641

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Merovinger, bedankt voor je reacties maar je spreekt jezelf al meteen tegen. Je zegt zelf dat alle leden van Delta niet hetzelfde dachten maar je geeft anderzijds wel alle credits aan een verklaring van één duiker van de Genie Burcht. Wel, vraag het nog aan andere mensen van de Genie en je krijgt evenveel verschillende antwoorden. Of weet jij nog hoe laat je op 6 november 1986 bent opgestaan? En gaat je vrouw dat kunnen bevestigen?

Verder hebben we allemaal gezien/gehoord wat die mijnheer Goossens heeft verklaard. Die man wil jij nu aanbrengen als de man met een encyclopedisch geheugen die de feiten in 2014 op tafel legde. Sorry hoor, maar daar twijfelt een mens wel aan. Verder heeft de lezer van dit forum al lang opgemerkt dat Freddy Troch het bij u altijd moet ontgelden. Natuurlijk zal niet alles volgens het boekje verlopen zijn want dat gebeurt op de dag van vandaag nog niet. Maar om altijd maar te blijven kommaneuken over Freddy Troch zou je hem beter trachten te herinneren voor de positieve zaken. Hoe je het ook draait of keert; hij heeft in 1986 de zakken laten opduiken in Ronquières en niemand anders. Excuses dat ik nu even op de man speel.

642

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

zeno wrote:

Merovinger, bedankt voor je reacties maar je spreekt jezelf al meteen tegen. Je zegt zelf dat alle leden van Delta niet hetzelfde dachten maar je geeft anderzijds wel alle credits aan een verklaring van één duiker van de Genie Burcht.

Jij maakt van 'Iemand die betrokken was bij de duik in 1986 (als lid van de genie van Burcht)' meteen "een duiker van de Genie Burcht". Dat heb ik noch geschreven noch geïnsinueerd. Noch wil ik het bevestigen of ontkrachten met deze post. Maar het is wel de manier waarop zaken een eigen leven gaan leiden.

Overigens staat er een opiniestuk in De Morgen van Paul Ponsaers waarin staat te lezen:

Nu blijkt, na Faroek, dat het federaal parket nog steeds dezelfde manipulatiethese volgt. Overigens is er een nieuwe getuige (de assistent van de lokale duiker), die volhoudt dat op de morgen van 6 november 1986 (kort voor de duik op verzoek van Delta) een juten zak ‘met metalen buizen’ (wapens?) naar boven werd gehaald en dat die werd meegenomen door drie onbekende ‘rijkswachters’. Wat kwamen die zoeken op de plek waar in de namiddag door Delta zou worden gezocht?

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

zeno wrote:

Merovinger, bedankt voor je reacties maar je spreekt jezelf al meteen tegen. Je zegt zelf dat alle leden van Delta niet hetzelfde dachten maar je geeft anderzijds wel alle credits aan een verklaring van één duiker van de Genie Burcht. Wel vraag het nog aan andere mensen van de Genie en je krijgt evenveel verschillende antwoorden.

Ik geef geen krediet aan één duiker. En het kan zijn dat ook die duikers verschillende versies zullen verklaren. Dat is na al die jaren normaal. Alleen zijn er in een onderzoek af en toe zaken die wel degelijk verifieerbaar zijn om te weten wie de meest correcte (of minst verkeerde, het is hoe je het bekijkt) versie verklaart.

zeno wrote:

Of weet jij nog hoe laat je op 6 november 1986 bent opgestaan ?

Wel ongeveer wel ja, ik moest toen nl. op tijd op school zijn. wink

zeno wrote:

Verder hebben we allemaal gezien/gehoord wat die mijnheer Goossens heeft verklaard. Die man wil jij nu aanbrengen als de man met een encyclopedisch geheugen die de feiten in 2014 op tafel legde. Sorry hoor maar daar twijfelt een mens wel aan.

U mag daarover twijfelen, we leven in een vrij land.

zeno wrote:

Verder heeft de lezer van dit forum al lang opgemerkt dat Freddy Troch het bij u altijd moet ontgelden. Natuurlijk zal niet alles volgens het boekje verlopen zijn want dat gebeurt op de dag van vandaag nog niet. Maar om altijd maar te blijven kommaneuken over F. Troch zou je hem beter trachten te herinneren voor de positieve zaken. Hoe je het ook draait of keert; hij heeft in 1986 de zakken laten opduiken in Ronquières en niemand anders.

Ik heb niets tegen Troch. Ik geef in dit specifieke geval gewoon de zaken weer zoals ze gesteld zijn door verschillende instanties: de bendecommissies, verklaringen van diverse getuigen, ... Meer niet.

Voorts is het natuurlijk een goeie zaak geweest dat bewijsmateriaal van de Bende boven water is gekomen. Hierdoor is er nl. een DNA-spoor in het dossier dewelke er anders helemaal niet in zou zitten. Dus het is natuurlijk goed dat dit gevonden werd. Men vergeet echter dat ondanks de opgeviste zakken in 1986 Troch de zaak niet opgelost gekregen heeft (hij heeft ná de vondst van de zakken, nog vier jaar gewerkt op het dossier van Aalst en Temse), nét als al die andere onderzoeksrechters in dezelfde periode en in al de tientallen jaren daarna. Feit is ook dat Troch geen inzage meer heeft in het onderzoeksdossier sinds 1990. Dat is dus al 28 jaar. Het is perfect mogelijk dat moest hij nog op het dossier gezeten hebben hij het dossier op termijn had kunnen oplossen. We kunnen de klok echter niet terugdraaien. Vele zaken die Troch, en anderen, in vraag stelden of aan het onderzoeken waren kunnen ondertussen helemaal in detail bekeken geweest zijn. Vele deuren kunnen ondertussen al lang dicht zijn zonder dat Troch het weet. Om het dus kort te zeggen kijkt Troch sinds 1990 net als wij vanop de zijlijn toe. En weten wij en hij dus niet wat er allemaal van aan is.

Ik ken de waarheid niet. Ik weet niet wie er achter de Bende van Nijvel zit. Ik weet niet waarom de Bende van Nijvel die gruwelijke daden heeft gepleegd. De Bendefeiten zijn nog altijd niet opgelost, dus weet eigenlijk niemand hoe de vork in de steel zit. Men kan vermoedens hebben, dat wel, maar daarom zijn deze vermoedens niet per definitie juist.

Als lezer van het forum zal je trouwens al wel gemerkt hebben dat anderen (Deprêtre, De Valkeneer, ... ) het bij mij ook al dikwijls hebben moeten ontgelden. En ook dat ik ook voor mezelf kritisch ben.

zeno wrote:

Excuses dat ik nu even op de man speel.

Geen probleem. Ik kan daar tegen. wink Maar op de man spelen helpt de zaak en het forum niet vooruit. Voor één keer heb ik er wel eens op gereageerd. Het zal bij deze ene maal blijven.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Vooreerst wil ik zeggen dat niemand mij moet geloven. Ik ben nl. de eerste om altijd alles in het twijfel te trekken, zeker in dit dossier. Ik zou het dan ook perfect begrijpen wanneer anderen hetzelfde zouden doen met mijn forumberichten. Alleen, in dit geval, heb ik wel degelijk - volledig per toeval - kennis van bepaalde zaken.

Ik heb de uitzendingen op VTM en RTL gezien en vond ze heel verwarrend (nochtans wist ik waarover men het had). De montage was op beide zenders irritant. Er werd voortdurend van de hak op de tak gesprongen waardoor er geen duidelijk en heldere beeld meer overbleef van de werkelijke verklaringen (zowel deze van Goosens als deze van Eric Van der Sypt ). Ook zijn de reportages niet helemaal identiek waardoor beide landsdelen niet dezelfde uitleg hebben gekregen. Dat was ook al het geval met de uitzending van 'De laatste 30 uren van de Bende'. Een gemiste kans dus. Hopelijk scheppen mijn onderstaande antwoorden wat meer klaarheid.

Ik herneem hieronder een aantal forumberichten waarop ik wens te reageren omdat ze niet correct zijn of pure speculatie zijn. Ik kon wegens vakantie niet eerder antwoorden op de talloze forumberichten over de nieuwste Faroek-uitzending en de getuigenis van Jef Goossens.

Ik zal alvast beginnen met te zeggen dat Jef Goossens mij niet onbekend is en ik niet twijfel aan de oprechtheid van zijn getuigenis.

forestguard01 wrote:

Ongelooflijk dat dit kennelijk door de getuige, de duikassistent, nu pas wordt gemeld (?). Wist helemaal niemand hier van af?

CleverTrevor wrote:

Het verhaal van de man is relatief nieuw. Troch kende het niet, waardoor je mag aannamen dat het niet voor 1990 (toen het dossier bij Troch weg moest) is gemeld bij de speurders. Er zat dus minimaal 4 jaar en mogelijk veel langer tussen de wapenvondst en dit getuigenis. Dat alleen al maakt een getuigenis minder betrouwbaar, omdat details verloren gaan en het geheugen onvermijdelijk zaken vervormt.

Goossens komt daar niet nu pas mee af. Zijn eerste getuigenis die heel toevallig ter sprake is gekomen, dateert van eind augustus 2013. De man werd nadien meermaals verhoord, zowel door de speurders van de CWB (vooraleer het dossier overgegaan is naar het federaal parket), het comité P als de nieuwste speurders (na de overheveling naar het federaal parket).

Goossens volgde de zaak van de Bende van Nijvel helemaal niet op. Dat zal dan ook de reden zijn waarom Goossens daar geen eerdere verklaringen over heeft afgelegd. Op het moment van zijn verklaring aan de speurders (in september 2013) vertelde hij aan die speurders dat “hij de actualiteit rond de Bende van Nijvel niet volgde en hij er geen idee van had wat er rond de vondsten in de zwaaikom in de pers werd geschreven”. Hij verklaarde daarbij ook nog over de vondsten van 1986: "Over de persbelangstelling die er nadien is gegeven aan de vondsten, weet ik niets of niets meer."

P-51 wrote:

En wat als ... deze getuigenis niet betrouwbaar is en dit hele verhaal op niets berust? Je moet de zaken soms helemaal omdraaien - na zovele manipulaties zou dit er evengoed ook één kunnen zijn.

CleverTrevor wrote:

Verder zie ik voldoende redenen om het verhaal van die duikersassistent in twijfel te trekken

Ik twijfel niet aan de oprechtheid van zijn getuigenis. Het is een integere brave man die totaal niet met het verhaal van de Bende van Nijvel bezig is. Niet iedereen is, zoals wij hier op dit forum, intens met die zaak bezig. Zijn verklaringen zijn sinds 2013 geacteerd in processen-verbaal in het onderzoeksdossier.

patrick111 wrote:

Die assistent-duiker zal dat verhaal niet meteen verzinnen, maar het roept wel enorm veel vragen op.

CleverTrevor wrote:

Die assistent-duiker heeft wellicht niet bewust gelogen. Ik houd het wel voor mogelijk dat hij onbewust een aantal feiten door elkaar haalt, wat een volkomen normaal verschijnsel is na zo veel jaar.

Mogelijk kan er iets anders spelen, iets menselijks. Voor die duiker was het enorme blamage dat in 1986 een grote vondst werd gedaan op "zijn" terrein, die hij een jaar eerder miste. Ik kan me voorstellen dat het zijn reputatie ook geen goed deed. Het is niet uitgesloten dat iemand in zo'n situatie nadien de "heldendaden" van anderen graag bagatelliseert, zeker als er jaren later een forensisch rapport ter sprake komt dat een manipulatie suggereert.

Vele zaken die Goossens officieel aan de speurders verklaard heeft, kunnen nagetrokken worden en werden ook nagetrokken, waaruit blijkt dat de man wel degelijk correcte zaken verklaard heeft.

Dat zijn verklaring vragen oproept is inderdaad een feit. Dat is dan ook de reden waarom er grondig onderzoek naar gevoerd wordt. Want als men vindt wie de zakken met bewijsmateriaal in het water heeft gegooid of wie de jute zak (met ander bewijsmateriaal?) heeft achtergehouden, is men dicht bij de oplossing van het Bendedossier.

Kan Goossens zich vergissen zoals CleverTrevor aanhaalt? Ja natuurlijk, want dat is menselijk en geldt voor elke getuigenis. Zou Goossens bewust liegen? Neen, want die man heeft daar helemaal geen baat bij. Zelfs als de zaak zou opgelost worden dan zou hij met zijn verklaring zelfs niet eens de premie krijgen. Daar is zijn verklaring niet specifiek genoeg voor. Wil Goossens het onderzoek nét dwarsbomen? Neen, want ik zie ook hier totaal niet in welke baat deze man daar bij zouden hebben. Wou Goossens eens scoren op TV? Neen, de man heeft in alle stilte vijf jaar geleden zijn getuigenis afgelegd. Het is op vraag van het federaal parket dat er nu een reportage werd gemaakt en er aan Goossens gevraagd is of hij bereid was om te getuigen in de reportage.

CleverTrevor wrote:

Ik vind de weergave van de gang van zaken in Ronquières zoals we die in Beetgenomen (Hilde Geens) tegenkomen volstrekt logisch en plausibel. En die lezing ondersteunt in grote lijnen het verhaal van Troch en geeft een nuchtere kritiek op het NICC-onderzoek.

Die weergave kan wel logisch lijken maar ze strookt niet met bepaalde gegevens in het dossier, tenzij al deze gegevens verkeerd zijn of gebaseerd zijn op misverstanden of er een andere uitleg voor is.

CleverTrevor wrote:

Verder zie ik voldoende redenen om het verhaal van die duikersassistent in twijfel te trekken:

  • Hij beweert dat ze in 1985 anderhalve dag gezocht hebben. In het boek van Geens wordt gesteld dat de duiker zelf nadien sprak van vier dagen. Troch zegt dat de pv's spreken van twee uur. Dat is nogal een verschil. Ik ben eerder geneigd om Troch te geloven, want die kon zich als onderzoeksrechter zulke grove leugens niet permitteren. Het is ook nooit door anderen betwist, behalve dan die duiker en zijn assistent.

Jammer dan ook dat hier de meest betrokken persoon, met name de duiker die in november 1985 gezocht heeft naar de zakken en een jaar later met Goossens opnieuw gezocht heeft, ons geen verdere antwoorden meer kan geven. De duiker in kwestie overleed nl. in 1991. Hij heeft dus ook de commotie tijdens de Tweede Bendecommissie niet mogen meemaken. Moest hij toen nog geleefd hebben, dan was de zaak veel duidelijker geweest want dan zou de commissie hem hebben opgeroepen en zou hij bepaalde zaken hebben kunnen uitklaren. Is er sprake van een misverstand over Ronquières of niet? Hij zou daarbij antwoorden hebben kunnen geven. Nu hebben we deze antwoorden niet en is dan ook alles veel moeilijker om te controleren.

Ben wrote:
Scaramouche wrote:

Is die assistent super super dom en onnozel? Die wist dus blijkbaar niet met hetgeen hij bezig was? Het gaat hier over de grootste misdaad in de Belgische geschiedenis.

Die man deed wat van hem gevraagd en verwacht werd; namelijk een duiker helpen tijdens een zoektocht in het kanaal. Dat heeft hij gedaan. Het lijkt me dus niet eerlijk om hem op deze manier te behandelen. Zeker niet omdat hij tenminste het lef heeft om met zijn verhaal naar buiten te komen.

chris12345 wrote:
Ben wrote:

Die man deed wat van hem gevraagd en verwacht werd; namelijk een duiker helpen tijdens een zoektocht in het kanaal. Dat heeft hij gedaan. Het lijkt me dus niet eerlijk om hem op deze manier te behandelen. Zeker niet omdat hij tenminste het lef heeft om met zijn verhaal naar buiten te komen.

Befehl ist befehl, Ben? Dat gelooft je toch zelf niet. Die duiker en assitent-duiker, moeten toch geweten hebben, dat de genie van Burcht, die dag, daar gingen duiken.

Zoals Ben geschreven heeft, is het niet Goossens die de zoekopdracht heeft gekregen maar wel de duiker. En dat was altijd zo. Bij elke politieopdracht in het kanaal werd de kanaalbeheerder verwittigd van een op til zijnde zoektocht of duikopdracht. Goossens stond daar in zijn functie van kanaalbeheerder. Hij kende nooit de ware toedracht van de zoektocht.

chris12345 wrote:

Zag die assistent-duiker er uit als iemand, die overliep van de beroepsijver?

Iemand die de dijken inspecteerde aan het hellend vlak van Ronquières?

Over de beroepsernst van Goossens heb ik geen slechte zaken gehoord. Hij was verantwoordelijk voor het dagdagelijks beheer van het kanaal. In de jaren ’80 was hij verantwoordelijk voor het toezicht en beheer van het kanaal tussen Anderlecht (Saincteletteplein) tot aan het hellend vlak van Ronquières. Hij inspecteerde er de onderhoudswerken aan het kanaal en de goede werking van de sluizen, zodat een vlotte scheepvaart gegarandeerd was. Wanneer er duikopdrachten waren in het kanaal moesten de schippers hiervan verwittigd worden om elk ongeval te vermijden. Ook dat was een taak van Goossens.

Goossens verklaart dat vooraleer de duiker te water ging, de duiker een onderhoud had met rijkswachters in burger. Ook in november 1985 was dat het geval. Wat daar toen precies werd besproken of gevraagd weet Goossens niet want hij mengde zich nooit in dergelijke gesprekken.

chris12345 wrote:

Dus als, die een vraag zou krijgen, om te helpen om te duiken, voor dag en dauw, bij temperaturen lager dan 10 graden, zou die niet zeggen, wacht tot de genie van Burcht er is?

De Genie was er al.

CleverTrevor wrote:

En nog een keer Troch, op TV Oost » www.tvoost.be

Hij zegt dat ze in november 1986 met de genie van Burcht al om 8:00 uur begonnen duiken. Als dat juist is, en het is ongetwijfeld controleerbaar voor de speurders (als ze maar willen), wint het verhaal van die duikersassistent bij Faroek over de jute zak en de R4 niet aan geloofwaardigheid. Want dan zou die, zoals Troch zegt, in het donker moeten zijn gaan duiken...

Ben wrote:
CleverTrevor wrote:

Hij zegt dat ze in november 1986 met de genie van Burcht al om 8:00 uur begonnen duiken.

Klein detail: Troch zegt niet dat ze om 8u begonnen duiken. Hij zegt dat zijn speurders er om 8u waren met de mensen van de genie.

CleverTrevor wrote:

Want dan zou die, zoals Troch zegt, in het donker moeten zijn gaan duiken...

De zon kwam die dag om 7u43 op. Daarvoor begint het natuurlijk al licht te worden. De uitspraak dat ze voor 8u in het donker zouden moeten duiken, klopt niet.

CleverTrevor wrote:

Troch zei inderdaad dat ze er om 8:00 uur waren en niet al doken - daar geeft Ben gelijk. Dat verschil is verder van weinig belang. Het is duidelijk dat Troch niet op de hoogte was van de aanwezigheid van die duiker uit Faroek. Die moet dus om 8:00 uur al weg zijn geweest. Na eerst alles te hebben ingepakt - je zal ook niet in een nat duikerspak in je wagen stappen. Het is dus redelijk om aan te nemen dat ze dan om pakweg 7:00 uur waren duiken. En hoewel de zon pas opkwam om 7:43 uur is het toch merkwaardig dat ze in het schemerdonker het water in gingen. En dat de duiker dat opmerkelijke detail niet eens vermeldt in zijn verhaal.

Jeans wrote:

Men mag zich niet vastpinnen op daglicht om te kunnen duiken, dat kan als het donker is evengoed. In onze wateren heb je toch meestal geen zicht onderwater en duikt men op de tast. Bij het licht van koplampen en een helper met een koord aan de wal kan dit perfect gebeuren.

LEO wrote:

Wat mij stoort aan gans dit 'geduik' is het feit dat de duikers van Burcht om 08:00 niets hebben opgemerkt op de oever.

Er is blijkbaar verwarring over het moment waarop deze feiten zich hebben afgespeeld en of de Genie er al dan niet al aanwezig was. Dat was dan ook niet duidelijk in de reportage.

In zijn verklaring van 2013 zegt Goossens dat hij samen met de duiker in de ochtend opnieuw begonnen is waar ze in 1985 gedoken hadden. Ze begonnen opnieuw in de hoek van de zwaaikom en hadden er snel resultaat. De juten zak werd snel opgevist. Goossens verklaart daarbij: “Ik moet verduidelijken dat op dat ogenblik aan de andere oever een ganse groep duikers van de Genie stonden. Die gingen beginnen duiken, ze waren er met hun voertuigen. Nadat wij onze eerste zak op het droge hadden, moesten we stoppen. De rijkswachters zeiden dat ze hadden wat ze zochten, namen foto’s van het pak en legden er nadien een doek of een zeil over. Wij moesten dan stoppen, dit was zeker nog in de voormiddag. De Genie heeft dan de zoekactie voortgezet en hebben hun materiaal ook naar de oever langs de zijde van de frituur gebracht.”

Er werd dus niet in het donker gedoken. Volgens Goossens was de Genie al ter plaatse.

Op de toenmalige televisiebeelden van 6 november 1986 is de wagen van de duiker te zien samen met de wagens van de genie en de rijkswacht. Er is zelfs een bleke R4 te zien. De bewuste R4 waar Goossens het over heeft?

Wat er eventueel wel zou kunnen, is dat Goossens zich verkeerdelijk herinnert dat het om een jute zak ging. Misschien was het de eerste plastic zak die zij gevonden hebben. Maar aangezien het federaal parket nu deze uitzending en oproep heeft gelanceerd, zullen er uit het onderzoek en uit de bijkomende bevraging van Goossens blijkbaar wel redenen zijn om aan te nemen dat het wel degelijk om een jute zak ging. Er is nl. ook de getuigenis van David Van de Steen die tijdens de overval in Aalst een jute postzak opgemerkt heeft. Gaat het in Ronquières om de zak die opgemerkt werd door David?

645

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Merovinger wrote:

Het is op vraag van het federaal parket dat er nu een reportage werd gemaakt en er aan Goossens gevraagd is of hij bereid was om te getuigen in de reportage.

Weet je dit zeker van een directe bron, of werd het zo vermeld in de media?

646

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Merovinger wrote:

Het is op vraag van het federaal parket dat er nu een reportage werd gemaakt en er aan Goossens gevraagd is of hij bereid was om te getuigen in de reportage.

Bij VTM springen ze 3 meter hoog als er zo een vraag komt van het parket. Mooi reclameblok midden in het programma en een uitzending gevuld tegen lage kostprijs met mooie kijkcijfers. In feite hoort dit thuis op een openbare omroep.

@VTM @FAROUK, Het zou voor VTM getuigen van respect moesten ze in een dergelijke "opsporingsuitzending" geen reclameblok steken. Uit respect voor de slachtoffers en om het imago van de "onderzoeksjournalistiek" van de commerciële zenders wat op te krikken. Zie dat de parketwoordvoeder of die Mr. Goossens à la J.M Pfaff op de col van z'n hemd reclame zou hebben staan voor een keukenleverancier. Het zou van de pot gerukt zijn, maar de reclame midden in dergelijke uitzending is daar een zachte versie van.

Just my common sense voor er weer iemand een boodschap van de loge of een academicus achter ziet. smile

647

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Eerder op dit forum heb ik gelezen dat Vermeersch in de bendecommissie iets zei a la : "we hebben een test gedaan om te zien of zo een zak zou afdrijven door de stroming als schepen er draaien".

Is die assistent duiker (Goossens?) die nu met zijn verhaal komt niet gewoon gevraagd geweest om die test zak uit het water te halen, om te zien waar die terecht was gekomen ? Dan kon men op basis daarvan de professionele grondige zoekactie beginnen.

Dat die man een zak uit het water moet halen terwijl de genie troepen al klaar staan (en er op te kijken), zal wel niet geweest zijn om nog vlug iets te verwijderen dat niet gevonden mocht worden.

De vraag is natuurlijk, waarom moet een ander duikteam die testzak uit het water halen, en niet die genie troepen zelf die daar klaar staan. Misschien om die eerste duikers ook de testzak in het water gelaten hadden ?

648

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

bertlagaisse wrote:

Eerder op dit forum heb ik gelezen dat Vermeersch in de bendecommissie iets zei a la : "we hebben een test gedaan om te zien of zo een zak zou afdrijven door de stroming als schepen er draaien".

Is die assistent duiker (Goossens?) die nu met zijn verhaal komt niet gewoon gevraagd geweest om die test zak uit het water te halen, om te zien waar die terecht was gekomen ? Dan kon men op basis daarvan de professionele grondige zoekactie beginnen.

Dat die man een zak uit het water moet halen terwijl de genie troepen al klaar staan (en er op te kijken), zal wel niet geweest zijn om nog vlug iets te verwijderen dat niet gevonden mocht worden.

De vraag is natuurlijk, waarom moet een ander duikteam die testzak uit het water halen, en niet die genie troepen zelf die daar klaar staan. Misschien om die eerste duikers ook de testzak in het water gelaten hadden ?

Ik wil niet muggenziften, maar ik lees nergens iets specifiek over een (jute) zak, wel over "voorwerpen".

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Op beelden van de bewijzenkamer van de CWB zijn postzakken te zien uit de jaren '70. Zie » Forum

Ik veronderstel dat dit de postzakken zijn van Bultot die onderschept werden. Ging het in Ronquières om zulke zak? Of stond er niets op de zak? Geen logo en geen letters?

650

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

bertlagaisse, het is geen wildwater rivier he. Iedereen met wat gezond verstand weet dat een zak van 20-35kg met een inhoud die de densiteit van staal heeft redelijk verticaal zal vallen in een kanaal met quasi stilstaand water. Dat gaat geen tientallen meters afdrijven eer het de bodem raakt. En op de bodem wegschuiven zal er ook niet inzitten. Tenzij een schip zoveel diepgang maakt dat de waterverplaatsing hem wel meesleurt.

Wat dat betreft is de zwaaikom wel een heel slechte dumpplaats. Daar zullen niet veel schepen volle bak doorkomen. Dus het materiaal in die zakken zal nooit meegesleurd of verspreid kunnen worden. Op andere plekken van dat kanaal waarschijnlijk wel. Wat was dan de bedoeling van de dumpers? Lijkt me duidelijk, het moest worden gevonden. Alleen niet die jute zak ... misschien.

De excursie van Lammers de dag voorheen is toch ook geen toeval. Hebben de onderzoekers daar toen niet eens op verschillende manieren serieus in de pot geroerd om te zien wie er zou bewegen? En maakt de zwaaikomvondst dan geen deel uit van die strategie? Of is het er een gevolg van?

Daarom is het zo interessant om te weten wanneer de orders tot zoeken werden gegeven en wie ze heeft gegeven naar aanleiding van wat. De speurders weten dat misschien, maar Jan met de Pet heeft er het raden naar.