuilplaats in een diepvriezer. Veilig misschien maar brrr … Hij mocht ontdooien op het commissariaat.

Bron: Het Laatste Nieuws | 12 februari 1986

LEO wrote:

Een metalen deur in een vlakke muur rammen met een wagen brengt ook schade toe aan de wagen als deze er niet voor verbouwd is. Met een gat in de deur te branden, omzeil je de inbraakbeveiligingspunten. De deur blijft immers dicht! Indien de betreffende deur de functie van 'nooduitgang' had, bevonden de scharnieren zich aan de buitenkant. De scharnieren afbranden zou minder tijd kosten maar zou ook het inbraaksysteem in werking brengen. De daders hadden op voorhand besloten om de deur open te branden, anders sleur je geen acetyléne/oxygéne brander mee!

Terechte opmerkingen Leo. En toch is, desondanks hun voorbereiding om de scharnieren niet te raken, het alarm afgegaan. Vermoedelijk door een bewegings- of warmtedetector in de winkel.

De vraag is ook waarom ze die brander drie maanden op voorhand zijn gaan stelen? Als het was om elke link te vermijden tussen de diefstal van de brander en de feiten in Nijvel dan zijn ze daar toch wel grandioos in mislukt. Net zoals het ook mislukt is om de verschillende lang op voorhand uitgevoerde autodiefstallen niet te koppelen aan hun lang daarna gepleegde feiten (SantanaMaubeuge, SaabTemse en Nijvel). Dachten ze de brander nodig te hebben in Temse? Of wilden ze de brander gebruiken om hun gestolen wagens voortaan in stukken te branden?

Als ze de motor van de Saab getuned hebben konden ze evengoed een stootbalk aan de auto gelast hebben om er de metalen deur mee te beuken.

613

Re: Nijvel: 17 September

Wat betreft die bewegings- en hittemelders, waren die er begin jaren 80 al, en zo ja, werden deze al in warenhuizen ingezet? Ik dacht dat er enkel op de deuren melders waren als deze openden of gemanipuleerd werden.

LEO zal ons betreffende de gebruikte veiligheidsvoorzieningen zeker kunnen inlichten.

614

Re: Nijvel: 17 September

Over de beveiliging van supermarkten: hoe het in de Colruyt was, weet ik niet, maar in de Delhaize was er een dubbel systeem. Alle nooddeuren hadden een beveiliging die 24 op 24 aanstond. Als de winkel werd gesloten, werd een infrarood systeem in werking gesteld. Er waren maar een paar infrarood ogen, vooral rond de bureau en de wijnafdeling. Als Delhaize dit had, zal Colruyt ook wel zo'n systeem gehad hebben.

Ik ga ervan uit dat de daders dit ook wisten. Had de Saab geen platte band en geen motor die stuk was, was er geen spoor van de snijbranders en de Saab geweest.

Zoals Leo schrijft, het was hun bedoeling om de snijbrander te gebruiken die nacht. Dit doen ze na de moord op het koppel! De inbraak was nog niet bezig toen de Mercedes daar aankwam dus van betrapping kan geen sprake zijn. De daders doen dit allemaal met een overvloed aan wapens, de modernste kogelvrij vesten en een voorbereiding van een paar maand. Voor een beetje koffie?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Nijvel: 17 September

Django68 wrote:

Aan de overval namen deel: V.A. (Alain Vincx), M.C. (Michel Cocu), Delp. (Willy Delpierre), N.R. C., een S.S. of D.K. (niet geïdentificeerd). Volgens Deprêtre: V.A., D.W.,S.T., F.J.P. en R.I. De daders zijn naar de Colruyt gereden in twee wagen in groepjes van 3: de Saab die in garage Jadot gestolen werd en een olijfgroene BMW die naar alle waarschijnlijkheid toebehoorde aan Delp. of aan N.C. Volgens een informant werden Delp. en N.C. in de BMW vergezeld door Michel Cocu.

Hoe zeker zijn we dat Wolf en Deprêtre met de initialen V.A. naar Alain Vincx verwezen? Zou het niet Adriano Vittorio kunnen zijn? Volgens Cocu was hij bij Nijvel betrokken.

Re: Nijvel: 17 September

the end wrote:

De Mercedes had blijkbaar een topsnelheid van 230, dus een Saab zal wel zijn best mogen doen.

Fourez had de basis 190 (zie type-aanduiding op de koffer) en niet de 190E. Dit waren de enige benzine 190 in 1982-83. De basis 190 had slechts 90pk en een top van 160 km/u, echt een slak, met zelfs maar 4 versnellingen, met een enorm "gat" tussen de 2de en 3de versnelling. De 190E (E van "einspritz", injectie in Duits) had zelfs ook amper 122 pk en een top van 195 km/u.  

Geloof me, die 190 uit 82-83 is verre van een scheurijzer, in tegenstelling tot die Saab 900 Turbo die niet opgedreven een top had van 195. Die turbo was eenvoudig op te drijven door de turbodruk te verhogen. Hoe meer de druk verhoogd wordt, hoe meer pk maar ook hoe fragieler de motor. De turbo motor opblazen was gemakkelijk, zeker als hij (sterk) werd opgedreven en mishandeld werd door bijvoorbeeld teveel gas te geven als hij koud stond. Het probleem met de turbo's uit die tijd is dat ze het vermogen erg plots leverden. De motor was log tot ongeveer 3-4000 toeren om dan ineens een explosie van pk's uit te braken waardoor de motor gemakkelijk in het rood ging. Als de turbo nog opgedreven werd zal dit probleem nog groter geweest zijn. De Saab motor heeft het ook begeven.

617

Re: Nijvel: 17 September

En ik zal het blijven herhalen: vergeet T.S. (of S.T.) niet, de genaamde Thierry Senterre, gabber van Vincx en Delpierre, en eigenaar van uiterlijke contouren die sterk aan die van de killer doen denken. Heeft bovendien een curriculum vitae om 'u' tegen te zeggen...

Re: Nijvel: 17 September

Merovinger wrote:

Ik zit toch nog altijd met een vreemd gevoel bij de feiten in Nijvel. Waarom breken ze 's nachts in in dat warenhuis i.p.v. deze overdag te overvallen? In de lente van 1983 en later in 1985 hebben ze nl. overdag de warenhuizen overvallen. Waarom hebben ze niet gewoon het sluitingsuur afgewacht en het personeel onder vuur gehouden terwijl ze hun buit inlaadde?

Ze braken 's nachts in vanwege de buit die ze op het oog hadden: levensmiddelen. Ze namen bakolie, pralines en koffie mee. Ze hadden ook twee caddies vol whiskey en sloffen sigaretten klaargezet om in te laden, maar die bleven achter omdat de rijkswacht arriveerde (zie Beetgenomen van Hilde Geens).

Als het gaat om een behoorlijke partij voedingsmiddelen is een nachtelijke inbraak logischer dan een overval (veel te omslachtig en gevaarlijk). Het verklaart ook waarom ze via een zijdeur gingen en niet het dak of de gewone entree. De zijdeur gaf direct toegang tot het magazijn en daar stond alles wat ze nodig hadden. Waren er geen doden gevallen, was dit een geklasseerd als een ordinaire inbraak.

Bakolie, koffie, sigaretten en whiskey kunnen allicht voor eigen consumptie zijn, maar het ging wel om behoorlijke hoeveelheden. Een horeca-onderneming zou er zeker blij mee zijn. Vandaar dat een profiler suggereerde dat de Bende van Nijvel banden met de horeca had. Ook enkele andere doelwitten wijzen daarop.

619

Re: Nijvel: 17 September

Lode Jaere wrote:
the end wrote:

De Mercedes had blijkbaar een topsnelheid van 230, dus een Saab zal wel zijn best mogen doen.

Fourez had de basis 190 (zie type-aanduiding op de koffer) en niet de 190E. Dit waren de enige benzine 190 in 1982-83. De basis 190 had slechts 90pk en een top van 160 km/u, echt een slak, met zelfs maar 4 versnellingen, met een enorm "gat" tussen de 2de en 3de versnelling. De 190E (E van "einspritz", injectie in Duits) had zelfs ook amper 122 pk en een top van 195 km/u.  

Ja, de eerste 190 waren geen snelle wagens. Die 230 is er misschien wat over, ik denk dat de 2.6L dit misschien wel haalde. Doch moest men toen aan mij vragen om een Mercedes te onderscheppen, zou ik toch een wagen kiezen die vlot boven de 200 gaat. Weet je iets af van het verbruik van die 190?

Nog iets, toen ik het 4 maanden geleden opzocht kon ik me moeilijk voorstellen dat Fourez de eerste versie van de 190 zou hebben aangeschaft. Als men namelijk veel op de baan is (Knokke, Brussel, Parijs) dan zijn de pk's toch wel belangrijk. Het is ook zo dat niet altijd het type achteraan vermeld staat, zeker bij duurdere wagens laat men dit soms achterwege. Ook dacht ik gelezen te hebben dat de eerste versie een 50l tank had, andere versies hadden een 70l tank klopt dit? 

Over het stuk gaan van de Saab: ik dacht dat het de zuigers van 2 cilinders waren die stukgegaan zijn. De motor was niet koud toen ze vertrokken vanaf de Colruyt naar de Diable, het tijdsschema toont aan dat er niet vlug gereden is in dit traject. Ik heb in mijn leven al vele blokken in stukken gereden en acht de kans heel groot dat de motor al stuk was voor ze aan de Colruyt aankwamen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

620

Re: Nijvel: 17 September

Het element van het stuk gaan van de motor van de Saab is misschien belangrijker dan we denken. De optie dat het koppel onderschept is, is in feite nooit grondig onderzocht en krijgt tot op heden nogal wat weerstand.

Maar de harde elementen wijzen juist wel in die richting. Men moet eens de vraag stellen waarom ze vluchten vanuit Nijvel met een witte Mercedes met bijna lege tank, met daarachter op een 2-tal meter de Saab zonder lichten. Als er geen schade was aan de Saab toen de overval in Nijvel zich voordeed, waarom vluchten ze dan niet gewoon met de Saab?

Stel nu, het koppel is ergens onderweg onderschept, in die actie is de Saab stuk gegaan. De daders zitten met een probleem, de Saab is stuk en kan moeilijk als vluchtwagen dienen. Dus dwingen ze Fourez om te tanken. De kaart wordt om 1u06 ingebracht, daarna word Fourez in zijn hoofd geschoten. 

Ook bepaalde gebruikte wapens zoals de 7,65 (1), gebruikt in Maubeuge (Frankrijk, een nachtelijke inbraak met het vuren op ordediensten) en in Waver (een dode agent). Ook de 9mm (1) is in Waver gebruikt. Men kan zich in deze afvragen of de vermoorde rijkswachter ook misschien iets over Waver wist. Dus er zijn linken met Frankrijk en Nijvel.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.