131

Over die banden. Zoals eerder in dit topic aangehaald is de ondergrond koud en nat. Rubber smelt niet maar brandt. Om te branden heeft het zuurstof nodig. Het kleine lapje band dat tussen de velg en de grond wordt samengedrukt, zal niet branden, zeker niet als de ondergrond nat is, omdat er noemenswaardig geen zuurstof bij kan. Het gaat misschien over enkele centimeters band, maar dat is voldoende om het profiel te zien en dan conclusies te maken.

Het verhaal over de Kever lijkt me veel interessanter. Hoe kan je 's nachts verrast worden door een brandend wrak? Een klein kampvuurtje zie je al vanop 100m afstand! Tenzij je helemaal van de wereld bent door alcohol of drugs. Die VW Kever is daar dus onder andere omstandigheden tegen de boom terechtgekomen. Voor of nadat de brandende Golf er stond? Hoe zijn de inzittenden daar terug weg geraakt nadat ze gecrashed waren? En in een ziekenhuis opgenomen?

En inderdaad, is er minstens 1 iemand teruggekomen om toch maar dat stuk uit de slotplaat te zagen. Of heeft die zitten wachten? Bovendien: na zo een brand zou ik de eerste uren mijn vingers niet willen verbranden aan dergelijk heet metaal. Kan dat er op wijzen dat men achteraf heeft beseft dat ze dat ID nummer vergeten te verwijderen waren? Niet heel professioneel ofwel razendsnel geageerd in blinde paniek. Heeft die Kever ermee te maken?

Over de boordpapieren die blijkbaar de brand deels hebben doorstaan: kan het zijn dat er zich drank in het handschoenenkastje bevond die uitgelopen is en zo de documenten gekoeld of geblust heeft? Of zitten de documenten in een smalle sleuf tussen twee metalen platen die alles heeft beschermd? Ik ken Golfjes niet zo goed om daarover iets te zeggen. Maar het flashpunt van papier is pakweg 250°C. Als er geen zuurstof bij kan dan zal het wel langzaam verkolen. Ooit eens een dik boek in de haard gegooid (600..800°C in de kolen)? Dan weet je ook dat het heel lang duurt eer de binnenste kern vuur vat.

Men gaat er hier van uit dat er in één van de Golfjes geen motor meer zit. Is dat zo? Staat dat ergens in een verslag? Ik zie daar toch nog wel één en ander in liggen, maar niet op de normale plek. Kan het dat die motorsteunen (rubber en staal) door de brand zijn vernield waardoor de motor omlaag is gezakt? Dan zakt ie meteen 20-30 cm en misschien lager in de zompige grond en zie je hem op de foto vanuit die hoek niet meer duidelijk. Ook alle kunststof delen errond zijn weggebrand. Een motorblok van 1800cc is verassend klein hoor.

132

Dat ze alle getuigen van feiten rond het kanaal en Bois de la Houssières eens terug ondervragen want dat is volgens mij een groot dwaalspoor. Er klopt niets van.

133

Als een dwaalspoor aangelegd werd door of in opdracht van de Bende van Nijvel, dan is dat op zich ook een spoor.

Non semper ea sunt quae videntur

134

vleermuisje1971 wrote:

Die heer met witte vest, enig idee?

Hallo, ik bezoek af en toe dit forum uit interesse. Actief ben ik er niet mee bezig, en heb niet zoveel kennis over het onderwerp. Vandaar nog geen posts van mij.

Het antwoord op de vraag van vleermuisje (bij de foto van de Golf met de meneer met de witte vest & rode das) kan ik niet geven, maar misschien wel iets toevoegen. Is dit niet dezelfde man die in dit filmpje op de achtergrond wat vreemd staat te kijken? Vanaf 1:27 komt hij in beeld » YouTube

Ik meen me te herinneren dat op het forum ongeveer dezelfde vraag ooit nog eens gesteld is, maar dan bij dit filmpje... Ik vind het echter niet terug (ben niet zo super handig op dat gebied). Waarschijnlijk is iemand anders hier meer bedreven in en kan die de juiste verwijzing plaatsen.

Ben ook wel benieuw wie deze figuur is...

135

Deze auto is niet de enige die in Houssière is gevonden. Er is nog eens een auto gestolen - in de context van een dreigement - en deze werd ook in dit bos terug gevonden. Ik las deze informatie al een hele tijd geleden en kan ze niet terug vinden. Natuurlijk kunnen we ons niet van de idee ontdoen dat het ene met het andere te maken heeft.

136

Volgens ik me kan herinneren is er daar geen andere Golf gevonden, een overzicht kan je hier vinden »  Forum De Golf van Grimbergen en de tweede zwarte Golf die in Beersel ('83) die andere kant op reed horen er ook nog bij.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

137

Over de gevonden hulzen in en rond de Golf. De hulzen die "in" de wagen gevonden zijn een huls kaliber 9 mm para en een mantel fragment kaliber 9 mm para. De riotgun hulzen zijn buiten de wagen gevonden.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.