Re: Christiaan Bonkoffsky

ddd wrote:

Farouk zal er ook voor moeten zorgen dat zijn deuren open blijven nietwaar?

Je kan heel goed kritische vragen stellen zonder dat je iemand schoffeert. Wordt soms juist gewaardeerd omdat het blijkgeeft van dossierkennis. En het parket heeft Faroek even hard nodig als Faroek het parket.

Ik schreef het vooral omdat Faroek destijds, zoals veel andere journalisten, er erg snel van uit leek te gaan dat Bonkoffsky de Reus was. Het werd heel snel als een feit gepresenteerd. Terwijl er toch genoeg elementen waren om daaraan te twijfelen.

942

Re: Christiaan Bonkoffsky

Sorry, te vroeg. Erg mager om dan van dé Reus, dé Oude en dé Killer te spreken. Mijn prognostiek: Oude= Léon De Staerke (daar ben ik 150 % zeker van, verdergaand op de robotfoto), Reus = Papadopoulos, Killer is Estiévenart. Voor wat het waard is.

Ik zei dus eerst dat Killer enkel gezien is in Eigenbrakel, Oude en Reus enkel in Overijse. Erg mager om dan van dé Reus, dé Oude en dé Killer te spreken.

943

Re: Christiaan Bonkoffsky

Farouk viel me zwaar tegen. Hij begint al met te zeggen dat Bonkoffsky bekend had de reus te zijn, wat dus niet zo is volgens wat vorig jaar gezegd werd.

944

Re: Christiaan Bonkoffsky

kenza wrote:

Of ze weten wie de echte reus is.

Het Federaal parket zou nooit de uitspraak doen dat Bonkoffsky niet de reus van de bende als ze er niet zeker van waren volgens hun onderzoeksdaden. Dit ooit herroepen zou onmogelijk zijn zonder alle geloofwaardigheid te verliezen. Ik heb de woordvoerder niet horen zeggen dat hij niets te maken had met de bende of hun entourage, enkel dat hij niet de reus was.

Mij had het verbaasd dat Bonkoffsky de reus had geweest, maar toegegeven, hij past mooi in het profiel, maar zonder tastbare bewijzen is hij het niet. Ik kan me goed voorstellen dat er in de cel wel wat gedreven speurders zitten die dit spoor zeer goed onderzocht hebben want het was een kans die zich nog niet zo veel had voorgedaan de laatste jaren. Ook de broer heeft blijkbaar geen enkel tastbaar bewijsstuk kunnen naar boven brengen. Al was het maar een bewaarde kogelhuls uit het huis van Bonkoffsky. Wapenfreaks zijn immers verzamelaars van wapentuig.

Ik keer het zelf om: ik denk dat het zelfs voor Justitie goed had uitgekomen als Bonkoffsky wel de reus had geweest en dat de speurders daardoor echt nog iets beter hun best hebben gedaan. Case van groepje extreem-rechtse vrienden van de oude rijkswacht met een vleugje Gladio was een oplossing geweest waar de maatschappij wel had mee kunnen leven, want voor veel mensen is dat geschiedenis en bovendien de meeste daders dood die in dat kader genoemd worden. En men stond niet terug aan de spreekwoordelijke beginstreep.

Tip voor de cel: Ik hoop dat de cel de oude wapenvergunningen van Bonkoffsky heeft bekeken tussen 1980 en zijn overlijden (normaal beschikbaar op commissariaat Aalst), vooral aan wie hij eventueel wapens verkocht heeft als hij geld nodig had om te drinken. Aan wie zou wel eens interessant kunnen zijn om te zien met wie hij in dat milieu contact had. Dit soort mensen koesteren hun wapens als kindjes, dus verkopen ze liever aan een gelijkgezinde maat dan aan de eerste beste wapenhandelaar. Als het gebeurd is, des te beter.

Mijn medeleven aan de familie van Bonkoffsky die er van overtuigd waren van hun verklaringen, laat het misschien los en ga door in plaats van de rest van uw leven uw gelijk proberen te halen. Ook als Bonkoffsky de reus niet was, is uw getuigenis van belang geweest. Dat is zo, zonder twijfel. U hebt uw burgerplicht gedaan.

@Media; dit dossier was nu niet echt een toonvoorbeeld van een beetje terughoudendheid in journalistiek onderzoek, maar een schoolvoorbeeld van een sprint om zo snel mogelijk iets spectaculairs (lees viewers) te hebben. De tijdsgeest waarin redactioneel jammer genoeg zitten, maar soms moet je ook mensen tegen zichzelf beschermen. Ik vind dat jullie nog wel eens een attentie aan de broer en ex partner van Bonkoffsky mogen. Uit beleefdheid, uit menselijkheid.

En wat kan dit onderzoek gebruiken ... ten gepaste tijden journalistieke terughoudendheid om de speurders zonder die druk hun job te laten doen om naar fysieke bewijzen te zoeken. Misschien ook een tip aan het parket om vanaf heden standaard 3-maandelijks te informeren. Het zal het vertrouwen in het de magistratuur zonder twijfel verhogen.

945

Re: Christiaan Bonkoffsky

Vermeulen wrote:

Case van groepje extreem-rechtse vrienden van de oude rijkswacht met een vleugje Gladio was een oplossing geweest waar de maatschappij wel had mee kunnen leven, want voor veel mensen is dat geschiedenis en bovendien de meeste daders dood die in dat kader genoemd worden. En men stond niet terug aan de spreekwoordelijke beginstreep.

"De maatschappij kan er wel mee leven." Ik weet zo nog niet met welk verhaal de maatschappij kan leven. Als men het niet weet, dan zegt men beter dat men het niet weet.

Stel u voor dat men en grande pompe komt vertellen dat de zaak zo en zo in mekaar steekt. Een verhaal dat niet tegenstrijdig is met de gekende feiten dan. En enkele tijd nadien komt er eentje af met keiharde bewijzen dat het anders in mekaar steekt. Dat wordt dan de doodssteek voor Justitie en een pak magistraten. Nee, niemand zal een verhaal brengen dat niet klopt. De risico's zijn veel te groot.

Als men het niet weet, dan zegt men het beter zo. En als men het wel zeker weet en het is onverkoopbaar, dan zal men blijven volhouden dat men het niet weet. Tenzij een Deus Ex Machina met een schokkende bewijsbare waarheid naar buiten komt waarop onomstotelijk kan worden verder gebouwd.

946

Re: Christiaan Bonkoffsky

ctrix wrote:

Farouk viel me zwaar tegen. Hij begint al met te zeggen dat Bonkoffsky bekend had de reus te zijn, wat dus niet zo is volgens wat vorig jaar gezegd werd.

Ja, ... toen ik dat hoorde was ik al aan het twijfelen om nog verder te kijken. En het is niet alleen Faroek. Ook andere journalisten, of zenders in het algemeen, blijven maar zeggen dat hij (Bonkoffsky) op zijn sterfbed heeft gezegd dat hij de reus was. In het licht van de uitzending echter, is dit echt wel een grove fout.

947

Re: Christiaan Bonkoffsky

Wat hebben ze het weer mooi gespeeld. De woordvoerder van het parket heeft officieel aangekondigd dat Bonkoffsky niet meer beschouwd wordt als de reus van de Bende van Nijvel. Daar is volgens hun geen bewijs voor. Natuurlijk is daar geen bewijs voor of zelfs geen vermoeden toe want er is geen reus.

Wat onthoud de publieke opinie? Bonkoffsky maakt geen deel uit van de Bende van Nijvel.

Maar dát hebben ze dus níet gezegd. Ze hebben gezegd dat Bonkoffsky niet de reus is maar niet dat hij geen deel uitgemaakt heeft van de bende.

948

Re: Christiaan Bonkoffsky

Wat velen niet weten is dat speurders bij de vrijgave van een robotfoto soms een of meerdere kenmerken weglaten of niet vermelden. Zo hebben ze bijvoorbeeld Robotfoto 19 in het begin verspreid zonder te zeggen dat het om de reus of een groot persoon ging. Zo viel de grote meerderheid van de tips over iemand die hem herkende al onmiddellijk af. De "killer" hebben ze bijvoorbeeld in het begin verspreid zonder z'n opvallend gekende vlekje in het gezicht.

Bonkoffsky mag dan misschien wel gezegd hebben dat hij "bij de bende" was, dat hij de reus was van Eigenbrakel+Overijse was heeft hij nooit gezegd. Dat heeft vooral de media er van gemaakt.

Dat hij op het eerste zicht op Robotfoto 19 lijkt, heeft hier zeker ook aan bijgedragen.

Echter, de speurders zijn van een kenmerk/gegeven op de hoogte (die ze niet publiekelijk bekend maken) i.v.m. de persoon die Robotfoto 19 moet voorstellen, waar Bonkoffsky niet aan voldoet.

Dat wil natuurlijk niet betekenen dat ze niet moeten onderzoeken welke rol/functie hij misschien wel had in gans de zaak.

Reneke wrote:

Sorry, te vroeg. Erg mager om dan van dé Reus, dé Oude en dé Killer te spreken. Mijn prognostiek: Oude= Léon De Staerke (daar ben ik 150 % zeker van, verdergaand op de robotfoto), Reus = Papadopoulos, Killer is Estiévenart. Voor wat het waard is.

Ik zei dus eerst dat Killer enkel gezien is in Eigenbrakel, Oude en Reus enkel in Overijse. Erg mager om dan van dé Reus, dé Oude en dé Killer te spreken.

  • Léon De Staerke voldoet niet aan bepaalde gegevens van de robotfoto van de oude

  • Papadopoulos voldoet niet aan bepaalde gegevens van de robotfoto van de reus

  • Estiévenart voldoet zelfs met zeer veel inspiratie niet aan de gegevens van de robotfoto van de killer

Non semper ea sunt quae videntur

949

Re: Christiaan Bonkoffsky

Laat ons allemaal hopeloos vastklampen aan robotfoto's waar men al 30 jaar op scheel kijkt en het feit dat men enkel gezegd heeft 'dat Bonkoffsky de reus niet is', maar dus nog wel betrokken kan zijn!

Re: Christiaan Bonkoffsky

Als ze zo zeker zijn dat hij het niet is, zijn ze dan zeker dat het DNA op de kraag van het vest, het vest van de reus moet zijn? Dan was dat geen match met het DNA van Bonkoffsky dus ...?