21

Re: Jean-François Buslik

Recent:

https://image.ibb.co/cRdV2T/jfb0_ne.jpg

https://image.ibb.co/i4NZU8/jfb1_ne.jpg

https://image.ibb.co/e7VchT/jfb2_ne.jpg

https://image.ibb.co/gwHONT/jfb3_ne.jpg

Non semper ea sunt quae videntur

22

Re: Jean-François Buslik

Als hij zich schuldig heeft gemaakt aan misdaden dan moet België de uitlevering vragen aan Amerikaanse overheid. Tot zover de theorie. Ik denk dat het bedrag dat warenhuisketen Delhaize heeft uitgevaardigd moet verhoogd worden met een nulletje. 2.500.000 euro voor wie zijn mond wilt voorbij praten, dat klinkt al wat beter dan die 250.000 euro. De klok tikt en in oktober 2018 is het verkiezingen. De film van Stijn Coninx zal zijn effect niet missen op de burger. Achter alles zit er een theorie, zijn er mensen die er gebaat zijn met het openen van de beerput van andere om er hun eigen gewin van te maken. Dat noemt politiek a la Belgique.

23

Re: Jean-François Buslik

ENIGMA wrote:

Als hij zich schuldig heeft gemaakt aan misdaden dan moet België de uitlevering vragen aan Amerikaanse overheid.

Dit is ook gebeurd. De Verenigde Staten hebben hem op vraag van België gearresteerd (en dan ook een huiszoeking gedaan) en hem naar België laten overbrengen.

Meer info: deeltje uit een artikel van de website Apache » Daders

Buslik werd in februari 1995 door het assisenhof van Brabant bij verstek veroordeeld tot de doodstraf voor zijn aandeel in de roofmoord op Zwarts. Maar vreemd genoeg werd hij na dit vonnis niet internationaal geseind en deed het Belgische gerecht geen enkele moeite om zijn uitlevering te vragen. Pas eind 1996 kwam er een internationaal aanhoudingsbevel. Buslik veranderde prompt zijn naam. Hij was ondertussen in Florida getrouwd met Diane Somerville en liet zich voortaan Jean-François Somerville noemen.

Nog eens drie jaar later schoot het gerecht eindelijk in actie, nadat het weekblad Humo het adres van Buslik gewoon op het internet had gevonden. Op een ochtend in april 1999 werd hij op vraag van de Belgische justitie door de Amerikaanse politie opgepakt, toen hij in short en op sandalen uit zijn woning aan het strand stapte. Meer dan een jaar later werd hij door de VS uitgeleverd aan ons land.

Zijn proces volgde in oktober 2001, op beschuldiging van roofmoord, heling van gestolen goederen, bomaanslag en beziet van explosieven. Buslik werd vrijgesproken over de hele lijn en mocht van de rechtbankvoorzitter “in alle sereniteit terugkeren naar zijn echtgenote in de VS”.

Bron: Apache | 6 mei 2014

Non semper ea sunt quae videntur

24

Re: Jean-François Buslik

Jean-François Buslik verschijnt in veel bende-lectuur als zijnde een Amerikaan, maar hoe Amerikaans zijn de roots van Buslik echt? 0%

Buslik is eigenlijk een West-Vlaamse Duitser.

De vader van Jean-François Buslik (Max Buslik) was een Duitser met een joodse achtergrond. Dat deze liever niet in de regio van Duitsland verbleef rond de jaren 1940-1945, dat is logisch. Amerika leek een ideaal land om naar te vluchten, ver weg van Nazi-Duitsland en men kreeg er als "staatloze" nogal snel de Amerikaanse nationaliteit. Jean-François werd in de VS geboren.

Vanwaar zijn West-Vlaamse roots dan? Vvan zijn moeder. In verschillende bende-lectuur en artikelen wordt geschreven dat zijn moeder een Française was. Dat is niet echt volledig juist. Zijn moeder is in Frankrijk geboren (in Caen), maar haar vader en moeder waren beide West-Vlamingen. Zij woonden in de Westhoek en in de periode '14-'18 was het daar ook niet aangenaam wonen (lees als: zowat alles lag plat van de oorlog in "Flanders Fields"). Haar familie was in de regio tamelijk gekende plaatselijke zelfstandigen. Ze hadden er o.a. een kruidenierswinkel. Jean-François Buslik z'n moeder werd geboren in 1919. De familie is later terug gekeerd. Een deel van de familie is in het West-Vlaamse blijven hangen, een ander deel is richting het Brusselse verhuisd. In het Brusselse heeft Jean-François Buslik nog steeds (dichte) familie wonen. Zijn Amerikaanse nationaliteit uit spelen en naar de VS "vluchten" zal wellicht voor hem het beste scenario geweest zijn toen het hier behoorlijk warm onder zijn voeten werd.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Jean-François Buslik

Staat Buslik ook op de verdachtenlijst voor de aanslag op majoor vernaillen? Dit samen met Bouhouche?

Re: Jean-François Buslik

Ik vraag me altijd af of in de zaken/bende van Bouhouche deze Buslik niet eigenlijk de nummer één was, maar zich meer op de achtergrond hield. Zeg maar zoiets als Buslik de leider, Bouhouche de uitvoerder en Beijer de desinformant. Ergens heb ik het gevoel dat deze man in het hele bende-verhaal veel belangrijker was dan men vermoedt en des te spijtiger dat er nooit heel veel onderzoek naar hem is geweest.

Ik geef toe, het in een onderbuik gevoel wat ik niet echt goed kan motiveren, maar met alles in gedachten wat ik van deze man heb gelezen geloof ik dat hij veel belangrijker was inzake de bende van Nijvel dan over het algemeen wordt aangenomen.

Als de piste van Gladio/strategie van de spanning waar is, dan lijkt me juist deze Buslik een belangrijke schakel tussen evt. geheime diensten en (criminele?)-uitvoerders.

Re: Jean-François Buslik

Ik ben dezelfde mening toegedaan. Buslik lijkt mij ook iets boven Bouhouche en Beijer te staan. Alleen is het kaderen niet echt makkelijk. Als er enen een echt rijkelijk leven heeft is het Buslik wel, toch als je zijn residentie bekijkt in the good old USA.

28

Re: Jean-François Buslik

Alles omtrent deze persoon zegt mij 1 ding: net zoals voor alle andere gevluchte verdachten heeft België hem nooit echt gezocht en als het moest vanwege den Humo, duurde het nog eeuwigheden ... en mocht hij in alle sereniteit terugkeren naar zijn Amerikaanse echtgenote.

De beschrijving die de journalist geeft over België aan het begin van dit thema, is nog steeds sprankelend actueel.

Re: Jean-François Buslik

» https://open.spotify.com/episode/4PLEVPp1z0YBOWcpgoee0m

Vanaf 60ste minuut gaat het over de vliegscholen waar moslim-extremisten zoals de 9/11 kapers vliegles kregen. Die scholen hadden blijkbaar een clandestiene agenda (drugs, fraude) waar de CIA zou bij betrokken geweest zijn. Onder meer Buslik wordt hieraan gelinkt, wat zou kunnen verklaren waarom hij weinig in de weg is gelegd in de jaren 90 en uiteindelijk op zijn proces in 2001.

De podcast baseert zich vooral op het boek van Daniel Hopsicker - Welcome to Terrorlandand (2004).

30

Re: Jean-François Buslik

40 jaar later is het zeer moeilijk nog nieuwe dingen te vinden. Misschien is het ondertussen nuttig wat foute dingen uit de teksten te halen. Zoals bijvoorbeeld:

De in New York geboren loodgieter Buslik moet zich verantwoorden voor feiten waarvoor het Brusselse Assisenhof hem op 28 februari 1995 al bij verstek ter dood heeft veroordeeld

Ik snap niet goed hoe je van een student aan de ULB een loodgieter kan maken. Hij is inderdaad in 1952 geboren in New York. Maar zoals FReCR beweerde meer WestVlaming dan Amerikaan. Zijn moeder kwam uit West-Vlaanderen en zijn vader was een Duitse Jood.

Misschien kan de Belgische staat ons eens uitleggen waarom deze man niet opgepakt werd tot een journalist van Humo hem opspoorde en men niet anders meer kon. Hij of zij die deze verklaring kan geven kan ons uitleggen waarom we nog altijd op zoek zijn naar de Bende van Nijvel, zeker weten.

Af en toe zijn er van die onnozelaars, zoals bijvoorbeeld Rudy De Jonghe, die uitgeweken Belgen terug brachten, zo ook Haemers. En wat moet je daar dan mee?