Re: Spijtopanten

De wet inzake spijtoptanten werd op 22 juli 2018 definitief goedgekeurd en gepubliceerd in het staatsblad van 7 augustus 2018 onder het nummer C−2018/13225 (Numac: 2018013225).

Re: Spijtopanten

Ik wens van harte hiermee dat er eindelijk een mens is met een hart en reageert. Die zegt van ... kijk, het is gebeurd, het is verschrikkelijk. Iedereen maakt grote en kleine fouten. Ik was ook zo en heb er spijt van ... Het was een ideologie ... die uitgegroeid is tot de Bende van Nijvel. Enz... enz... Die ons eindelijk wat helderheid kan scheppen zodat de doden eindelijk kunnen rusten in vrede.

Re: Spijtopanten

Tueurs du Brabant: une nouvelle loi sur les repentis encouragera-t-elle des auteurs ou complices à parler?

Connaîtra-t-un jour la vérité sur l'affaire des tueurs du Brabant? Le parquet fédéral veut y croire et il donne une nouvelle impulsion au dossier.

Ce mardi à 21h45 sur RTL-TVI, un numéro d’Indices exceptionnel sera consacré à l’enquête sur les tueurs du Brabant. Pour la première fois, le Parquet fédéral s’exprime et lance un nouvel appel à témoins. Celui-ci se justifie notamment par une nouvelle loi sur les repentis. Elle était dans le pipeline législatif depuis des années. Le procureur fédéral plaidait en faveur de cette loi. Elle a enfin été adoptée en août dernier et c’est du sur mesure pour l’enquête sur les tueurs du Brabant.

Il y a encore aujourd'hui des gens qui savent

Cette loi encadre strictement ceux qui voudraient soulager leur conscience. Le parquet en est convaincu: il y a encore aujourd'hui des gens qui savent. S’ils ont été témoins des faits, pas de souci, ils ne risquent rien. S’ils ont participé aux tueries, peut-être sans se douter de leur ampleur, ils peuvent désormais parler, moyennant une réduction de peine, par exemple.

Ce n’est pas la première fois que l’énigme des tueurs du Brabant entraîne des modifications de loi. La prescription a déjà été allongée.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Re: Spijtopanten

Ik ben benieuwd naar jullie mening/inzichten over deze vraag:

Waarom zou iemand er na meer dan 30 jaar - in een onderzoek dat zo goed als vast zit - voor kiezen om als spijtoptant naar voren te komen?

35

Re: Spijtopanten

Een geweten dat uiteindelijk toch begint te knagen? Maar daar gaan we hier niet veel moeten op rekenen vrees ik, want wie tot dergelijke daden in staat is heeft geen geweten.

36

Re: Spijtopanten

Als men nog een kans wil maken op iemand die wil praten, zal volledige amnestie voor de spijtoptant de enige optie zijn vrees ik. 
Voor een beetje strafvermindering zal men niet praten denk ik ... daarvoor zijn de feiten te zwaar.

Re: Spijtopanten

Dat en een nieuwe identiteit. Je kunt met je amnestie niet veel als je aangeschoten wild bent voor de rest van je leven.

Re: Spijtopanten

Een spijtoptant moet niet per se een dader zijn. Het kan ook gaan om iemand die de daders kent en dat al die jaren heeft geweten, maar niet durfde spreken uit schrik om als medeplichtige te worden bestempeld. Het verzwijgen van dat je de dader kent kan onder omstandigheden ook strafbaar zijn, ook als je zelf niet deelnam aan de feiten.

Zulke mensen moeten er haast zeker zijn. De bende leefde niet in het luchtledige. Bijna iedereen heeft familie, vrienden, een relatie, en omdat de bende zo lang actief was, is het onvermijdelijk dat mensen in hun omgeving al die tijd iets hebben geweten of tenminste vermoed. En met wat geluk zijn die vrienden, partners, familieleden minder gewetenloos dan de moordenaars zelf.

Maar eenvoudig is het niet. Het zal moed vragen om alsnog te gaan praten want de buitenwacht zal het je eeuwig aanrekenen dat je je mond hield, zelfs al deed je dat uit schrik. Een spijtoptantenregeling kan in elk geval helpen.

Re: Spijtopanten

Ik neem aan dat ze ook voor de rest van hun dagen achterom mogen kijken uit schrik voor represailles van anderen binnen de "organisatie".

Re: Spijtopanten

Iemand die perfect als spijtoptant kan optreden is de man/vrouw die de Golf van Van Camp geschilderd heeft. Deze persoon heeft misschien niets anders gedaan dan dat: een bende-auto herschilderen. En de kans is zelfs groot dat deze persoon zelfs niet geweten heeft waarvoor deze auto ging dienen. Zo'n persoon is medeplichtig in de zin van dat hij deel uitmaakt van een bende maar meer niet. Als deze persoon eens zou durven praten, geraken we misschien eindelijk vooruit. De premie heeft deze man/vrouw niet over de streep getrokken maar het feit dat hij/zij in het kader van de wet niet (meer) gestraft zal worden kan een trigger zijn om nu toch te praten.