Re: Jachtgeweer kaliber 10

Ik bedoel uiteraard dat er zo niet veel rondliepen kort voor en na de overval in Aalst. Zoiets is heel kenmerkend. Personen die iemand met dergelijk kenmerk kenden zouden zich wel vragen gesteld hebben. En misschien zijn er nu nog personen in leven die iemand met dergelijk kenmerk gekend hebben anno jaren '80.

De grote Manitou ziet alles

Re: Jachtgeweer kaliber 10

the end wrote:

In de zaak Gevelot, kom ik volgende tegen: De zaak Hanquet (maart 79).

Een zaak van internationale wapenhandel kwam spectaculair weer in het nieuws met de arrestatie van Albert Hanqeut, industrieel, woonachtig te Luik, beheerder-directeur van Fabrique d'Armes Unies, S.A. Centaure. Albert Hanquet is de zoon van een senator, oud-PSC gemeenteraadslid te Luik en tijdelijk consul van Lisabon te Luik.

Meer volgt, doch dit heeft onder andere te maken met de Gevelot-zaak en ook met wapen handel via Libanon.

In het stuk hierboven staat een fout, de beheerder directeur van FAUL/Centaure is niet de consul van Lisabon, maar van Libanon (wat 1 letter een wereld van verschil kan maken). Het consulaat was trouwen op hetzelfde adres als Centaure. Dat werpt een heel ander licht op de cal 10 FAUL alsook op de firma Centaure.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Jachtgeweer kaliber 10

De FAUL cal 10 heeft ook een geschiedenis in de Spaans-Marokkaanse oorlog, waar de vader van de oprichter van de  Spaanse falange generaal was. Ik heb de bende-literatuur en forums erop nagekeken en het word nergens vermeld dat het consulaat van Libanon op het zelfde adres is als Centaure. Wat op zich heel bizzar is!

Met alle Libanezen in het bende-dossier, is dit volgens mij geen toeval. Het was trouwen een uniek en makkelijk opspoorbaar wapen. Ook het feit dat de FAUL als boodschap in de zakken zat, gebruikt is in Waver, en ook in Aalst (kristalnacht), doet me meer vermoeden.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Als handelaar en ere-consul liet hij in zijn fabriek 38 pistolen in autoreservoir verbergen - Aangehouden Luiks raadslid leverde wapens voor Libanon

Naar aanhouding vorige week maandag te Luik van twee Libanezen, die 38 pistolen vervoerden in het omgebouwde benzinereservoir van hun wagen, ging de gerechtelijke politie thans over tot de aanhouding van het Luikse gemeenteraadslid Albert Hanquet.

De mandataris, die opgesloten zit in de Saint-Leonard gevangenis, wordt vervolgd om de wapens te hebben verkocht aan de twee Libanezen, die daarvoor geen vergunning hadden. Alles wijst erop dat het parket hiermee op het spoor is van een uitgebreide wapensmokkel naar Libanon die al geruime tijd aan de gang is.

Alles staat vast dat raadslid Hanquet een zware beroepsfout heeft begaan door de wapens te verkopen aan personen, die daarvoor de vereiste vergunning niet bezaten. De heer Hanquet heeft een fabriek waar jachtwapens worden vervaardigd, maar die ook revolvers en pistolen verkoopt (*).

Vraag is of hij er wel op de hoogte van was welke soort transactie in zijn bedrijf werd afgesloten. Hijzelf gaf toe te hebben onderhandeld met de twee Libanezen alvorens zich naar een politieke vergadering te begeven. Dan zou hij de verkoop hebben overgelaten aan zijn commercieel directeur Dominique Collet.

Het feit dat de heer Hanquet niet alleen politieker, maar ook ereconsul van Libanon te Luik is, werpt een bijzonder licht op de zaak. Het gerecht poogt nu uit te maken of het al dan niet de eerste maal is dat de fabriek van de heer Hanquet een dergelijke beroepsfout maakt.

De zaak wordt nog verergerd door het feit dat niemand in de fabriek loochent dat het benzinereservoir van de wagen van de Libanezen daar met dit doel speciaal werd omgebouwd. Deze ombouwing was trouwens echt vakwerk. De betrokken partijen schuiven elkaar echter de verantwoordelijkheid in de schoenen. De Libanezen beweren dat de "Luikenaars" het deden. Commercieel directeur Dominique Collet van zijn kant beweert dat één van de Libanezen de karwei ongezien moet hebben opgeknapt, terwijl hij met de andere aan het praten was.

Het parket is echter niet geneigd deze laatste versie bij te treden. Het staat vrijwel vast dat één enkele man niet volstond om een reservoir van zulk gewicht te demonteren en laswerk te monteren. Bovendien waren de 38 pistolen uit hun oorspronkelijke verpakking gehaald en dus goed zichtbaar.

Op het ogenblik dat het reservoir omgebouwd werd, bevond de heer Hanquet zich weliswaar op een politieke vergadering, maar men kan zich moeilijk inbeelden dat hij niet wist wat er in zijn bedrijf gaande was, te meer daar hij de zaken altijd nauwlettende volgde.

Bedenkelijk is ook dat de verkoop van de wapens nergens vermeld staat in de boekhouding. Ook dit zou dus wijzen op een clandestiene verkoop. De heren Hanquet en Collet verklaarden dat ze nog geen tijd hadden om de verkoop te boeken.

Bron: Het Laatste Nieuws | 5 maart 1979

(*) Het bedrijf van Hanquet was de "Fabrique d'Armes Unies de Liège" beter gekend onder de afgekorte naam FAUL. Naast de fabricatie van jachtwapens zoals het wapen dat gevonden werd in de zakken in Ronquières, was FAUL van 1950 tot 1992 ook de officiële distributeur van Colt wapens in België.

Albert Hanquet, geboren in juni 1915 stierf in december 2003. In 1944 werd hij directeur van FAUL. Hij hield zich bezig met de administratie en het dagelijks beheer.

Het kan toeval zijn maar het bovenstaande werpt toch wel een nieuw licht op de Libanese piste in het onderzoek van de overval op de Dekaise en de diefstal in Dinant.

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Wel, ik denk niet dat dit toeval is. Dekaise is formeel in het herkennen van de FAUL. Ik vraag me af of hij het wapen herkende als een Centaure tijdens de overval en dat dit als boodschap bedoeld was. Er is ook het feit dat Geschier heel close was met de falangisten, en dat WNP een fiche (10/9/82) had over hem. Dit werpt ook een ander beeld op De Pomp met zijn huurlingen en huurlingen in Libanon. Alsook de aanslag in Brussel op 18 september 1982. De moord op Angelou past perfect in die piste.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Jachtgeweer kaliber 10

In bovenstaande post van Mero, is 1 van de betrokken firma's Armaco waar Baugniet voor werkte. De Libanezen waren zogezegd eerst bij Armaco terecht gekomen, zodat Armaco een valse verkoopsfactuur kon opstellen als koper/verkoper. De verkoop ging niet over 38 pistolen maar 3000. Trouwens op een inventarislijst van Armaco staat de zeldzame zweedse munitie die gebruikt is bij de aanslag op Vernailen, en Dekaise had ook iets met zweedse wapens. Baugniet die dan weer met De Pomp te maken heeft. Allemaal toeval?

Over het consulaat: Hanquet was 13 jaar lang tijdelijke consul van Libanon en het adres van FAUL SA Centaure is: rue Trapé 22 te Luik en is identiek als dat van het libanees consulaat: rue Trapé 22 te luik. Dekaise zal dat zeker geweten hebben. 

Er is ook nog Angelou die afgezet is aan het Franse consulaat, en erna word de Peugot gestolen van iemand van de Franse cultuurdienst. Angelou waar het volledige dossier van verdwenen is en die via de autohandel zaken deed met Libanon.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Men mag niet vergeten dat de cal 10 FAUL een speciale betekenis heeft doordat ze hem in de zakken gestoken hebben, zonder de zakken was er nooit een link geweest met Dinant en de Bende van Nijvel. De FAUL is absoluut een deel van een boodschap, alsook het wisselgeld dat ze dumpen van Aalst. Wie gooit er nu geld weg, waar je zo voor gemoord hebt?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Door de lopen te bestuderen, kunnen de speurders neem ik aan een aantal conclusies trekken. Bv of het eendenroer vaak gebruikt is, maar ook wellicht hoe lang het geleden is dat de lopen er af zijn gezaagd. Is daar iets over bekend?

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Ik denk niet dat er iets over bekend is. Heb de foto waarop het afgezaagd stuk van de loop frontaal in beeld is gebracht wat bewerkt op mijn pc om er beter zicht op te hebben (ik plaats die later wel een keer op het forum). Deze foto: volgens mij lag het wapen op de zijkant links boven en rechts onderaan, en ik twijfel eraan of dat het wapen in een werkplaats verzaagd is. Het ziet er echt wel heel slecht gezaagd uit.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

70

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Un fusil de calibre 10 pour la chasse au canard

L'après-midi du samedi 13 mars 1982, la sonnette retentit dans la boutique qu'exploite l'armurier Joseph Cattaï rue Adolphe Sax à Dinant. Le temps d'arriver, les deux clients (car on sait qu'ils étaient deux...) ont disparu avec une arme pour la chasse au gibier d'eau, une canardière pourvue de deux canons de calibre 10 en acier brillant.

Arme lourde et si peu pratique qu'elle s'utilise parfois posée sur un trépied... En mars 1982, les tueurs du Brabant n'ont encore fait aucune victime. Le Colruyt de Nivelles - trois tués - date de septembre 1983. Encore deux ans plus tard, le fusil volé à Dinant est repêché à Ronquières parmi d'autres utilisés par les tueurs.

La canardière n'aurait servi qu'une seule fois, à Hoeilaert, dans une fusillade avec deux gendarmes - Bernard Sartillot et feu Roland Campinne - survenue sur la nationale 4 après le vol d'armes chez Daniel Dekaise à Wavre.

Cette canardière, un FAUL (Fabrique d'Armes Unies de Liège) fabriqué par la société Centaure, a été modifiée par les tueurs: pour la rendre sans doute plus pratique, sa crosse avait notamment été sciée (pas du tout par un connaisseur). Cette arme est très particulière. Question: qui a le souvenir de l'avoir vue dans ces années-là?

Bron: La Dernière Heure | Gilbert Dupont | 9 September 2003

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube