Re: Nijvel: 17 September

Django68 wrote:

Aan de overval namen deel: V.A. (Alain Vincx), M.C. (Michel Cocu), Delp. (Willy Delpierre), N.R. C., een S.S. of D.K. (niet geïdentificeerd). Volgens Deprêtre: V.A., D.W.,S.T., F.J.P. en R.I. De daders zijn naar de Colruyt gereden in twee wagen in groepjes van 3: de Saab die in garage Jadot gestolen werd en een olijfgroene BMW die naar alle waarschijnlijkheid toebehoorde aan Delp. of aan N.C. Volgens een informant werden Delp. en N.C. in de BMW vergezeld door Michel Cocu.

Hoe zeker zijn we dat Wolf en Deprêtre met de initialen V.A. naar Alain Vincx verwezen? Zou het niet Adriano Vittorio kunnen zijn? Volgens Cocu was hij bij Nijvel betrokken.

Re: Nijvel: 17 September

the end wrote:

De Mercedes had blijkbaar een topsnelheid van 230, dus een Saab zal wel zijn best mogen doen.

Fourez had de basis 190 (zie type-aanduiding op de koffer) en niet de 190E. Dit waren de enige benzine 190 in 1982-83. De basis 190 had slechts 90pk en een top van 160 km/u, echt een slak, met zelfs maar 4 versnellingen, met een enorm "gat" tussen de 2de en 3de versnelling. De 190E (E van "einspritz", injectie in Duits) had zelfs ook amper 122 pk en een top van 195 km/u.  

Geloof me, die 190 uit 82-83 is verre van een scheurijzer, in tegenstelling tot die Saab 900 Turbo die niet opgedreven een top had van 195. Die turbo was eenvoudig op te drijven door de turbodruk te verhogen. Hoe meer de druk verhoogd wordt, hoe meer pk maar ook hoe fragieler de motor. De turbo motor opblazen was gemakkelijk, zeker als hij (sterk) werd opgedreven en mishandeld werd door bijvoorbeeld teveel gas te geven als hij koud stond. Het probleem met de turbo's uit die tijd is dat ze het vermogen erg plots leverden. De motor was log tot ongeveer 3-4000 toeren om dan ineens een explosie van pk's uit te braken waardoor de motor gemakkelijk in het rood ging. Als de turbo nog opgedreven werd zal dit probleem nog groter geweest zijn. De Saab motor heeft het ook begeven.

633

Re: Nijvel: 17 September

En ik zal het blijven herhalen: vergeet T.S. (of S.T.) niet, de genaamde Thierry Senterre, gabber van Vincx en Delpierre, en eigenaar van uiterlijke contouren die sterk aan die van de killer doen denken. Heeft bovendien een curriculum vitae om 'u' tegen te zeggen...

Re: Nijvel: 17 September

Merovinger wrote:

Ik zit toch nog altijd met een vreemd gevoel bij de feiten in Nijvel. Waarom breken ze 's nachts in in dat warenhuis i.p.v. deze overdag te overvallen? In de lente van 1983 en later in 1985 hebben ze nl. overdag de warenhuizen overvallen. Waarom hebben ze niet gewoon het sluitingsuur afgewacht en het personeel onder vuur gehouden terwijl ze hun buit inlaadde?

Ze braken 's nachts in vanwege de buit die ze op het oog hadden: levensmiddelen. Ze namen bakolie, pralines en koffie mee. Ze hadden ook twee caddies vol whiskey en sloffen sigaretten klaargezet om in te laden, maar die bleven achter omdat de rijkswacht arriveerde (zie Beetgenomen van Hilde Geens).

Als het gaat om een behoorlijke partij voedingsmiddelen is een nachtelijke inbraak logischer dan een overval (veel te omslachtig en gevaarlijk). Het verklaart ook waarom ze via een zijdeur gingen en niet het dak of de gewone entree. De zijdeur gaf direct toegang tot het magazijn en daar stond alles wat ze nodig hadden. Waren er geen doden gevallen, was dit een geklasseerd als een ordinaire inbraak.

Bakolie, koffie, sigaretten en whiskey kunnen allicht voor eigen consumptie zijn, maar het ging wel om behoorlijke hoeveelheden. Een horeca-onderneming zou er zeker blij mee zijn. Vandaar dat een profiler suggereerde dat de Bende van Nijvel banden met de horeca had. Ook enkele andere doelwitten wijzen daarop.

635

Re: Nijvel: 17 September

Lode Jaere wrote:
the end wrote:

De Mercedes had blijkbaar een topsnelheid van 230, dus een Saab zal wel zijn best mogen doen.

Fourez had de basis 190 (zie type-aanduiding op de koffer) en niet de 190E. Dit waren de enige benzine 190 in 1982-83. De basis 190 had slechts 90pk en een top van 160 km/u, echt een slak, met zelfs maar 4 versnellingen, met een enorm "gat" tussen de 2de en 3de versnelling. De 190E (E van "einspritz", injectie in Duits) had zelfs ook amper 122 pk en een top van 195 km/u.  

Ja, de eerste 190 waren geen snelle wagens. Die 230 is er misschien wat over, ik denk dat de 2.6L dit misschien wel haalde. Doch moest men toen aan mij vragen om een Mercedes te onderscheppen, zou ik toch een wagen kiezen die vlot boven de 200 gaat. Weet je iets af van het verbruik van die 190?

Nog iets, toen ik het 4 maanden geleden opzocht kon ik me moeilijk voorstellen dat Fourez de eerste versie van de 190 zou hebben aangeschaft. Als men namelijk veel op de baan is (Knokke, Brussel, Parijs) dan zijn de pk's toch wel belangrijk. Het is ook zo dat niet altijd het type achteraan vermeld staat, zeker bij duurdere wagens laat men dit soms achterwege. Ook dacht ik gelezen te hebben dat de eerste versie een 50l tank had, andere versies hadden een 70l tank klopt dit? 

Over het stuk gaan van de Saab: ik dacht dat het de zuigers van 2 cilinders waren die stukgegaan zijn. De motor was niet koud toen ze vertrokken vanaf de Colruyt naar de Diable, het tijdsschema toont aan dat er niet vlug gereden is in dit traject. Ik heb in mijn leven al vele blokken in stukken gereden en acht de kans heel groot dat de motor al stuk was voor ze aan de Colruyt aankwamen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

636

Re: Nijvel: 17 September

Het element van het stuk gaan van de motor van de Saab is misschien belangrijker dan we denken. De optie dat het koppel onderschept is, is in feite nooit grondig onderzocht en krijgt tot op heden nogal wat weerstand.

Maar de harde elementen wijzen juist wel in die richting. Men moet eens de vraag stellen waarom ze vluchten vanuit Nijvel met een witte Mercedes met bijna lege tank, met daarachter op een 2-tal meter de Saab zonder lichten. Als er geen schade was aan de Saab toen de overval in Nijvel zich voordeed, waarom vluchten ze dan niet gewoon met de Saab?

Stel nu, het koppel is ergens onderweg onderschept, in die actie is de Saab stuk gegaan. De daders zitten met een probleem, de Saab is stuk en kan moeilijk als vluchtwagen dienen. Dus dwingen ze Fourez om te tanken. De kaart wordt om 1u06 ingebracht, daarna word Fourez in zijn hoofd geschoten. 

Ook bepaalde gebruikte wapens zoals de 7,65 (1), gebruikt in Maubeuge (Frankrijk, een nachtelijke inbraak met het vuren op ordediensten) en in Waver (een dode agent). Ook de 9mm (1) is in Waver gebruikt. Men kan zich in deze afvragen of de vermoorde rijkswachter ook misschien iets over Waver wist. Dus er zijn linken met Frankrijk en Nijvel.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

637

Re: Nijvel: 17 September

The end, er is niet getankt  dus zijn ze wegereden met een bijna lege tank. De vraag waarom een Saab die "stuk" is niet gewoon achterlaten? En waarom met een lege tank wegvluchten? Wat zat er in de mercedes, om het zo belangrijk te maken om er mee weg terijden. Was het de bedoeling om in een kort bij gelegen safehouse de inhoud van de mercedes in de saab te gooien. Is dit plan in het honderd gelopen door de confrontatie met de politie. Is er in de haast om de kofferbak te openen met een riot er doorheen geschoten. Zijn ontzet door een taxi?

638

Re: Nijvel: 17 September

Golf van de politie van Eigenbrakel, komende uit de Avenue Allard, de weg op die van Nijvel naar Waterloo leidt. De Golf kruist twee razendsnel rijdende voertuigen, een witte Mercedes 190 en een donkerblauwe Saab 900 turbo. Het is dan 1u4

639

Re: Nijvel: 17 September

eenhoorn wrote:

Golf van de politie van Eigenbrakel, komende uit de Avenue Allard, de weg op die van Nijvel naar Waterloo leidt. De Golf kruist twee razendsnel rijdende voertuigen, een witte Mercedes 190 en een donkerblauwe Saab 900 turbo. Het is dan 1u4

Dit klopt niet, los van de typefout. Het is om 1u41 of 1u44 dat de politie de Mercedes en de Saab kruist. Om 1u34 doet de overlevende rijkswachter een oproep naar de centrale, toen zijn de daders al vertrokken. Het is dus minimum 7 minuten (maar het kunnen er ook 10 zijn) tussen het vertrek van aan de Colryut tot waar de politie de wagens kruist en dit is nog voor de Diable. Dus ongeveer 7km op minimum 7min is 60km per uur.

Ook nog dat het om de buit te doen was, daar heb ik sterk mijn twijfels over. Men moet eens stilstaan bij het feit dat de waarde van de spullen die ze verzameld hebben om die diefstal te plegen veel keer groter is dan de buit die ze die nacht konden binnen halen. Hoeveel zou die nieuwe Saab waard zijn of nog maar 1 van die nieuwe kogelvrije vesten? Waarom hebben ze de juwelen die nacht niet meegenomen? En dan nog de 3 doden? Wel nemen ze de riem en holster mee van de gewonde rijkswachter.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

640

Re: Nijvel: 17 September

Klopt the end, fout mijnerzijds. Moet zijn 01.44, zie feiten op deze site. Wat ik wil aangeven dat ik uit de verklaring opmaak dat niks loos was met de Saab. W.b.t. de inhoud van de Mercedes zit ik meer te denken aan eigendom van de slachtoffers. Of anders gezegd, vond er een uitwisseling op afspraak plaats?