251

Re: Philippe De Staerke

zeno wrote:

Ik vrees dat je criminelen onderschat. Zo snel raken die niet in paniek. Deze mannen hebben al vele watertjes doorzwommen.

"in paniek" is verkeerd uitgedrukt door mij voor wat ik eigenlijk bedoelde. Ik bedoelde het niet op een paniek-door-schrik reactie maar eerder een zenuwachtige manier van gedrag als er iets niet volgens plan loopt of in het nauw gedreven wordt.

Sommige criminelen onderschatten doe ik zeker niet. Juist daarmee dat ik denk dat De Staerke niet op voorverkenning in Delhaize zou gaan enkele uren voor deze overvallen werd. Als hij daar effectief in opdracht was van verkenner voor de Bende van Nijvel, dan wist hij volgens mij niet dat hij dit voor hen deed en dat de overval enkele uren later zou plaatsvinden.

Overigens denk ik (maar weet dat natuurlijk niet zeker) dat de Bende van Nijvel de overval op Delhaize in Aalst niet deed in een impulsieve daad maar dat deze voorbereid was door bijvoorbeeld o.a. verkenning. Enkele uren voor de aanslag nog aan deze verkenning moeten beginnen lijkt me eerder aan de late kant. Indien er een grote voorbereiding zou geweest zijn die lang op voorhand werd gemaakt, dan is een controle-check op de laatste moment om te zien of alles nog overeenkomt met de situatie zoals voorbereid, niet uitgesloten.

Ik stel me de vraag dat ALS hij er in geluisd is door hem naar Delhaize te lokken of laten gaan heeft die dag, is dit dan enkel en alleen omdat de speurders wellicht bij hem zouden uitkomen en dit een goed dwaalspoor zou zijn, of behalve een dwaalspoor ook is gericht tegen hemzelf door iemand die nog een rekening te vereffenen had met hem?

club_le-happy-few wrote:

Destijds heeft Van Esbroeck op tv bevestigd dat het hun tactiek was om vlak voor overval de hulpdiensten naar andere richting uit te sturen (telefoontje ongeval, brand,...)

Dat is een tactiek welke al lang door enorm velen (in verschillende vormen van toepassing) gebeurde. Een gelijkaardige tactiek om grote hoeveelheden drugs over de grens te brengen was bijvoorbeeld een of ander loopjongentje de grens over te sturen met een kleine hoeveelheid en dit rechtstreeks of onrechtstreeks melden (via welke grensovergang ook) waardoor er minder toezicht was op andere grensovergangen waar men dan die grote hoeveelheid over smokkelde.

Non semper ea sunt quae videntur

252

Re: Philippe De Staerke

Het zou kunnen dat de plaataanvraag bij Radio Mi Amigo feitelijk een fout bevat. Als de CWB correct is en De Staerke al halverwege september 1985 geen deel meer uitmaakte van de Bende van Baasrode, is het verkeerd om "Te Voet ... (-> Yvette)" aan te vragen voor "Baasrode (-> De Staerke)" op 9 november. Dit zou er op wijzen dat de Bende van Nijvel niet op de hoogte was van wat er binnen Baasrode gespeeld heeft. Hoe lang had De Staerke al een relatie met Yvette? Het antwoord daarop is in deze context voor de timing interessant. Heel misschien zou het nog een spelletje van De Staerke kunnen geweest zijn, maar De Staerke lijkt mij wegens gebrek aan humor net niet de persoon om dergelijke spelletjes te spelen.

Wat kan er dan gebeurd zijn? Leden van de Bende van Nijvel observeren de Delhaize van Aalst, als ze plots De Staerke inkopen zien doen met Yvette en Sandra. Van het één komt het ander.

Maar het zal nog wel complexer zijn: Baasrode valt uiteen omdat De Staerke wil samenwerken met andere criminelen waar Salesse geen goed oog op heeft. Die criminele bende zal waarschijnlijk wel wat mispeuterd hebben, maar is in de eerste plaats een slapende cel voor Bende van Nijvel-leden. De Staerke wordt daar gebruikt als de idioot die ervan de baas mag spelen, zo voor afleiding zorgt en uiteindelijk de grootste verantwoordelijkheid zal dragen als die groep gepakt wordt. Ze kennen zijn privésituatie een beetje, maar zijn niet echt in hem en zijn oude bende geïnteresseerd, vandaar de radio-aanvraag. Misschien hebben ze hem wel in het oor gefluisterd om eens te kijken naar Aalst als mogelijk doelwit of laten ze hem weten dat anderen daar wel eens een overval willen plegen.

Maar op 9 november laten ze hun ware gelaat zien en tonen ze dat De Staerke maar een opofferbare pion is waarvoor ze niet het minste respect hebben. Ook op het proces blijkt dit gebrek aan kameraadschappelijkheid. We zien de Bende van Baasrode, maar niet die drie andere figuren van in de frituur van Bely. De Staerke en co krijgen zware straffen en De Staerke wordt nog lang met de voeten gespeeld, in plaats van dat hij sterke juridische steun zou krijgen van de advocaten van de organisatie achter de Bende van Nijvel. Zijn brief aan de pers (Heeft iemand hier trouwens een volledige kopie van?) waarin hij toegeeft lid van de Bende van Nijvel geweest te zijn, is dan een appel op deze organisatie.

253

Re: Philippe De Staerke

Niks mis met deze uitgebreide theorie maar je kan er evengoed 101 varianten op bedenken. Nooit zal je bevestiging kunnen vinden want er is teveel tijd overheen gegaan.

254

Re: Philippe De Staerke

Het is teveel dat zogezegd naar De Staerke loopt, zoals de plaat 'Te voet naar Scherpenheuvel' en waarom bij radio Amigo? De grote baas van radio Amigo was een flamboyante (rechtse) rijke stinkerd in de jaren '80 en had een buitenverblijf in het zuiden van Frankrijk.

255

Re: Philippe De Staerke

kenza wrote:

Het is teveel dat zogezegd naar De Staerke loopt, zoals de plaat 'Te voet naar Scherpenheuvel' en waarom bij radio Amigo? De grote baas van radio Amigo was een flamboyante (rechtse) rijke stinkerd in de jaren '80 en had een buitenverblijf in het zuiden van Frankrijk.

Was de grote baas van dat radiostation in 1985 nog steeds dezelfde? Is namelijk enkele keren van eigenaar veranderd. Was het trouwens in niet in Spanje ipv Zuid-Frankrijk, z'n buitenverblijf? Zat die overigens niet al in't gevang in 1981 en er pas uit in 1986?

Ik heb dezelfde mening als jij als je zegt dat er te veel sporen richting De Staerke lopen. Mensen die zeggen dat er veel dwaalsporen werden aangelegd, maar aan de andere kant ook zeggen van "de sporen lopen naar De Staerke als dader", die spreken hun eigen tegen. Ik heb het dan eigenlijk over de betrokkenheid van de bende overvallen in 1985. Voor de bendefeiten van '82 en '83 komt hij misschien hier en daar wel in aanmerking, maar dat weet ik niet.

Non semper ea sunt quae videntur

256

Re: Philippe De Staerke

kenza wrote:

Het is teveel dat zogezegd naar De Staerke loopt, zoals de plaat 'Te voet naar Scherpenheuvel' en waarom bij radio Amigo? De grote baas van radio Amigo was een flamboyante (rechtse) rijke stinkerd in de jaren '80 en had een buitenverblijf in het zuiden van Frankrijk.

Was radio Mi Amigo en het radioschip Mi Amigo van de zelfde eigenaar? Tevens kom ik ook tegen Radio Mi Amigo vanuit Tervuren. Op het genoemde schip werkte ook een DJ met de achternaam van Praag.

Re: Philippe De Staerke

Radio Mi Amigo is volgens mij inderdaad dat radioschip Mi Amigo en een ondernemer uit de regio Halle was er een geldschieter of zelfs eigenaar van een hele tijd. De wafelenfabrikant aldaar (naam is zeker bekend hoor en intussen wel failliet etc). Er werd bij ons veel over gepraat en ik ben nog te gast geweest in die fabriek (ja, ik was nu eenmaal uit de regio van het Pajottenland en erg bezig bijtje). Althans dat is wat ik weet over Mi Amigo maar misschien heb ik het over iets helemaal anders en dan schrijf ik sorry.

258

Re: Philippe De Staerke

Bedankt voor de nuttige bijdrage Luc.

Re: Philippe De Staerke

Léon De Staerke en Philippe hebben Farcy heel goed gekend. Volgens mij degene die moest rekruteren in criminele milieu in opdracht van staatsveiligheid of andere (inter)nationale instanties. Philippe noemde Farcy zijn beste vriend  ... of er ook relatie was komt uit mond van Bouten en durf ik niet te bevestigen. Maar hij zou in zijn villa in Rebecq schuilplaats hebben gehad. Léon beheerde in jaren 70 al wapens voor Farcy in de Candy's.

Van daar uit link Louvaert, Vandeuren, Nitelet, Jean-Paul Dumont, Bouhouche, Beijer, Goffinon, Franćois, Otten, legionairsmilieu, Albert Gillet (cosa nostra, Bende van Havelange), ... Van wie kwamen drugs die Philippe De Staerke aan Patrick Haemers verkocht? Dodelijke shot van Louvaert kwam van Castris = Farcy. Als Farcy toegang had tot de ARI-databank met de verbrande dossiers.

260

Re: Philippe De Staerke

Ook een reden waarom ik denk dat De Staerke met de Bende van Nijvel niets te maken heeft:

  1. Hij leeft nog, m.a.w. geen zogezegde zelfmoord of ongeval of vermoord

  2. Moest hij iets weten over de Bende van Nijvel dan zou net zieks Pilarski via een tussenpersoon een bewijs laten uitlekken om de 250.000 piek op te strijken

  3. Hij is waarschijnlijk doodsbang van de persoon dat er hem heeft ingeluisd en moeten voor elkaar zwijgen.