521

Re: Aalst: 9 November

Lodenjaren, dat is wat half België zich al meer dan dertig jaar zich afvraagt.

Re: Aalst: 9 November

Maar nooit grondig onderzocht... Wat is de link tussen VDA/Podevijn en de taxi van Angelou? Kwam die Mercedes daar voor onderhoud? Is dat de auto waar Carine Dellaert mee naar Waarschot gebracht zou zijn? Zoveel vragen, zo weinig antwoorden. Maar laat ons Nijvel vergeten ... misschien is zelfs die naam al een deel van de misleiding. De waarheid ligt in Aalst en Vlaanderen.

Wacht maar af... wat er uiteindelijk zal bovenkomen zal dit land opblazen (en dan bedoel ik niet splitsen), er zal nooit iemand nog vertrouwen hebben in de politiek.

523

Re: Aalst: 9 November

Bedoel je Aarschot of Waarschoot? Waarschot bestaat volgens mij niet.

Re: Aalst: 9 November

Waarschoot, typfoutje. Volgens mijn kennis van de dossiers zou X1 wel eens op veel punten gelijk kunnen hebben en is er een link tussen deze dossiers. Is er een link tussen Nihoul en Taxi Vert en tussen de taxi's en Podevijn/VDA? Dat zijn de vragen die ik graag beantwoord zou zien.

Re: Aalst: 9 November

Renne wrote:

Toevallig wordt de overval gepleegd tijdens een personeelsfeest van de Delhaize

Merovinger wrote:

Volgens onderstaand uittreksel van een artikel van De Voorpost van 15 november 1985 was er de dag van de overval van Aalst een personeelsfeest van Delhaize gepland. (...) Uitgerekend op de vooravond van een dag waarbij de wapenstilstand werd herdacht. Op de avond van de dag waarop Sint-Maarten op vele plaatsen op bezoek was en op dezelfde avond waarop een personeelsfeest van Delhaize voorzien was in “’t Snoeperke”, ironie van het noodlot. (…)

club_le-happy-few wrote:

In de VTM reportage was er sprake van personeelsfeest in Delhaize n.a.v. Sint-Maarten na de sluiting.

Hestur wrote:

Dat van dat personeelsfeest heb ik nog al ergens vernomen, ik geloof in een of ander filmpje waar een kassierster dat vertelde.

Delhaize-personeel wou net gaan feesten

Delhaize deelt de parking, met ingang aan de Ninoofsesteenweg, samen met het Brico-center en MDC, een auto-onderdelenmarket. Ze is klein van omvang en bij druk bezoek moeilijk toegankelijk vanwege de smalle in- en uitrit. Vanop die parking kan men ook het Osbroekbos in, een openbaar domein uitgerust met wandelpaden, waar eerder al wapens werden aangetroffen.

Op het ogenblik van de overval waren het voornamelijk klanten uit de onmiddellijke omgeving die aankopen kwamen doen, met het oog op het Sint-Maartenfeest dat in Aalst en omgeving de dag daarop werd gevierd. Met het oog daarop was ook voor zaterdagavond in het restaurant ’t Snoepertje een personeelsfeest van Delhaize gepland. De plaatselijke Delhaize gerant Vanderelst vernam trouwens daar de aanslag (*).

Bron: Vooruit (De Morgen) | 12 november 1985

(*) Gaat het om dezelfde gerant die beschoten werd door de daders of maakt de journalist hier een fout?

Weet er iemand waar het restaurant ’t Snoepertje precies gelegen was? Het zou in de nabijheid van het O.L.V. Ziekenhuis geweest zijn.

Re: Aalst: 9 November

Hierbij nog een paar randgetuigenissen van de overval in Aalst.

De keuken ingevlucht

Mevrouw De Schrijver zat die avond te eten in het restaurant ‘Rond Punt’, vijftig meter van de parking. Zij hoorde eerst schoten van ver weg. Mevrouw De Schrijver: “We beseften toen nog niet dat het een overval was. Dat kwam pas toen er opnieuw schoten vielen, heel wat dichterbij. Er brak onmiddellijk paniek uit in het restaurant. Ik ben de keuken ingevlucht en daar op de grond gaan liggen. Ik was niet de enig die dat deed.”

Een man die eveneens in het restaurant aanwezig was vertelde ons dat men zich in het restaurant vragen stelde over een ‘motard met grijze helm’ die tot zevenmaal voorbijreed op korte tijd [is er een link met het andere onderstaande artikel?]. Zijn signalement werd aan de politie overgemaakt.

In het restaurant besefte men pas goed dat het om een aanslag ging, toen men een bebloede man snel zag voorbijlopen, richting Delhaize. Het was Donald Roelandt, wiens wagen werd beschoten bij het verlaten van de parking. Hij had toen zijn wagen wat verderop geparkeerd aan café De Corner en liep terug om zijn vrouw te zoeken die was achtergebleven in de Delhaize.

Bron: Vooruit (De Morgen) | 12 november 1985

Toerental

Op het Rond Punt staan enkele mensen te luisteren naar het verhaal van twee jonge motorrijders. Lieven (22) verstelt rustiger dan zijn vriend. Hans (19) draait hoorbaar nog in een te hoog toerental. Beiden kwamen met de moto van de kust, wilden nog een laatste pint drinken in het café waar vrachtwagenchauffeur Lieven regelmatig afstapt. Maar vriend Hans moest dringend plassen en koos daarvoor de donkerte schuins over de Delhaize-parking. Ze tronen ons mee naar die plaats, ondertussen heftig pratend. Ze hebben last om de nog bijgebleven flitsen te ordenen.

Ze herinneren zich het lawaai van het schieten, “precies een auto zonder echappement”, de politekombi die stond te wachten, een politieagent die hen toeriep “Laat u vallen!”, de plots opduikende Golf, het in paniek wegspurten van één van de politiemensen. Hans: “Ik heb de auto achteruit zien rijden en iemand vanuit de achterkant zien vlammen.” Lieven: “Het zijn mannen geweest zonder ne geest.”

Beiden zijn erg in de war. Bestuurder Lieven komt me later vragen of ik weet waar hij de schade aan zijn moto kan aangeven. Hij heeft zich immers moeten laten vallen.

Bron: Vooruit (De Morgen) | 12 november 1985

Re: Aalst: 9 November

Op de hoogte

De aktie in en rond het warenhuis in Aalst bevestigen ook nog enkele andere kenmerken van louter technische aard die bij vroegere akties van de zogenaamde Bende van Nijvel al waren opgevallen.

Ook ditmaal blijken de daders erg goed vertrouwd te zijn met het interne reilen en zeilen van de ordediensten. Dat blijkt in de eerste plaats uit het tijdsstip dat zij voor hun nieuwe aktie uitkozen. In overleg met Delhaize en andere warenhuizen was er ook in Aalst, onder toezicht van de burgemeester, een konkrete afspraak gemaakt tussen o.m. de rijkswacht en de stadspolitie. Die afspraak beoogde een bijna permanente bewaking rond de Delhaize en een frekwente inspektie binnen in het warenhuis.

Bovendien was de taakverdeling zo dat de rijkswacht er zou patrouilleren tijdens de openingsuren, overdag dus, terwijl de politie instond voor de bewaking ’s nachts. Het kritieke punt nu was de afwisseling tussen beide diensten rond het sluitingsuur. Om een nog onduidelijke reden kwam de rijkswacht vorige zaterdag haar laatste interne en externe kontrole uitvoeren omstreeks 19u45 en verliet ze daarna de omgeving van de Delhaize nog voor het sluitingsuur, nl. 20 uur. De politie was op dat moment niet ter plaatse alhoewel het warenhuis nog geopend was.

Het ziet er naar uit dat de daders zich in hun auto al op de parking van het warenhuis bevonden, toen de gewapende rijkswachtpatrouille binnen haar laatste ronde deed. Ze wipten langs de ingang achteraan naar binnen op het ogenblik dat de rijkswachters vooraan verdwenen waren.

De timing was dus eens te meer perfekt afgestemd op de zwakke schakel in het beveiligingssysteem van de ordediensten. Of men die zwakke schakel via gewone observatie op voorhand met zekerheid kon vaststellen en of de drie daders op de parking achteraan op het moment zelf konden getipt werden door een vierde man binnenin, zal door het onderzoek moeten uitgewezen worden. Er zijn immers in verband met de Bende van Nijvel al te veel toevalligheden die steeds maar suggereren dat de moordenaars uitstekend zijn ingelicht over de zwakke punten in de ordehandhaving. (*)

Bron: Vooruit (De Morgen) | 12 november 1985

(*) Verschillende verklaringen zijn hiervoor mogelijk. Ofwel observeerden de daders de situatie op voorhand (zie de verklaringen van WNP’ers over hun uitgevoerde observaties van warenhuizen), ofwel observeerden de daders de situatie op het moment zelf (bijvoorbeeld met het inschakelen van een vierde man die dienst doet als seingever) ofwel hadden de daders de info via de kanalen van de ordediensten of zijn de daders zelfs binnen de ordediensten te zoeken.

528

Re: Aalst: 9 November

Merovinger wrote:

Verschillende verklaringen zijn hiervoor mogelijk. Ofwel observeerden de daders de situatie op voorhand (zie de verklaringen van WNP’ers over hun uitgevoerde observaties van warenhuizen), ofwel observeerden de daders de situatie op het moment zelf (bijvoorbeeld met het inschakelen van een vierde man die dienst doet als seingever) ofwel hadden de daders de info via de kanalen van de ordediensten of zijn de daders zelfs binnen de ordediensten te zoeken.

Die vierde man zou ook het wachten op de parking kunnen verklaren na de overval.

Merovinger wrote:

Delhaize-personeel wou net gaan feesten

Delhaize deelt de parking, met ingang aan de Ninoofsesteenweg, samen met het Brico-center en MDC, een auto-onderdelenmarket. Ze is klein van omvang en bij druk bezoek moeilijk toegankelijk vanwege de smalle in- en uitrit. Vanop die parking kan men ook het Osbroekbos in, een openbaar domein uitgerust met wandelpaden, waar eerder al wapens werden aangetroffen.

Op het ogenblik van de overval waren het voornamelijk klanten uit de onmiddellijke omgeving die aankopen kwamen doen, met het oog op het Sint-Maartenfeest dat in Aalst en omgeving de dag daarop werd gevierd. Met het oog daarop was ook voor zaterdagavond in het restaurant ’t Snoepertje een personeelsfeest van Delhaize gepland. De plaatselijke Delhaize gerant Vanderelst vernam trouwens daar de aanslag (*).

Was er ook niet een paar dagen voordien een oproep van de slachtoffers en dezelfde dag van de overval een rijkswacht feest/voetbal?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Aalst: 9 November

Boemerang wrote:

K&, dit is hoe ik denk dat het ongeveer zit. Raf, misschien wil je "kennis" uit Aalst eens naar onze tekeningen kijken? Legia, Murcielago en ook Renè de Witte (als hij niet ondertussen met zijn zoon aan het X-boxxen is geslagen wink ) zijn van harte welkom om te reageren! Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor andere Aalsternaren uit die tijd.

http://lh4.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TSIqpx2aXOI/AAAAAAAAAec/v5ruFDiCxNI/s576/Aalst%20ingang%20tekening%201%20copy.jpg

PS: K&, het is Andy Brodeoux (petekind Marie-Jeanne Mulder) die spreekt van schuifdeuren (die automatisch open en dicht gaan). Het zou kunnen dat het elektrische klapdeuren zijn, ik weet ook niet wat anders die deurknoppen kan verklaren.

Als dit kan helpen, hierbij een schets uit Het Laatste Nieuws van 12 november 1985 van de situatie op de parking:

http://nsm07.casimages.com/img/2017/09/11//17091102051414738715264592.jpg

530

Re: Aalst: 9 November

Rebecca en Gilbert lagen niet juist voor het muurtje, maar links ernaast, dus iets meer richting ingang. Dit weet ik heel zeker, daar er een foto bestaat waar men de bloedvlekken op de asfalt ziet, en David me dit persoonlijk op de parking getoond heeft.