1

Topic: Fondation Franz Weber

Op 27 oktober 1980 wordt de vzw 'Association des Amis de la Fondation Franz Weber' opgericht met zetel in de avenue des Eperviers 92 in Sint-Pieters-Woluwe. Dit is op dat ogenblik het adres van Nicole Schollaert, een vriendin van Latinus die later via hem en Kausse betaald informateur zal worden van de Staatsveiligheid nadat Smets haar kandidatuur had afgewezen.

Schatbewaarder is Paul Latinus. Voorzitter is Marc Assad Menassa, bediende wonend in de rue d'Edimbourg 17 in Elsene. Zijn echtgenote, gravin Bérengère d'Oultremont, journalist, is secretaris. De stichtingsacte verschijnt op 15 januari 1981 in het Staatsblad. Doel van de vereniging is steun voor de actie van de Fondation Franz Weber waarvan de zetel is gevestigd in Montreux, Zwitserland. Deze actie betreft de verdediging van de dieren en van de natuur. De enige stichters zijn de drie voornoemde beheerders.

Bron: Archief Walter De Bock

Ter info: In Juli 1977 nam Paul Latinus contact met Francis Dossogne om hem voor te stellen de pluche beertjes van Franz Weber te laten verkopen door militanten van het Front de la Jeunesse.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Fondation Franz Weber

Paul Latinus tegen René Haquin:

"Ik ben nooit lid geweest van het Front de la Jeunesse. Het is wel waar dat ik in 1977 aan Franz Weber, die samen met Brigitte Bardot een campagne op het getouw had gezet tegen de slachting van jonge zeehonden in Canada, heb voorgesteld in België pluche speelgoed-zeehondjes te verkopen om zijn actie te steunen. Ik bedacht verschillende manieren om die dingetjes van de hand te doen. Het was trouwens met dat doel dat ik naar de leider van het Front, Francis Dossogne, ging. Ik stelde hem toen voor dat hij mee zou werken aan de verkoop van de pluche diertjes en dat hij in ruil een deel van de winst voor het Front mocht houden."

Bron: Operatie Staatsveiligheid | René Haquin

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Fondation Franz Weber

Alweer een mooi voorbeeld van hoe "constructie's" zoals Front de la.... WNP en bij uitbreiding zeer waarschijnlijk de zwarte kas van de Staatsveiligheid gefinancierd werden. Van Eurosystem tot Mobutu en de Fondation Franz Weber. En God mag weten hoeveel andere vzw's nog bijgedragen hebben.

Latinus had de volmacht om zijn eigen bankrekening of andere bankrekeningen te spijzen. En ik heb het sterke vermoeden dat er weinig geld naar zijn eigen bankrekeningen gegaan is.

Le soussignée Bérengère d' Outltremont, née à Woluwe Saint Pierre le 23/01/52. Donne par la présente pouvoir à Monsieur Latinus Paul, né à Uccle le 14/01/50 - Domicilé Boulevard Mettewie, 73 1080 Bruxelles. Ingénieur. De signer en mes lieux et place la Fondation Franz Weber en tant que partie constituante.

"pour pouvoir"

Bérengère d'Oultremont
Fait à Bruxelles, le 27/7/80
Latinus, Paul - Page 26 Trans_10

(Bérengère d'Oultremont mariée avec Marc Menassa Marc Menassa bras droit/adjoint de Calmette Jean Francis.)
» tueriesdubrabant.1fr1.net

Aandoenlijk he, het Front de la Jeunesse dat in opdracht van Latinus via Francis Dossogne pluchen zeehondjes ging verkopen.

Waar zat trouwens de fiscus in die dagen? Ikzelf moest nochtans elke centiem die binnen of buiten ging kunnen rechtvaardigen in die jaren. Ik had natuurlijk geen financiele advocaat die dergelijke constructie's kon verzinnen.