21

Re: Brief van Michel Cocu: Maart 1984

Kim wrote:

In de brief wordt beweerd dat de slachtpartijen in Brabant te wijten zijn aan een mysterieuze organisatie, VDO genaamd, een organisatie waartoe Adriano Vittorio zou behoord hebben en die gefinancierd werd door Léon Degrelle.

Het zou niet VDO, maar VMO zijn:

(...) Il y a ce codétenu qui certifiait que Michel Cocu lui avait parlé d’une organisation appelée VDO. On avait supposé que le codétenu, un Yougoslave, avait mal compris et que Cocu avait voulu dire: VMO. 

Bron: La Dernière Heure | 7 december 2016

Het feit dat de medegevangene Michel Cocu verkeerd begrepen heeft, verklaart nog niet waarom er in de brief "VDO" staat.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Brief van Michel Cocu: Maart 1984

Ben wrote:

Il y a ce codétenu qui certifiait que Michel Cocu lui avait parlé d’une organisation appelée VDO. On avait supposé que le codétenu, un Yougoslave, avait mal compris et que Cocu avait voulu dire: VMO.

Die VDO/VMO-verwarring blijf ik raar vinden. Als het over extreem-rechts en geweld gaat, is VMO natuurlijk nooit ver weg, maar ik kan me niet inbeelden dat dat dé mysterieuze organisatie was die Cocu bedoelde. En wie precies denkt dat er VMO ipv VDO bedoeld wordt: de onderzoekers of een journalist van La DH?

Het is ook niet duidelijk in welke mate "VDO" vermeld wordt in de befaamde brief van Cocu. Gebruikte hij daarin letterlijk de afkorting VDO, zwart op wit? Zo ja, dan is er geen verwarring met VMO mogelijk en bedoelde hij echt wel VDO. Of sprak hij in de brief enkel over "een organisatie" en heeft men dan later omwille van de verklaringen van de Joegoslavische medegevangene geconcludeerd dat Cocu daarmee VDO bedoelde?

23

Re: Brief van Michel Cocu: Maart 1984

En mysterieus was de VMO al zeker niet. Het was nauwelijks meer dan een bende idioten met nazi-sympathieën, die bij voorkeur openbaar optrad en graag de spotlights opzocht. Wat niet uitsluit dat een of andere halvegare toch bij de Bende van Nijvel was betrokken, ik denk dan bijvoorbeeld aan Willy De Schepper. Neen, die VDO moet iets anders geweest zijn, iets met Degrelle

Dat er contacten zullen geweest zijn tussen VMO en WNP, is zeker niet uitgesloten en zelfs waarschijnlijk. Zo tekenden leden van WNP wel eens present op de fameuze 'bals' van de VMO, waarbij de zaal (Liedekerke, Londerzeel, Antwerpen en elders) met nazi-uniformen en -vlaggen werd bekleed en de fascistische liederenschat werd opgediept.

Re: Brief van Michel Cocu: Maart 1984

Zo zie ik het ook, Aubanel.