1

Topic: Diegem: Café De Pomp

Ik zoek meer informatie over café de pomp in Diegem. (1980-1985) Mogelijke link met Pour, Zwarts en Waver.

Re: Diegem: Café De Pomp

Was voor extreem-rechtsen zogezegd.

3

Re: Diegem: Café De Pomp

Uit De Bende van Nijvel van Guy Bouten. De man die de vragen beantwoord is Jean Bultot:

Vandeuren beweert nochtans dat jij de wapens van Dekaise op het Flageyplein [in Elsene] in een andere wagen hebt overgeladen en daarna transporteerde naar een garagebox van Bouhouche en Beijer.
"Mijn woord tegen het zijne."

Waar werden dan de gestolen wapens van Dekaise bewaard?
"In café De Pomp in Diegem."

Een verzamelplaats van extreem rechts. Maar waarom zeg je dan in een interview met Le Soir dat de wapens verstopt werden in Sint-Pieters-Leeuw. Bij Julien De Staerke, vermoed ik dan.
"Haquin heeft me verkeerd begrepen."

Oké, laten we aannemen dat het in dat café in Diegem was. Het is ook de plek vanwaar de brandstichters van het weekblad Pour vertrokken. Dus blijkbaar een lokaal van de Vlaamse vleugel van WNP.

En nog een beetje info van een ander artikel:

Volgens het verhaal van Jean Bultot aan de rogatoire commissie in ’87 zou het duo V.C. en V.D. de overval op wapenhandelaar Dekaise hebben gepleegd. Volgens Bultot zijn beide na de overval gevlucht naar een café in Diegem. Hetzelfde café, zo bleek, werd gebruikt door andere extreemrechtse militanten om zich te verbergen. Zo zouden onder andere de militanten die de redactielokalen van het weekblad Pour in brand staken, zich verborgen hebben in het café in Diegem. Diezelfde V.C. was betrokken bij een diefstal op 16 januari 1982, gepleegd op het rijkswachtdetachement in Zaventem. Bij die gelegenheid gingen de dieven aan de haal met een reeks dienstpistolen. In maart ’82 werden de daders gearresteerd. Het bleek te gaan om een voormalig rijkswachter van het detachement en een cafébaas uit Diegem.

En na de overval op Francis Zwarts wordt de dag erna zijn met bloed besmeurde overvalwagen gevonden in Diegem.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Diegem: Café De Pomp

Doe zo verder. Te lezen: brandstichting Pour, Van Engeland, Vankeerberghen (Diegem!), verklaringen Staatsveiligheid, Massart, Kausse,... Zie de twee Franstalige sites.

Zwarts mogelijks agent Staatsveiligheid, daarom verving hij collega? Diplomatiek valies uit ambassade België (Moskou) was ook bij de lading. Bestelwagen gevonden in omgeving stort Diegem (waar?) niet te ver van dit café: waar? Mogelijks op Haachtsesteenweg.

5

Re: Diegem: Café De Pomp

Als Mooreveldweg nu Veldweg is geworden en daar ergens café De Pomp was, dan kan ik u erop wijzen dat een WNP-lid daar vroeger niet zo ver van woonde n.l. op de Luchthavenlaan. Maar België is klein, hé. Ik woon misschien ook in een buurt van gangsters zonder het te weten tot ... gisterenavond.

6 (edited by K& 21-09-2011 21:34)

Re: Diegem: Café De Pomp

Ben wrote:

Oké, laten we aannemen dat het in dat café in Diegem was. Het is ook de plek vanwaar de brandstichters van het weekblad Pour vertrokken. Dus blijkbaar een lokaal van de Vlaamse vleugel van WNP.

Vertrekpunt was het café in Brussel van Trousson, die daarvoor ook veroordeeld is, maar het kan dat er ook motards uit de Vlaanderen kwamen.

7

Re: Diegem: Café De Pomp

Niemand weet waar VD vroeger, voor zijn gevangenisperiode woonde?

Re: Diegem: Café De Pomp

Wie is VD? smile

9

Re: Diegem: Café De Pomp

Vandeuren Bruno (die al een eigen topic heeft op het forum).

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Diegem: Café De Pomp

Wie is V.C. ?