Re: Christiaan Bonkoffsky

Voor wie niet genoeg heeft aan bovenstaande tips, heb ik hier nog een werkje van eigen hand waarin het één en ander nader verklaard wordt. Niet de Bende van Nijvel, maar (de spelonken van) de menselijke geest » sites.google.com

1 + 1 = 2

482

Re: Christiaan Bonkoffsky

FreCR wrote:

Wat Bonkoffsky betreft: ik denk dat we er niet zomaar mogen vanuit gaan dat "het zal wel zo zijn want hij lijkt op robotfoto 19". Het zou zeker niet de eerste keer zijn dat er op basis van uiterlijke gelijkenissen verkeerde conclusies worden getrokken.

Ik lees dat mensen uit de (vroegere) omgeving van Bonkoffsky verklaren: "wij herkennen in Bonkoffsky "De Reus" van de bende van Nijvel". Daarbij stel ik me de vraag hoe het kan dat ze "de reus" er in herkennen als ze nooit aanwezig waren bij een overval waar "de reus" aan deelnam. Ik veronderstel dat ze eerder Bonkoffsky herkennen in robotfoto 19 aangezien ze niet aanwezig waren tijdens de overval. De persoon die verklaart "de reus" te hebben gezien en waarbij op basis van zijn beschrijving de robotfoto werd gemaakt, heeft verklaard dat hij Bonkoffsky niet identificeert met diegene waarvan hij de beschrijving heeft gegeven voor de robotfoto.

Verklaring van de ooggetuige: "Toen ik deze week de foto’s zag van Bonkoffsky, wist ik: die man heb ik niet gezien.".

Waar staat het ergens dat deze getuige degene is die de robotfoto hielp tot stand brengen?

483

Re: Christiaan Bonkoffsky

Nogmaals, voor een goed begrip: Bonkoffsky was niet als reus actief in Aalst, wel in Overijse en Eigenbrakel, en misschien ook vroeger, maar niet in Aalst. Overigens: Philippe De Staerke heeft meermaals gezegd dat hij soms overvallen pleegde om anderen een alibi te bezorgen. Wel, voilà. In Aalst moeten het Haemers en De Staerke geweest zijn die de dubieuze hoofdrollen hebben vertolkt, met enkele anderen in steun.

Haemers en De Staerke hadden het enkele dagen voor de overval in Aalst samen over 'les grands événements'.

484

Re: Christiaan Bonkoffsky

vleermuisje1971 wrote:

Dus nogmaals, welke auto's?

De (mogelijk) gesaboteerde voertuigen waren van de gemeentepolitie, niet de rijkswacht. Ik weet niet als het bij alle politievoertuigen was, maar sommigen bevonden zich gewoon op straat en niet op een afgesloten parking zoals nu het geval is. Iedereen kon er dus bij. Of ze effectief gesaboteerd waren of als dit eerder een uitleg was waarom sommigen niet direct waren vertrokken, dat weet ik niet.

vdb wrote:

Waar staat het ergens dat deze getuige degene is die de robotfoto hielp tot stand brengen?

Het zijn de verklaringen vrienden/collega-verkiezings-affiche-plakkers van slachtoffer Luc Bennekens waarop de robotfoto is gebaseerd. Mijn excuses in verband met "tot standkoming van robotfoto" waar ik niet de juiste bewoording heb gebruikt: de robotfoto werd gemaakt onder hypnose van Theo K., een van die affiche-plakkers, de andere getuige was Marc G. (een van de andere affiche-plakkers).

Interview waarin Marc aan het woord komt » www.ringtv.be
Artikel waarin Marc zegt de reus niet te herkennen in Bonkoffsky » Nieuws

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Christiaan Bonkoffsky

FreCR wrote:

De (mogelijk) gesaboteerde voertuigen waren van de gemeentepolitie, niet de rijkswacht. Ik weet niet als het bij alle politievoertuigen was, maar sommigen bevonden zich gewoon op straat en niet op een afgesloten parking zoals nu het geval is. Iedereen kon er dus bij. Of ze effectief gesaboteerd waren of als dit eerder een uitleg was waarom sommigen niet direct waren vertrokken, dat weet ik niet.

Zou toch wel graag willen weten waar ik deze info kan terug vinden.

Re: Christiaan Bonkoffsky

Mensen, Bonkoffsky was niet geliefd bij de meeste van zijn collega's indertijd! Hoe weet ik dit? Mijn schoonbroer is al meer dan 30 jaar bij de politie van Aalst.

487

Re: Christiaan Bonkoffsky

CleverTrevor wrote:

Nu, ik had een familielid met een ernstige leveraandoening die niet veroorzaakt was door drankmisbruik - ze raakte geen druppel alcohol aan - maar zij kwam kort voor haar dood wel met vreemde fantasieën over haar eigen leven, waarbij ze feiten vervormde en aanlengde met fictie. Die uitspraken hadden volgens haar arts dan ook niets met Korsakoff te maken, want dat had ze niet, maar waren een bijverschijnsel van een delier, een toestand die we ook (maar dus niet alleen) bij alcoholici aantreffen en wordt veroorzaakt door een totale verzwakking en uitputting van het lichaam.

Niemand, hooguit de arts die Bonkoffsky kende (op voorwaarde dat hij hem kort voor zijn dood nog trof), kan een serieus oordeel over de betrouwbaarheid van de uitspraken vellen. Ook wij niet natuurlijk, maar zomaar aannemen dat hij de waarheid sprak, is wel erg kort door de bocht, denk ik toch.

Nog een aanvulling:

Er bestaan zeker patiënten die complexe verhalen fantaseren. Soms te gek voor woorden. Maar dat zijn dan patiënten met een psychiatrisch probleem die "neurologisch" grotendeels intact zijn.

Een patiënt met alcoholisch leverfalen kan erg in de war zijn, met of zonder Wernicke-Korsakoff syndroom er bij. Een korte, potentiëel omkeerbare verwardheid is een delirium of delier, een verwardheid van maandenlang, misschien niet meer omkeerbaar, zal men eerder een dementie noemen. Niet elke alcoholische dementie is een Wernicke-Korsakoff syndroom. NB, delirium is een veel breder begrip dan "delirium tremens" door ontwenning.

Sommige van de delirante of demente alcoholici lijden onder wanen, maar in de regel zijn dat simpele constructies: het gevoel insecten onder de huid te hebben, of het idee dat de echtgenote een mes achter de rug verborgen houdt...En naast wanen, eventueel hallucinaties. Maar verzinnen dat je bij de Bende van Nijvel was is een hele intellectuele onderneming, een graad te ingewikkeld voor dat soort patiënten. Vergelijk het met dromen: je kan dromen dat je slachtoffer bent van een bende (misschien zelfs specifiek van de Bende van Nijvel), maar je gaat niet dromen dat je lid daarvan bent - tenzij je het echt bent. En dromen bij een gezonde persoon zijn nog net iets complexer op intellectueel niveau dan wanen dat zijn.

Dus dat hij de waan had lid van de Bende van Nijvel te zijn geweest lijkt me erg onwaarschijnlijk.

En dan denk ik - maar hier kan je zeker kritiek op geven - waarom zou hij een bekentenis verzinnen als hij daar zeker niets meer mee te winnen had? Dan zou hij al zo boosaardig moeten geweest zijn van zijn broer psychologisch te willen pesten met een kwetsende namaak-bekentenis - dat gaat me wat ver. Iemand met een vergevorderd alcoholisme is in mijn ervaring te afgestompt of te egocentrisch om zich nog met dergelijke psychologische pesterijen bezig te houden, maar goed, men kan het niet uitsluiten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

488

Re: Christiaan Bonkoffsky

Zijn broer zou hem ook kunnen laten opnemen hebben bij bv. de Broeders Alexianen? In plaats van hem eigenhandig in bad te gaan moeten stoppen? Dan zou hij nu nog geleefd hebben. Dan hadden de mensen er nog iets aan?

489

Re: Christiaan Bonkoffsky

francesco6917 wrote:

Mensen, Bonkoffsky was niet geliefd bij de meeste van zijn collega's indertijd! Hoe weet ik dit? Mijn schoonbroer is al meer dan 30 jaar bij de politie van Aalst.

En om welke redenen? Grootspraak, machogedrag, nalatigheden, wispelturig, onbetrouwbaar, eigenwilsbeschikking, ...?

Het is echter niet onbekend dat de politiehervormingen wrevel veroorzaakten in de samenvloeiing tussen Rijkswacht en Politie, BOB en GP die zich door één deur dienden te begeven. Nog steeds voelbaar! De wijze van opmaak PV bracht heel wat discussies teweeg o.a.. Wat men voeger als wachtmeester of eerste wachtmeester bij de Rijkswacht uitvoerde, diende voor de politiehervormingen door politieofficieren te worden uitgevoerd. Bv de telefonische contact name met magistraat van dienst.

En wat vroeger tot de politiehervormingen of vervorming heeft geleid, stellen we tot op heden nog steeds vast!

490

Re: Christiaan Bonkoffsky

Morgen, maandag 6 november, is er een samenkomst van alle ex-collega's waar Bonkoffsky ooit mee heeft samengewerkt.