Topic: Erpe-Mere: 7 Mei 1981

Rijkswacht van Erpe-Mere is wapens kwijt

Voor eenmaal moest de rijkswacht bij zichzelf op bezoek om een inbraak vast te stellen. Tijdens de nacht van donderdag op vrijdag [7 mei 1981] werd immers ingebroken in het gebouw van de rijkswachtbrigade te Erpe-Mere. Een tiental pistolen en machinepistolen vormen de buit. De op dienst komende rijkswachtploeg stelde vrijdagochtend de inbraak vast in het gebouw aan de Oudenaardsesteenweg, nabij de E5 Brussel-Oostende.

De werkwijze van de inbrekers zou erop kunnen wijzen dat geen amateurs aan het werk zijn geweest. Aan de achterzijde van het gebouw werd een ruit ingedrukt, nadat die met papier was beplakt. De kasten, waarin zich wapens en munitie bevonden, werden oordeelkundig opengebroken. Op de terugtocht werden vloer en inboedel bespoten met de inhoud van een poederblusser, wat spoorzoeken bemoeilijkt.

In het totaal werden een tiental wapens gestolen, samen met een aantal wisselstukken en een tweehonderdtal patronen. De wapens zijn FN-standaardpistolen [7.65?], evenals enkele machinepistolen UZI van Israëlische makelij.

Het kantoor van de rijkswachtbrigade te Erpe-Mere is 's nachts dicht. Door de muurtelefoon is het verbonden met de rijkswachtpermanentie.

Bron: Het Laatste Nieuws | 9 mei 1981

Een daad van het duo Bouhouche-Beijer?

Re: Erpe-Mere: 7 Mei 1981

Merkwaardig is dat deze diefstal in Erpe-Mere in 1981 niet opgenomen is in het antwoord van minister Jean Gol (gepubliceerd op 26 februari 1987 in de krant Vooruit) op een parlementaire vraag van kamerlid Vanvelthoven over wapen- en munitiediefstallen uit kazernes en steengroeves. De diefstal uit het commissariaat in Gent op 13 augustus 1982 daarentegen wel.

Re: Erpe-Mere: 7 Mei 1981

En die van Zavemtem?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Erpe-Mere: 7 Mei 1981

Merovinger wrote:

Een daad van het duo Bouhouche-Beijer?

Of een daad van WNP gezien de recente getuigenis van een anonieme ex-WNP'er die de WNP in 1981 heeft verlaten en die aangeeft dat hij opdracht kreeg om onder meer in legerkazernes in te breken en er wapens en vesten te stelen.

De opdrachten, die hij in de vorm van gecodeerde berichten kreeg, varieerden van inbreken in militaire kazernes tot het stelen van wapens in depots.

Bron: VTM | 12 mei 2018

Vanaf dat moment bleef het niet bij louter oefeningen. “Ik kreeg de opdracht mee in te breken in de militaire kazerne van Lombardsijde. Ik heb daaraan deelgenomen. Met een commando van zeven personen ben ik ’s nachts de basis binnengedrongen om een reeks militaire spullen te stelen, zoals vesten en rugzakken. Later kreeg ik de opdracht om in de kazerne van Oostende blanco documenten te ontvreemden waarmee iemand toegang kreeg tot alle Belgische militaire kazernes.”

Bron: Het Nieuwsblad | 12 mei 2018

Merovinger wrote:

In het totaal werden een tiental wapens gestolen, samen met een aantal wisselstukken en een tweehonderdtal patronen. De wapens zijn FN-standaardpistolen [7.65?], evenals enkele machinepistolen UZI van Israëlische makelij.

De oorspronkelijke wapens van de Bende van Nijvel zijn tot op heden nooit gevonden geweest. Het gaat onder meer om de 7.65-1 (gebruikt in Maubeuge, Waver en Nijvel), de 9 mm-1 (gebruikt in Waver, Ukkel, Genval, Halle en Nijvel), de .22 (gebruikt in Beersel, Bergen, Temse, Nijvel en Anderlues), de .38 (gebruikt in Genval, Ukkel, Halle en Anderlues), de .357 (gebruikt in Genval, Nijvel en Anderlues), het machinepistool 9 mm-3 (gebruikt in Eigenbrakel, Overijse en Aalst) en de twee riot guns (gebruikt in Temse, Nijvel, Eigenbrakel, Overijse en Aalst). Deze wapens bevonden zich immers niet in de opgeviste zakken in Ronquières en zijn nog altijd spoorloos.

5

Re: Erpe-Mere: 7 Mei 1981

Eén van de Rijkswachters in de kazerne van Erpe-Mere bewaarde zijn nogal uitgebreide privé collectie (aanvals)wapens in de Kazerne. Het zijn die wapens die het doel vormden van de inbraak en die uiteraard nooit gerapporteerd geweest zijn. En er is een rechtstreeks verband tussen 'deze inbraak' en de Rijkswachter die herkend werd door Djurorski jr in Aalst.

De rijkswachter wiens privé-collectie werd gestolen kende met aan zekerheid grezende waarschijnlijkheid Bouhouche, Weykamp en Mendez van een schietclub uit Overijse waar men ook met kruisbogen kon oefenen.

Er is in sommige literatuur ook sprake van een illegale wapenhandelaar uit Erpe-Mere in 1986, achter die zijn naam ben ik jammer genoeg nog niet gekomen.

6

Re: Erpe-Mere: 7 Mei 1981

De hoofdverdachte van deze diefstal was Herman Dullaerts, als planton verliet hij die dag als laatste het pand.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

7

Re: Erpe-Mere: 7 Mei 1981

Ben wrote:

De hoofdverdachte van deze diefstal was Herman Dullaerts, als planton verliet hij die dag als laatste het pand.

Dat is de officiële uitleg inderdaad.

8

Re: Erpe-Mere: 7 Mei 1981

Heeft iemand het nieuwe boek van Henri Van Nieuwenborgh gelezen (Littekens - Het spoor Nijvel-Aalst van de Bende)? Daarin zou volgens een FB post van Michel Leurquin staan dat juwelier Szymusik (Anderlues 83) vermoord werd met een wapen afkomstig uit die privé collectie (een Armenius) die ik eerder in deze thread beschreef. Kan iemand bevestigen/ontkrachten dat dit in het boek staat?

Aangaande die privé collectie: dat schreef ik dus eerder al in deze topic en is bij mijn weten nooit in de pers verschenen (het gaat mij niet om de eerste te zijn, maar over de kwaliteit van Van Nieuwenborgh zijn statement). Dat Van Nieuwenborgh nu de link met Anderlues legt is zeer opmerkelijk en bijzonder interessant. Want de rijkswachter die zijn privé collectie daar bewaarde kende Bouhouche, Weykamp en Mendez van een schietclub in Overijse waar ze met kruisbogen konden oefenen.

Deze persoon heeft ook een directe link (i.e. zeer direct) met de Rijkswachter die Djurorski jr herkende in Aalst en later uit een line-up haalde (die op zijn beurt weer met Peter De Vleeschouwer in verband te brengen is, om het eufemistisch uit te drukken).

Re: Erpe-Mere: 7 Mei 1981

Zenga, dat staat inderdaad in dit nieuwe boek. Raar nietwaar?

Zenga, wie was die rijkswachter welke door Bozidar Djuroski jr. werd herkend aub?

10

Re: Erpe-Mere: 7 Mei 1981

P.V. - zoals ik eerder heb gezegd. Maar dat wil dan weer niet zeggen dat de herkenning door Djuroski jr. in 1997 impliceert dat P.V. effectief de killer was. Want het was, voor een goed begrip, wel degelijk de blik van de killer die door Djuroski werd herkend.