Re: Patrick Haemers

Akkoord, vind ook dat Haemers te marginaal soms wordt weg gezet als geldtransportrover en niet tot staat tot ... Als je kijkt naar de contacten van hem en co in die jaren.

302

Re: Patrick Haemers

Dag muis, we zitten wel met het feit dat je met geldtransporten tot soms 10 maal meer kon verdienen dan met overvallen op supermarkten voor +/- dezelfde risico's.

Spectator Of Life wrote:

vleermuisje1971, de idee van een hoge waarschijnlijkheid van 1 opdrachtgever en vaak andere uitvoerders vind ik nu niet meteen glad ijs; werkelijk alles wijst in die richting.
Gangsters van allerlei pluimage zijn herkend/gesignaleerd, hetgeen het zeer plausibel maakt dat steeds andere 'beruchte' bendes werden ingezet. In dit plaatje past ook 'Haemers'. Een zeer berucht crimineel die de Brusselse (onder)wereld maar al te goed kende (en omgekeerd). Onbewust heb ik ook steeds een link gelegd tussen het beeld dat geschetst werd door de eerste getuige in Aalst (hij schoot naar alles, zelfs bewegende verkeersborden) en cocaïne. Voor wat het waard is trouwens, namen van uitvoerders helpen het dossier na 35 jaar niet veel meer vooruit, vrees ik zo.

Als ik mij niet vergis gebeurde dit ook aan de Delhaize van Beersel, ze schoten naar een persoon die stond te wachten op de bus aan de overkant van de straat.

Re: Patrick Haemers

mcfisto wrote:

Dag muis, we zitten wel met het feit dat je met geldtransporten tot soms 10 maal meer kon verdienen dan met overvallen op supermarkten voor +/- dezelfde risico's.

Ja, luister mcfisto, ik kan het u wel blijven uitleggen, en verzoeken om uw beperkte kennis wat op te krikken inzaken Haemers en co. Maar denk dat dat geen zin heeft.

304

Re: Patrick Haemers

mcfisto wrote:

Dag muis, we zitten wel met het feit dat je met geldtransporten tot soms 10 maal meer kon verdienen dan met overvallen op supermarkten voor +/- dezelfde risico's.

De bemanning van geldtransporten was geregeld gewapend. Ook werden geldtransporten geregeld (al dan niet anoniem) gevolgd door de Rijkswacht. Ik denk niet dat een kassierster van Delhaize gewapend was. wink Dezelfde risico's? Ik denk het niet.

Non semper ea sunt quae videntur

305

Re: Patrick Haemers

De bemanning van een geldtransport bestond toendertijd normaal gezien uit twee personen. Eén voerder en 1 begeleider. De voerder bleef in het voertuig en maakte de verzending klaar in een "smokebox". Deze werdt door een gepantserde schuif overhandigd aan de reeds uitgestapte begeleider. De begeleider overschouwde de omgeving op veiligheid en opende dan pas de pantserschuif waarin de op scherp staande Smokebox lag.

De bewapening van de begeleider was bedoeld om veilig van op straat tot aan de kluis te geraken. De begeleider was gewapend met een revolver omdat hij, omwille van de box, maar één hand vrij had. De bewapening van de voerder bestond uit een pistool. Hij bleef in het voertuig en hield de omgeving in het oog en gaf het sein dat de begeleider veilig kon naderen!

Bij een overval tijdens de reisweg was deze bewapening volstrekt onvoldoende daar geen van beiden het voertuig mocht (of kon) verlaten. En bijgevolg hield het weinig risico in voor gedrogeerde onmensen ala Haemers en Habran! De transporten die begeleid werden door de Rijkswacht waren die van de Nationale Bank!

306

Re: Patrick Haemers

Risico's in de zin van arrestaties en achtervolgd worden door de politie.

Re: Patrick Haemers

Indien Haemers deel nam, zal het motief sowieso niet geld voor eigen rekening zijn geweest. Misschien wel een premie van de opdrachtgevers, maar eerder zou ik denken aan privileges, zoals toegang tot exclusieve feestjes (Eyes Wide Shut scenario), strafvermindering, gunstige contacten met de juiste mensen enz.

308

Re: Patrick Haemers

vleermuisje1971 wrote:

Ja, luister mcfisto, ik kan het u wel blijven uitleggen, en verzoeken om uw beperkte kennis wat op te krikken inzaken Haemers en co. Maar denk dat dat geen zin heeft.

muis69, ik bedoel hiermee dat de voorbereiding voor een overval waarschijnlijk niet verschil maakt dan met een warenhuisoverval. En dezelfde risico's in de zin van vuurgevecht met politie, achtervolgd vorden door politie, kunnen gewond raken enz. ...

309

Re: Patrick Haemers

LEO, je uitleg ivm de werkwijze hier bovenstaand klopt. Ook de opmerking dat een handvuurwapen "onvoldoende" is voor een overval tijdens de reisweg klopt. Aangezien een gewoon handvuurwapen van buitenaf (bijvoorbeeld) niet door het gepantserde glas geraakt, zal het omgekeerd wellicht ook niet lukken (en niet veiliger is).

De bende rond Haemers pleegde niet enkel geldtransport-overvallen die onderweg waren, maar ook er die stil stonden en aan het bezorgen waren bij een bank. Dus in dat opzicht is een geldtransport overvallen meer risico dan een supermarkt.

Wat begeleiding van de Rijkswacht betreft: het klopt dat de transporten van de Nationale Bank door hen werden begeleid, maar niet enkel de NB-transporten. Ook deze van de Post werden door hen begeleid. Deze van private transportfirma's voor private instellingen (vb: banken) kregen toch soms ook begeleiding van de Rijkswacht. Ik weet niet of de Rijkswacht dit op vraag van de transporteur deed (en deze de rekening kregen), of als de Rijkswacht dit volgens een random/steekproef deden. Ik weet wel dat het gebeurde (en kan zelfs zeggen wat/waar/wanneer/hoe/wie). De geldtransportfirma en de begeleiders waren 100% zeker op de hoogte daarvan.

mcfisto wrote:

Risico's in de zin van arrestaties en achtervolgd worden door de politie.

Ook in deze zin lijkt een waardetransportoverval meer risico's in te houden dan een supermarkt.

mcfisto wrote:

muis69, ik bedoel hiermee dat de voorbereiding voor een overval waarschijnlijk niet verschil maakt dan met een warenhuisoverval.

Wat zit jij allemaal te vertellen? Een voorbereiding van een overval op een waardetransport is totaal niet vergelijkbaar met deze van een warenhuisoverval. Ik weet niet of je dat al eens goed bekeken hebt, maar een waardetransport is een rijdend object. Toch een groot verschil qua voorbereiding ivgl met een supermarkt.

Non semper ea sunt quae videntur

310

Re: Patrick Haemers

Volledig akkoord met je verduidelijking FreCR.