Re: Televisie: Panorama over de Bende van Nijvel

Ik volg het forum al een paar weken maar pas vandaag geregistreerd. Proficiat voor al jullie werk. Is het soms mogelijk om een documentaire van de bende online te plaatsen?

12 (edited by mardec 23-02-2008 02:26)

Re: Televisie: Panorama over de Bende van Nijvel

Renne wrote:

Het is best dat je na een week eens belt dan sturen ze die sneller op, want het kan 3weken duren en ik heb na een goede week gebeld om te vragen of de overschrijvingen wel betaald waren en  de documenten toegekomen waren en dan zeg je dat het dringend is en zetten ze u van boven op de lijst. Het is 1 dvd met de 2 delen op (dat je niet denkt dat je maar 1 deel toegestuurd krijgt). Laat weten wat je ervan denkt op het forum!

Renne, bedankt! Ik heb gebeld en ze zouden de dvd normaal gezien volgende week opsturen.

Sleeparchive, ik zal de reportage wel online zetten al was het maar om de VRT terug te kloten. 100 euro voor 50 minuten tv, ik ben er nog niet goed van. wink

13

Re: Televisie: Panorama over de Bende van Nijvel

Nu we het hier toch over het VRT-archief hebben, weet er soms iemand of er een catalogus bestaat van alle documentaires die je bij het VRT-archief kan kopen? Ik weet bijvoorbeeld (heel vaag) dat ik heel lang geleden - op de toenmalige BRTN - eens heb gekeken naar een documentaire over de moord op het juwelierskoppel in Anderlues. Voor een tienjarige was dat natuurlijk heel schokkende televisie.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

14

Re: Televisie: Panorama over de Bende van Nijvel

Ben wrote:

Nu we het hier toch over het VRT-archief hebben, weet er soms iemand of er een catalogus bestaat van alle documentaires die je bij het VRT-archief kan kopen? Ik weet bijvoorbeeld (heel vaag) dat ik heel lang geleden - op de toenmalige BRTN - eens heb gekeken naar een documentaire over de moord op het juwelierskoppel in Anderlues. Voor een tienjarige was dat natuurlijk heel schokkende televisie.

Een archiefcatalogus denk ik niet, maar je kan altijd een e-mail sturen en met de info die je hebt, bv. Anderlues - Juwelierskoppel. Misschien is dat al genoeg.

15 (edited by club_le-happy-few 11-02-2009 23:54)

Re: Televisie: Panorama over de Bende van Nijvel

Op Dailymotion staat ook interessante repo uit 1986 (5 delen)

» www.dailymotion.com

Men laat ook de verschillende locaties van de misdrijven zien, wat toch wel interessant is.

Re: Televisie: Panorama over de Bende van Nijvel

Die Jan van Gael leek me een intrigerend persoon, en gedroeg zich nog al nerveus. Hij was luitenant van de para's die operationeel waren op het terrein. Een groot man. De foto van toen was wel maar even in beeld. Interessant om is na te gaan wat hij destijds allemaal deed. Van wie kwam die oude Thomson? Van de Amerikanen, of van een verzamelaar? En hoe kwamen de wapens bij de CCC terecht?

Re: Televisie: Panorama over de Bende van Nijvel

zouden die getrainde para's operaties uitgevoerd hebben onder de naam of voor de Bende van Nijvel? Aan sommige technieken enz.... bleek toch dat bij de overvallen militaire technieken en methodes zijn toegepast. En bij de overval op de kazerne hebben ze geschoten om te doden op die militair, wat niet nodig was. Er zijn toch wat overeenkomsten.

Re: Televisie: Panorama over de Bende van Nijvel

patrickhaemers wrote:

zouden die getrainde para's operaties uitgevoerd hebben onder de naam of voor de Bende van Nijvel? Aan sommige technieken enz.... bleek toch dat bij de overvallen militaire technieken en methodes zijn toegepast. En bij de overval op de kazerne hebben ze geschoten om te doden op die militair, wat niet nodig was. Er zijn toch wat overeenkomsten.

Ik kan fout zijn maar ik dacht te weten dat de overval in Vielsalm uitgevoerd werd door Amerikaanse Special Forces die een oefening net iets te realistisch namen. Ik baseer me op een reportage ooit uitgezonden rond deze gebeurtenis waar getuigen aan het woord waren die indirect betrokken waren hierbij.

Re: Televisie: Panorama over de Bende van Nijvel

Die deden mee, maar die zijn spoorslags vertrokken, omdat de para's te driest te werk gingen.het waren de special forces met een groep belgische para's. Ook een rijkswachtpost werd geneutraliseerd, maar de amerikanen waren maar met enkelen en hadden die bedoelingen toch niet die de para's hadden. Er werd ook gespeculeerd dat het gangsters waren(of de para's zelf) die geldtransporten overvielen.

20

Re: Televisie: Panorama over de Bende van Nijvel

Reeds lange tijd staat de Panorama-reportage over de Bende van Nijvel uit 1995 op het YouTube-kanaal van de website. Sinds het begin ontbreekt het laatste deel. Voor iedereen die mij de laatste jaren heeft gevraagd wanneer het laatste deel eraan komt, heb ik goed nieuws. Binnenkort staat de volledige reportage op het YouTube-kanaal.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube