271

Re: Jef Vermassen

Mijn "gutfeeling" toen ik de brief een eerste keer las was oospronkelijk "een iets oudere journalist". De paar typisch Hollandse woorden maakten van mijn onderzoeksstelling: Het is een Nederlandse iets oudere journalist.

Dan ben ik die stelling stap voor stap gaan verifiëren en tot de conclusie gekomen dat die fout was. De inhoud van de tekst deed mij wel nog steeds aan een journalist denken.

1) De inhoud

Zijn bekommernis gaat uit naar zowel de journalisten die met gewetensproblemen en levensproblemen zitten alsook de rechercheurs die zo een problemen. Indien de auteur echt een rechercheur van de WNP piste zou zijn ... dan zou die niet zo verboos over de problemen en situatie van de journalisten berichten. Mensen van de recherche zouden schrijven over hun eigen problemen en hun bekommernis om het dossier. Het welzijn van de journalisten, die pas in 2 orde betrokken zijn bij dit dossier, zouden voor iemand van eerste orde (de rechercheurs) echt worst wezen.

De auteur spreekt ook over de interne structuur van de VRT: "Canvas". En over de RTBF als geheel. Hij vernoemt steevast Canvas en niet VRT als juridische entiteit die normaal zo een contract zou tekenen.

2) Woordenschat

"Levensprobleem" is ook een interessant en uniek NL woord. Het getuigt van een opleiding in de filosofie of psychologie. De auteur gebruikt het meerdere malen, wat getuigt van onderdeel van zijn actieve woordenschat. Niet de woordenschat van een rechercheur.

De paar Hollandse woorden die mij in de richting van een Nederlandse journalist deden denken, bleken ook woorden te zijn die Belgische journalisten soms gebruiken. Zeker als ze iets beter beletterd zijn en een academische opleiding gehad hebben. De zinstructuren wijzen ook naar iemand die gewend is van gewichtig en verboos te schrijven. Dat kan je niet immiteren als je daar de intelligentie, talent en kennis niet voor hebt. Die eigenschappen zijn ook consistent over gans de brief.

Ik denk dat dit de authentieke brief is die Jef Vermassen in 2015 ontvangen heeft om wille van 5 redenenen. Er zijn 2 artikels in de Vlaamse pers die 5 elementen uit de brief beschrijven. Deze brief voldoet aan alle 5 de elementen.

  • 3 inhoudelijke beschrijvingen gelekt door de Morgen en Nathalie Pastermans zijn in alle 3 in deze brief aanwezig

  • 2 metadata elementen: aantal pagina's en datum zijn zoals beschreven door Jef Vermassen.

Heeft iemand op basis daarvan een valse brief geconstrueerd ... het zou kunnen. Maar de schrijfstijl is niet die van degene die deze brief gescand heeft en gepost heeft op het forum. Ruf Nachtergaele die deze brief met ons deelde scant alles met dezelfde software en scanner in de metadata van de pdf. Hij heeft de brief dus ingescand volgens mij, of iemand die al zijn scans voor hem doet. Ruf zet ook alles op archive.org via die scanner volgens mij. Ik denk niet dat Ruf deze brief geschreven heeft.

Re: Jef Vermassen

Ik maakte speciaal hiervoor een account aan.

Als je in die directory een niveautje omhoog gaat kom je heel wat metada files tegen. In 1 van die files kan je zien dat de het bestand geupload is door een zekere brianonlacron8@gmail.com. Dit lijkt mij eerder een franstalige naam te zijn (al is dit puur speculatief).

273

Re: Jef Vermassen

Ik heb in die folder dat ook zien staan. Net als nog wat andere metadata zoals de browser en besturingssyteem van de persoon. Ik vind daar momenteel niets verder over. Ook niet als ik zoek op "Brianon Lacron" of "Brian On Lacron 8" of "Bri Anon Lac Ron".

Re: Jef Vermassen

Ik heb er ook (zeer kort) op gezocht via sociale media maar ook niets gevonden. Dit kan natuurlijk ook gewoon een random e-mailadres zijn.

275

Re: Jef Vermassen

bertlagaisse wrote:

Zijn bekommernis gaat uit naar zowel de journalisten die met gewetensproblemen en levensproblemen zitten alsook de rechercheurs die zo een problemen. Indien de auteur echt een rechercheur van de WNP piste zou zijn ... dan zou die niet zo verboos over de problemen en situatie van de journalisten berichten. Mensen van de recherche zouden schrijven over hun eigen problemen en hun bekommernis om het dossier. Het welzijn van de journalisten, die pas in 2 orde betrokken zijn bij dit dossier, zouden voor iemand van eerste orde (de rechercheurs) echt worst wezen.

Bijzonder goed gevonden argument. (kan ook pseudo-journalist zijn, iemand die zichzelf gelijkwaardig stelt met een journalist, maar niet echt verbonden aan bepaalde redactie)

276

Re: Jef Vermassen

De piste dat het "een extraverte journalist met academische opleiding in de psychologie of filosofie die graag zwaarwichtige archaische taal gebruikt en spreekt met gravitas" is ga ik toch verlaten. De schrijfwijze van "Procureur Generaal" klopt niet met de persoon waaraan ik dacht. De unieke match op "de vuilste streken niet schuwen" zal dan toch toeval geweest zijn.

Het is toch iemand die begaan is met zowel journalisten als onderzoekers. De taal blijft me doen denken aan formele Vlaamse documenten uit de wereld van justitie. Ik denk nu eerder aan iemand uit de magistratuur. De nieuwe brief die vandaag gepost is in de nieuws sectie stuurt me toch eerder in deze richting.

277

Re: Jef Vermassen

Jef Vermassen: "Opgeven is geen optie, Bende van Nijvel-puzzel is op te lossen"

Ook advocaat Jef Vermassen woonde de herdenkingsplechtigheid voor de Aalsterse slachtoffers van de Bende van Nijvel bij, deze ochtend. Hij en zijn cliënt, slachtoffer David Van de Steen, hebben de afgelopen jaren tonnen tips en informatie doorgespeeld aan de onderzoekers. "De puzzel is op te lossen", zegt Vermassen. "Maar men moet natuurlijk niet wachten tot men het laatste stukje van de puzzel heeft gekregen."

Bekijk hier de reportage » www.tvoost.be

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

278

Re: Jef Vermassen

Jef Vermassen was aanwezig in De Afspraak:

"De dag dat ik alles kan vertellen wat ik weet, zal nooit komen": Jef Vermassen over de Bende van Nijvel » www.vrt.be/vrtnws/

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

279

Re: Jef Vermassen

Zou het zo eenvoudig kunnen zijn dat als koning Albert de pijp uit gaat dat er dan veel mogelijk gaat zijn?

Re: Jef Vermassen

Dat denk ik niet. Dat is al zo vaak gezegd van de prins, koning etc. Heb echter nog van niemand gelezen of gehoord wat het verband kan zijn tussen de eventuele seksuele uitspattingen van Albert en het neerschieten van 8 mensen hier in Aalst.