581

Re: Christiaan Bonkoffsky

In dit topic zijn al twee berichten verschenen die ik heb ontvangen van een dokter over de mogelijkheid dat Bonkoffsky zijn verhaal verzonnen heeft vanwege zijn dronkenschap. Zie » Forum | Forum

Ik stelde de arts nog deze vraag:

We weten dat de man zich "letterlijk heeft dood gedronken" (volgens zijn familie). In hoeverre bestaat dan de mogelijkheid dat iemand op een bepaald moment een verhaal verzint en dit tegen zijn familie vertelt op een manier dat zij dit geloven?

Zijn antwoord:

Er bestaan zeker patiënten die complexe verhalen fantaseren. Soms te gek voor woorden. Maar dat zijn dan patiënten met een psychiatrisch probleem die "neurologisch" grotendeels intact zijn.

Een patiënt met alcoholisch leverfalen kan erg in de war zijn, met of zonder Wernicke-Korsakoff syndroom er bij. Een korte, potentiëel omkeerbare verwardheid is een delirium of delier, een verwardheid van maandenlang, misschien niet meer omkeerbaar, zal men eerder een dementie noemen. Niet elke alcoholische dementie is een Wernicke-Korsakoff syndroom. NB, delirium is een veel breder begrip dan "delirium tremens" door ontwenning.

Sommige van de delirante of demente alcoholici lijden onder wanen, maar in de regel zijn dat simpele constructies: het gevoel insecten onder de huid te hebben, of het idee dat de echtgenote een mes achter de rug verborgen houdt...En naast wanen, eventueel hallucinaties. Maar verzinnen dat je bij de Bende van Nijvel was is een hele intellectuele onderneming, een graad te ingewikkeld voor dat soort patiënten. Vergelijk het met dromen: je kan dromen dat je slachtoffer bent van een bende (misschien zelfs specifiek van de Bende van Nijvel), maar je gaat niet dromen dat je lid daarvan bent - tenzij je het echt bent. En dromen bij een gezonde persoon zijn nog net iets complexer op intellectueel niveau dan wanen dat zijn.

Dus dat hij de waan had lid van de Bende van Nijvel te zijn geweest lijkt me erg onwaarschijnlijk.

En dan denk ik - maar hier kan je zeker kritiek op geven - waarom zou hij een bekentenis verzinnen als hij daar zeker niets meer mee te winnen had? Dan zou hij al zo boosaardig moeten geweest zijn van zijn broer psychologisch te willen pesten met een kwetsende namaak-bekentenis - dat gaat me wat ver. Iemand met een vergevorderd alcoholisme is in mijn ervaring te afgestompt of te egocentrisch om zich nog met dergelijke psychologische pesterijen bezig te houden, maar goed, men kan het niet uitsluiten.

Bij deze ook een dank aan de arts om deze materie op een verstaanbare manier uit te leggen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Christiaan Bonkoffsky

Hij overzag zijn leven, zie mij hier zitten zuipen, ik kan niks anders, mijn collega's hielden de spot met mij, mijn echtgenote is gaan lopen, van mijn buitenleven met caravan komt niks meer in huis. Hij is kwaad op de maatschappij, aandacht vragend, waarom is het allemaal fout gelopen? Legt de fout van zijn falen bij anderen, zijn omgeving is de schuld van al zijn miserie. En dan nog wat bluffen leuteren lullen, ik ben betrokken bij de bende van nijvel, allemaal om een beetje aandacht.

Re: Christiaan Bonkoffsky

De gruwelijke daden hebben hem naar de fles toe besluiten. De nachtmerries waar de daden steeds weer opduiken braken hem tot het bot. Op het sterfbed verbrak hij het zwijgen.

witisgeengrijs we weten het gewoon niet, hoe mooi we het op opschrijven.

Re: Christiaan Bonkoffsky

Inderdaad, zijn drankprobleem kan ook aan de basis liggen hiervan. Ook het feit dat hij iemand in zijn huis neemt die in nood is, ... Kan ook zijn dat hij iets wilde doen om zijn slechte daden te compenseren. Hij was blijkbaar een beetje een buitenbeentje, misschien hebben ze misbruik gemaakt van zijn 'goedgelovigheid' omdat hij bij de groep wilde horen. En kon hij op het moment van de feiten geen weg meer uit. Het zou me niet verwonderen als dat bij meerdere van de betrokkenen het geval was. Zulke personen zijn een gemakkelijke prooi voor psychopaten als Bouhouche & Beijer.

585

Re: Christiaan Bonkoffsky

Er zijn mensen die de gekste dingen verzinnen en op een geloofwaardige manier vertellen in schijnbaar nuchtere toestand, bij het gebruik van een bepaald medicijn welke door alcoholiekers vaak gebruikt wordt om een bepaald neveneffect van hun alcoholverslaving tegen te gaan.
Het gekke is dat ze het zich enkele dagen nadien totaal niet meer kunnen herinneren dat ze dat zeiden als je hen er mee confronteert. Het medicijn heeft in combinatie met alcohol een wisselwerking waardoor de sterkte van het geneesmiddel toeneemt.

Als de onderzoekers kunnen te weten komen welke medicijnen-op-voorschrift Christiaan Bonkoffsky nam, kunnen ze misschien rekening houden met bovenstaand, niet dat het daarom zo is, maar misschien wel mogelijk kan zijn.

Non semper ea sunt quae videntur

586

Re: Christiaan Bonkoffsky

Het Bonkoffsky-spoor wijst in de richting van de Rijkswacht, naar Bouhouche en Beijer en aanverwante pistes. Zal dus gewoon verder onderzocht moeten worden. Beetje vreemd om te beginnen met aan te nemen dat de man en zijn broer dit verhaal uit hun duim gezogen hebben. Maar met Wie heb je nog altijd geen Waarom, in die zin zijn we sowieso geen stap verder.

Er zijn een aantal dader groepen en motieven in beeld. Als we nu eens aannemen dat Bonkoffsky één van de daders is, zijn er dan verdachten die we uit kunnen sluiten dan wel opnieuw in het vizier komen? Voorts zijn er zaken in het nieuws gekomen; de bewering dat Bouhouche en Beijer in die periode bij hem thuis over de vloer kwamen, dat hij verlof had op dagen van de bendefeiten, dat hij een blessure had voor de overval in Aalst. Wellicht zinvol om een nieuw draadje te maken waarin we op een wat meer gestructureerde manier reageren op nieuwe, relevante informatie.

Re: Christiaan Bonkoffsky

FreCR wrote:

Er zijn mensen die de gekste dingen verzinnen en op een geloofwaardige manier vertellen in schijnbaar nuchtere toestand, bij het gebruik van een bepaald medicijn welke door alcoholiekers vaak gebruikt wordt om een bepaald neveneffect van hun alcoholverslaving tegen te gaan.
Het gekke is dat ze het zich enkele dagen nadien totaal niet meer kunnen herinneren dat ze dat zeiden als je hen er mee confronteert. Het medicijn heeft in combinatie met alcohol een wisselwerking waardoor de sterkte van het geneesmiddel toeneemt.

Interessant, wil je de naam van het medicijn met ons delen?

588

Re: Christiaan Bonkoffsky

Laat staan dat iemand op café een verhaal verzint met een stuk in zijn kraag om indruk te maken. Dit is een enorm groot verschil met een schuldbekentenis op je sterfbed aan je bloedeigen broer. Ook zullen er zeker meer aanwijzingen zijn. Ook had hij een jaar geleden een bekentenis aan Vermassen overgemaakt met naam en toenaam van andere bendeleden. Heel waarschijnlijk zijn ze op zoek naar een grotere doofpot.

Re: Christiaan Bonkoffsky

Alleen bijkomend onderzoek kan uitwijzen of er bewijzen zijn die Bonkoffsky daadwerkelijk aan de bende koppelen. Zonder die bewijzen is zijn bekentenis niet veel waard.

We hebben al tenminste vijf andere personen gehad die ooit bekenden lid te zijn geweest van de Bende van Nijvel en die gaven, anders dan Bonkoffsky, veel meer details. Dat waren Michel Cocu, Michel Baudet, Adriano Vittorio, Philippe De Staerke en Jean-Marie Tinck. Als we dan nog eens de uitspraken van Eric Lammers meerekenen, die zei verkenningen in Delhaizes te hebben uitgevoerd, dan zitten we (zonder Bonkoffsky) al aan zes mensen die iets met de bende te maken zouden gehad, volgens eigen uitspraken.

Al die bekentenissen worden om uiteenlopende redenen nu als weinig geloofwaardig of in elk geval onbewezen beschouwd. Terwijl ze inhoudelijk toch sterker waren dan wat Bonkoffsky vertelde.

Er zijn er wellicht nog meer die ooit bekenden dat ze bij de bende zaten, want spectaculaire dossiers trekken altijd zotten aan die zich in hun fantasie een gevaarlijke moordenaar wanen en daar niet zelden zelf mee naar de politie trekken, maar die verhalen kennen we niet eens.

Bonkoffsky zei uiteindelijk heel weinig. Dat hij "iets" met de bende te maken had, en schijnbaar ook dat er andere rijkswachters bij zaten. Ik vind het bevreemdend dat zijn broer er niet over doorvroeg. Het lijkt haast of hij Bonkoffsky's uitspraak destijds als een soort faits divers duidde, want anders zou hij toch wel vragen hebben gesteld. Iemand die een grote bekentenis doet, wetende dat zijn dagen geteld zijn, geeft toch aan zijn hart te willen luchten. Doorvragen had dus iets kunnen opleveren. Maar dat is, voor zover we weten, niet gebeurd. Nu is alles zo vaag dat het "iets" dat hij met de bende te maken had, van alles kan zijn. Het is niet eens uitgesloten dat de broer hem gewoon verkeerd heeft begrepen.

Daarom, zonder bijkomende bewijzen is dit hele verhaal een slag in de lucht waarover wij alleen maar eindeloos kunnen speculeren.

590

Re: Christiaan Bonkoffsky

Wat ik helaas van Vermassen nog niet opgevangen heb, is het tweede luik van zijn verhaal. Hij had het over de "reus" Bonkoffsky en de Staatsveiligheid. Hoe staan die twee in verbinding met elkaar?