Topic: Nieuw meldpunt voor tips

Slachtoffer Bende-overval pleit voor Vlaams meldpunt: “Wij worden overspoeld”

Exact 32 jaar na de laatste en bloederigste overval van de Bende van Nijvel pleit slachtoffer David Van de Steen voor een Vlaams meldpunt waar mensen met tips terechtkunnen. Dat zei hij vanmorgen op Radio 1. “Advocaat Jef Vermassen en ik worden overspoeld door tips en brieven. Er is zoveel duidelijke informatie dat het onvoorstelbaar is dat dit niet opgelost geraakt.”

(...) Van de Steen hoopt dat er nu snel de nodige antwoorden komen, maar heeft zijn vertrouwen in het onderzoek verloren. “Ik hou mijn hart vast. Je kan er niet onderuit dat het onderzoek gemanipuleerd is. Eerlijk gezegd heb ik er geen vertrouwen meer in. Dat is niet mogelijk na het traject dat wij hebben afgelegd.”

Hij is niet de enige, en daarom pleit hij voor een Vlaams meldpunt waar mensen met tips terechtkunnen. “Wij worden overspoeld door brieven van mensen die meer weten, maar zeggen dat ze geen vertrouwen meer hebben in de onderzoekers in Charleroi. Die komen dan bij ons terecht, maar wij kunnen ook niet meer doen dan alles naar Charleroi doorsturen. Daarom pleiten wij ervoor dat er in Vlaanderen een punt komt waar deze mensen terecht kunnen.”

Bron » Nieuws

Nieuw meldpunt rond Bende van Nijvel start wellicht morgen

Binnenkort kunnen getuigen die informatie of tips hebben over de Bende van Nijvel terecht bij een nieuw Vlaams meldpunt. Dat heeft advocaat Jef Vermassen gezegd in "De afspraak" en het nieuws wordt bevestigd door de procureur-generaal. Het meldpunt zou morgen al van start gaan.

Slachtoffers en nabestaanden hadden eerder vandaag al opgeroepen om zo'n meldpunt in het leven te roepen, omdat er de laatste weken weer heel veel tips binnenlopen. Advocaat Jef Vermassen legde in "De afspraak" uit dat hij iemand in dienst heeft die full-time bezig is met het verwerken van tips. Vermassen zei vervolgens dat vandaag het meldpunt besproken is en dat het vanaf morgen operationeel zal zijn. Het is nog niet duidelijk of het om een telefoonnummer gaat.

Bron » Nieuws

Re: Nieuw meldpunt voor tips

Onderzoekers Bende van Nijvel openen nieuw contactpunt

In het onderzoek naar de Bende van Nijvel komt er een nieuw contactpunt om het nog makkelijker te maken om ‘informatie die het onderzoek zou kunnen bevorderen’ door te spelen. Het gaat om een e-mailadres, zo melden de procureurs van Luik, Christian De Valkeneer, en Bergen, Ignacio de la Serna, donderdagavond.

Volgens de procureurs zal het federaal parket het precieze adres van de mailbox in de loop van vrijdag bekendmaken. Ze benadrukken dat de bestaande communicatiekanalen - het groene nummer 0800/30300 van de federale politie en het e-mailadres van de onderzoekscel naar de Bende - blijven bestaan. Daarnaast is er ook nog de website www.killersbrabant.be, waarop een synthese van de feiten en het onderzoek is terug te vinden.

‘Alle nuttige informatie kan via die kanalen of via de het dichtstbijzijnde kantoor van de politie worden doorgegeven’, luidt het.

Bron » Nieuws

Re: Nieuw meldpunt voor tips

Het nieuwe meldpunt is een emailadres: Info.B-Nijvel@just.fgov.be

Bron » www.knack.be

Re: Nieuw meldpunt voor tips

Merovinger wrote:

Het nieuwe meldpunt is een emailadres: Info.B-Nijvel@just.fgov.be

Wow, zo nieuwerwets, daar is flink wat denkwerk aan te pas gekomen! Een neutrale vertrouwenspersoon aanstellen die met het gerecht en ordediensten niets te maken heeft was een beetje teveel gevraagd lijkt me. Triestig. Wat is het verschil dan in godsnaam met een mail sturen naar cbw@killersbrabant.be, vermeld op hun website?

Re: Nieuw meldpunt voor tips

Dus nadat men toegegeven heeft dat het onderzoek wordt gemanipuleerd en (anonieme) getuigen gevaar lopen, opent men een ander meldpunt waarvan het nog maar de vraag is of dit niet aan manipulatie onderhevig is, om het oudere, onveilige te omzeilen...

6

Re: Nieuw meldpunt voor tips

Dat ze eerst eens beginnen met de site 'killersbrabant' correct en volledig te maken. Die site komt echt over als: "we willen niet maar het moet". Daar kan veel meer info op en volgens mij ontbreekt er veel.

7

Re: Nieuw meldpunt voor tips

Tru Dat, je hebt helemaal gelijk. Die website is iets van moeten (misschien willen), maar zeker niet kunnen. Op basis van die informatie zullen er weinig tips loskomen. Wie echt mee wil zijn, moet elders terecht en zelf gaan zoeken. En als de website al maar zo-zo is, wat wordt dat dan met de behandeling van de tips?

8

Re: Nieuw meldpunt voor tips

500 nieuwe tips over Bende van Nijvel

In het onderzoek naar de Bende van Nijvel hebben speurders de voorbije maand 500 nieuwe tips gekregen. Dat zegt Christian De Valkeneer, de procureur-generaal van Luik die het onderzoek naar de Bende leidt.

Sinds het nieuws uitlekte dat ex-rijkswachter Christiaan Bonkoffsky enkele dagen voor zijn dood aan zijn broer opbiechtte dat hij deel uitmaakte van de Bende van Nijvel wordt de speurderscel bedolven onder de tips.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

9

Re: Nieuw meldpunt voor tips

Ik krijg zo de indruk dat De Valkeneer serieus verveeld zit met meester Vermassen. Als hij de info al had en er toch niets mee deed, vind ik het raar dat hij er nu mee verveeld zit. Meester Vermassen heeft groot gelijk dat hij het eerst publiek maakt want er is blijkbaar nog plaats in de doofpot. Zei die beweren dat er geen druk was van bovenhand? Heel goed dat meester Vermassen druk op de ketel zet. Dat Vermassen via deze weg reclame maakt voor zijn boek vind ik heel goed ze hebben al 32 jaar tijd gehad. Ook ben ik ervan overtuigd dat Vermassen nog een grote Joker achter de hand heeft en dat hij zo het mes op de keel zet door ze de kans te geven van het op te lossen.

10

Re: Nieuw meldpunt voor tips

Procureur Ignacio de la Serna over de verwerking van de massa tips:

“Om die massa aan tips werkbaar te houden, werken we met een systeem. Tips die ongeloofwaardig lijken, krijgen een rode stempel mee. Dat zijn tips die bijvoorbeeld beweren dat Koning Boudewijn achter de Bende van Nijvel zat, of de Italiaanse Cosa Nostra. Een tweede reeks dossiers krijgt een oranje stempel: ze zijn interessant en moeten onderzocht worden, maar niet meteen.”

“U moet begrijpen: alle tips meteen uitzoeken, is onmogelijk. Zelfs als hebben we nu de beloofde extra speurders, onder meer van het Comité P, ondertussen gekregen. Iedereen is aan de slag.”

“De derde stapel dossiers krijgt een groene stempel mee. Dat zijn tips die we als prioritair zien, en die meteen onderzocht moeten worden. Op dit moment zijn onze speurders bezig met twee tot drie dossier van die stapel uit te zoeken.”

“Ik moet zeggen dat er ook heel veel schijnbaar valse tips binnenkomen, des pollueurs d’enquête (mensen die het onderzoek bezoedelen, red). Waarom die mensen dat doen, is niet altijd duidelijk. Misschien zien ze het als een spel, of hebben ze ooit problemen gehad met Justitie en proberen ze nu tegen te werken?”

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube