21

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

De namen zijn me bekend. Het wordt wel erg hallucinant.

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

Op het onderstaande forum gingen een aantal leden flink los over deze zaak, zelfs een bekende jounalist kwam om de hoek kijken. Ben als je iets mooier kan plakken geen probleem.

Ter info » forum.politics.be

23

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

Aubanel wrote:

De namen zijn me bekend. Het wordt wel erg hallucinant.Ik kan niet alles zeggen, maar misschien toch dit: Peter de Vleeschauwer is verschillende keren gedetacheerd naar de BOB om de onderzoeksploeg van het Bendedossier te ondersteunen.

En voor een goed begrip: Peter de Vleeschauwer is niet buitengezet in de Brigade van Lokeren, maar werd op eigen verzoek tijdelijk gemuteerd naar Sint-Niklaas. De fabel van een zwaarwegend tuchtdossier - het was een lege doos met roddels en geruchten maar zonder feiten - werd zelfs na zijn dood rijkelijk in het leven gehouden door Eric Sack en zijn extreemrechtse luitenants, onder wie enkele leden van de brigades van Beveren en Lokeren.

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

Met dit laatste impliceer je volgens mij tenminste 2 belangrijke dingen:

  • Het ontkoppelen van de eerste en tweede bende periode. Aalst/Dendermonde kan dan wel het epicentrum zijn van de laatste overval, ten tijde van Dekaise denk ik dat de bron zich rond het Brusselse/Zuid-België bevindt, dat kan ook bijna niet anders.

  • Interessanter, de overdracht van het dossier van Dendermonde naar Charleroi werd meestal geïnterpreteerd als poging tot manipulatie uit Zuid-België. Dit was en is nog vaak de algemene teneur. Bovenstaand laat een heel ander licht schijnen op dit feit.

Elke link is interessant, maar is het niet goed mogelijk dat de moord op Peter De Vleeschauwer te maken heeft met andere geheimen binnen de Rijkswacht Dendermonde/Lokeren, andere potjes die dicht dienden te blijven? Mij hoef je niet te overtuigen van de tot op het bot corrupte België in de jaren 80/90, vraag is enkel hoeveel van die -tig pistes ook daadwerkelijk naar de Bende van Nijvel linken.

25

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

Precies, dat bedoel ik. Ik denk dat de eerste en de tweede bendeperiode moedwillig gekoppeld werden in Dendermonde (cf. Ronquières). Ik zou ze inderdaad liever ontkoppeld zien, met een eerste reeks waarbij het epicentrum ten zuiden van Brussel lag en een tweede - kortere - periode van overvallen die meer vanuit Aalst/Dendermonde werd gestuurd. Dat neemt niet weg dat misschien enkele misdadigers aan de beide reeksen hebben deelgenomen.

Het is momenteel mijn aanvoelen - ook gezien het feit dat hij gewerkt heeft aan het Bende-onderzoek - dat Peter de Vleeschauwer dingen (daders? auteurs van dwaalsporen?) uit de periode Aalst/Dendermonde aan de weet is gekomen.

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

Was Peter De Vleeschauwer ooit in brigade Dendermonde gedetacheerd? Zo ja, wanneer? Enkel die keren dat hij 'uitgeleend' werd voor het Bende-onderzoek? Heeft er iemand een korte tijdslijn van hem?

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

Wat dat ontkoppelen betreft, volg ik je wel Aubanel. Eén van de catastrofes destijds was dat men ginder beweerde dat het spoor van de Borains het juiste was, terwijl men hier dacht prijs te hebben met de bende van Baasrode.

Vandaag weten we dat ze allebei ergens juist zaten. Het lijkt meer en meer duidelijk dat de opdrachtgevers criminelen rekruteerden naargelang waar de overval plaats vond, liefst mensen met kennis van de omgeving. Dat zie je met de Borains ginds, en De Staerke en Bonkoffsky die nadrukkelijk in beeld komen bij de laatste overval. Zo lijkt de bende een rondtrekkende kermisattractie die overal nieuwe leden aansprak.

Men vermoedde dat de Bende van Nijvel de speurders hielpen/uitdaagden door de feiten te koppelen aan mekaar (cf Ronquières), terwijl we nu misschien moeten besluiten dat het een opzettelijk geniaal dwaalspoor was.

28

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

Nieuw spoor in zaak van vermoorde rijkswachter. “Ik leverde het wapen voor de moord op De Vleeschauwer”

Er is een nieuw spoor in de 22 jaar oude zaak van de vermoorde rijkswachter Peter De Vleeschauwer uit Lokeren. Net als in de zaak van de Bende van Nijvel kwam het spoor er na de “biecht” van een mogelijke betrokkene, die inmiddels overleden is. Ex-para Antoin G. zou een jaar geleden aan een vriend hebben opgebiecht dat hij het moordwapen geleverd heeft. Tijdens een huiszoeking bij G. werd alvast “een oud wapen” gevonden.

Naast de zaak van de Bende van Nijvel is de dood van rijkswachter Peter De Vleeschauwer het tweede grote onopgeloste moordmysterie in dit land. In 1996 werd de toen 37-jarige man ontvoerd terwijl hij in de kazerne van Sint-Niklaas zijn nachtdienst klopte. Het lichaam is nadien teruggevonden in de Schelde. De Vleeschauwer was vermoord met een nekschot. Verschillende mensen zijn in het verleden verdacht geweest en er waren allerhande theorieën. Maar tot op vandaag is de zaak onopgelost gebleven. Alle sporen liepen dood.

Tot nu. Goed één jaar geleden zou ex-para Antoin G. een vriend bij hem thuis uitgenodigd hebben om hem een pistool te tonen dat niet goed werkte. De vriend, een wapenkenner, ging mee en vroeg of hij het haperende pistool niet mocht kopen.

“Antoin barstte daarop plots in tranen uit”, zo blijkt uit de getuigenis van de vriend. “Hij snotterde en riep: Ik verkoop geen wapens meer. Ik heb er ooit eens een van de hand gedaan en daarmee hebben ze die rijkswachter vermoord.”

De vriend stapte met de biecht van de ex-para naar de politie. “Omdat ik de indruk had dat er een last van Antoin zijn schouders was gevallen. Dat hij hulp zocht”, klonk het. Op het politiekantoor beloofde men dat men het één en ander zou onderzoeken. Maar dat gebeurde niet meteen. Wellicht vond men de verklaring van Antoin G. destijds niet geloofwaardig.

Tweede keer, goede keer

Op 7 november 2017, goed twee maanden geleden, overleed Antoin G. (66) vrij onverwacht. Een natuurlijke dood, zo vernamen we. De vriend stapte opnieuw naar het politiekantoor en nu besliste men toch om een huiszoeking te doen in het huis van de ex-para. Daar vonden speurders een verdacht wapen.

Een belangrijk nieuw spoor in een zaak die al jaren voor geen meter meer vooruit gaat. Al wil dit niet zeggen dat de mysterieuze moordzaak hiermee binnen afzienbare tijd is opgelost. Het is nog lang niet zeker of het gevonden wapen inderdaad het moordwapen is. Als dat wel het geval zou zijn, zouden de moordenaars het wapen na de moord terug aan de ex-para gegeven hebben. Dat is niet onmogelijk, maar ligt ook niet voor de hand. Antoin G. zelf is overleden; aan hem kan het niet meer gevraagd worden. Voor zover geweten heeft hij de wapenhistorie alleen tegenover de vriend opgebiecht. Dat laatste is overigens een merkwaardige parallel met het Bende-onderzoek. Ook daar is de vermoedelijke Reus Christiaan Bonkoffsky overleden na bekentenissen aan zijn broer.

Er is nog een bijkomend probleem in deze zaak. Voor zover geweten is de kogel waarmee de rijkswachter is doodgeschoten nooit teruggevonden. De unieke afdruk die elk wapen nalaat op een afgevuurde kogel kan dus niet worden nagegaan.

Kogel vermist

Het parket-generaal van Gent, dat het onderzoek voert, wou gisteren geen enkele commentaar kwijt over de nieuwe ontwikkeling. “Op vraag van de onderzoeksrechter kunnen we echt niks kwijt”, zegt procureur-generaal Erwin Dernicourt.

Een familielid van G. bevestigde gisteren wel het één en ander. “We weten van de huiszoeking en zo. Na de dood van Antoin is zijn huis inderdaad verzegeld geweest. We hebben ons altijd afgevraagd wat er toch aan de hand kon zijn en vreesden een duistere zaak. De politie wou echter niets vertellen. Inmiddels is de woning opnieuw vrijgegeven.”

Bron: Het Nieuwsblad | 9 januari 2018

The dinkum oil merits utterance.

29

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

Mnemic wrote:

Ex-para Antoin G. zou een jaar geleden aan een vriend hebben opgebiecht dat hij het moordwapen geleverd heeft.

Omdat dit toch binnen de kortste keren online te vinden zal zijn (zoals bij Bonkoffsky) zal ik de media voorblijven. De initialen A.G. of Antoin G. zoals in sommige kranten, gaan om Antoin Geleyn.

Non semper ea sunt quae videntur

30

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

Het gaat inderdaad om Antoine Geleyn. Vraag is of ze via die weg dichter bij de daders komen. Laat ons hopen...

Mij lijkt het alvast zinvol om op dit forum mee te zoeken in de zaak Peter de Vleeschauwer. Alle inzichten kunnen helpen, en een link met de Bende van Nijvel is m.i. zeker aan de orde. De RW-brigades van Dendermonde, Beveren, Lokeren, Sint-Niklaas, Zottegem...  Allemaal erg interessant, allemaal op bepaalde wijze verbonden met Aalst. Er zitten er zelfs enkele tussen die bij het SIE aan de deur zijn gezet, net als Bonkoffsky.