Re: DNA-onderzoek

P-51 wrote:

Chronos - zijn bijdragen op "Les Tuéries" vormen bijzonder interessant leesvoer - herleidt de Bende van Nijvel tot 3 individuen, waarvan 1 hierboven aangehaald. Als ik me niet vergis, is er een "juridische ingreep" geweest met het verwijderen van de bewuste thread als gevolg.

Ik denk dat Chronos het in zijn vroege analyses vaak bij het rechte eind had, maar het is me ontgaan waar en waarom hij zegt dat een van de daders uit Frankrijk komt. Ik kan de thread waarin hij dat uitlegt ook niet meteen vinden. Misschien is die verdwenen? Gaf hij meer informatie over zijn hypothese van een Franse dader?

182

Re: DNA-onderzoek

Ik kan me vergissen (gebeurt wel vaker) maar ik denk dat de "verdachte" juridische stappen ondernomen heeft om de bewuste thread te laten verdwijnen. Wat dus ook gebeurde. Misschien heeft iemand de bewuste berichten nog ergens opgeslagen maar of ze het daglicht nog zullen (terug)zien, betwijfel ik.

Re: DNA-onderzoek

Vandaag in De Standaard:

Kan verfijnde DNA-techniek doorbraak brengen?

Geven de weinige DNA-sporen in het onderzoek naar de Bende van Nijvel binnenkort alsnog hun geheimen prijs? Het gerecht krijgt alvast groen licht om buitenlandse technieken toe te passen.

Het type huid, de haarkleur, het risico op erfelijke ziekten, de exacte leeftijd: het zijn slechts enkele van de interessante parameters die verscholen zitten in het DNA van een persoon. In het jargon heet zoiets ‘gecodeerd DNA’.

Lees hier het volledige artikel » Nieuws

Als de informatie in De Standaard juist is, moet er geen Franse verdachte zijn om dit onderzoek in gang te zetten (al kan dat wel), maar maakt België enkel gebruik van een laboratorium in Frankrijk, omdat er hier geen is. Ik vermoed dat het resultaat (een nieuwe robotfoto?) door een Belgische rechter als bewijsmateriaal zal worden afgewezen, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Een robotfoto kan wel naar een dader leiden en dan moeten de speurders er alleen voor zorgen dat er genoeg andere, wel rechtsgeldige bewijzen zijn om hem aan te kunnen houden. Op basis van DNA alleen kan je iemand toch niet veroordelen. Ik denk dat er reden is voor enig voorzichtig optimisme. Door DNA-onderzoek verkregen robotfoto's zijn alvast vele malen nauwkeuriger en betrouwbaarder dan de gele affiches.

Re: DNA-onderzoek

P-51 wrote:
CleverTrevor wrote:

Ik denk dat Chronos het in zijn vroege analyses vaak bij het rechte eind had, maar het is me ontgaan waar en waarom hij zegt dat een van de daders uit Frankrijk komt. Ik kan de thread waarin hij dat uitlegt ook niet meteen vinden. Misschien is die verdwenen? Gaf hij meer informatie over zijn hypothese van een Franse dader?

Ik kan me vergissen (gebeurt wel vaker) maar ik denk dat de "verdachte" juridische stappen ondernomen heeft om de bewuste thread te laten verdwijnen. Wat dus ook gebeurde. Misschien heeft iemand de bewuste berichten nog ergens opgeslagen maar of ze het daglicht nog zullen (terug)zien, betwijfel ik.

De verdachte van Chronos is een familielid van de graffitikunstenaar die een Golf op een garagepoort in Elsene getekend heeft (Link 1 | Link 2). De topic van Chronos waarin hij de voornaam en initiaal van de achternaam vermelde en het gezicht van de man volledig te zien was, werd inderdaad verwijderd na een klacht van de man wegens laster en eerroof.

Re: DNA-onderzoek

Meer over de technieken van het labo in Lyon » videos.leparisien.fr

186

Re: DNA-onderzoek

Merovinger wrote:
P-51 wrote:

Ik kan me vergissen (gebeurt wel vaker) maar ik denk dat de "verdachte" juridische stappen ondernomen heeft om de bewuste thread te laten verdwijnen. Wat dus ook gebeurde. Misschien heeft iemand de bewuste berichten nog ergens opgeslagen maar of ze het daglicht nog zullen (terug)zien, betwijfel ik.

De verdachte van Chronos is een familielid van de graffitikunstenaar die een Golf op een garagepoort in Elsene getekend heeft (Link 1 | Link 2). De topic van Chronos waarin hij de voornaam en initiaal van de achternaam vermelde en het gezicht van de man volledig te zien was, werd inderdaad verwijderd na een klacht van de man wegens laster en eerroof.

Heb jij enig idee waarom Chronos zo snel monddood gemaakt werd ? Er wordt op de site van "Les Tuéries" wel regelmatig aan gerefereerd maar iedereen houdt zich angstvallig wat op de achtergrond. Toch wel vreemd als je het aantal "verdachten" in acht neemt, die hier al bij paard en naam vernoemd werden.

Re: DNA-onderzoek

Ze zullen één van de vele "French connections" uit het dossier (Franse verdachten, Maubeuge, etc.) gebruikt hebben om via een achterpoortje Frankrijk - en hun vooral hun DNA-onderzoekslabo - te kunnen inschakelen. Dit hangt juridisch natuurlijk met haken en ogen aan elkaar, maar wat maakt het eigenlijk nog uit op dit moment. Het is niet alsof er ooit nog een serieuze rechtszaak komt. Dat beseffen ze waarschijnlijk ook, dus kan je daar best ook niet te veel aandacht meer aan besteden en gewoon vol gas geven om nog iets te kunnen ophelderen voor de verjaring.

Nu maar hopen dat die haren en andere DNA-stalen ook effectief van daders afkomstig zijn en niet van één of andere agent of oude poetsvrouw die het bewijsmateriaal van de Bende ooit eens in een kast of rommelkot gegooid heeft. Stel je voor: "Breaking News! De Reus blijkt een vrouw van 165 cm te zijn die ten tijde van de feiten 74 jaar was."

188

Re: DNA-onderzoek

@Patrick : dat geloof ik niet echt ... toch niet van dat vrouwtje van 165cm:-). De piste van Franse criminelen/crimineel is al meerdere keren opgeworpen en blijft het onderzoeken waard, al gaat het maar (??) om één verdachte. Elke piste - hoe vergezocht ook ... we zijn intussen al 32 jaren verder na het laatste, zogezegde officiële feit - dient onderzocht te worden.

Re: DNA-onderzoek

P-51 wrote:
Merovinger wrote:

De verdachte van Chronos is een familielid van de graffitikunstenaar die een Golf op een garagepoort in Elsene getekend heeft (Link 1 | Link 2). De topic van Chronos waarin hij de voornaam en initiaal van de achternaam vermelde en het gezicht van de man volledig te zien was, werd inderdaad verwijderd na een klacht van de man wegens laster en eerroof.

Heb jij enig idee waarom Chronos zo snel monddood gemaakt werd ? Er wordt op de site van "Les Tuéries" wel regelmatig aan gerefereerd maar iedereen houdt zich angstvallig wat op de achtergrond. Toch wel vreemd als je het aantal "verdachten" in acht neemt, die hier al bij paard en naam vernoemd werden.

In tegenstelling tot al die andere vernoemde 'verdachten' op de fora is de man in kwestie een nobele onbekende die (voor zover opgezocht) nooit is veroordeeld geweest voor enig crimineel feit. Zijn naam komt nergens in de online- noch archiefmedia voor. Het is dus perfect mogelijk dat deze man onschuldig is. Als dat het geval is dan is het ook volkomen normaal dat die man gevraagd heeft om de topic en de foto's te verwijderen. Hoe zou jijzelf reageren moest er morgen van jou een foto opduiken op dit forum, je naam vermeld wordt en er geschreven wordt dat jij de killer bent? Het feit dat hij klacht heeft neergelegd wil niet zeggen dat hij effectief een bendelid is die absoluut wil voorkomen dat hij gevonden wordt, het kan evengoed om een onschuldige gaan. Voor zover ik weet heeft Chronos een verklaring afgelegd over zijn piste bij de CWB. Dat zal dus één van de pistes zijn die onderzocht wordt of ondertussen al is onderzocht geweest.

Re: DNA-onderzoek

Als de informatie over dat gecodeerd DNA-onderzoek (en omzeiling van de Belgische wetgeving) effectief waar is, dan toont dit voor mij aan dat Justitie het dossier wel degelijk ter harte neemt, het mysterie helemaal wil ontrafelen en absoluut de daders wil vinden en het dus geen doofpot-onderzoek is.