Topic: Artikel: Wat bezielt jongeren om zich te verdiepen in Bende van Nijvel

Het was met enige verwondering dat ik deze middag tussen de spreekwoordelijke soep en patatten 'De Morgen' opensloeg en een post zag staan die ik enkele dagen geleden op dit forum had geplaatst. In feite heb ik hier geen probleem mee aangezien dit een openbaar forum is en iedereen die wil dit kan doornemen. Wat me grotendeels wel verbaasde was het gebrek aan nuance van de journalist die de bijhorende tekst schreef. Grotendeels werd dit forum als een bakermat van naïviteit en complotdenken afgeschilderd en vroeg men zichzelf af waarom in godsnaam ook jongeren blijven zoeken naar antwoorden in dit dossier.

Ik denk persoonlijk dat het deels onze burgerlijke plicht is om naar antwoorden te zoeken wanneer het 'professionele' onderzoek al reeds 32 jaar aansleept en de ene blunder na de andere op zijn conto schrijft. Als wapens verdwijnen, vluchtauto's op de schroothoop terechtkomen, bekwame en professionele speurders van het onderzoek worden gehaald en naast de uitvoerders van deze gruwelen ook de opdrachtgevers ontkomen dan lijkt me dit streven naar de waarheid meer dan gerechtvaardigd.

Dit moest even van mijn hart.

De artikels:

  • Wat bezielt jongeren om zich te verdiepen in dossier Bende van Nijvel? “We leven opnieuw in donkere tijden” » Nieuws

  • Amateurspeurders gaan helemaal loos op theorieën over de Bende van Nijvel » Nieuws

Re: Artikel: Wat bezielt jongeren om zich te verdiepen in Bende van Nijvel

Ik heb het ook met grote ogen gelezen. Een compleet non-artikel. Het leek bij momenten wel een afrekening. 'Dwaze amateurspeurders en hun idiote complottheorieën.' Wie dit forum aandachtig volgt, weet dat dit in de eerste plaats een enorm bron van informatie is. Een moedige poging om het wespennest dat de Belgische misdaadgeschiedenis is overzichtelijk te maken. Wees er maar zeker van dat al die betweterige journalisten hier al vaak opgezeten hebben om informatie te zoeken. Dat hier ook geregeld theorieën gelanceerd worden, de ene al gekker dan de andere, is onvermijdelijk. Het is een open forum, toegankelijk voor iedereen en iedereen mag hier zijn stem laten horen. Uiteraard trekt dat vroeg of laat ook fantasten en idioten aan, dat heb je op elk forum. Wie slim is kijkt daar langs en concentreert zich op de bruikbare informatie die hier wordt aangeboden.

Dat jongeren zich interesseren, vind ik ook niet meer dan normaal. Naast het feit dat deze zaak alle elementen van een spannende spionageroman bevat, is het ook nog altijd één van de grootste misdaadschandalen uit onze moderne geschiedenis. Dan is een beetje verontwaardiging wel op zijn plaats. De daders lopen mogelijk gewoon nog rond onder ons. Ik vind het zeer jammer dat een journalist een site en forum met enkel goeie bedoelingen wegzet als een groep kneusjes met aluminiumhelmpjes op het hoofd, maar ja, wat verwacht je eigenlijk nog van de hedendaagse journalistiek? Wie echt nog onderzoeksjournalistiek wil, leest tegenwoordig De Morgen niet, maar wel Apache. Het is niks voor niks dat HLN en De Morgen tegenwoordig bijna al hun content delen.

3

Re: Artikel: Wat bezielt jongeren om zich te verdiepen in Bende van Nijvel

patrick111 wrote:

Wie echt nog onderzoeksjournalistiek wil, leest tegenwoordig De Morgen niet, maar wel Apache. Het is niks voor niks dat HLN en De Morgen tegenwoordig bijna al hun content delen.

+100!

4

Re: Artikel: Wat bezielt jongeren om zich te verdiepen in Bende van Nijvel

Wel, vroeger had men een krant, tegenwoordig is het meer een "gazet" geworden. Het artikel heb ik op het net gelezen, en de toon ervan is absoluut niet te smaken. Ben wordt bijna als "Patroon der dorpsgekken" afgeschilderd, en wij zijn een stelletje zonderlingen met tijd te veel en IQ te weinig. Dacht dat de komkommertijd toch al een paar maanden voorbij was...

5

Re: Artikel: Wat bezielt jongeren om zich te verdiepen in Bende van Nijvel

Laat staan dat die journalist leest wat er staat.

Re: Artikel: Wat bezielt jongeren om zich te verdiepen in Bende van Nijvel

Wat tof, ik ben een jongere, dat is lang geleden. Ik vraag me af wat de leeftijden zijn op de redactie van De Morgen, en wat hun dossierkennis is?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Artikel: Wat bezielt jongeren om zich te verdiepen in Bende van Nijvel

Wat ben ik blij dat er op dit forum een aantal zeer nuchter mensen zitten (zoals Patrick111, Clever Trevor, Ben, Charly, ... ) die helder denken, zich de juiste vragen durven te stellen, informatie checken en die vooral eerst goed nadenken vooraleer ze iets posten. Dit in tegenstelling tot de steekvlamjournalisten die gewoon wat uit hun duim zuigen zonder de informatie die ze van één bron gehoord hebben eerst eens even te checken.

De manier waarop de pers en in hoofdzaak De Morgen omgegaan en nog steeds omgaat met die piste Christiaan Bonkoffsky is ronduit walgelijk. Als er nu één manier is om het onderzoek compleet naar de vaantjes te helpen dan is het wel de manier die dit weekend is gehanteerd door de media. Zonder enige vorm van bewijs wordt iemand gebombardeerd tot dader (zelfs niet eens een verdachte - lees het verschil -) en wordt er rondbazuind dat er geen onderzoek naar gedaan wordt en het één grote doofpot is. Wat blijkt enkele dagen later? Er is wel degelijk onderzoek gebeurd rond die man. De getuigenis van Marc Van Damme uit 1998 is wel degelijk ernstig genomen en onderzocht geweest. Er werden zelfs stalen genomen van Bonkoffsky. Ten tweede werd de informatie van David Van de Steen en die door Eddy Vos begin 2017 aan de CWB werd bezorgd, wel degelijk door de CWB au serieux genomen. Mensen werden daarbij verhoord, computer en caravan werden onderzocht, opnieuw werd DNA materiaal geanalyseerd, er werden dossiers over de man opgevraagd en bekeken, enz ... Maar al dat werk gebeurde in stilte. Niemand wist er van. Tot vorig weekend.

Stel nu eens dat deze piste Bonkoffsky effectief de juiste is, dan is door heel de mediaheisa er rond schade toegebracht aan deze piste. Want wat denk je dat zijn kompanen (die tot vorige week niet eens wisten dat men hen mogelijks op het spoor zijn) ondertussen zullen gedaan hebben? Die zullen nu wel gauw alle bewijsmateriaal gaan vernietigen zijn of misschien zelfs het land ontvlucht zijn.

En wat als de piste verkeerd is? Dan is er vooral heel veel valse hoop gegeven geweest aan de slachtoffers en werden er weer heel wat helende wonden opengereten.

Dus beste pers willen jullie voortaan de zaak ook wat ernstig nemen zoals wij hier op dit forum met velen doen (want op dit forum worden fantasieverhalen van een aantal forumleden altijd wel op tijd tegengesproken met correcte informatie) en alstublieft wilde speculaties en roddels achterwege laten. Lees ook eens het boek van CEGESOMA over het onderzoek op de moord van Julien Lahaut. Daarin wordt duidelijk uitgelegd en aangetoond hoe een gerechtelijk onderzoek verloopt en aangetoond dat er een wereld van verschil is tussen wat de publieke opinie en media vinden over een onderzoek en wat het onderzoek effectief in de realiteit is. Ook daar werd moord en brand geschreeuwd dat er tips en info's niet onderzocht werden door de onderzoeksrechter. Uit het dossier blijkt echter dat alle tips grondig onderzocht werd geweest. Alleen communiceerde de onderzoeksrechter daar niet over gezien het geheim en het belang van het onderzoek.

Laat dit nu een les zijn voor iedereen en de kalmte en koelbloedigheid bewaren. Een andere manier is er jammer genoeg niet om de oplossing rond de feiten van de Bende te vinden.

8

Re: Artikel: Wat bezielt jongeren om zich te verdiepen in Bende van Nijvel

Dit forum is ook een gemanipuleerde klucht.

Re: Artikel: Wat bezielt jongeren om zich te verdiepen in Bende van Nijvel

Tru Dat, op basis van welke info kan U zeggen dat dit forum gemanipuleerd wordt?

10

Re: Artikel: Wat bezielt jongeren om zich te verdiepen in Bende van Nijvel

Inderdaad Merovinger, ik lees wel alles en dat kost me wel wat tijd. Maar zoals ik al schreef, we hebben niets concreet dat ons verder kan helpen! Ik laat deze storm even over mij heen gaan, we zien wel!