91

Re: Jean-Francis Calmette

Bedankt Merovinger voor het delen.

Re: Jean-Francis Calmette

FreCR wrote:

Op pagina 23 in die documenten, 2de alinea staat er te lezen "een Vlaming van 1m90 bij Calmette". Iemand enig idee wie men daarmee (wellicht) bedoelt?

Neen, daar zoekt men al 32 jaar achter. Bij mijn weten werd hij tot op heden nog niet geïdentificeerd. De man wordt ook in een proces-verbaal van 9 oktober 1985 en een proces-verbaal van 5 december 1985 vermeld.

93

Re: Jean-Francis Calmette

De bende heeft mij al dagen en nachten bezig gehouden. Het is raar als je leest tussen zoveel criminelen gewoond en geleefd te hebben regio Elsene, Ukkel, Etterbeek enz. Gelukkig zonder het te beseffen destijds. En later ontdek je zaken waar je nu pas verbanden mee legt. En dan ga je verder zoeken. Iemand een idee waardoor politieagent Freddy Breem om het leven kwam te Etterbeek? Hij werd doodgeschoten in dienstverband.

94

Re: Jean-Francis Calmette

Merovinger wrote:

Neen, daar zoekt men al 32 jaar achter. Bij mijn weten werd hij tot op heden nog niet geïdentificeerd. De man wordt ook in een proces-verbaal van 9 oktober 1985 en een proces-verbaal van 5 december 1985 vermeld.

Juist Merovinger, ik herinner me die persoon terug toen ik het pv van 5 december 1985 las. Ik herinner het me doordat ik eigenlijk moest lachen met de omschrijving van die persoon omdat ik het me visueel voorstelde. "Deze persoon heeft een opvallend lelijk gelaat (bleek, pafferig), fijne lange snor, haar is licht rost van kleur en vettige bakkebaarden die gekruld zijn". En die andere persoon, die Spanjaard die halfblind bleek te zijn. smile

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Jean-Francis Calmette

Op 22 mei 2007 schreef Robert Beijer het volgende bericht op het tueries-forum over de SSP (Section Spéciale Protection: de protectiedienst van de staatsveiligheid opgericht op 1 januari 1983 en geleid door Christian Smets):

En ce qui concerne la SSP, le journal est peu informé car on en a peu parlé au procès. Dans les documents saisis à la S.E. par Hennart, il y avait cette note, apparemment une proposition de Calmette au sujet de l'emploi de véhicule Golf (avec porte arrière ouvrant de l'intérieur, eh oui!), emploi de gilet pare-balles etc... Bizarre non! Une note de Calmette à la S.E. et dans le cadre de la SSP de Raes. Alors que cet homme n'a rien à voir avec la S.E., tout au moins officiellement!

In het dossier Mendez zou er dus een nota te vinden zijn van de hand van Calmette (die officieel geen link heeft met de staatsveiligheid) gericht aan de staatsveiligheid met het voorstel over het gebruik van kogelwerende vesten en een Golf waarvan de achterdeur van binnenuit kon worden geopend. Aangezien deze nota zich in het dossier Mendez bevindt en dit dossier afgescheiden werd gehouden van het dossier van de Bende van Nijvel werd dit document mogelijks niet verder onderzocht. Ondertussen zijn we elf jaar verder na het bericht van Beijer. Is daar ondertussen al iets mee gedaan of niet?

96

Re: Jean-Francis Calmette

En wie was die Griek - voornaam Constantin - die blijkbaar met alle mogelijke middelen uit het verslag werd gehouden, ondanks het feit dat hij betrokken was bij een incident in City 2, anno 1980? Het zal toch niet waar zijn zeker?

Re: Jean-Francis Calmette

I.v.m. Calmette/Mendez:

Autre nouvelle importante, le frère de Juan Mendez, surnommé Jo, découvre dans ses bureaux un intrus. Celui-ci prend la fuite, mais Jo a le temps de bien l'examiner. Cet intrus se révèle être Jean François Calmette, le garde du corps de Christian Smets, alias le Canard, lors des cours de filatures donnés au WNP. Que fait cet homme d'action de la Sûreté de l'Etat dans les bureaux du frère de Mendez? Etrangement, Calmette ne sera pas inquiété!?

Vlaming bij Calmette = Demol?

98

Re: Jean-Francis Calmette

Ik begin steeds meer te denken dat Smets de theoretische kant van de oefening in de Pastorale begeleid heeft en Calmette een tijdje later de praktische kant ervan voor zijn rekening heeft genomen.

99

Re: Jean-Francis Calmette

Het zal wel toeval zijn, maar de broer van Marcelle Gobert (de "schoonbroer" van Barbier dus in feite, die tevens ook buurman was van Barbier & Gobert), was taxichauffeur. Maar er zullen wel veel taxichauffeurs zijn in't Brusselse. Marcelle Gobert werkte in City 2, waar ze Barbier leerde kennen.

Non semper ea sunt quae videntur

100

Re: Jean-Francis Calmette

José Vanden Eynde, Constantin Angelou, René Barré (de schoonvader van Kapllan Murat) die een eigen taxibedrijf had met een eraan gekoppelde knokploeg...