Re: Jachtgeweer kaliber 10

Is er heden meer duidelijkheid over dit wapen? En denken jullie dat een "getrainde groep/commando" aangestuurd door internationale en nationale "diensten (?)" voor het uitvoeren van geplande raids zulk een wapen zouden gebruiken? Met de wijsheid in het hoofd na hier alle info over dit wapen te hebben gelezen dat het niet zo een evident wapen is bij zo een acties? (Geen aanvalswapen noch oorlogswapen maar een jachtgeweer met slechts 2 schoten maximum en dan herladen, vraagt tijd want handmatig de lege cartouches verwijderen en nieuwe er in plaatsen.)

Ik las toch al ergens dat er beter wapens werden gestolen? Door welke bende? Wapens die zich meer lenen tot zo een overvallen/raids. Waarom zich dan bedienen van zo een eendenroer?

72

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Luk, een hagelgeweer verspreid kogeltjes, indien de loop is afgezaagd, wat hier het geval is, verspreiden de kogeltjes zich nog sneller. Stel dat je 20 mensen onder bedwang moet houden. Als die 20 nadenken springen ze allemaal tegelijk op jou, misschien een dode of twee, maar jij gaat er zeker aan/wordt gevangen genomen. Met een afgezaagd hagelgeweer, kan je meerdere mensen met één schot aanschieten. Met twee natuurlijk nog meer. Naast dit hagelgeweer, droeg die dader trouwens nog een pistool. Mij lijkt dit absoluut GEEN anti-terrorisme-techniek (itt mening van Arsène Pint die het natuurlijk beter moet weten dan mij). Waarom niet? Omdat als een terrorist een gijzelaar heeft genomen en je die terrorist wil neerschieten, er een grote kans is dat je de gijzelaar raakt. Een H&K MP 5 eventueel sd is natuurlijk veel beter.

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Dank je wel Charly, en ja, zo was mijn gedachte ook en ik zie die bevestigd en met nog wat info er bij van jou over het gebruik. Dank!

74

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Er zit meer achter dat wapen, een symboliek. En een eendenroer Faul maakt indruk. Het schiet als een kanon. Het is geen militair wapen maar om terreur te zaaien maakt het indruk. Bovendien had Pint het over de overvalstechniek (modus operandi). Ik geloof nooit dat na een schot iemand je bespringt, dat lijkt mij heel fantasierijk.

Re: Jachtgeweer kaliber 10

En daar heb ik dus mijn twijfels over namelijk. Indien zo een commando veel slachtoffers moet maken dan gebruiken zij toch wel andere wapens vermoed ik en ook om de aftocht te dekken zal de voorkeur uitgaan naar snellere wapens. Ik blijf dus twijfelen aan de theorie van commando-raids daarom. De vuurkracht is toch anders en je moet al tamelijk dicht staan om te kunnen genieten van de doeltreffendheid van zo een wapen en dat maakt het voor gebruik bij de vlucht toch niet ideaal. Ik las dat op ruimere/verdere afstand de hagel aan inslagkracht veel inboet.

Overigens ook niet bij een aanval. Althans een opgeleid commando zal toch een andere wapenkeuze maken vermoed ik. Ook de symboliek vind ik daarbij te ver gezocht. Een getraind commando heeft daar geen nut aan want die hun prioriteit ligt anders toch... namelijk de doeltreffendheid bij de raid.

Een bende gangsters is qua wapens allicht toch op andere keuzes aangewezen en ja die zouden wel opteren voor zo een eendenroer. Is waarschijnlijk gemakkelijker aan te komen dan aan oorlogswapens. En voor het gemak van hanteren en bij zich dragen de lopen inkorten. Dit kan ik geloven. En dus blijf ik sterk twijfelen aan de theorie dat het getrainde commando's zijn die in opdracht van een hoger doel bezig zijn want die zouden meer gesofisticeerde wapens hanteren. Een bende dolgedraaide misdadigers daarentegen denk ik wel dat die zo een wapen gebruiken.

Overigens is het eendenroer een geweer oorspronkelijk bedoeld voor de jacht en las ik niet ergens dat die Franse broers ook jagers (of althans met dat milieu bekend) zijn? Kortom, dan acht ik het mogelijk dat die zo een geweer gebruiken.

76

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Wel luk paard, dat dacht ik eerst ook. Maar als je meer gaat lezen en analyseren geval per geval dan merk je dat er meer achter zit dan een bende dolgedraaide kleine boefjes. Een goed afgetraind commando is het ook niet of ze maken bewust fouten. Maar je merkt wel dat ze een modus operandi aangeleerd hebben. Bovendien gebruiken ze ook Riot guns waarbij de trefzekerheid vele malen hoger ligt dan met een automatisch wapen. Elke schutter met wat ervaring kan je dat bijbrengen. Bovendien kan je dat makkelijk zelf opzoeken. En vergeet niet; een eendenroer schiet raak tot 80 meter zonder afgezaagde loop.

Bij welke overvallen is die Faul gebruikt Luk?

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Ik zou nu niet meteen stellen dat het een bende dolgedraaide kleine boefjes is maar een gore bende gewetenloze zotten die al dan niet onder invloed van drugs overgaat tot hun overvallen en van niks of niemand bang is en ja, kickt op het geweld en een eventuele confrontatie met de ordediensten.

We weten ook dat dit niet zoveel voorkomt in onze geschiedenis en toch zijn er nog voorbeelden hoor. De schietpartij met de politie in Beersel waarbij een jonge agente Kitty werd dood gemaaid. Daar ook aarzelden die gangsters niet om zonder boe of bah de politie onder dodelijk vuur te nemen. Politie die de straat kwam in gedraaid.

Ik bedoel dus dat dit nog wel voorkomt en nu terug naar die periode, de Bende-jaren ... met dus mogelijk die Franse broers die gekend stonden als moordenaars met het gemak van een appeltje schillen etc. En ik weet dat er veel geopperd wordt dat er een heel radarwerk achter de bende zou zitten en iedereen heeft recht om die gedachte te hebben hoor maar indien grote organisaties er achter zitten uit bv. de drugtrafiek/handel en de wapenhandel of beiden, dan hebben zo een organisaties toch belang bij het zo onopvallend mogelijk blijven en uit de spotlights! Eventuele afrekeningen omdat de zaakjes anders lopen dan gewenst worden mijn inziens toch anders opgelost en niet uitgevochten door middel van overvallen op winkels etc.

En ja, er is in Belgie zeker wel drughandel en wapenhandel, toen en nu allicht nog en allicht zijn er afrekeningen binnen dat kader gebeurd en waarschijnlijk zijn daar mensen uit allerlei landen bij betrokken en toch denk ik dat dit los gezien moet worden van de Bende van Nijvel. Politiek, drugs, wapens, ... Er stinkt heel veel in dat wereldje maar toch blijf ik denken dat de Bende van Nijvel daar los van staat en dat het alles aan elkaar linken leidt tot een grote wirwar. Immers dit alles onder een noemer plaatsen zou van de "organisatoren" een ongelofelijk groot organisatorisch en tactisch talent vereisen en heel veel communicatie-energie vergen. Ik blijf het hier moeilijk mee hebben.

Re: Jachtgeweer kaliber 10

The Destructive Power of the 10 Gauge Shotgun » YouTube

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Om de Faul te koppelen aan elementen in het dossier: dit is gestolen in de buurt die gekend staat voor zijn extreem-rechtse kampen. Juist in die periode daar niet zo ver vandaan was er in Chooz een veldslag aan de gang waar nogal extreem-rechtse figuren in waren geïnfiltreerd. Lekeu vertelt er trouwens heel interessante dingen over, het is ook geen toeval dat hij later genoemd wordt en het land uitvlucht. Tevens is de Faul een maffiawapen bij uitstek en legt duidelijk een link naar drugshandel en extreem-rechts, daarmee dat Lekeu op de hoogte is.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

80

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Zelfs anti-terroristen eenheden hebben nu nog shotguns in hun arsenaal zitten. Nu gebruiken ze die o.a. om snel deurscharnieren weg te schieten. In de jaren tachtig hadden die een ander primair doel, namelijk men hoefde niet nauwkeurig te mikken om iemand uit te schakelen, zelfs de Groep Diane had deze ter beschikking.