21

Re: Zoekactie Lessines

Waar zijn de verbrande auto's dan?

22

Re: Zoekactie Lessines

Idem zoals Zenga heb ik ook geen mening over de groeve omdat ik de locatie niet ken en niets kan inbrengen waarom het zeer onwaarschijnlijk is (maar ook niets waarom het waarschijnlijk lijkt).

Als de wagen nooit gevonden zouden mogen worden, dan is het dumpen in zo'n groeve enorm onverstandig. De kans dat er ooit geduikt zou worden in zo'n groeve is enorm groot (daarom niet op zoek naar iets maar gewoon hobbyduikers). Als de daders of medeplichtigen tijd genoeg hadden in een of ander schimmige autowerkplaats om die Golf volledig te demonteren, en zo waren er garages genoeg toen der tijd, en onderdelen die niet geidentificeerd kunnen worden zelfs te verkopen (en anders gewoon vernietigen), dan kan die nooit terug gevonden worden in de jaren '80.

Diegene die in de jaren 80 dacht dat z'n wisselstuk van "een accident" auto kwam, kende de autowereld niet of was enorm naïef. Ik heb geen modeltype cijfers voor VW-Golf, maar van VW in't algemeen werden er DAGELIJKS gemiddeld 3-4 diefstal-aangiftes gedaan. Reken maar eens uit per jaar. Omkatten van autos of demonteren voor wisselstukken was big business want export naar't oostblok deden ze nog niet toen.

Dumpen in een steengroeve zou onverstandig zijn maar who knows, het kan altijd. Dumpen van wapens met ander bewijsmateriaal in zakken in Ronquières zou ook onverstandig zijn en 't werd wel gedaan. Al geloof ik niet dat dit was om ze te verbergen maar omdat die moesten gevonden worden.

Ik kan het moeilijk inschatten wegens gebrek aan kennis rond dat onderwerp, maar Kenza, jij als Lessines-steengroeven-kenner kan dat misschien wel inschatten: hoeveel € zou het ongeveer kosten om autowrakken te lokaliseren daar en deze boven te halen als het om een VW-Golf zou gaan voor verder onderzoek? (Een ruwe schatting ongeveer.)

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Zoekactie Lessines

Met een beetje geluk zitten hier "hobbyduikers" tussen die binnenkort afspreken om ginder eens te gaan duiken. Opgelost! Zoals die gasten die met magneten wapens vinden en de onderzoekers niet. De onderzoekers moeten zware magneten laten overkomen van Duitsland en dan nog ... Belachelijk! Das de zot houden met de slachtoffers.

24

Re: Zoekactie Lessines

kenza wrote:

Waar zijn de verbrande auto's dan?

Dat is inderdaad een goede vraag (waar ik geen antwoord op heb). Maar dan stel ik een vervolgvraag: stel dat die auto's daar inderdaad zijn gedumpt, wat kan het belang er van 30 jaar later dan nog zijn? Enige wat ik mij zou kunnen voorstellen zijn wapens/munitie.

Re: Zoekactie Lessines

Zelfs professionele duikers zijn daar al in de problemen gekomen. Niet aan te raden dus voor hobbyduikers. Er is dus ook al geduikt in de jaren '80 dacht ik.

Tussen 2000-2005 hebben ze daar dacht ik ook gezocht naar de lichamen van Thierry Dumont en Hakan Kaplan maar weet niet in welk gedeelte van de groeves. Spelende kinderen hebben dan uiteindelijk resten van zijn lichaam gevonden in het bos van Bois-de-Lessines. Kaplan hadden ze gedumpt in Dender tussen Geraardsbergen en Overboelare. Armen en hoofd waren afgehakt.

Hoe serieus ze gezocht hebben weet ik niet. Zo groot is dat bos niet. Grenst aan steengroeves kant van Bois-de-Lessines en loopt tot grens Deux-Acren en nog een uitloper die uitgeeft op een veldweg in Bever (Vlaams-Brabant). Populair bij wandelaars en mountainbikers.

26

Re: Zoekactie Lessines

Dan klopte de tip uit 1985 en hebben ze een spoor en materieel bewijs.

Re: Zoekactie Lessines

Wanneer komt deze uitzending op tv?

Ik herinner er nog eens aan dat volgende week de Marche au Pays de Carrières plaatsvind. Een unieke gelegenheid om de terreinen eens te bezoeken, je weet maar nooit dat Snow Games er toch nog door komt en dan is het definitief gedaan met het afgesloten gedeelte.

Bij de vorige edities liep het parcours door de Carrières met o.a. het stuk van de duikclub, en een stuk dat nog in gebruik was + gedeelte van de oude spoorlijn. Het parcours varieert ieder jaar een beetje, maar er zal zeker een gedeelte in zitten (kantine duikclub heeft al vaak dienst gedaan als controlepost).

Zondag 15 april 2018
Start: Ecole communale "la gaminerie" Ancien chemin d’Ollignies, 106 – 7860 Lessines
07.00-15.00 sur 25-20-15-10-5 km

Re: Zoekactie Lessines

Wanneer wordt deze serie uitgezonden? Of gaat men wachten tot de zaak is afgerond binnen een jaar of 30?

Wie de omgeving beter wil kennen, raad ik aan morgen af te zakken voor de wandeling (zie post hierboven). Als het parcours in de lijn ligt van de vorige jaren wordt o.a. het gedeelte van de duikersclub opengesteld. Laat nog eens duidelijk stellen dat ik niets met deze club te maken heb. Ik heb wel enkele van hun vorige tochten gedaan en was zeer interessant ... en zeker sinds de nieuwe geruchten. De zondagwandeling hoeft niet altijd in het bos van Houssière te zijn. wink (Ook een aanrader hoor in lente.)

29

Re: Zoekactie Lessines

club_le-happy-few wrote:

Wanneer wordt deze serie uitgezonden? Of gaat men wachten tot de zaak is afgerond binnen een jaar of 30?

Wat ik dacht gelezen te hebben toen de zaak Bonkoffsky in het nieuws kwam en er voor het eerste melding werd gemaakt door De Valkeneer van een reportageploeg (in dat Humo-artikel), was dat ze in principe (zo goed als) klaar waren met de opnames, maar dat gezien de recente ontwikkelingen ze de opnameperiode zouden verlengen.

Re: Zoekactie Lessines

Hopelijk is uitstel geen afstel.

Veel plezier aan de wandelaars. wink