Re: Racketeering

"Bende van Nijvel viseerde Delhaizetop"

Volgens David Van de Steen - de man die zijn ouders en zijn zus verloor en zelf gewond raakte tijdens de raid van de Bende van Nijvel op de Delhaize van Aalst in 1985 - passen de aanslagen in een afpersingszaak tegen een topman van de warenhuisketen.

Meer » Nieuws

Re: Racketeering

David en zijn grootvader hebben jarenlang een parallel onderzoek gevoerd en hij heeft ongetwijfeld veel achtergrondkennis. In het koffertje van Claude Dubois werden wapens gevonden en een briefje met het geschatte vermogen van Jacques Lecrecq, de baas van het Amerikaanse Delhaize-filiaal.

Misschien zou het interessant zijn als David de bevindingen van zijn onderzoek aan de pers zou doorspelen.

13

Re: Racketeering

Django68 wrote:

Is er verder niets geweten over de identiteit van die premiejager? Na de feiten in Aalst moet hij toch ook op de rooster gelegd zijn.

Meer info over de premiejager vind je hier » Forum

Over mogelijke afpersing van de Delhaize-groep haal ik nog volgende info uit de nota's van Willy Acke:

De Baets [onleesbaar] in dossier in 1984 bij de Generale
op zwarte rekening van de Delhaize
-> Blijkt volledig parallelle boekhouding waar 30 miljard op staat
Boudewijn
andere leden van het hof, hoge clerus
Transferten -> Bahamas

Dossier zit nu in kluis PG of PK BXL [Parket van Brussel]
Alle onderzoekers BOB BXL Fin. moesten van Van Honsté briefje tekenen dat ze onder geen enkel beding nog de zaak zouden onderzoeken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

14

Re: Racketeering

Allereerst mijn excuses als deze post niet op zijn plaats is (of er reeds een antwoord staat te lezen op de vraag die ik heb).

Wat ik mij gewoon afvroeg, is of er weet is van een wijziging van leverancier(s) van bepaalde producten, kort (of vrij kort) na de laatste fatale aanslag in Aalst. Ik lees immers via verschillende bronnen over afpersing et cetera; maar heb nog niets kunnen vinden over de concrete gevolgen daarvan; en/of in hoeverre aldus bepaalde contracten heronderhandeld (of eventueel opgeschort) werden.

Indien deze vraag hier dus niet op zijn plaats is excuses; ik lees dan wel waar deze wel thuishoort.

Re: Racketeering

Ben wrote:

Alle onderzoekers BOB BXL Fin. moesten van Van Honsté briefje tekenen dat ze onder geen enkel beding nog de zaak zouden onderzoeken.

Ik heb PG Victor Van Honsté gekend. Hij misprees de kleineren. Hij durfde niet in je ogen kijken. Vrijmetselaar, lid van de Loge. Zijn heimelijkheid viel zo van zijn tronie af te lezen.

16

Re: Racketeering

Eén van de zovelen dus! Vermoedelijk met dezelfde partijkaart!

Re: Racketeering

HIPA wrote:

Zeno , karikatuur !
J en B van Delhaize zatten hier midden in verwikkeld , 
Verkoop van aandelen naar Amerika 3 weken na Aalst traceerbaar , zwart op wit op papier .
Ze hebben het nooit willen onderzoeken ondanks het voor hun neus lag .

Ik stop er hier mee ! Nog maar eens !
Misschien binnen enkele jaren zullen jullie deze zot nog gelijk moeten geven . Ik dacht dat jullie vooruit wouden met echte info en niet uit boekjes ! Niet dus

Merovinger wrote:

(...) Het kan dus evengoed zijn dat het contract voor de verkoop van aandelen al vóór de overval van Aalst ondertekend werd maar pas later effectief is uitgevoerd geworden.

Deze bovenstaande aspecten worden jammer genoeg onvoldoende in rekening genomen bij het bedenken van een theorie rond de Bende van Nijvel.

Wel David, ik moet je stelling als zouden aandelen verkocht zijn drie weken na de feiten in Aalst aan het Amerikaanse Food Lion volledig tegenspreken. Ook je stelling als zouden ze (ik veronderstel dat je daarmee de speurders bedoelt) het nooit hebben willen onderzoeken is niet correct. De CWB heeft wel degelijk onderzoek gevoerd naar het financiële aspect van Delhaize. Conclusies van dat onderzoek zijn onder meer terug te vinden in het PV 21188 van 1 februari 1987 van de CWB. In dat PV zijn de cijfers van Delhaize opgenomen en wat blijkt?

  • De omzet van Delhaize (zowel de internationale groep als het Belgische bedrijf) is tussen 1980 en 1986 telkenmale blijven stijgen. De bendefeiten hebben dus géén invloed gehad op de omzet van de supermarktketen.

  • De winst van Delhaize (zowel de internationale groep als het Belgische bedrijf) is tussen 1980 en 1983 telkenmale blijven stijgen. In 1984 werd wel een dipje vastgesteld maar tussen 1984 en 1986 is er ook een stijging van de winst.

  • De verkoop van de aandelen aan het Amerikaanse FOOD LION gebeurde in 1983 (en dus niet drie weken na Aalst !!). Hierdoor boekte Delhaize in 1983 heel wat meer winst dan de andere jaren.

  • De bendefeiten hebben geen negatieve invloed gehad op de beurskoers van de aandelen van Delhaize. De waarde van de aandelen zijn tussen eind 1983 en eind 1985 zelfs verdubbeld!

Ik zal trachten de cijfers uit het PV hier te publiceren om aan te tonen dat de afpersingspiste volledig uit de lucht is gegrepen. Daar is helemaal geen basis voor.

Wat anderen (zelfs als dat ex-speurders of ex-magistraten zijn) tegen u daarover ook maar vertellen houdt dus totaal geen steek. Er worden over het Bendedossier heel veel zaken beweerd. Maar veel van die zaken zijn compleet gebakken lucht en kloppen niet met de gegevens uit onderzoeksdossier.

Ik hoop je hiermee wat geholpen te hebben David.

Re: Racketeering

Hierbij het uittreksel uit het PV:

https://nsm09.casimages.com/img/2018/05/25//18052510550214738715728569.jpg
https://nsm09.casimages.com/img/2018/05/25//18052510550314738715728570.jpg

19

Re: Racketeering

Kwaliteitspost mero!

Re: Racketeering

Ik zou adviseren om deze cijfers opgenomen in een PV met de nodige voorzichtigheid te bekijken. Wie heeft deze cijfers bezorgd? Heeft iemand met boekhoudkundige kennis deze cijfers opgehaald? Iemand van justitie, politie? Uit welke boekhouding? Geconsolideerde of eigen inlandse boekhouding?