11

Re: Frans Reyniers

Over Reyniers kan je enorm veel schijven eigenlijk. Alleen al om het feit dat hij voor de bendecommissie getuigde. Ik ben geen aanhanger van complotten e.d. en ik lees dit nog nergens op dit forum of elders, maar voor diegene die dit wel zijn zal dit natuurlijk interessant voer zijn:

Leon Finné was een (goeie) vriend van Reyniers.

Non semper ea sunt quae videntur

12

Re: Frans Reyniers

Staat blijkbaar toch reeds op het forum en in een boek van Bouten, dus dit bericht mag geschrapt worden (alhoewel het niet hier bij Reyniers vermeld wordt).

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Frans Reyniers

Reyniers zal zeer zeker heel goed op de hoogte geweest zijn. Paul Koeck schreef het boek 'Reyniers Superflik' over hem. Na negen jaar schorsing ging hij in 1999 met pensioen en werd dan het hoofd van de beveiliging van het winkelcentrum City 2. In 2002 zei hij in een interview aan La Dernière Heure dat hij (in het boek over hem) de vier namen had gegeven van de schutters van de Bende. Ondertussen overleden in UZ Jette in 2012 indien ik mij niet vergis, begraven in Londerzeel.

14

Re: Frans Reyniers

Wie waren die 4 schutters dan ...

Re: Frans Reyniers

Had hem in mijn jonge jaren uitgenodigd om over zijn boeken te praten, maar nadat hij me diep in mijn ogen keek vergat ik te vragen wie die 4 schutters dan wel waren.

Voor de jonge generatie, om een beetje de rock en roll sfeer op te snuiven waarin Reyniers werkte (samen met o.a. Marnette) zijn volgende artikels heel leerzaam:

» Motief | tueriesdubrabant.winnerbb.com

Re: Frans Reyniers

Trojan wrote:

Eind mei '89 vertrekt Reyniers voor een week naar een politiecongres in Israël. Zijn reisgezel? Shavit. Kort na hun terugkeer tracht men Peelos gek te verklaren.

Bron: Archief Walter De Bock

Deze agent Peelos GPP heeft iemand een idee of deze man nog leeft?

Re: Frans Reyniers

Nu Frans Reyniers door sommige forumgebruiker aangehaald wordt, is het interessant om dit nog eens aan te halen.

Er even bij vermelden dat David Van De Steen er ook -allicht terecht- van overtuigd is dat Troch niet voluit mocht gaan.

Onderstaande is daar oa debet aan:
Onderzoeksrechter Troch hoopte via het bestuderen van het dossier Reyniers en het ontwarren van de onderlinge relaties met de andere dossiers, het aspect van mogelijke chantage in bepaalde kringen na te gaan. Zo kende Sonja Camps, een highsocietyfiguur, Reyniers persoonlijk, maar had ze eveneens dubieuze contacten met bijvoorbeeld Darville, de wapentrafikant van de Bende Haemers. Ze kreeg de volledige dekking van Reyniers zodat Troch voorzichtig moest te werk gaan:
‘Ik moest op een bepaald ogenblik Sonja Camps verhoren. Zij was – dat is algemeen bekend – goed bevriend met de heer Reyniers. Ik wist voor zij bij mij naar het bureau kwam, dat ze Reyniers al had gesproken. Dat verhoor was een steriel verhoor, dat ik zelfs niet durfde voeren op de manier die ik het wou, omdat ik wist dat zij, vanaf het ogenblik dat zij mijn bureau verliet, opnieuw naar Reyniers ging. Ik voelde me geblokkeerd. Achteraf stond er een artikel in de krant waarin Sonja Camps zegt dat Troch haar heeft verhoord en vragen heeft gesteld over leden van de parketten van Nijvel en Brussel, waarover ik uiteraard geen enkele vraag had gesteld. Dat zou mijn bevoegdheid niet geweest zijn. Trouwens, het zou toch direct aan de oren van Reyniers gekomen zijn. Toch lanceert men dat bericht, erbij zeggend: “ik heb niets gezegd”. Dat zijn van die zaken waarbij ik me afvraag: laat u nu de alarmklok luiden of hoe zit het? Wat voor nut heeft dat?’

Reyniers, Haemers, Darville,…

Re: Frans Reyniers

Noël Gilissen is een ex-huurling, kwam begin 1988 terecht op de zwarte lijst van informanten.
Dit na een debacle als mislukte infiltrant in de gokwereld (Camps iemand?)
Reyniers hield Gilissen 'aan boord' en zuiverde -in ruil voor flink wat cadeautjes- zijn dossier uit.

Zoals hierboven gezegd door trojan... het was Reyniers die 'onderzoek' deed naar de instelling waar brand gesticht werd en de administratie in vlammen op ging, toen Jean Bultot er werkte
En zoals gezegd door frecr...Leon Finné was een 'vriend' van Reyniers.

Leon Finné had een afspraak met Golenvaux maar hij ging eerst nog 'een krant ging kopen'.
Jules Montel -informant van Claude Leroy- had ook een afspraak met bepaalde "politieleden" te Brussel, maar hij ging eerst nog zijn hond uitlaten.

En zoals troken zei... er is ook een link tot wapen- en bommenleverancier en bendelid Haemers: Robert Darville.

Maar ze waren niet alleen.
Reyniers had vele 'vriendjes'.
Je kan hen herkennen aan de dollartekens in hun ogen.
Ook Tony Bosman, André Rogge én Claude Leroy waren oa 'vriendjes' van Reyniers.
Om nog even te zwijgen over ex-Front de la Jeunesse Francis Dossogne, ex-WNP-lid Georges Marnette en ex-huurling ex-militair Yves Zimmer.

Het is absoluut de moeite om nog even te herlezen wat speurder Vermeersch in de Bendecommissie zei over de aanloop tot de zoektocht in Ronquieres.
Christian Amory was niet de enigste die zich opdrong in het "Bende-onderzoek'.

19

Re: Frans Reyniers

https://imgur.com/C8sCIg5

Re: Frans Reyniers

Bedankt JB.
Bijzondere collage!