Topic: Boek: Littekens - Het spoor Nijvel-Aalst van de Bende

Titel: Littekens - Het spoor Nijvel-Aalst van de Bende
Auteur: Henri Van Nieuwenborgh
Kostprijs: € 25,00

Inhoud

Vijfendertig jaar na de feiten blijven de misdaden van de bende van Nijvel het grootste onopgeloste gerechtelijke dossier van België. Tussen 1982 en 1985 zorgden deze criminelen met hun moorddadige aanvallen voor een angstpsychose bij de bevolking. Het bloedbad dat ze in de Delhaize te Aalst aanrichtten was hun laatste en meest verschrikkelijke actie. Wanneer eind 2017 nieuwe gegevens aan het licht kwamen over mogelijke daders draaide de geruchtenmolen volop. Feiten, veronderstellingen en complottheorieën werden door elkaar gehaald.

Auteur Henri Van Nieuwenborgh verdiepte zich in verslagen, persartikels, documenten en foto's. Hij ging ook te rade bij slachtoffers, nabestaanden, advocaten en onderzoekers. Op die manier kon hij nauwkeurig de feiten fileren van veronderstellingen en vermeende complotten. Tussen de vele plooien van dit dossier ontwaarde hij uiteindelijk, naast de vragen, veel antwoorden.

Samen met fotograaf Pascal Moens volgde de auteur ook nog het bloedige spoor dat de bende trok van Waals Brabant tot Temse en Aalst.

Het resultaat is een beklemmend, maar helder naslagwerk met de chronologie van de feiten, de markantste figuren en diverse pistes, geplaatst in een actueel kader. Voorzien van talloze foto's en geschreven in een vlotte stijl stelt het de lezer in staat om deze bewogen geschiedenis heel precies te vatten.

Zijn hele professionele carrière was Henri Van Nieuwenborgh (°Aalst, 1951) actief in de financiële wereld, eerst als accountmanager en nadien als directeur bij Credit Lyonnais België, Bank Nagelmackers en Delta Lloyd.

Na zijn pré-pensionering in 2011 werd hij schrijver, een droom die hij al lang koesterde. In 2012 debuteerde hij met De Bankier, nadien volgden de thrillers Vals Glazuur en Zwarte Wol. Ook als dichter profileerde hij zich met de bundel Beroemd Gezelschap. Met de geschiedenis van de familie De Vis zette hij een stap naar het non-fictie genre, hiermee maakte hij de literaire cirkel rond.

Meer info » www.flyingpencil.be

2

Re: Boek: Littekens - Het spoor Nijvel-Aalst van de Bende

Op 15 juni wordt het boek voorgesteld:

"Littekens" verschijnt op vrijdagavond 15 juni, om 19.30 u. in de Stadsfeestzaal (Grote Markt, Aalst). Gastsprekers die avond zijn ondermeer rijkswachtkolonel o.r. Herman Vernaillen (overvallen door de bende Bouhouche-Beijer), schepen Ilse Uyttersprot (wiens vader als burgemeester in 1985 betrokken was bij het gebeuren). Het geheel wordt gepresenteerd door Sabine De Vos.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: Littekens - Het spoor Nijvel-Aalst van de Bende

Cover van het boek:

https://i.imgur.com/egJS2df.jpg

4

Re: Boek: Littekens - Het spoor Nijvel-Aalst van de Bende

Onderste foto is uit het bos van Houssiere.

5

Re: Boek: Littekens - Het spoor Nijvel-Aalst van de Bende

In het spoor van de Bende Van Nijvel met gloednieuw boek

De aanslagen van de Bende Van Nijvel maakten geen deel uit van een complot tegen de staat. Dat zegt auteur Henri Van Nieuwenborgh uit Affligem. Van Nieuwenborgh heeft een nieuw boek geschreven over de Bende. "Littekens. Het spoor Nijvel-Aalst", is de titel. Een verwijzing naar het zware leed dat de overvallers in Aalst en omstreken hebben achtergelaten. Het boek komt volgende week uit, maar de schrijver gaf ons nu al een inkijkje.

Bekijk hier de reportage » www.tvoost.be

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: Littekens - Het spoor Nijvel-Aalst van de Bende

Komt die ook als ebook uit?

Foto bos van Houssière is wat ongelukkig. Lijkt me eerder opgezette dwaalpiste.

7

Re: Boek: Littekens - Het spoor Nijvel-Aalst van de Bende

club_le-happy-few wrote:

Komt die ook als ebook uit?

Het is een vrij kleine/bescheiden uitgeverij. Van alles wat ze tot zover publiceerden, heb ik in elk geval nog geen enkel e-book gezien.

De kans lijkt me dus eerder klein. Mijn bestelling is in elk geval geplaatst. Ik ben er benieuwd naar.

Re: Boek: Littekens - Het spoor Nijvel-Aalst van de Bende

Henri Van Nieuwenborgh stelt boek over De Bende voor

Henri Van Nieuwenborgh uit Hekelgem stelt vrijdag zijn nieuw boek ‘Littekens, het spoor Nijvel-Aalst van de Bende’ voor. Begin 2017, lang voor de onthullingen rond de Reus van de Bende van Nijvel, begon hij aan dit boek.

“Het boek over de Familie De Vis was gepubliceerd en ik wilde opnieuw fictie schrijven, toen de wedwe van Jan Palsterman aanklopte. Elke dinsdag een jaar lang hebben we samen krantenartikels, persoonlijke notities en documenten onderzocht. Het archief van Marie-Jeanne Callebaut was de aanleiding tot nog meer opzoekingswerk. Op dat moment was het dossier van de Bende van Nijvel een cold case, ik wilde niet dat het uit het collectieve geheugen zou verdwijnen. Ik kon niet vermoeden dat deze zaak zo het nieuws zou domineren van eind 2017 tot nu”, zegt Henri.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

9

Re: Boek: Littekens - Het spoor Nijvel-Aalst van de Bende

Henri Van Nieuwenborgh verdiept zich voor zijn zesde boek in de Bende van Nijvel: “Op vraag van de weduwe van één van de slachtoffers”

Henri Van Nieuwenborgh heeft zijn zesde boek klaar. Deze keer geen fictie, maar een overzichtswerk over de Bende van Nijvel. “Ik haal zeker geen nieuwe dingen aan, maar bundel eens alles wat reeds gezegd en geschreven werd over de Bende van Nijvel.”

Hekelgemnaar Henri Van Nieuwenborgh (66) heeft een creatieve pen, zoveel is zeker. Sinds zijn pensioen zes jaar geleden brengt hij nu met Littekens – Het spoor Nijvel-Aalst van de Bende al zijn zesde boek uit. Het is zijn tweede non-fictie boek na een eerder boek over de familie De Vis. Dit keer komt het verhaal van de Bende van Nijvel aan bod, een verhaal dat in de regio rond Aalst bij veel mensen nog littekens heeft nagelaten.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Een bundel van alles wat reeds gezegd en geschreven werd over de Bende van Nijvel"? Dat moet een verdomd dik boek zijn. smile

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: Littekens - Het spoor Nijvel-Aalst van de Bende

Dit boek in nog steeds niet te koop in de boekhandel. hmm We schrijven begin september.