41

Re: Spijtopanten

Dat spijtoptanten gedoe is een mooie reden om het onderzoek niet te laten verjaren! Met een spijtoptant kan men nog jaren verder. Niemand weet wie hij is, niemand weet wat hij zegt. En om hem te beschermen mogen er geen details worden vrijgegeven! En zo kan het gerecht beschikken over een gans gamma van spijtoptanten. En zo zal het onderzoek nooit verjaren of in de openbaarheid komen.

Merovinger wrote:

Iemand die perfect als spijtoptant kan optreden is de man/vrouw die de Golf van Van Camp geschilderd heeft. Deze persoon heeft misschien niets anders gedaan dan dat: een bende-auto herschilderen. En de kans is zelfs groot dat deze persoon zelfs niet geweten heeft waarvoor deze auto ging dienen. Zo'n persoon is medeplichtig in de zin van dat hij deel uitmaakt van een bende maar meer niet. Als deze persoon eens zou durven praten, geraken we misschien eindelijk vooruit. De premie heeft deze man/vrouw niet over de streep getrokken maar het feit dat hij/zij in het kader van de wet niet (meer) gestraft zal worden kan een trigger zijn om nu toch te praten.

Die persoon zal zich niet melden! Als hij de Golf van de bende herschildert heeft, heeft hij dat ook voor andere wagens met een geurtje aan gedaan! En daar kan hij wel voor gestraft worden.

42

Re: Spijtopanten

LEO wrote:

Die persoon zal zich niet melden! Als hij de Golf van de bende herschildert heeft, heeft hij dat ook voor andere wagens met een geurtje aan gedaan! En daar kan hij wel voor gestraft worden.

Die feiten zullen waarschijnlijk al lang verjaard zijn.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Spijtopanten

Mocht ik er iets van weten zou ik toch niet direct spijtoptant worden. Voor hetzelfde geld leg je 'anoniem' je verklaring af bij een magistraat die er zelf tussen zit. Eén telefoontje en een dag later zit je in een urne.

Re: Spijtopanten

In de Kamercommissie Justitie van 7 november 2018 heeft minister Koen Geens als volgt geantwoord op de vraag van Annick Lambrechts of er zich al spijtoptanten hebben aangediend.

Minister Koen Geens: De vraag of er al gebruik is gemaakt van spijtoptanten behoort tot het geheim van het onderzoek. In de nieuwe wetgeving op de spijtoptanten is bepaald dat de inzet van een spijtoptant enkel kan worden bevestigd indien er met deze een akkoord bestaat.

Bron: Verslag Commissie voor de Justitie nr. CRIV 54 COM 994 | 7 november 2018

Re: Spijtopanten

De Basis wrote:

Mocht ik er iets van weten zou ik toch niet direct spijtoptant worden. Voor hetzelfde geld leg je 'anoniem' je verklaring af bij een magistraat die er zelf tussen zit. Eén telefoontje en een dag later zit je in een urne.

Daar heb je inderdaad een heel grote kans toe. Zelf al is die onderzoeksrechter van na de Bende, de mannen die aan de touwtjes trekken moeten nog altijd het deksel op de beerput houden. Als je materieel bewijs zou hebben kan je dat alleen naar boven laten komen via copyen hiervan te lekken bij buitenlandse krant/web redacties. Best anoniem.

Re: Spijtopanten

De eerste Belgische spijtoptant heeft zich aangediend maar jammer genoeg niet voor de zaak van de Bende van Nijvel » www.vrt.be

Een opiniestuk over de spijtoptantenregeling » 'De spijtoptant: een beloning voor verraders?'

47

Re: Spijtopanten

Merovinger wrote:

De eerste Belgische spijtoptant heeft zich aangediend maar jammer genoeg niet voor de zaak van de Bende van Nijvel » www.vrt.be

Een opiniestuk over de spijtoptantenregeling » 'De spijtoptant: een beloning voor verraders?'

"Het is natuurlijk heel belangrijk voor het onderzoek", benadrukt Eric Van der Sypt van het federaal parket.

Eric Van der Sypt heeft een drukke periode zo te zien. Verder is het interessant dat hij kort nog eventjes enkele van de voorwaarden samenvat: De man is verplicht om oprechte en volledige verklaringen af te leggen over zijn eigen aandeel en het aandeel van derden.

Non semper ea sunt quae videntur

48

Re: Spijtopanten

Ik denk dat Beijer meer weet over de betrokkenheid van Bouhouche. En dat Philippe Lacroix het zou weten als Haemers er bij betrokken was in Aalst.

Het probleem is, geen enkele ganster van toen wil zijn naam koppelen aan al die feiten die nu op de lijst van de Bende van Nijvel staan. Dat is ook wat Beijer zegt: ik was bij enkele van die feiten betrokken op de lijst, maar dat zijn geen feiten van de Bende van Nijvel. Alles is op een hoop gegooid. Hij heeft aangeboden om die zaken te helpen ophelderen mits vrijstelling van vervolging.

Lacroix is momenteel een braaf leven aan het leiden als onderwijzer Nederlands in het middelbaar. Hij bekent dat hij de security man van een geld transport heeft vermoord door een te zware springlading.
Maar Lacroix wordt ook verdacht van een executie van een team lid waar hij volgens mij nooit voor veroordeeld is.

Ik denk dus dat Lacroix en Beijer veel kunnen vertellen. En op basis van wat ze bekennen of vertellen, kan je al de eerste puzzelstukjes leggen. Het is een stap vooruit, en later kan je altijd nog ontdekken dat ze misschien toch meer op hun kerfstok hebben als andere mensen beginnen te praten doordat Beijer en Lacroix hun naam noemen.

Beijer en Lacroix hebben nu een vredevol leven in vrijheid. zij hebben veel te verliezen. daar moet druk gezet worden. En eventueel toegevingen gedaan worden.

49

Re: Spijtopanten

bertlagaisse wrote:

Ik denk dus dat Lacroix en Beijer veel kunnen vertellen. En op basis van wat ze bekennen of vertellen, kan je al de eerste puzzelstukjes leggen. Het is een stap vooruit, en later kan je altijd nog ontdekken dat ze misschien toch meer op hun kerfstok hebben als andere mensen beginnen te praten doordat Beijer en Lacroix hun naam noemen.

Beijer en Lacroix hebben nu een vredevol leven in vrijheid. zij hebben veel te verliezen. daar moet druk gezet worden. En eventueel toegevingen gedaan worden.

Vergeet je in dit kader Basrami niet die beweerde dat ze in Overijse waren?

50

Re: Spijtopanten

FreCR wrote:

Verder is het interessant dat hij kort nog eventjes enkele van de voorwaarden samenvat: De man is verplicht om oprechte en volledige verklaringen af te leggen over zijn eigen aandeel en het aandeel van derden.

Zo'n systeem werkt natuurlijk alleen als speurders al bezwarende elementen hebben tegen iemand. In dat geval kan je er dan als dader voor kiezen om de waarheid te vertellen om zelf strafvermindering te krijgen. Op dit moment werkt zoiets natuurlijk niet het Bende van Nijvel-dossier omdat - voor zover wij weten - de speurders nog steeds nergens staan en niemand er baat bij heeft om van de spijtoptanten-regeling gebruik te maken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube