Re: Beersel: 23 December

Is VDE van z'n bed gelicht en door het huis verplaatst ? Dat is nieuw voor mij. Ik wist niet beter dan dat alle actie in de slaapkamer plaatsvond.

Je moet mijns inziens wel oppassen met tunnelvisie. Als iemand gemarteld wordt, dan moet je idd alert zijn, maar als dan vervolgens niks crimineels gevonden wordt die dat martellen verklaren behalve wat gokschulden, dan moet je ook de tunnel durven verlaten en uw horizon weer verbreden. We weten inmiddels dat ten minste 1 van de daders een grote sadist was die geen complot nodig had om zich flink uit te leven.

342

Re: Beersel: 23 December

Welke tunnelvisie? De gokschulden? Het criminele zoeken bij VDE? Je mist misschien het gegeven dat hij één van de vermoedelijke daders kende.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Beersel: 23 December

Merovinger wrote:

Inderdaad, ook in België werden begin jaren '80 heel wat taxichauffeurs vermoord. Op den duur waren de taxichauffeurs het zodanig beu dat ze een aantal keer gestaakt en betoogd hebben voor meer veiligheid. Ik zal de artikels hieromtrent nog eens proberen op te snorren.

Ja, ik meende me dat ook van België te herinneren, maar was niet helemaal zeker. Ik kende iemand die destijds in Nederland als taxichauffeur werkte en op zeker moment niet de baan op ging zonder mes of honkbalknuppel in zijn wagen. Kwestie van voorbereid te zijn. Artikels hieromtrent zijn zeker welkom. Het is zeker niet uitgesloten dat Angelou niet de eerst taximan was die door de bende (of een lid daarvan) werd vermoord.

the end wrote:

Je mist misschien het gegeven dat hij één van de vermoedelijke daders kende.

Waaruit maakt u dat op?

344

Re: Beersel: 23 December

Er zijn overvloedig meer elementen die duiden dat Vanden Eynde één van de vermoedelijke daders kende dan dat het met willekeur te maken heeft.

Hun slachtoffer zou trouwens voor zijn dood gemarteld zijn geweest. Omdat hij weigerde ook maar iets te zeggen en vooral omdat hij één (of meer) van zijn folteraars herkende, werd hij nadien brutaal doodgeschoten.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

345

Re: Beersel: 23 December

Het niet vinden van de naar de daders gezochte documenten kan eveneens een verklaring zijn voor het martelen... Florizoone vertelde Bouten toch dat hij na de moord op Vanden Eynde bezoek kreeg van twee figuren die op zoek waren naar documenten van hem?

Re: Beersel: 23 December

the end wrote:

Vanden Eynde is gemarteld geweest, eerst vastgebonden op een stoel in de keuken en daarna vastgebonden op zijn bed.

Nogmaals, klopt deze info? Voor mij is dit nieuw. Hebben ze Vanden Eynde door de herberg gesleept? Is ie in de keuken op 'n stoel vastgebonden geweest?

347

Re: Beersel: 23 December

noorderling wrote:

Nogmaals, klopt deze info?

Die info komt uit deze artikels » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Beersel: 23 December

Zelfs al klopt deze weergave van de feiten, de conclusie dat hij (een van) de daders kende, lijkt me pure speculatie. Er wordt geen enkel bewijs voor genoemd. Folteringen van onbekenden om geld of informatie te krijgen, of louter uit sadisme, komen niet alle dagen voor, maar zijn ook zeker niet uitzonderlijk.

349

Re: Beersel: 23 December

CleverTrevor wrote:

Zelfs al klopt deze weergave van de feiten, de conclusie dat hij (een van) de daders kende, lijkt me pure speculatie.

Toen op het moment zal dit op basis van de ervaring van de onderzoekers geweest zijn. Hij komt wel heel dicht bij personen die mogelijks betrokken zijn bij bende feiten, dus het is eerder waarschijnlijk dat hij bekend was met één of meer daders.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Beersel: 23 December

In het Suske en Wiske album 'De schat van Beersel' is er een schets binnen in de herberg. Is deze waarheidsgetrouw?

Er ontbreken heel wat elementen in dit verhaal, gewoon al de basics. Heeft iemand daar zicht op?

  • Langs waar zijn de inbrekers naar binnen gekomen? Er is een vooringang en twee achteringangen. Eentje komt uit op de keuken, eentje in de gelagzaal. Waren er sporen van braak? De achteringang ligt 's nachts zeer afgelegen, in het donker kan je daar inbreken zonder dat iemand het merkt. Lijkt ergens het verwachtingspatroon, maar is het effectief zo gegaan?

  • Zijn we zeker dat er eerder reeds ingebroken werd in het gebouw? Of waren de diefstallen mogelijk intern, van personeel?

  • Wat is de rol van het pistool van Vanden Eynde geweest? Is dit teruggevonden? Je kan een scenario bedenken waarbij hij geluid hoorde en met het pistool in de hand de inbrekers betrapt/verrast heeft, maar dat ze hem alsnog overmeesterd hebben, bijvoorbeeld omdat ze zagen dat het geen echt pistool was. De stress die gepaard gaat met dergelijke situatie kan geleid hebben tot een ontlading waarin hij wreed behandeld werd en uitgerekend met een pistool omgebracht.

  • Zijn er voor de inbraken in de buurt ooit daders gevat geweest?

  • Hoe ziet het er daar boven eigenlijk uit? De open trap, die er vandaag is, laat wellicht toe dat men geluid beneden hoort. Maar waar sliep Vanden Eynde juist? Was dat in het verlengde van de trap?

  • Waar vond het gevecht juist plaats waarvan sporen gevonden werden? Was dat boven of beneden? En als het boven was, zijn er dan nog redenen om aan te nemen dat Vanden Eynde überhaupt beneden geweest is? Vanden Eynde had een pistool dat hij wellicht toch heeft meegenomen als hij beneden ging kijken. Is het dan niet raar om enkel boven sporen van een gevecht te vinden?

  • Ik begrijp niet helemaal wat ze bedoelen met kruiselings vastgebonden. Wil dat zeggen: rechterarm linksboven over de nek en linkerarm rechtsboven, ook over de nek? Of linkerarm links en rechterarm rechts?

  • Hebben we enig idee hoeveel daders er waren? Minimaal twee?

  • Zijn we zeker dat ze hem vermoord hebben en dan pas aan de drank gezeten hebben? Hoe weten we dat?

  • ...