Re: Armand Coesens

Er is blijkbaar nogal wat verwarring, er zouden 2 Armand Coesens zijn?

  • de een voormalig Belgische ambassadeur in Zwitserland, met zoon Alain die met Juan Mendez bevriend is, en familie van Armand De Decker (degene van de doodsbrief). Beiden zijn gepassioneerd door wapens en werkzaam bij FN Herstal.

  • de andere is degene van het vliegveld in Overboelare (Armaco Airport) wiens zoon niet Alain zou heten, maar dus wel de drugstrafiek deed voor de Franse drugskoning.

Zou het kunnen dat ze toch familie van elkaar zijn, aangezien ze beiden ook in het wapenmilieu actief zijn. Dat is toch wel een heel groot toeval. Homoniem en beiden met louche zaken bezig. Zo niet kunnen we Coesens, Mendez en Podevijn in Aalst niet meer aan elkaar linken. Tenzij de ganse Coesens-clan elkaar kent.

Hier o.a. de info die op het Franstalige forum staat:

Hier doodsbrief (vader van Alain):

http://i68.servimg.com/u/f68/15/00/61/71/coe16111.jpg

Interview met José Mendez:

“Onze familie is in 1959 naar België gekomen. Ik was twee jaar. We waren thuis met vijf kinderen: Juan, of ‘Tonio’ zoals we hem noemden, was de oudste. We waren UNO-vluchtelingen. Mijn vader was advocaat, hij was uit Spanje gevlucht voor de Franco-dictatuur. Hij is hier een vertaalkantoor begonnen. Toen hij ongeveer twintig jaar geleden stierf, hebben ik en mijn zussen de zaak voortgezet.”

“Ik schoot erg goed op met mijn broer. Tonio had handen van goud, mechaniek was zijn passie. Hij bouwde wagens voor de 24 Uren van Francorchamps en voor Parijs-Dakar, hij heeft ooit een ferrari-motor gedemonteerd en in een ander model ingebouwd. Ik kom nog altijd mensen tegen die daarover vertellen. Zijn liefde voor mechaniek heeft hem bij de wapens gebracht. Hij vond de mechaniek van een vuurwapen schitterend. Thuis slingerden er geen wapens rond, maar zijn schoolkameraad van de Brussels School Alain Coesens, de zoon van de ambassadeur van België in Zwitserland, die later net als Tonio bij FN ging werken, nam hem mee naar schietclubs.”

Hoe ver ging Tonio’s liefde voor wapens?

“Hij verzamelde ze, net als Coesens. Het was hun beroep en hun passie. Net als arbeiders van Ferrari wel eens onderdelen buiten smokkelen om er een wagen mee te bouwen, staken mijn broer en Coesens pistolen in elkaar met stukken die ze scheef geslagen hadden. Jammer genoeg ging het om geweren en revolvers, en dat is niet zo onschadelijk als auto’s. Na de moord vond politie bij Tonio een echte soep van wapens die hij onwettig in zijn bezit had. Maar dat ging zo, het diensthoofd van het magazijn verzamelde platen van Mireille Mathieu, en als Tonio bijvoorbeeld naar Chili ging bracht hij een lp van Mathieu mee en ruilde die voor een FAL-model of een GP-pistool van FN. Het was gesjacher, maar geen trafiek ... nee, het was wel trafiek. Soms ging het om wel vijftien geweerlopen. Maar met wapenhandel op grote schaal had het niets te maken. Dan zou Tonio geen problemen hebben gehad om op het eind van de maand zijn facturen te betalen. Hij was altijd blut.’

Bron » Interview José Mendez

Info boek Walter Baeyens (Elite van de Macht, de Macht van de Elite) over Alain (niet degene uit Overboelare):

Note : L'ambassadeur Armand Coesens (Pérou, Suisse) avait bien un fils prénommé Alain, collègue et proche de Juan Mendez. Il était l'oncle de Armand De Decker (voir le faire-part). Je ne suis cependant pas certain que c'était le propriétaire de l'aérodrome de Overboelare (ce point doit être gardé en mémoire dans le message qui suit) ; une homonymie est possible (le propriétaire de l'aérodrome avait un fils prénommé Luc... dont il n'est pas question dans le faire-part).

Uit het boek 'De elite van de macht ; de macht van de elite' van Walter Baeyens » Forum

Heeft Walter Baeyens beide Coesens door elkaar gehaald?

Re: Armand Coesens

Ja, ik denk dat hij die door elkaar haalt. Er zijn 2 Armand Coesens, één van het vliegveld en de andere als ambassadeur. Maar waar beiden blijkbaar wel goed thuis zijn, is FN Herstal. En als Davila en collega Alain Coesens op de hoogte waren als medewerkers van FN over de smokkel naar Beiroet, dan zal Mendez ook wel iets opgevangen hebben. En zijn de andere Coesens ook niet ver uit de buurt.

Nog iets waar onduidelijkheid over bestaat, zowel Armand Coesens (vliegveld) als zijn zoon hebben beide een hand verloren. De vader bij het opblazen van een bunker en de zoon bij een vliegtuigongeluk. Meer » blogimages.bloggen.be (PDF)

Over de Coesens (ambassadeur); zijn zoon Alain is blijkbaar vroeger overleden dan zijn vader.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Armand Coesens

Over de zoon van het vliegveld; van zijn ongeval zijn er ook artikels te vinden. Er staan ook vliegfilmpjes van hem op YouTube. Dat wil zeggen dat Walter Baeyens 2 families door elkaar gehaald heeft? En Guy Bouten? Bij zowat ieder Bende-gerelateerd-boek blijken er toch enkele serieuze missers te zitten. Toch wel ongelukkig dat er dit naast de talloze opzettelijke neppistes nog bijkomt.

Re: Armand Coesens

Bij de zoon uit Overboelare was het een dom ongeluk tijdens vliegshow in 2004 en dus zeker niets verdacht. En dus ook niet in bewuste periode. Of Alain uit het andere gezin zijn handen is verloren heb ik geen idee. Hebben ze hem niet verwisseld met Armand van vliegveld?

Bouten/Baeyens mogen dit hoofstuk toch wel een keer rechtzetten. Kan iemand hen contacteren en vragen hun info te dubbelchecken en hier een rechtzetting te doen. Met deze getroubleerde info maken we het enkel nog erger. Geen van beiden zijn engeltjes maar mensen beschuldigen op basis van verkeerde info lijkt me niet ok.

Re: Armand Coesens

Misschien is het verhaal over de bunker van Armand Coesens niet de ware toedracht, hetgeen Bouten hieronder beschrijft gaat over eind jaren 70 vermoed ik, dus zou dit de vader kunnen zijn.

Ben wrote:

Coesens had een kunsthand en een eigen vliegtuig waarmee hij drugs transporteerde tussen Libanon en België. Als hij niet kon vliegen, nam George Lison zijn taken over.

Coesens vloog met een kunsthand, een gevolg van een crash in de Libanese havenstad Tyrus toen hij een partij wapens aan de Falangisten leverde, spiksplinternieuwe FAL-geweren rechtstreeks uit de fabriek van FN, netjes verpakt in jutezakken. Gelukkig bleef de onverzekerde vracht intact en liep alleen de cockpit averij op. Na een spoedoperatie hadden knappe chirurgen van het UCL-ziekenhuis van Woluwe hem een nieuwe hand aangenaaid zodat hij net als vroeger zijn hobby van piloot kon blijven beoefenen.

Tijdens de drugstransporten werd er vaak naar Lesquin bij Lille gevlogen in opdracht van de Franse drugsbaron Bruno Farcy die geraffineerde heroïne leverde aan enkele dealers die het spul op hun beurt doorverkochten aan de zowat duizend drugsverslaafden in de Rijselse agglomeratie. Douanecontrole was er nauwelijks en Coesens deed in Overboelaere waar hij zin in had want hij was tegelijk luchthavenmeester.

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

Of Bouten alles correct uitgezocht heeft weet ik niet, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat er 3 Coesens zouden zijn die een hand missen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Armand Coesens

Eigen vliegtuig C-54 “Skymaster” die voor het vliegveldje staat?

17

Re: Armand Coesens

Ter info:

De Majoor Van Lierdelaan leidt ons naar het vliegveld Overboelare. De C-54 “Skymaster” die daar als poortwachter dienst doet is een militair transportvliegtuig (c/n 10352, ex N90443) dat na de Tweede Wereldoorlog gekocht werd door American Airlines die het ombouwde tot passagiersvliegtuig. Na enkele jaren gevlogen te hebben bij Eastern Airlines kwam het vanaf 1958 bij Miami Airlines terecht en vanaf 1961 werd het geleased door Trans Atlantic Airlines. De maatschappij was geregistreerd in de Verenigde Staten maar opereerde voornamelijk vanuit Europa.

De directeur werd beschuldigd van onwettige praktijken en zijn vliegtuig werd in 1962 in Basel in beslag genomen. Op 14 juni 1963 vertrok de Skymaster onder de valse registratie N2894C illegaal naar Brussel waar hij terug aan de ketting werd gelegd. In 1967 werd het toestel verkocht aan mijnheer Hannecaert die het op een parking van een café-restaurant liet zetten, vanaf 1971 kwam het in handen van Armand Coesens die het liet verplaatsen naar zijn vliegveld te Overboelare.

Bron: Frans Van Humbeek en Paul Van Caesbroeck

18

Re: Armand Coesens

Armand Coesens handelt of handelde officieel in onderdelen en toebehoren voor machines in wegenbouw en graafwerken. Hij verloor beide handen tijdens een ongeval met springstof (sommigen hadden twijfels of het werkelijk om een ongeval ging). In een ver verleden handelde hij in oude leger voertuigen en ander (!) legermateriaal achter de schermen ... Op een dag gaat plotseling zijn verzameling oldtimers met o.a. een Ferrari in vlammen op. Ook hierbij stellen sommigen vragen. M.a.w.: niet alles was wat het leek.

19

Re: Armand Coesens

De landingsbaan van het vliegveld was aangelegd met allerlei bouwafval, dat soms spontaan begon te branden. Zie PDF in post 12.

Vgl: Wikipedia:

Na de omzetting van verarmd UF6 naar vast verarmd uranium heeft het metaal een zilverwitte kleur. Door rechtstreeks contact met de lucht oxideert het snel en verandert de kleur in zwart. Verarmd uranium smelt bij een temperatuur van 1132 °Celsius. Het bezit tevens zelfontbrandende eigenschappen. Zelfontbranding betekent dat het chemisch heel reactief is. In de vorm van poeder kan het reageren met de zuurstof in de lucht en spontaan ontbranden. Brandhaarden met verarmd uranium zijn heel moeilijk te doven.

Vgl. Fourez-Dewit: aankoop van terrein voor opslag radioactief afval.

Re: Armand Coesens

Brandschade van 10 miljoen te Overboelare

In de nacht van woensdag op donderdag omstreeks 0.30u is brand uitgebroken in een loods van Armand Coesens, Veldekensdreef te Overboelare-Geraardsbergen. Het vuur nam zeer snel uitbreiding. Bij aankomst van de brandweer was het dak met een oppervlakte van 900m2 al ingestort.

De loods en de inboedel werden totaal vernield. Die inboedel bestond uit twee oude toerismevliegentuigen, zwaar aannemersmateriaal waaronder een kraan, antiek oorlogsmateriaal en vijf old-timers. De schade wordt op 10 miljoen geraamd. De oorzaak van de brand is nog niet gekend.

Bron: Gazet van Antwerpen | 4 Oktober 1985