51

Re: Marcel Barbier

Ik vind dat bovenstaande mugshot-foto wel wat weg heeft van robotfoto nr 4 (deel tussen lippen en neus, stand van de wenkbrouwen). Is Overijse/Eigenbrakel van september 1985 mogelijk of (misschien) uitgesloten? (Zonder rekening houdende met dat Bodizar er iemand van de RW uit Aalst in herkende.)

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Marcel Barbier

FreCR, Barbier kan niet de man van robotfoto 4 zijn. Marcel Barbier zat in september 1985 nog steeds in de cel (sinds 16 augustus 1983) en kan dus niet deelgenomen hebben aan de raids in Overijse en Eigenbrakel.

Wat wel vreemd is, is dat Marcel Barbier op 26 september 1985 in hoger beroep veroordeeld werd voor de gewapende straatruzie met zijn broer in augustus 1983 in Vorst tot een hoofdgevangenisstraf van 3 jaar met uitstel voor een termijn van 5 jaar voor de helft van deze straf. Deze (opgezette?) ruzie zorgde ervoor dat de WNP-organisatie werd ontdekt en blootgelegd. De dag na de veroordeling van Barbier wordt in de ochtend van 27 september 1985 een antraciete of donkerblauwe Golf GTI gestolen in Brussel. Deze Golf werd tot op heden nergens teruggevonden. 's Avonds gebeuren de overvallen in Overijse en Eigenbrakel waarbij vermoedelijk die gestolen Golf uit Brussel gebruikt werd. Waren de overvallen op 27 september 1985 vergeldingsacties tegen de veroordeling van Barbier? Het feit is dat dit toch een bizar toeval is.

(...) Dan nemen de gangsters de vlucht met een donkerblauwe Golf GTI. De wagen zou vrijdagmorgen [27 september] te Brussel gestolen zijn. De nummerplaat zou de letters 'FPF' dragen en het eerste cijfer zou een '8' zijn.

Bron: De Antwerpse Morgen | Maandag 30 september 1985

Hierbij de beschrijving van de gebruikte Golf GTI in Overijse volgens het opsporingsbericht van de CBO » Forum

53

Re: Marcel Barbier

Merovinger wrote:

FreCR, Barbier kan niet de man van robotfoto 4 zijn. Marcel Barbier zat in september 1985 nog steeds in de cel (sinds 16 augustus 1983) en kan dus niet deelgenomen hebben aan de raids in Overijse en Eigenbrakel.

Ja, dat dacht ik ook in eerste instantie, maar is dat wel zo? Voor die straatruzie op 16 augustus 1983 kan hij niet meer opgesloten gezeten. Zeker niet als hij in voorarrest zat. Bij vonnis van 31 oktober 1984 kreeg hij 22 maanden waarvan de helft met uitstel voor een termijn van 3 jaar. M.a.w. kreeg hij 11 maand voor. Als hij de periode gans de tijd in voorarrest heeft gezeten werd hij dus normaal onmiddellijk vrijgelaten want hij had toen al reeds meer dan 11 maand gezeten. Bij het arrest van 26 september 1985 kreeg hij 3 jaar met uitstel (dwz 0 dagen effectief zitten). Is er geweten wanneer hij de Pastorale-moorden exact bekende en op zich nam?

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Marcel Barbier

FreCR wrote:

Is er geweten wanneer hij de Pastorale-moorden exact bekende en op zich nam?

  • 23 september 1983: Paul Latinus biedt zich aan bij de gerechtelijke politie om er spontaan verklaringen af te leggen over de dubbele moord in de Herderliedstraat. Hij geeft aan dat Lammers en Barbier de daders zijn van de moorden.

  • 24 september 1983: Barbier bekent dat hij de dubbele moord in Anderlecht heeft gepleegd. Lammers wordt gezocht

Marcel Barbier zat in september 1985 wel degelijk nog in de cel. Misschien dus niet meer voor de feiten in Vorst maar dan wel voor de Pastorale-moorden in Anderlecht.

55

Re: Marcel Barbier

De Cel Waals Brabant heeft Barbier vier keer ondervraagd. Dat ging zo (volgens Barbier):

"Speurder Lionel Ruth bood zich aan zowel in Nijvel als in Lantin waar ik opgesloten zat. Hij nam me dan mee de stad in. Eens heeft hij me voor twee weken naar Sint-Gillis laten transfereren, wat voor hem gemakkelijker was, want dan kon hij bepaalde dossiers consulteren. Hij nam me dan mee, ongeboeid dus, trakteerde me op een etentje enzovoort. Je kent dat, de politietruken van de foor."

Re: Marcel Barbier

Lees hier opgepakt in '83, proces in '87. Dat is dan wel een heel lang voorarrest. Of waren er behoudens Vorst nog meer veroordelingen?

57

Re: Marcel Barbier

vleermuisje1971 wrote:

Lees hier opgepakt in '83, proces in '87. Dat is dan wel een heel lang voorarrest. Of waren er behoudens Vorst nog meer veroordelingen?

De periode tussen aanhouding voor de feiten en het eigenlijke proces was +- 3 jaar en 8 maand. Een moord waarbij de dader vrijwel onmiddellijk gekend en gevat is, en het dossier ook niet al te complex en duidelijk/zonder teveel twijfel en extra onderzoeken, heeft een periode tussen daad/bekentenis en assisenproces van ongeveer 1,5 a 3 jaar. Soms iets sneller, soms iets langer maar 3 jaar en 8 maand zoals bij deze feiten, is geen extreme uitzondering.

Als ze redenen hebben om de (vermoedelijke) dader de gehele periode in voorlopige hechtenis te houden, bijvoorbeeld bij vermoeden van vlucht om een straf te proberen ontlopen, doen ze dat dan ook.

Opmerkelijk: Lammers welke ook als vermoedelijke dader gezien werd, werd vrijgelaten uit voorlopige hechtenis op 27 juni 1984 maar zat op 14 januari 1985 terug vast? (Volgens een post in het topic van Eric Lammers en verder in post #32.)

Volgens de tijdlijn van Ben in verband met WNP zou Barbier op 16 oktober 1986 in de gevangenis gezeten hebben (Lammers niet). Op 28 mei 1987 wordt Barbier tot levenslange dwangarbeid veroordeeld. Lammers (welke uiteindelijk niet veroordeeld werd voor de dubbele moord) werd dus eventjes in voorlopige vrijheid gesteld in verband met de dubbele moord? Van Barbier vind ik niets terug over een voorlopige invrijheidstelling.

Is het 100% zeker dat Barbier tussen 16/08/1983 en zijn veroordeling op 28/05/1987 de gehele periode zonder onderbreking vast zat (voor zowel de feiten van augustus 1984 als de voorlopige hechtenis in verband met de pastoralemoorden)?

Non semper ea sunt quae videntur

58

Re: Marcel Barbier

Ik heb ook altijd al gevonden dat Barbier erg veel op robotfoto 4 lijkt. Té veel. Met een stoute gedachte (in de context van de fameuse "alles is getrukeerd") en meer ter overweging dan uit overtuiging: zou dat niet de bedoeling kunnen geweest zijn?

59

Re: Marcel Barbier

Ik herinner me dat bij een overval Haemers werd uitgesloten omdat dit onmogelijk kon omdat hij op die moment in de gevangenis zat. Bij later onderzoek bleek dat Haemers net die ene dag (of weekend) de gevangenis eens mocht verlaten. Ik wil zo'n scenario kunnen uitsluiten, daarom bovenstaande vragen.

Non semper ea sunt quae videntur

60

Re: Marcel Barbier

LEO wrote:

KV's: Kogelwerende Vesten?

Bij Hage Maroun en Lekeu gebruikt Acke ook in grote letters "KV" (soms KV, soms KV-en). Hage Maroun & wapensmokkel (en onderzoek van Acke ivm Kogelwerende Vesten smokkel?) zou kunnen. Lekeu en kogelwerende vesten (KV?) is aanneembaar in de notities met betrekking op Temse. KV's als Kogelwerende Vest zoals Leo schrijft, lijkt me realistisch.

Non semper ea sunt quae videntur