Topic: Albert Gillet

Via deze figuur kom je vrij snel van Farcy naar Vanden Boeynants.

Re: Albert Gillet

Inderdaad ... maar blijkbaar worden bepaalde namen 'bewust' uit de media gehouden? Net zoals aan de reactie van Vernaillen nauwelijks aandacht werd besteed, terwijl ander oud nieuws en fait divers wel het nieuwe haalden.

3

Re: Albert Gillet

Albert Gillet was de Brusselse geldkoerier van de Cosa Nostra. Hij heeft in Emile Maxstraat in Schaarbeek gewoond [Google Maps]. Hij is ooit in Rome opgepakt met tien kilo zuivere heroïne in zijn bagage. Hij werkte voor de DEA en gaf heel wat geheime informatie prijs over de drugslabs in Sicilië.

Hij was een bankovervaller, lid van de bende van Havelange en ooit klasgenoot van Vanden Boeynants in het Collège Saint-Michel. In het najaar van 1981, toen hij in Vorst zat opgesloten, voorspelde hij de aanslag op rijkswachtmajoor Vernaillen. Wie gaf hem die tip? De omgeving van drugsbaron Bruno Farcy? Rijkswachters?

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

In Sicilië had Guy Bouten een gesprek met een zekere Catarina, de schoonzus van Franco Mafara (een lid van de maffia). Tijdens dat gesprek gaat het o.a. over Gillet:

"Gillet was een kleine schichtige man, verschrikkelijk zenuwachtig, die maar een paar woorden Italiaans sprak. Hij was bevriend met een belangrijke minister en had, geloof ik, een probleem met zijn ogen en zag daardoor zeer slecht. Naar ik later vernam is hij blind geworden. Hij reisde naar New York om het geld van de drugsverkoop op te halen. Franco had meer vertrouwen in hem dan in zijn eigen familie."

"Barbé kenden we al van de tijd van de sigarettensmokkel. Hij werkte voor een geheime Belgische politiedienst en heeft Gillet bij de familie geïntroduceerd. Hij boezemde me geen vertrouwen in. Ik vond hem leep en achterdochtig. Charlier, een grote forse man met een baard, sprak vlot Italiaans. Hij was een wapen- handelaar uit Luik en wisselde in Zwitserland de dollars uit Amerika voor lires. Meneer vijf procent, zijn commissie. Maar hij speelde dubbel spel en werkte voor de Mossad."

Bent u daar zeker van?

"Ja. Vraag het dossier maar op. Of raadpleeg zijn advocaat, meester Alfonso Lanzetta."

Werkte Gillet voor de DEA?

"Mogelijk. Ik verschiet van niets meer."

Kende Gillet de plaatsen van de drugslabs?

"Ik denk het niet. Franco was zeer voorzichtig. De meeste ontmoetingen hadden plaats in het appartement van mijn schoonbroer Angelo, die de valiezen en attachécases prepareerde."

U bedoelt: van een dubbele bodem voorzag.

"Juist. Een echte vakman die iedereen ons benijdde. Gillet speelde ook drugskoerier. Ze hebben hem nooit betrapt, tenzij die ene keer toen hij terugkwam uit New York met tien kilo heroïne, een retourzending zogezegd omdat het spul niet zuiver genoeg was. Ik heb het nooit begrepen."

Kende u de Franse chemici die voor de Mafara’s werkten?

"Alleen André Bosquet. Een pediater. Ze hebben hem gearresteerd in Sant’O nofrio."

Hebt u nog documenten, pv’s of misschien foto’s die me meer kunnen vertellen over mijn landgenoten?

"Veel heb ik niet meer. Rechter Falcone heeft bijna alles in beslag genomen. Maar misschien..."

Ze betreedt de villa en komt na enige tijd terug met een brief en twee zwart-witfoto’s.

"Kijk. Uw landgenoten Barbé en Gillet heb ik enkele keren ontmoet hier in de villa. Dit is een brief van hun vriend Paul Charlier die het drugsgeld dat Gillet in New York ging ophalen wisselde voor lires in een Zwitserse bank. Het staat hier vermeld: Bank Cholet-Roquin. Barbé en Gillet bezaten in Lugano een firma Dogger Shipping and Trading en op het eiland Jersey Tritex Investment Ltd. Nepfirma’s om zwart geld wit te wassen. Wie ik nog gezien heb zijn uw landgenoten Deckers en Declercq. Hun namen worden in de brief een paar keer vermeld. Ze zijn eens door mijn schoonbroer gefotografeerd, in Milaan. De Mafara’s ontwikkelden daar na de mattanza (de maffiaoorlog) met die lui uit Corleone een nieuwe activiteit: juwelen. Met gestolen goud en diamant werden in Milaan juwelen gemaakt."

Rossignol.

"Ik weet niet hoe jullie dat noemen. Barbé zat er warmpjes in. Naar het schijnt bezat hij een villa in Hollywood en een grote ranch in Texas. Zijn vriend Declercq was altijd in kostuum en droeg chique Italiaanse schoe- nen. Hij had iets met schoenen, denk ik, want hij bezat twee winkels. Ze werkten allebei..."

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Albert Gillet

http://nsm09.casimages.com/img/2018/03/28//18032801190314738715636300.jpg

Re: Albert Gillet

Kopstuk uit proces van rijkswachtcommandant François – Nog 23 jaar cel voor de boeg en al gratie voor Albert Gillet

Albert Gillet, één van de kopstukken van de bende Havelange en van het proces François, is dankzij een gratieverlening op vrije voeten gesteld, ook al moet hij in totaal nog 23 jaar gevangenisstraf uitzitten in België. Ook in Italië werd hij tot een belangrijke gevangenisstraf veroordeeld, maar ook daar zou hij op geheimzinnige wijze gratie hebben verkregen.

In 1966 werd Albert Gillet als lid van de bankroversbende Havelange, veroordeeld tot 18 jaar dwangarbeid, waarvan hij er slechts zes uitzat. Halfweg de jaren ’70 ontmoette Gillet te Antwerpen Eddie Barbé. Samen zetten zij een zwendel met Zwitserse uurwerken op het getouw. Daarvoor werden zij in maart 1981 te Antwerpen veroordeeld: Barbé kreeg 3 jaar cel, Gillet kreeg 4 jaar cel. Op het einde van de jaren ’70 begon Gillet (“in opdracht van de politie” beweerde hij steeds) heroïne te smokkelen tussen Sicilië en Amerika.

Barbé en Gillet raakten eveneens betrokken bij de zaak François, eerst zogezegd als tipgevers, maar al gauw begonnen zij ook voor eigen rekening te werken. Voor deze feiten werd Gillet veroordeeld tot 7 jaar cel, terwijl Barbé 4 jaar kreeg. Ook in Italië en Zwitserland zou hij achteraf veroordeeld worden. In Amerika echter werd hij, wegens zijn samenwerking met het gerecht, buiten vervolging gesteld.

Zeven jaar in de zaak François, vier jaar voor de uurwerken en twaalf jaar cel die hij nog moet uitzitten omdat hij de voorwaarden van de voorwaardelijke vrijlating niet respecteerde, dat maakt een totaal van 23 jaar, die de 61-jarige Gillet nog moest uitzitten. Maar de dienst van de gratieverlening bij het ministerie van Justitie heeft Gillet onlangs op vrije voeten gesteld, zonder verdere voorwaarden of opmerkingen. Een hoogst zonderlinge maatregel voor een zo dikwijls veroordeelde misdadiger, een maatregel die opnieuw een schaduw werpt over de zaak François.

Bovendien blijkt dat Eddie Barbé (4 jaar cel in de zaak François, 3 jaar in de uurwerkenzwendel) sinds zijn veroordeling mag genieten van een voortdurend, ononderbroken en abnormaal lang gevangenisverlof.

Het moet de speurders en de magistraten, die zich krom werkten op het dossier François, zwart voor de ogen worden.

Bron: Het Laatste Nieuws | 1 september 1983

Re: Albert Gillet

Met hulp van VDB?

Re: Albert Gillet

Lijkt me eerder maffia dan bende. Er bestaat gewoon geen bende. Er werden gewoon mensen ingehuurd al dan niet onder valse voorwendselen. Hij is schoolvriend VDB. Er komt geen einde aan de toevalligheden.

Re: Albert Gillet

Merovinger wrote:

In 1966 werd Albert Gillet als lid van de bankroversbende Havelange, veroordeeld tot 18 jaar dwangarbeid, waarvan hij er slechts zes uitzat. Halfweg de jaren ’70 ontmoette Gillet te Antwerpen Eddie Barbé. Samen zetten zij een zwendel met Zwitserse uurwerken op het getouw. Daarvoor werden zij in maart 1981 te Antwerpen veroordeeld: Barbé kreeg 3 jaar cel, Gillet kreeg 4 jaar cel. Op het einde van de jaren ’70 begon Gillet (“in opdracht van de politie” beweerde hij steeds) heroïne te smokkelen tussen Sicilië en Amerika.

Eddie Barbé, heeft iemand meer info over deze man?

9

Re: Albert Gillet

FYI » www.delpher.nl

Re: Albert Gillet

Frieten met mayonaise! Ik weet niet hoe jullie al die namen hier onthouden en eventueel kunnen koppelen maar ik heb daar zo mijn truckjes voor. Bij Gilet denk ik aan frieten met mayonaise. Eén van de weinige dingen die ik mij herinner van die man is dat er over hem gezegd werd dat hij als DEA informant of infiltrant 3 mannen van een concurrerende bende (hij werkte voor de maffia) in de mayonaise dropte tot de dood er op volgde. In datzelfde artikel stond dat DEA informanten of infiltranten zich vermomden als frituuruitbaters. Bely, hoe doe je dat je vermommen als frituuruitbater? (smiley). Mss had Philippe De Staerke zich vergist van frituur en dacht hij dat hij bij jou moest zijn om iets af te halen? (Slachthuis; Vilvoorde)

En wat gebeurde er dan in die frituur waar de wapens bovengehaald zijn? Tja, bij zo'n verhalen slaat mijn fantasie op hol. Maar dank zij Hervé heb ik het artikel terug gevonden » www.delpher.nl